Taloforum.fi

[urbaanin keskustelun mekka] Suomen johtava rakentamisaiheinen valokuvaus- ja keskustelusivusto.

Mikä on Taloforum?

Talot eivät ole kaikki kaikessa. Raideliikenne, puistoalueet ja muut kaupunkikuvalliset projektit saavat aikaan keskustelua täällä.
tekijänä Sasu K
#11913
Kuinka suuri ero sillan ja tunnelin kustannuksissa on? Sen pohjalta voidaan pohtia kysymystä siitä, paljonko ennalleen jäävästä kaupunkikuvasta kannattaa tavallaan maksaa.

Sitten toinen kysymys kuuluu, että millä perusteella tämä silta on valtion rahoittama hanke? Eiköhän Helsingin kaupunki ole kuitenkin se taho, joka sen ensisijaisesti rahoittaa. Valtiolta voi tietysti hakea rahallista tukea hankkeeseen.

Pääkaupunkiseutu ja muut Etelä-Suomen kasvukeskukset ovat saaneet viime vuosina valtion infrastruktuurirahoista painoarvoonsa nähden vähemmän kuin olisivat "ansainneet". Panos-hyöty-laskelmien perusteella Suomessa on parhaillaankin käynnissä monia infrahankkeita, jotka on valittu aluepoliittisin perustein. Jos valinnat tehtäisiin puhtaasti taloudellisin perustein, olisi toteuttamisjärjestys toisenlainen.

Ei pidä unohtaa sitäkään seikkaa, että valtio on ollut merkittävä hyötyjä Helsingin kaavoituksesta, kun valtion omistaman maan arvo on kaavoituksen myötä noussut. Valtio on merkittävä maanomistaja kaupungissa.
tekijänä Devi
#11918
Mulla ei vaan mene sitten millään jakeluun että mikä tuossa "maisemassa" menee peruuttamattomasti pilalle jos siinä näkyy silta? Kyse on kuitenkin kaupunkialueesta, eikä mistään syrjäseudun maaseutuidyllistä. Jos asuu kaupungissa, vieläpä pää-sellaisessa, voisi kuvitella sovittavansa ajatusmalliinsa että erilaisia rakennelmia näkyy ja täysin luonnontilaista maisemaa ei välttämättä saa ja vaikka saisikin, tilanne voi muuttua.

...tiedän, toistan itseäni usein näillä samansisältöisillä postauksilla mutta pakkohan se on välillä avautua :lol:
Avatar
tekijänä JR
#32556
KSV kirjoitti:Laajasalon raideliikennehankkeen ympäristövaikutusten arviointiohjelma on valmistunut ja se on nähtävillä ja kommentoitavana 13.9.–12.11.2010.

Siltayhteyden lisäksi ohjelmassa esitetään arvioitavaksi erilaisia tunneliratkaisuja, vesiliikenteeseen perustuvaa vaihtoehtoa sekä hankkeen toteuttamatta jättämistä. Päätöksiä yhteyden toteuttamisesta ei ole tehty.

Helsingissä on tutkittu jo pitkään mahdollisuuksia saada keskustasta sujuva joukkoliikenneyhteys suunnitteilla olevan Kruunuvuorenrannan asuinalueelle ja sitä kautta aina Laajasaloon asti.

Kaupunginvaltuusto päätti vuoden 2008 lopulla, että suunnittelua jatketaan Kruununhaasta Sompasaaren ja Korkeasaaren kautta kulkevan raitiotiesiltavaihtoehdon pohjalta. Parhaimmillaan yhteys palvelisi myös pyöräilyä ja jalankulkua. Kaupunkisuunnitteluvirasto käynnisti hankkeen ympäristövaikutusten arviointiohjelman laatimisen helmikuussa.

...

Tutustu ohjelmaan ja kerro mielipiteesi ELY-keskukselle

Arviointiohjelma on nähtävillä suomen- ja ruotsinkielisenä 13.9.–12.11.2010. Ohjelmaan voi tutustua:

• internetissä: http://www.uuttahelsinkia.fi/kruunuvuorenranta tai http://www.ely-keskus.fi
• näyttely- ja infokeskus Laiturilla: Kamppi, Narinkka 2
• kaupunkisuunnitteluvirastossa: Kansakoulukatu 3
• Laajasalon ja Herttoniemen kirjastoissa

Arviointiohjelmaa esitellään yleisötilaisuudessa tiistaina 28.9. klo 18–20 kaupunkisuunnitteluviraston auditoriossa, Kansakoulukatu 3.

