pallo kirjoitti: ↑25.02.19 23:25
Näyttää hyvältä. Tuo pikaratikka keskustaan kuulostaa tosin ongelmalliselta. Se kun ei tule missään olosuhteissa olemaan pika, koska rautatieasema-Meilahti väli on jo erittäin tukkoinen ja hidas. Maanalainen metro pitäisi rakentaa suosiolla. Toivottavasti liikenneympyrä toteutuu jotakuinkin tuollaisena!
Suunnittelualueen pääasiallinen keskustayhteys on kuitenkin Valimon juna-asema, ratikka on ennen kaikkea Meilahteen ja Töölöön suuntautuviin matkoihin, aivan suunnittelualueen eteläisimmistä osista toki myös keskustaan. Manskulle on kyllä täysin mahdollista saada keskinopeudeltaan kelvollinen pikaratikka, mutta se vaatii päällekkäisten linjojen vähentämistä. Muussa tapauksessa kunnollisten liikennevaloetuuksien järjestäminen söisi kaiken kapasiteetin mm. risteäviltä autoväyliltä.
veka kirjoitti: ↑26.02.19 11:02
Vähän epäilen (ja pelkään), että ruuhka ratikkakiskoilla ratkaistaan siirtämällä kymppi ja nelonen kulkemaan suunnitteilla olevaa uutta ratikkaväylää Topeliuksenkadun ja Fredan kautta.
Tuo on ihan ääneenlausuttu lähtökohta
Vihdintien ratikan suunnittelussa. Itse tosin vähän epäilen ja pelkään, että tuosta tullaan toteutuksessa lipsumaan ja tuloksena on lisää perushelsinkiläistä hidasratikkaa, mutta saas nähä.
Toivotaan myös, että arvioidut rakentamismäärät tarkentuvat suunnittelun edetessä vielä ylöspäin, kuten viime aikoina onkin ollut tapana. Tuosta alueesta kannattaa ottaa mahdollisimman paljon irti, joten yli miljoona kerrosneliömetriä uutta rakentamista olisi hyvä tavoitetaso.