- 24.10.22 14:53
#104960
Onkohan Tanskassa käyty vastaavanlaista keskustelua laitureiden ja metrojunien pituudesta? Kööpenhaminan metrossahan operoidaan pelkästään 39 metriä pitkillä, 3 vaunun Hitachi Rail Italy Driverless Metro -kokoonpanoilla, mikä on siis alle puolet Helsingin 88-metrisistä 4 vaunun junista. Näin myös uudemmilla M3- ja M4-linjoilla, vaikka ne olisikin kai teoriassa voitu rakentaa hieman eri sapluunalla kuin vanhemmat M1- ja M2-linjat. Varmaan Kööpenhaminan standardoidut 60 metriä pitkät cut-and-cover -asemat on kuitenkin ollut helpompi sovittaa olemassaolevaan tiiviiseen kaupunkirakenteeseen kuin Helsingin ja Länsimetron 90 ja 135 metriä pitkät asemat.
En ole raideliikenteen asiantuntija ja on hankala sanoa, vaikeuttavatko muut artikkelissa mainitut pullonkaulat Helsingin metron vuorovälin tihentämistä 2,5 minuuttiin. Kööpenhaminan automaattimetrossa pystytään Wikipedian mukaan 100 sekunnin vuoroväliin ruuhka-aikoina. Ehkä Kööpenhaminassa voidaan luottaa siihen, että junien käydessä liian ahtaaksi ihmiset hyppäävät joustavasti polkupyörän selkään.
En ole raideliikenteen asiantuntija ja on hankala sanoa, vaikeuttavatko muut artikkelissa mainitut pullonkaulat Helsingin metron vuorovälin tihentämistä 2,5 minuuttiin. Kööpenhaminan automaattimetrossa pystytään Wikipedian mukaan 100 sekunnin vuoroväliin ruuhka-aikoina. Ehkä Kööpenhaminassa voidaan luottaa siihen, että junien käydessä liian ahtaaksi ihmiset hyppäävät joustavasti polkupyörän selkään.