Henkan edellisen sivun mainion kuvapläjäyksen jälkeen on ehtinyt tapahtua monenmoista Lontoossa, siis poliittisten kiemuroiden lisäksikin. Torneja kohoaa melkoisen hallitsemattomalla tahdilla Thamesin rannoille monista suunnitelmista huolimatta, eikä näky etenkään lännessä Westminsteristä etelään ole erityisen miellyttävä. Tässä postauksessa kuitenkin keskityn Canary Wharfiin, joka on hitaasti siirtymässä massiivisten sijoitusasuntotornien rakenteluun, vaikka finanssikeskus jatkaa alueen hallintaa vielä pitkään tulevaisuuteen. Mukana myös pientä seikkailua Lontoon idän ja lännen yhdistävän Crossrail-linjan asemarakennuksessa. Jännittävä tosin aika kylmäävä paikka siis kyseessä!
Syksyn alun lauttaretkeltä napattu kuva näyttää alueen nykyisen ulkokuoren. Aluetta dominoi nykyisin kolmiorunkoinen jättiasuintorni, joka pyrkii maksimoimaan näkymät kohti Cityä. Kilpailijat eivät ole kuitenkaan kaukana perässä.
Katutasossa vanhemmat pankkitornit erottuvat edelleen komeina maamerkkeinä, joiden vieressä isoinkin mies muuttuu mitättömiksi mikrotalouden numeroiksi.
Edellisen kuvan ottopaikan vieressä eli tässä kuvassa toisella puolella kanaalia erottuvat vanhat jäännökset alkuperäisestä Canary Wharfista, telakka-alueesta, jonka aika kukisti ja vei massatyöttömyyteen. Nykyinen Canary Wharf pyrkii työntämään samaista työttömyyttä pois pohjoiseen pitämällä yllä niemen katkaisevaa suurta moottoritietä ja kanaalien verkostoa.
Kanaaliin upotettuna löytyy myös avaruusaluksen muotoinen Crossrail-asema, joka tulee käyttöön sitten kun linja joskus valmistuu Länsimetron tapaan.
Sisällä asemassa pääsee kuitenkin vierailemaan, mikä osoittautui retken antoisimmaksi osaksi.
Hämmästyttävän suuri kattopuutarha sisältää varmaankin puolet koko Canary Wharfin kasvikunnasta.
Puutarhasta oli myös hienot näkymät ulos.
Torontolaisten arkkitehtien alkuperäinen masterplan erottuu vielä monessa paikkaa Canarya, vaikka uudet tornit sekoittavat pakkaa.
Itään on rakentumassa uusi osa Canary Wharfia, Wood Wharf, joka olisi suunnitelmien mukaan ihmisläheisempää aluetta. Saa nähdä miten moinen voi onnistua... Paljon on ainakin tekeillä.
Jatkossa Canary Wharf ja City todennäköisesti alkavat rakentua yhteen. Linjaus näyttäisi ainakin selvältä ja uudet suunnitelmat vaativat Lontoota nimenomaan tiivistämään ilman levittäytymistä.
Nykyisellään Thamesin ranta-alueet uinuvat vielä pienoisessa rauhassa. Tuli jopa Pikku-Huopalahti mieleen, mutta paineet muutokselle ovat kovat.
Wikipedia: Pyöröovi koostuu usein kolmesta tai neljästä yhteenkiinnitetystä paneelilevystä, jotka pyörivät lieriömäisen kotelon sisällä joko ihmisen voimin tai moottorin avustamana.