[urbaanin keskustelun mekka] Suomen johtava rakentamisaiheinen valokuvaus- ja keskustelusivusto.
Mikä on Taloforum?
arkkinikkari kirjoitti:No, on tässä vielä muutama vuosi aikaa ennen kuin uusia vaunuja aletaan teippaamaan; ehtii vielä muuttua vaikka koko järjestelmän värit.Teoriassa juu, ja tuo uusi sinivihreä on ainakin mun silmään parempi kuin lähijunien violetti. Ratikoiden vihreä ja metron oranssi on vaan vissiin julistettu niin pyhiksi, että niille ei mikään mahti voi mitään. Ite pitäisin oranssin runkolinjan merkkinä, mutta soveltaisin siitä jonkun kevyemmän raidan tms. muille liikennevälineille kuin metrolle. Siis niin, että junia, pikaratikoita ja busseja ei tarvitse teipata oransseiksi lattiasta kattoon.
HKL:n johtokunta ja Espoon teknisen toimen johtaja ovat päättäneet valita Raide-Jokerin suunnittelusta vastaavaksi osapuoleksi Ramboll Finland Oy:n, Sito Oy:n ja VR Track Oy:n muodostaman ryhmittymän. Helsingin ja Espoon muodostama tilaajaorganisaatio, nyt valittu suunnittelijaryhmittymä sekä syksyllä valittava urakoitsija tulevat muodostamaan yhteisen allianssiorganisaation toteuttamaan Raide-Jokeri-pikaraitiolinjaa.Länsimetron sössinyt Sweco oli myös tyrkyllä toisessa ryhmittymässä.
tontzae kirjoitti:Muutes eikö päättäri oo lännessa Keilaniemi, ei Tapiola.http://raidejokeri.info/?page_id=896
Raide-Jokerin rakentamisprojektissa on saavutettu jälleen yksi virstanpylväs: hankkeen osapuolet ovat allekirjoittaneet kehitysvaiheen allianssisopimuksen. Tämä käynnistää noin vuoden kestävän kehitysvaiheen, jossa tarkennetaan raitiotiejärjestelmän rakentamisen aikataulua ja kustannuksia.
Kehitysvaiheen yhteisen allianssisopimuksen allekirjoittajia ovat Helsingin ja Espoon muodostama tilaajaorganisaatio, Siton, Rambollin ja VR Trackin muodostama suunnitteluryhmittymä sekä VR Trackin ja YIT:n muodostama toteuttajaryhmittymä.
[...]
Tande kirjoitti:Toivottavasti Helsingin virkamiehet tulevat olemaan yhteyksissä Tampereen kolleegoihinsa.Raide-Jokerin allianssissa on käsittääkseni mukana ainakin joitakin samoja ihmisiä, luemma mm. Antero Alku. Yrityksistä VR Track on mukana molemmissa. Suunnittelukonsultti/insinööriputiikki on Tampereella Pöyry, Helsingissä Ramboll.
Raide-Jokerin hinta karkasi lopullisesti – Helsingin ja Espoon pikaraitiotie maksaa liki sata miljoonaa euroa suunniteltua enemmänHS:tä varsin sensaatiohakuinen uutinen Raidejokerin kohonneista kustannuksista. (275m -> 367m) Vajaat sata miljoonaa on tietysti valtava määrä veronmaksajien rahaa, mutta esimerkiksi Länsimetroon verrattuna melko lailla "pähkinöitä".
Pikaraitiotie Raide-Jokerin kustannusarvio on noussut 367 miljoonaan euroon.
https://www.hs.fi/kaupunki/art-20000058 ... 8iiVWpcPKw