- 11.06.16 00:39
#82974
En tiedä onko tämä oikea ketju laivaliikenteeseen liittyen, älähtäkää joku jos ei olla oikeassa osiossa...
Suunnittelin tässä kesälomareissua ympäri Suomea ja Ruotsia ja tarkoituksena oli mennä joko Turusta tai Helsingistä auton kanssa Tukholmaan ja jatkaa sieltä matkaa sitten rannikkoa pohjoiseen päin sukulaisia tavaten. Sukulaiset tulevat vastavuoroisesti omille perinteisille kesälomareissulleen Pohjos-Suomeen loppukesästä.
Matkareittiä suunnitellessani en voinut välttyä siltä ajatukselta, että Oulusta voisi olla mahdollista järjestää matkustajalaivayhteys Tukholmaan (tai sille seudulle).... Taas liikutaan lähes utopiatasolla toteutumismahdollisuuksien suhteen, mutta nämä ajatukset pitää saada purettua päästä myös muiden nähtäville.
Ensinnäkin risteilyhän ei ole risteily jos se ei kestä koko vuorokautta, minkä ajan Oulu-Tukholma välin risteileminen eittämättä kestäisi. Matka Oulusta Tukholmaan laivaväyliä kulkemalla olisi ainakin 800 km ja esim. uuden Viking Gracen max.nopeus oli 22 solmua=40 km/h. Totta kai tuo ei ole laivan risteilynopeus johtuen Gracen Turku-Tukholma reitistä, mutta uskotellaan lapsenomaisesti mahdolliseksi risteilynopeudeksi 35km/h. Tällöin pelkäksi matkustusajaksi muodostuisi vähintäänkin 22,5h. Tähän pitäisi tietenkin vielä lisätä kaikenlaista (hidastaminen ennen satamaan tuloa, Tukholman edustan saariston hiljaisemmalla nopeudella ajettava pätkä n. 100 km), joten unohdetaan aivan Tukholman ytimeen suuntautuva linja.
Vaihtoehtoiseksi Ruotsin pään satamaksi valikoituu siis Kapellskär n. tunnin ajomatkan (ja 100 km) päässä Tukholmasta koilliseen. Sinne ehtisi 35 km/h vauhdilla jo 710/35=20,3h. Tähän lisättynä pakollinen satamassaoloaika (aivan tunnissa ei taida ehtiä koko purkkia siivota, mutta voisiko kaksi tuntia olla realistinen minimiaika?) 2h ja hidastus+laituriin kiinnittyminen ehkä n.30 min. Näillä aikatauluilla jäisi aikaa 24 h aikaikkunassa jo "ruhtinaallisesti" reilu tunti , mikäli laiva irtoaisi laiturista 24 h välein.
Laivalle lähtemisen yksi motivaattori on kuitenkin tax-free ostokset, joiden mahdollistaminen vaatisi käymistä satamassa Ahvenanmaalla. Tähän tarkoitukseen valitsin Eckerön laivaterminaalin Ahvenanmaan luoteisosassa, josta nykyisellään risteillään Kapellskäriin päivittäin. Tämä käynti varmastikin toisi tunnin matka-aikaa lisää, joten vieläkin oltaisiin tosi tiukoilla aikataulujen suhteen.
Oulun päässä laivaterminaalin sijainti ei vamastikaan voi olla aivan torinrannassa, joten sen tulevassa sijaintipaikassa käytetään luovuutta. Mahtikäskyllä terminaali määrätään sijoitettavaksi Hailuodon Marjaniemeen, jolla saadaan laivamatkaa ainakin 50 kilometriä lyhyemmäksi vs. Oulun satamat, mikä tarkoittaa käytännössä matka-ajan lyhenemistä reilulla tunnilla. Tällä kuitataan siis Eckerön käynti ja Oulun päänkin terminaali saadaan silti kohtuu lähelle...
Nyt kun aikataulut on mahdolliseksi todettu ja laivan pysähdyspaikat on päätetty, pohditaan pakollisia infrainvestointeja jota yhteys minimissään vaatisi.
1. Oulun pään terminaali Marjaniemeen (ainakin 10 miljoonaa)
2. Hailuodon silta (tulossa kaiken järjen mukaan muutenkin)
3. Laivaväylän ruoppaus Marjaniemeen (+-10 miljonaa euroa)
4. Hailuodon sisäisen liikenteen kehittäminen tulevan autorallin johdosta (miljoonia)
Kustannuksia en viitsi enempää miettiä tässä vaiheessa, kallista tulisi kuitenkin olemaan.
Totta kai yhteys vaatisi myös ne laivamatkustajat. Tässä kohtaa varmasti pitää kaivamalla kaivaa, jotta saataisiin laivat edes teoriassa tarpeeksi täyteen. Laivan potentiaalisiksi matkailukäyttäjiksi laskisin Suomen puolelta Lapin, Pohjois-Pohjanmaan ja Kainuun asukkaat (n. 660 000 ihmistä). Ruotsin puolelta Suomeen päin kulkevista ei sitten ole harmainta aavistusta, paitsi sukuloimaan tulevat sukulaiseni, jotka haluavat aina auton Suomen reissuilleen mukaan (markkinointi Tukholman seudulla, en tiedä montako hullua sieltä saataisiin huijattua Oulussa käymään). Pelkkä matkailu ei siis yksinään tulisi tekemään reittiä kannattavaksi. Tähän päälle tarvittaisiin myös Etelä-Skandinaviaan matkalla olevat Pohjois-Suomen rekkakuskit, jotka pääsisivät levänneenä jatkamaan matkaa Kapellskäristä. En tiedä kuinka paljon suomalaista kumipyörärahtia kulkee Pohjanlahden länsipuolta pitkin, nämä täytyisi siis saada myös laivan kyytiin.
Näin on siis luotu risteily-yhteys Oulusta Tukholman seudulle. Jos tämä keskustelu saa tuulta alleen ja talolaiset intoutuvat kommentoimaan, tässä voisi olla jopa uuden ketjun aihe... Peli on siis nyt avattu, tyrmääjät tulkaa ampumaan hanketta alas ja ideasta innostuneet esittäkää omat näkemyksenne asiasta!