- 23.04.07 00:34
#11913
Kuinka suuri ero sillan ja tunnelin kustannuksissa on? Sen pohjalta voidaan pohtia kysymystä siitä, paljonko ennalleen jäävästä kaupunkikuvasta kannattaa tavallaan maksaa.
Sitten toinen kysymys kuuluu, että millä perusteella tämä silta on valtion rahoittama hanke? Eiköhän Helsingin kaupunki ole kuitenkin se taho, joka sen ensisijaisesti rahoittaa. Valtiolta voi tietysti hakea rahallista tukea hankkeeseen.
Pääkaupunkiseutu ja muut Etelä-Suomen kasvukeskukset ovat saaneet viime vuosina valtion infrastruktuurirahoista painoarvoonsa nähden vähemmän kuin olisivat "ansainneet". Panos-hyöty-laskelmien perusteella Suomessa on parhaillaankin käynnissä monia infrahankkeita, jotka on valittu aluepoliittisin perustein. Jos valinnat tehtäisiin puhtaasti taloudellisin perustein, olisi toteuttamisjärjestys toisenlainen.
Ei pidä unohtaa sitäkään seikkaa, että valtio on ollut merkittävä hyötyjä Helsingin kaavoituksesta, kun valtion omistaman maan arvo on kaavoituksen myötä noussut. Valtio on merkittävä maanomistaja kaupungissa.
Sitten toinen kysymys kuuluu, että millä perusteella tämä silta on valtion rahoittama hanke? Eiköhän Helsingin kaupunki ole kuitenkin se taho, joka sen ensisijaisesti rahoittaa. Valtiolta voi tietysti hakea rahallista tukea hankkeeseen.
Pääkaupunkiseutu ja muut Etelä-Suomen kasvukeskukset ovat saaneet viime vuosina valtion infrastruktuurirahoista painoarvoonsa nähden vähemmän kuin olisivat "ansainneet". Panos-hyöty-laskelmien perusteella Suomessa on parhaillaankin käynnissä monia infrahankkeita, jotka on valittu aluepoliittisin perustein. Jos valinnat tehtäisiin puhtaasti taloudellisin perustein, olisi toteuttamisjärjestys toisenlainen.
Ei pidä unohtaa sitäkään seikkaa, että valtio on ollut merkittävä hyötyjä Helsingin kaavoituksesta, kun valtion omistaman maan arvo on kaavoituksen myötä noussut. Valtio on merkittävä maanomistaja kaupungissa.