Taloforum.fi

[urbaanin keskustelun mekka] Suomen johtava rakentamisaiheinen valokuvaus- ja keskustelusivusto.

Mikä on Taloforum?

Talot eivät ole kaikki kaikessa. Raideliikenne, puistoalueet ja muut kaupunkikuvalliset projektit saavat aikaan keskustelua täällä.
Avatar
tekijänä engineerix
#107614
Havainnekuva Kirjalansalmen uudesta sillasta:

Kuva

Suora linkki korkearesoluutioiseen kuvaan:
https://vayla.fi/documents/25230764/135 ... b1180a5a67

Kuvan lähde:
https://vayla.fi/-/mt-180-kirjalansalme ... istyy-heti

Avaan Kirjalansalmen sillasta oman keskustelun, koska Kruunuvuoren silloistakin on. Kyseessä on kuitenkin samanaikaisesti tehtävän Hessundinsalmen sillan uusimisen kanssa lähes samaa kokoluokkaa oleva projekti kuin Kruunuvuoren sillat.

Suomen pisimmän jännevälin omaava Kirjalansalmen riippusilta (jänneväli 220 m) korvataan siis uudella vinoköysisillalla, jonka pisin jänne on 265 m. Tämä on 5 metriä enemmän kuin Kruunuvuoren sillan pääjänteet (2 x 260 m), joten Kirjalansalmen sillasta tulee valmistuttuaan jänneväliltään Suomen pisin (kaikki siltatyypit huomioiden). Sillan rakennustyöt ovat käynnissä Saariston rengastiellä nykyisen sillan vieressä, Kaarinan (Kuusiston) ja Paraisten (Kirjalansaaren) välissä.

Wiki sivu vanhasta ja uudesta sillasta (tiedot uudesta sillasta eivät ole kirjoitushetkellä ajantasalla):
https://fi.wikipedia.org/wiki/Kirjalansalmen_silta

Projektia voi seurata viikko- ja kuukausikirjeiden muodossa Väyläviraston sivuilla:
https://vayla.fi/mt-180-kirjalansalmen- ... kausikirje
leksa, veka, Kervolainen ja 2 muuta tykkää tästä
Avatar
tekijänä engineerix
#107615
Kuva
Kuten kuvasta näkyy, sillan vinoköydet ankkuroidaan Kaarinan ja Paraisten päässä eri tavalla. Paraisten päähän, tuelle T4 ollaan rakentamassa vastapainoa.

En ole vielä nähnyt kunnon kuvaa vastapainosta, mutta onkohan sattumaa, että aputukien päällä olevat teräspalkit ovat päässeet taipumaan ja aiheuttaneet notkahduksen juuri välillä T3-T4?

Ks. https://www.ts.fi/uutiset/6505741

Aiempi uutinen (ei maksumuuria):
https://www.hs.fi/alueet/art-2000010871084.html
veka tykkää tästä
Avatar
tekijänä engineerix
#107620
Väyläviraston Facebook sivuilta poimittua:
🇫🇮 Lauantaiaamuna 30.11.2024 havaittiin rakenteilla olevan Kirjalansalmen sillan vinoköysiosuuden painuneen tukiväliltä T3-T4. Painuma on tapahtunut perjantai-illan aikana. Rakenteilla olevan vinoköysisillan teräsrakenne on työnaikaisten aputukien varassa rakentamisajan aina vinoköysien asennukseen saakka. Vinoköysien asennuksen jälkeen aputuet poistetaan. Siltakannen painuma on aiheutunut kahden aputukiparin yläpäässä sijaitsevien poikkipalkkien pettämisestä kuormituksen alla. Varsinaiset aputuet ovat poraamalla kallioon saakka asennettuja teräsputkia, joten haasteet rajautuvat yläpään teräksisiin poikkipalkkeihin.

Viikonlopun ja maanantain aikana tehtyjen selvitysten valossa lopullisessa siltarakenteessa ei ole toistaiseksi havaittu vaurioita sillan teräksisissä pääpalkeissa. Siltakannen asennon korjaamiseksi laaditaan parhaillaan suunnitelmaa, ja kansi tullaan lähikuukausien aikana siirtämään hydraulisilla tunkeilla suunniteltuun asentoon ennen alkukeväälle aikataulutettua vinoköysien asennusta.

