- 16.11.06 18:21
#8102
Eli kokeilisin jos tällainen aihe saisi tuulta purjeisiinsa.
Millaisia järjestelyitä kevyen liikenteen edistämiseksi on tehty eri puolella Suomea ja millaiset esimerkiksi pyöräilyedellytykset eri kaupungeissa on? Tässä omia kokemuksiani parista kaupungista.
Tampere.
Omassa nykyisessä kotikaupungissa on varsin mukava pyöräillä kesäisin kunhan ei mene keskustaan. Esim Hervantaan kulkee varsin hyvät pyöräilytiet. Keskustassa on varsin inhottava pyöräillä kun autoilijat tunkee joka paikkaan ja mitään jatkuvia pyöräteitä ei keskustaan mene. Pyörätie saattaa loppua yhtäkkiä ja jatkua 100 metrin päässä kadun toisella puolella.
Sama ongelma on keskustassa myös kävellen kulkiessa, ei ole mitään yhtänäisiä kävelyalueita ja liikennevalot yms. keskeyttää matkanteon kokoajan (tosin vihreä aalto toimii jalankulkijoille varsin hyvin). Olisi mukava jos olisi kunnollinen kävely/pyöräilualue keskustassa.
Kevyen liikenteen väylien talvikunnossapidosta on turha puhuakaan Tampereella. Lumisateen jälkeen autoteiltä aurataan lumet kevyenliikenteen väylille ja monta päivää kestää ennen kuin nämä väylät aurataan vaikka kyseessä olisi vaikka kuinka vilkkaasti liikennöity väylä. Väylillä joiden ylläpito on kiinteistöjen vastuulla on tilanne vieläkin surullisempi.
Kaiken kaikkiaan tuntuu, että Tampereella kyvyttä liikennettä kohdellaan lähinnä harrastuksena eikä oikeana liikennemuotona.
Hyvinkää
Olen vasta nyt Tampereelle muutettuani ruvennut arvostamaan vanhan kotikaupunkini Hyvinkään kevyen liikenteen mahdollisuuksia. Varsinkin pyöräilylle Hyvinkää on ihanteellinen, pyörällä pääsee milloin vaan mihin vaan. Jopa keskustassa on nykyisin varsin mukava pyöräillä. Osin tämä tosin johtuu siitä, että Hyvinkään keskusta on varsin puistomainen (muistuttaa ylensyöneen kirkonkylän keskustaa). Toisaalta Hyvinkää on varsin ihanteellisen kokoinen kaupunki pyöräilylle (42000 asukasta), etäisyydet ovat kaikkialle muutaman kilometrin luokkaa. Mutta on Hyvinkäällä pyöräilyyn panostettukin, hyvä pyörätieverkko kattaa muutamaa poikkeusta lukuunottamatta koko kaupungin. Ja jotenkin tuntuu, että väylien talvikunnossapitokin on hoidettu ainakin Tampereeseen verrattuna varsin hyvin.
Kävely on Hyvinkäällä myös helppoa, keskustassakin pääsee kävelemään kaikkialle varsin esteettömästi eikä hirveän monissa valoissa joudu odottelemaan. Varsinaisia kävelykatuja ei kaupungista löyty sensijaan tori ja kirjastoaukio muodostavat varsin hyvän kävelyalueen keskustaan. ja siinä on ympärillä kaikki kaupungin palvelutkin. Hyvinkäällä on ollut myös rohkeutta sijoittaa kaikki suurimmat kaupat keskustaan, eikä minnekään moottoritien varteen jonne pääsee vain autolla. Esim. Prisma ja Citymarket ovat aivan kaupungin keskustassa tämän kävelyalueen laidoilla.
Millaisia järjestelyitä kevyen liikenteen edistämiseksi on tehty eri puolella Suomea ja millaiset esimerkiksi pyöräilyedellytykset eri kaupungeissa on? Tässä omia kokemuksiani parista kaupungista.
Tampere.
Omassa nykyisessä kotikaupungissa on varsin mukava pyöräillä kesäisin kunhan ei mene keskustaan. Esim Hervantaan kulkee varsin hyvät pyöräilytiet. Keskustassa on varsin inhottava pyöräillä kun autoilijat tunkee joka paikkaan ja mitään jatkuvia pyöräteitä ei keskustaan mene. Pyörätie saattaa loppua yhtäkkiä ja jatkua 100 metrin päässä kadun toisella puolella.
Sama ongelma on keskustassa myös kävellen kulkiessa, ei ole mitään yhtänäisiä kävelyalueita ja liikennevalot yms. keskeyttää matkanteon kokoajan (tosin vihreä aalto toimii jalankulkijoille varsin hyvin). Olisi mukava jos olisi kunnollinen kävely/pyöräilualue keskustassa.
Kevyen liikenteen väylien talvikunnossapidosta on turha puhuakaan Tampereella. Lumisateen jälkeen autoteiltä aurataan lumet kevyenliikenteen väylille ja monta päivää kestää ennen kuin nämä väylät aurataan vaikka kyseessä olisi vaikka kuinka vilkkaasti liikennöity väylä. Väylillä joiden ylläpito on kiinteistöjen vastuulla on tilanne vieläkin surullisempi.
Kaiken kaikkiaan tuntuu, että Tampereella kyvyttä liikennettä kohdellaan lähinnä harrastuksena eikä oikeana liikennemuotona.
Hyvinkää
Olen vasta nyt Tampereelle muutettuani ruvennut arvostamaan vanhan kotikaupunkini Hyvinkään kevyen liikenteen mahdollisuuksia. Varsinkin pyöräilylle Hyvinkää on ihanteellinen, pyörällä pääsee milloin vaan mihin vaan. Jopa keskustassa on nykyisin varsin mukava pyöräillä. Osin tämä tosin johtuu siitä, että Hyvinkään keskusta on varsin puistomainen (muistuttaa ylensyöneen kirkonkylän keskustaa). Toisaalta Hyvinkää on varsin ihanteellisen kokoinen kaupunki pyöräilylle (42000 asukasta), etäisyydet ovat kaikkialle muutaman kilometrin luokkaa. Mutta on Hyvinkäällä pyöräilyyn panostettukin, hyvä pyörätieverkko kattaa muutamaa poikkeusta lukuunottamatta koko kaupungin. Ja jotenkin tuntuu, että väylien talvikunnossapitokin on hoidettu ainakin Tampereeseen verrattuna varsin hyvin.
Kävely on Hyvinkäällä myös helppoa, keskustassakin pääsee kävelemään kaikkialle varsin esteettömästi eikä hirveän monissa valoissa joudu odottelemaan. Varsinaisia kävelykatuja ei kaupungista löyty sensijaan tori ja kirjastoaukio muodostavat varsin hyvän kävelyalueen keskustaan. ja siinä on ympärillä kaikki kaupungin palvelutkin. Hyvinkäällä on ollut myös rohkeutta sijoittaa kaikki suurimmat kaupat keskustaan, eikä minnekään moottoritien varteen jonne pääsee vain autolla. Esim. Prisma ja Citymarket ovat aivan kaupungin keskustassa tämän kävelyalueen laidoilla.