Sam33 kirjoitti: ↑24.03.19 16:04
Mites vaikka kaupunki ensimmäisenä ottaisi asiakseen sen, miten keskustan huoltotunnelista saataisiin enemmän hyötyä irti ja sen liikennettä lisättyä. Siinähän on lähtökohtaisesti sama ongelma kuin olisi tässä keskustatunnelissa, eli miten saadaan ihmiset sitä käyttämään jos se ei ole pakollinen. Etenkin jos tunnelista tulee maksullinen, niin on paljon ihmisiä jotka kiertävät tunnelin säästö- tai periaatteellisista syistä.
Tunnelin ongelma on myös että kaikki Vihdintien, Hämeenlinnanväylän ja Tuusulanväylän kautta tuleva liikkenne ei ohjaudu tunnelien kautta satamaan mitenkään järkevästi, vaan keskustan läpi ajettaisiin joka tapauksessa esimerkiksi Katajanokalle ja Länsisatamaan.
Arvelen, että tämän mukana toivottavasti syntyvä laaja kävelykeskusta pakottaa autoilijat tunneliin. Ainakin kokeneet ja ne, jotka välittävät ottaa selvää tilanteesta ennen saapumista. Olen itsekin seikkaillut Tukholman kaduilla autolla osaamatta käyttää tunneleita, joten aina kaltaisiani juntteja löytyy, mutta valtavirrat kulkevat rutiiniensa mukaan.
Puolestani voitaisiin saman tien ottaa käyttöön tietullit kaikille keskustaan saapuville autoille, ulospäin ilmaiseksi. Jos tunneliin pääsee samalla hinnalla tai halvemmmalla kuin kaduille, suosio olisi taattu. Maksun porrastamisella olisi myös kätevää säännöstellä, keiden halutaan saapuvan autolla keskustaan sekä milloin ja mitä kautta (joukkoliikenne yms., viranomaiset, huoltoajot, soteajot, keskustan asukkaat ym.). Ei tietullien kanssa tartte odotella mitään valtakunnallista ratkaisua.
Luultavasti bulevardisointi vähentää Vihdintien ja Tuusulanväylän suosiota kaupunkiin tultaessa. Hämeenlinnanväylä on varmaan ongelma. En keksi siihen mitään ratkaisua. Hankalaahan sitä kautta on tulla jo nyt, ja kävelykeskustan laaajennuksen jälkeen vielä hankalampaa.