Nähtävilläoloaikana kaikki kiinnostuneet voivat jättää ohjelmasta mielipiteensä kirjallisena Uudenmaan ELY-keskukselle.

Mielipiteet tulee toimittaa sähköpostitse osoitteeseen kirjaamo.uusimaa@ely-keskus.fi tai kirjeitse: Uudenmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus, Asemapäällikönkatu 14, 00520 Helsinki.
http://www.hel.fi/wps/portal/Kaupunkisu ... jasalo_yva
Avatar
tekijänä JR
#33268
Tilaisuus oli kyllä taas aika surkuhupaisaa kuultavaa. Vanhat jäärät vastustivat siltaa henkeen ja vereen, ja lobbasivat lauttayhteyttä minkä kerkesivät. Huvittavaa sinänsä, sillä tilaisuuden tarkoitus ei edes ollut ottaa kantaa hankkeiden paremmuuteen, vaan vain tuohon YVA-menettelyyn. Onneksi viimeisen puheenvuoron käytti eräs laajasalolainen vanhempi herrasmies, joka haukkui lautan täysin lyttyyn :)
#33270
Olen kauhistunut että vanhat ihmiset vastustivat hanketta. Ihan uutta ;D Mustakin varmaan tulee tuommoinen, että pitää vanhoilla päivillä vastustaa kaikkea uutta. Asun kyllä sitten jo toisessa maassa, missä niitä isoja rakennuksia on enemmän, mutta kai sielläkin niitä saa vastustaa ;D Kiinassa varmaan tälläiset herrat heitetään heti vankilaan tai karkoitetaan maasta ;D Hieno maa tämä Kiina.
#33451
JR kirjoitti:Tilaisuus oli kyllä taas aika surkuhupaisaa kuultavaa. Vanhat jäärät vastustivat siltaa henkeen ja vereen, ja lobbasivat lauttayhteyttä minkä kerkesivät. Huvittavaa sinänsä, sillä tilaisuuden tarkoitus ei edes ollut ottaa kantaa hankkeiden paremmuuteen, vaan vain tuohon YVA-menettelyyn. Onneksi viimeisen puheenvuoron käytti eräs laajasalolainen vanhempi herrasmies, joka haukkui lautan täysin lyttyyn :)
Heh, olin itsekin paikalla. En ihan odottanut, että siitä tulisi tollasta vääntelyä, kun tosiaan siinä oli tarkoitus esitellä YVA menettely eikä niinkään itse vaihtoehtoja. Huvittavaa että aikuiset ihmiset osaavat käyttäytyä noin lapsellisesti kun jotain vastustaa. Kiinnostavaa toisaalta se että toi koko hankkeen valmistelu saattaa kestää vielä jopa 2 vuotta, vaikka selvityksiä on jo parin vuoden takaa. Toivotaan että hitaasti hyvä tulee. Muistan lukeneeni kuitenkin että Pajusen puheista huolimatta budjettiin lisättiin jonkun verran rahoja siltaa varten, eli hanke etenee.
Siltakilpailukin on käynnistymässä kohta, ja osaltaan se YVA hidastuu senkin takia ettei verrattavaa siltaa olla vielä valittu, eikä lauttayhteyden selvitystä olla vielä saatu valmiiksi.
Kokouksesta jäi mieleen eräs Laajasalolainen rouva joka oli huolestunut siitä että Laajasaloon on olemassa vain yksi silta, joka jossain syysmyrskyssä tai vastaavassa tilanteessa oli ollut käyttökiellossa. Tätä hän piti kauheana turvallisuusuhkana hälytysajoneuvojen pääsyn estyessä. Tällä hän siis perusteli lauttaliikenteen aloittamista...Tietääkseni sinne ei ole suunniteltu mitään autolauttaa ja mikä estäisi esimerkiksi Ehrensvärdin käyttöä hätätapauksissa. Tälläsiä päättömiä puheenvuoroa sai huvittuneena kuunnella aikuisten suista.
Meinasin jossain vaiheessa ehdottaa sukellusveneellä tai kuumailmapalloilla toimivia yhteyksiä mutta hillitsin itseni. :D
tekijänä frank_hki
#52371
Sekoomus kokoilee tällaista ideaa, tietää kertoa Helsingin sanomat. No, voihan tälläkin viivästyttää sillan rakennusaikatauluja niin, että kun ollaan saatu Kruunuvuoreen ensimmäiset muutama tuhat asukasta, niin haudataan kaikessa hiljaisuudessa koko silta ja hoidetaan keskustaliikenne vanhaan Helsinkiläiseen tapaan metroliitynnällä. Mitäpä siitä, että Hertsikan kautta matka-aika venyy lähemmäs puolta tuntia.