Kirjalansalmen uuden sillan valmistumisen kannalta ratkaisevia työvaiheita ovat alkuvuodesta tehtävät pylonien yläpäiden teräksisten köysikoteloiden asennus ja alkukeväälle suunniteltu vinoköysien asennus. Viikonlopun tapahtumilla ei ennakoida olevan vaikutusta Kirjalansalmen sillan valmistumiseen vuoden 2025 lopulla.
tekijänä Jacktku
#107621
Heikki Tuominen on laittanut YouTubeen videon, josta näkee hyvin miten ja mistä kohtaa tukirakenteet ovat antaneet periksi:

https://www.youtube.com/watch?v=18YpWDxXANg

En ole siltainsinööri mutta omaan silmääni näyttää melko amatöörimäiseltä laittaa tueksi I-palkkeja, joiden mittasuhteet ovat tuollaiset. Maalaisjärki sanoo myös, että ne olisi pitänyt hitsata yhteen päistä tukilevyä käyttäen.
veka, engineerix tykkää tästä
Avatar
tekijänä engineerix
#107632
Mikäköhän on saanut i-palkit taipumaan ja pettämään?

Voisikohan johtua siltakannen lämpölaajenemisesta? Kyseinen jänne on 120 metriä pitkä.

Vai liittyykö jotenkin vastapainon valutöihin? Ensimmäisen vaiheen valutyöt piti tehdä marraskuun lopussa ja ilmeisesti työt oli ehditty aloittaa, koska notkahdus oli tiedotteen mukaan tapahtunut perjantai illan aikana (29.11.2024). Olisiko valutyö voinut jännittää siltakantta tai lisätä kannen massaa?

Tietääkö muuten joku mihin nuo vastapainot oikein asennetaan? Siltakanteen vai sen alle? En saa selvää kuukausikirjeen kuvasta.

Ote Väyläviraston kuukausikirjeestä "Marraskuu 2024":
https://vayla.creamailer.fi/email/6748a6e7f0f9e
"Asensimme vastapainovalumuotin peltejä tukivälillä T3-T4. Teimme myös raudoituksia. Valutyöt tehdään kahdessa osassa marraskuun lopussa ja joulukuun alussa."
KuvaNäkymä Kirjalansalmen sillan vastapainoalueelle ennen betonointia.
Avatar
tekijänä engineerix
#107633
Seuraava video on kuvattu ilmeisesti viikolla 46, eli pari viikkoa ennen notkahdusta.
Videolla mainitaan seuraavaa:
"Tuella T4 rakennetaan Suomessa harvoin käytettyä vastapainorakennetta. Vastapainon avulla betoninen siltakansi pysyy paikallaan, kun silta päästetään siltaköysien varaan. Nyt kansi lepää vielä aputukien varassa."
Avatar
tekijänä engineerix
#107634
Mitä tuossa nyt vähän googlailin, niin nähtävästi vastapainot integroidaan yleensä siltakanteen vastaavankaltaisissa siltaratkaisuissa. En tiedä kuinka laajalle alueelle vastapainot Kirjanlansalmen sillassa tulevat, mutta kyllähän tässä nyt on syytä epäillä, että notkahdus liittyy jotenkin vastapainojen rakentamiseen.

I-palkit näyttäisivät muuten vääntyneen/lipsahtaneen vasemmalle/Kaarinaan päin. Tiedä sitten voiko tästä jotain päätellä.
Avatar
tekijänä engineerix
#107635
Teräsrakenne lehden numerossa 3/2023 on juttu ja rakennepiirros Kirjalansalmen uudesta sillasta (s. 12-13)
https://issuu.com/terasrakenneyhdistys/ ... 0dpi_final

Tuen T4 alueella, kolmen ylimmän vinoköyden kiinnityskohtien kohdalla, on paksumpi viiva sillan kannen alla. Voisikohan tämä olla se vastapainoalue? Ainakin suunnilleen same alue näyttäisi olevan laudoitettuna työmaalla siltakannen alla, joten ainakin siinä mielessä sopisi kuvioon.

Aiemmin jakamallani drone videolla kyseinen kohta näkyy siltakannen jo betonoituna alueena, jossa on pieniä putkia pystyssä. Olisikohan kuukausikirjeessä ollut kuva juurikin tähystys yhdestä tällaisesti putkesta alaspäin? Putket arvatenkin ovat betonin syöttämistä varten. Korjatkaa nyt ihmeessä jos keksin ihan omiani.
veka, Kantti tykkää tästä