Taloforum.fi

[urbaanin keskustelun mekka] Suomen johtava rakentamisaiheinen valokuvaus- ja keskustelusivusto.

Mikä on Taloforum?

Talot eivät ole kaikki kaikessa. Raideliikenne, puistoalueet ja muut kaupunkikuvalliset projektit saavat aikaan keskustelua täällä.
tekijänä Ras
#11564
Päinvastainen ajattelutapa on virinnyt muutamiin eurooppalaisiin kaupunkeihin.

http://www.spiegel.de/international/spi ... 47,00.html

Em. esimerkkikaupungeissa otetaan liikennemerkit ja tiemaalaukset pois, kun niitä ei kuitenkaan suurelta osin noudateta. Pakotetaan ihmiset epävarmuuteen, jolloin he joutuvat myös ottamaan muut huomioon - ja liikennekäyttäytyminen tervehtyy.

Joissakin esimerkkikaupungeissa ovat aikoneet jyrätä jopa jalkakäytävät ja asfalttitiet pois. Eli liikennemuotoja ei eroteltaisi. Kävely, pyörä ja auto kohtaisivat kaikki samassa tasossa olevaa mukulakiveä.

Kuulostaa lupaavalta (paitsi pitkien matkojen autoilu mukulakivellä - no, kyse on kuitenkin keskustoista). Kaupunkikeskustat jälleen ihmisille. Näin radikaalia ideaa ei voi kuin tervehtiä.
Avatar
tekijänä Klazu
#11565
Kiitos lyhyestä referaatista. Kiintoisa idea kyllä, mutta vähän epäilen tuotakin. Kyllähän suurin osa voi ryhtyä varovaiseksi, mutta vastaavasti oman navan tuijottajista tulee täysin vastuuttomia. Ja tuo eri liikennevälineiden täydellinen sekoittaminen kuulostaa lähinnä pelottavalta.
Avatar
tekijänä RV
#11566
Niinpä. Ja ulkopaikkakuntalaiset tulevat varmasti olemaan täysin hämillään. Jos ei ole liikennemerkkejä, mistä huomaa että on esim. yksisuuntainen katu? Ja tuo jalkakäytävien ja puistojen läpi ajaminen... Kuullostaa lähinnä kehistysmaiden kaupunkien liikennesuunnittelulta. Kuinka isommat ajoneuvot pääsevät ajamaan tuolla tavalla, bussin allehan jäisivät kaikki?
Avatar
tekijänä grendy
#11567
Joo aivan naurettavaa... Kuka ottaa vastuun kaikista kuolleista? "Oho nyt kuoli vähän jengiä kun ruvettiin extreme-keinoihin liikenneturvallisuuden parantamiseks"

Roskakoriin koko juttu! :o
Avatar
tekijänä 16valve
#11568
Juu aika esihistoriallinen idea. Tai siis ideattomuus. Moni varmaan on nähnyt kaupungeista valokuvia n. sadan vuoden takaa, jolloin ihmisiä, eläimiä, autoja, yms elivät "sovussa" kaupunkien kaduilla. Jossain historian kirjoista revityssä kuvassa Tampereen Hämeenkatukin näytti aika "mielenkiintoiselta kun liikennelaki oli mitä oli. Onneksi joku keksi liikennesäännöt.
Avatar
tekijänä Klazu
#11591
Minusta kaikkein vittumaisin risteys on tasa-arvoinen valvomaton ja ilman kylttejä oleva risteys. Koko kaupunki sitten tällaista??
Avatar
tekijänä RV
#11600
Juuri näin. Mistä ulkopaikkakuntalainen tietää minne pitää kääntyä kun ei ole yhtään kylttiä?
Avatar
tekijänä Klazu
#11625
Tarkennan vielä (jos on oleellista), että tasa-arvoisessa risteyksessä vittumaista on se, että 1) siihen pitää hidastaa ja se, että 2) välillä vuoroja pitää niissä arpoa, varsinkin liikkeelle lähdettäessä. Sekavaa ja hyvin hidasta. Ei siis sovi mihinkään vilkkaampiin keskustoihin.
tekijänä late-
#11652
Klazu kirjoitti:Sekavaa ja hyvin hidasta. Ei siis sovi mihinkään vilkkaampiin keskustoihin.
Hidas on yleensä turvallista. Näitä täysin sekoitettuja katuja ei ole rakenneltu isoihin kaupunkeihin, vaan pienien kaupunkien keskustoihin, joissa ei ole läpikulkuliikennettä. Lisäksi vastaavia täysin sekoitettuja alueita on toteutettu pientaloalueilla ainakin Englannissa. Käytännössähän ne ovat meikäläistä pihakatua vastaavia.

Ajonopeudet tuollaisilla alueilla ovat luonnollisesti hyvin alhaisia eli rajoitus lienee 30 km/h. Kadulla saattaa olla tarpeen mukaan viitteellistä erotusta eri käyttäjien ensisijaisiin alueisiin esimerkiksi värityksen avulla. Liikennemerkkejä ja opastemerkkejäkin toki käytetään tarpeen mukaan, mutta merkkien määrä on minimoitu.

Tältä kantilta tietysti Suomessa muutenkin on vielä aika helppoa liikennemerkkien kanssa. Monissa muissa maissa on ties mitä kylttiä ja mainosta ladottu kaupungeissa katujen varsille valtavat määrät ja päälle vielä isot ja rumat liikennevalotolpat. Meillä on sentään pitkään yritetty välttää merkkien liioittelevaa käyttöä ja esimerkiksi jalkakäytävien aitaamista, jota Englannissa tehdään paljon.

Vaikka täysi sekakäyttö ei isoihin kaupunkeihin sovikaan, maltillisempia yksinkertaistamisprojekteja on toteutettu esimerkiksi LontoonKensington High Streetillä. Jalankulkijoiden karsina-aidat poistettiin, ajoradat suoristettiin ja siistittiin turhasta sälästä, suojateitä selvennettiin ja niin edespäin. Tavoitteena saada aikaan katu, jossa autot ja kevyt liikenne huomaavat ja huomioivat toisensa eivätkä ole eristettyinä toisistaan.