Mihinkähän katuverkkoon Lasse Männistö ajatteli nämä mahdolliset autot sijoittaa? Männistö myös arvioi, etteivät sillan kustannukset muuttuisi olennaisesti, eli sanomattakin on selvää, että raitiotien omasta kaistasta olisi tässä vaihtoehdossa turha haaveilla, eli Helsingin hengessä mentäisiin sekakaistalla körötellen. Muussa tapauksessa sillan kustannukset kyllä olennaisesti muuttuisivat.
Kokoomus haluaa autot Helsingin Kruunusilloille

Kruunuvuorenselän raitiosillan ympäristövaikutusten arvioinnin (yva) yhteydessä tutkitaan myös vaihtoehto, jossa ratikoiden rinnalla kulkisi autoja. Autokaistoilla varustetun ratikkasillan tutkimista on virittänyt kokoomus.

"Olen tätä esittänyt valtuustoryhmästä kummunneiden ajatusten pohjalta. Emme ole ottaneet kantaa, pitäisikö sillan olla jotain muuta kuin joukkoliikenneyhteys, mutta autollisenkin vaihtoehdon vaikutukset on fiksua selvittää", sanoo valtuustoryhmän tuleva puheenjohtaja Lasse Männistö (kok).

Hän arvioi, etteivät sillan kustannukset muuttuisi olennaisesti.

Helsingin kaupunkisuunnitteluvirasto valmistelee parhaillaan yva-selvityksen tekijän kilpailuttamista. Ympäristövaikutusten arviointi valmistuu ensi vuonna. Kruunusiltojen suunnittelukilpailun on määrä ratketa tänä vuonna.

"Me olemme eläneet sen valtuustopäätöksen mukaisesti, jossa jatkovalmistelun pohjaksi kirjattiin raideliikenneratkaisu. Jos autot ohjattaisiin sillalle, se tarkoittaisi katujen leventämistä Kalasatamassa ja Kruunuvuorenrannassa", sanoo Kruunuvuorenrannan aluerakentamisprojektin johtaja Jari Tirkkonen talous- ja suunnittelukeskuksesta.

Liikennesuunnittelupäällikkö Ville Lehmuskoski arvioi, että autovaihtoehto todennäköisesti liitetään yva-arviointiin.

"Järkevintä on tutkia kaikki vaihtoehdot nyt, ettei jää jossittelun aihetta", sanoo Lehmuskoski. Samalla selvitetään vaihtoehdon vaikutukset katuverkkoon.

Kokoomuksen aloite ei saa ymmärrystä muilta puolueilta. Valtuustoryhmien puheenjohtajat Osku Pajamäki (sd) ja Emma Kari (vihr) tyrmäävät autollisen siltavaihtoehdon. Pajamäen mielestä yva-selvityksen laajentaminenkin on rahan tuhlausta.

"Ajatusta on väläytetty valtuustossa ennenkin, mutta meidän ryhmä on pitänyt vaihtoehtoa läpikotaisin järjettömänä", kuittaa Kari.
Avatar
tekijänä RV
#52417
Ennemmin pelkkä raidesilta, kuin 1+1-kaistainen loputtoman tukkoinen halpissilta helsinkiläiseen tapaan. Autoyhteyden nyt tietenkin pitäisi olla itsestäänselvyys kuten Keskustatunnelinkin.
Avatar
tekijänä JR
#52420
frank_hki kirjoitti:Sekoomus kokoilee tällaista ideaa, tietää kertoa Helsingin sanomat. No, voihan tälläkin viivästyttää sillan rakennusaikatauluja niin, että kun ollaan saatu Kruunuvuoreen ensimmäiset muutama tuhat asukasta, niin haudataan kaikessa hiljaisuudessa koko silta ja hoidetaan keskustaliikenne vanhaan Helsinkiläiseen tapaan metroliitynnällä. Mitäpä siitä, että Hertsikan kautta matka-aika venyy lähemmäs puolta tuntia.

Mihinkähän katuverkkoon Lasse Männistö ajatteli nämä mahdolliset autot sijoittaa? Männistö myös arvioi, etteivät sillan kustannukset muuttuisi olennaisesti, eli sanomattakin on selvää, että raitiotien omasta kaistasta olisi tässä vaihtoehdossa turha haaveilla, eli Helsingin hengessä mentäisiin sekakaistalla körötellen. Muussa tapauksessa sillan kustannukset kyllä olennaisesti muuttuisivat.
Kyllä kai henkilöautoliikenteenkin mahdollisuus on ihan hyvä tutkia tuossa YVA-menettelyssä. Esittämiisi kysymyksiin saadaan kenties jonkinlaisia vastauksia.

