- 26.02.19 10:22
#97183
Sigyn saa itseään noin 40 vuotta vanhemmat lehtikuusimastot, istutettu joskus 1840-luvulla. Takaisin Aurajokeen maailman viimeisen puurakenteisen, valtameriliikenteessä käytetyn kauppapurjelaivan, pitäisi palata ensi kesänä.
Sigyn saa lehtikuusiset mastopuunsa Fiskarsilta
Museolaiva Sigyniä kunnostetaan kovaa vauhtia Ruissalon telakalla. Sigynin kunnostaminen on sujunut aikataulussa ja budjetissa. Nyt Suomen ensimmäinen museolaiva on saamassa lehtikuusiset mastot Fiskars Oy Abp:ltä.
Sigynin kunnostusprojektia hallinnoiva Museoalus Sigynin säätiö lähestyi Fiskarsia uusiin mastopuihin liittyen.
Mastot on uusittu viimeksi noin 20 vuotta sitten. Jo silloin kaksi kolmesta alamastosta tulivat Fiskarsin Ruukista.
– Suomen vanhimpana yhtiönä haluamme olla mukana tukemassa Suomen ensimmäisen museolaivan kunnostusta, Fiskarsin kiinteistöliiketoiminnan johtaja Kari Selkälä toteaa tiedotteessa.
26 metriä pitkät ja halkaisijaltaan 80–90-senttiset kokoiset puut kaadetaan helmikuun lopussa ja kuljetetaan Ruissaloon telakalle kuivatettavaksi ja säilöttäväksi.
– Lehtikuuset kylvettiin 1840-luvulla ja tämän kokoluokan puut ovat hyvin harvinaisia Suomessa. Tämä urakka on kyllä poikkeuksellinen puiden suuren koon vuoksi. 20 metriä pitkien tukkien kuljetus on näkemisen arvoinen, kertoo Fiskarsin metsäpäällikkö Robert Lindholm tiedotteessa.
Uudet mastot nostetaan paikoilleen Sigynin palattua takaisin Aurajokeen ensi vuoden keväällä.
https://www.ts.fi/uutiset/paikalliset/4 ... iskarsilta
Mies voi lähteä Turusta, mutta Turku ei miehestä