Voisihan lopullinen ratkaisu olla vaikka sellainen, että esim. päiväsaikaan silta on vain joukkoliikenteen käytössä, mutta muulloin myös henkilöautoliikenteelle. Suhteessa sillan rakennuskustannuksiin autoliikenteen mahdollistaminen ei varmaan tuo mitään valtavia lisäkustannuksia. Jos kallis silta päätetään rakentaa, kannattaa sen käyttö sitten maksimoida.
tekijänä frank_hki
#52428
Saahan sen tutkia, joo, mutta eikö tämänkin olisi voinut hoitaa hieman aikaisemmin. Kun on tehty periaatepäätös raitiosillasta ja suunnittelukilpailukin on jo käynnissä, niin tuntuu vähän huomiohakuiselta nyt alkaa itkeä tästä. Itse odotan, että mikä mahtaa olla se asia, jota tällä oikeasti tavoitellaan: "no ok, silta ratikoille, jos me sitten saadaan ______________ (tuolle viivalle vaikka keskustatunneli)".

Aitona huolenani on se, että tämä viivästyy ja viivästyy ja siirtyy huomaamatta osaksi "helsingin toteutumattomat suunnitelmat" -saagaa.
Avatar
tekijänä JR
#52437
frank_hki kirjoitti:Aitona huolenani on se, että tämä viivästyy ja viivästyy ja siirtyy huomaamatta osaksi "helsingin toteutumattomat suunnitelmat" -saagaa.
Toivotaan, että näin ei tapahdu. Mahtaakohan autojen lisääminen YVA:n viivästyttää projektia. Yksi merkittävä Kruunusiltojen viivästyttäjä (melkein vuodella) oli suunnittelukilpailuun osallistuneen arkkitehtitoimiston valitus markkinaoikeuteen.
Avatar
tekijänä JR
#53818
Laituri kirjoitti:Kilpailussa on mukana kymmenen kansainvälisen tiimin 11 kilpailuehdotusta. Laiturin näyttelyssä 20.2.–9.3.2013 ehdotuksiin voi tutustua myös pienoismallien avulla.

Kilpailuehdotukset ovat näyttelyn ajan kommentoitavina verkkosivuilla. Yleisön antamasta palautteesta tehdään kooste, joka annetaan tuomariston käyttöön. Vasta sen jälkeen tuomaristo tekee päätöksen voittajasta.
http://laituri.hel.fi/fi/node/550/image_gallery
tekijänä frank_hki
#53820
En haluaisi aina valittaa ja siksipä en vielä niin nyt teekään, mytta vähän laimealta näytti... No, tarkempi mielipide kun oon käynyt tsekkaamassa Laiturin näyttelyn.
Avatar
tekijänä Objectif Lune
#53823
Ison kunnallisin varoin rakennetun sillan tulee luonnollisesti olla melko taloudellinen, joten tylsä, tyylikäs ja funktionaalinen ratkaisu lienee luontevin. Tykkäsin kuitenkin tosi paljon numerosta 6 - Unda Arctica ja numerosta 9 - Gemma Regalis. Kolmanneksi pääsee nro. 11. Oculus.

Mun mielestä on aivan turhaa pelätä vahvaa kaupunkikuvallista otetta ja lässytys maisemien pilaamisesta tuntuu jotenkin itsekkäältä. Suurimmalle osalle kaupunkilaisista maisema ei muutu lainkaan, ja niillä keillä muuttuu, mielipiteet varmasti jakaantuvat tasaisesti kaikenlaisiin tunteenpurkauksiin riemusta moraalipaniikkiin. Kaikilla vaihtoehdoilla kaupunkilaisille tulee aivan uusi yhteys merelliseen Helsinkiin, uusia maisemia ja uusi näkökulma kaupunkiin. Se saakin näkyä vahvan arkkitehtuurin kautta. Silta voisi olla rohkea symboli Helsingin tiivistymiselle ja liikenneyhteyksien paranemiselle.

Unda Arctica on erityisen hieno pimeällä ja varsin persoonallinen. Gemma Regalis taas on raikas, perinteinen ja voimakas. Se on niin suuri (joskaan ei raskas) maisemallinen kannanotto, että kaupunki todella tuntuu jatkuvan tasa-arvoisesti sillan kummallakin puolella. Se ei ole mikä tahansa sivusilta lähiöön, vaan the silta, joka yhdistää Helsingin eri osat. Oculus on jotain siltä väliltä.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 19