Taloforum.fi

[urbaanin keskustelun mekka] Suomen johtava rakentamisaiheinen valokuvaus- ja keskustelusivusto.

Mikä on Taloforum?

Talot eivät ole kaikki kaikessa. Raideliikenne, puistoalueet ja muut kaupunkikuvalliset projektit saavat aikaan keskustelua täällä.
tekijänä Kazaam
#70620
Metro.fi 28.10.2014 kirjoitti:
Helsinki-Vantaalle 30 miljoonan euron parkkihallilaajennus

Tuhansille autoille rakennetaan lisätilat parkkihalliin Helsinki-Vantaan lentoasemalle. P5-pysäköintilaitoksen laajennusurakka maksaa noin 30 miljoonaa euroa.

SRV aloittaa rakennustyöt tämän kuun aikana. Pysäköintilaitoksen pitäisi valmistua kesällä 2016.

Laajennusosaan tulee 3 000 autopaikkaa.

Finavia tulee kehittämään lentoaseman infrastruktuuria tulevina vuosina muutenkin, koska Helsinki-Vantaasta pyritään tekemään johtava vaihtolentoasema Euroopan ja Aasian välisessä liikenteessä. Mitä enemmän matkustajamäärä kasvaa, sitä enemmän tarvitaan myös parkkipaikkoja.

Finavia valmistautuu palvelemaan Helsinki-Vantaalla 20 miljoonaa vuosittaista matkustajaa.

”P5:n laajennuksella varmistamme matkalle lähdön sujuvuuden myös silloin, kun terminaalin laajennustyöt ovat käynnissä ja matkustajia on kentällä entistä enemmän”, sanoo lentoasemanjohtaja Ville Haapasaari Finaviasta.

Helsinki-Vantaan lentoaseman läheisyydessä sijaitsevien muiden parkkialueiden ympärillä on kuohunut hiljattain. Helsingin Sanomat uutisoi viime viikolla Lentoparkki Oy:n ja Lentopysäköinti Oy:n lupaongelmista ja muista erikoisuuksista.
Kuva
helsinkiairport@instagram
Avatar
tekijänä grendy
#70625
Onkohan Finavia kuullut mitään huhua kehäradasta? Jos kerta ajatellaan että systemaattisesti matkustajamäärän lisääntyessä tarvitaan samassa suhteessa lisää parkkipaikkoja?

Näiden visioiden perusteella voidaan ilmeisesti myös haudata idea siitä että päärata joskus tulevaisuudessa kiertäisi lentokentän kautta jos kerta halutaan houkutella porukkaa omilla autoillaan kentälle.
tekijänä hmikko
#70626
grendy kirjoitti: Näiden visioiden perusteella voidaan ilmeisesti myös haudata idea siitä että päärata joskus tulevaisuudessa kiertäisi lentokentän kautta jos kerta halutaan houkutella porukkaa omilla autoillaan kentälle.
Yks parkkihalli nyt ei taida olla paljon minkäänlainen tekijä Lentorataa arvioitaessa, ja Finavia tai Finnair eivät ratahanketta saa yksinään liikkeelle missään tapauksessa. Finnairhan oli jo voimakkaasti Lentoradan kannalla kun Kehäradasta päätettiin. Valtion ja Uudenmaan liiton kaavailuissa Lentorata on lykätty hamaan tulevaisuuteen. Lentokentän parkkitarpeista en osaa sanoa, mutta voisi kuvitella, että enempi kysyntäpohjalta noita parkkitaloja rakennetaan kuin asuinalueiden normimäärättyjä paikkoja.

Toisaalta tulee mieleen, että kun Kehäradan varteen tehdään liityntäparkkeja lentokentän melualueelle, niin saisko sinne halvemmalla paikkoja myös kentän pitkäaikaisparkkiin? Ehkä kustannukset eivät ole sen kummemmat, ja autoilevaa lentomatkustajaa ei ehkä saa siirtymään parkkipaikan ja terminaalin väliä junalla.
tekijänä odo
#70627
grendy kirjoitti:Onkohan Finavia kuullut mitään huhua kehäradasta? Jos kerta ajatellaan että systemaattisesti matkustajamäärän lisääntyessä tarvitaan samassa suhteessa lisää parkkipaikkoja?

Näiden visioiden perusteella voidaan ilmeisesti myös haudata idea siitä että päärata joskus tulevaisuudessa kiertäisi lentokentän kautta jos kerta halutaan houkutella porukkaa omilla autoillaan kentälle.
Terminaalin laajennus tulee jyräämään nykyisen isoimman parkkihallin, P1:n alleen joten tämä taitaa enemmän liittyä siihen kuin varsinaisesti pitkällä tähtäimellä autopaikkojen määrän lisäämiseen
tekijänä zeizei
#70631
Vaikka yleensä en tykkää parkkihallien rakentamisesta, niin tässä tapauksessa kyse on kuitenkin lentokentästä ja kysyntäpohjaisesta tarpeesta, joten samapa tuo. En usko että tällä on vaikutusta kaupunkirakenteeseen. :)

Toisaalta jos takseilla olisi yhtään järkevämmät hinnat, voisi ainakin pk-seutulaisten osalta vähentyä auton jättäminen kentälle.
tekijänä Purkki^
#70633
Pitäisi saada kaikki parkkipaikat halleihin ja mahdollisimman lähelle terminaaleja. Nyt on isoja parkkipaikkoja niin kaukana, että matkustajat tarvitsee bussikuljetuksen parkkipaikalta kentälle.
tekijänä hmikko
#70634
Purkki^ kirjoitti:Pitäisi saada kaikki parkkipaikat halleihin ja mahdollisimman lähelle terminaaleja. Nyt on isoja parkkipaikkoja niin kaukana, että matkustajat tarvitsee bussikuljetuksen parkkipaikalta kentälle.
Toisaalta tuossa näyttäis hinnoittelu toimivan, eli rahalla pääsee lähelle ja katon alle. Viikon etelänmatkalla ei kai ole niin väliä, jos parkkipaikalta joutuu ajamaan bussilla, ja nykymaailman autot vissin käynnistyvät talvellakin.
Avatar
tekijänä Bernheart
#72023
Lentoposti 30.1.2015: "Helsinki-Vantaan terminaalilaajennuksen suunnittelu käynnistyi"

http://www.lentoposti.fi/uutiset/helsin ... kaynnistyi
Nyt käynnistynyt luonnossuunnitteluvaihe on tarkoitus saada valmiiksi vuoden 2015 loppuun mennessä. Itse laajennustyöt käynnistyisivät näillä näkymin vuoden 2016 aikana. Finavian mukaan suunnittelua ohjaavat matkustajakokemuksen kehittäminen, ympäristönäkökohdat ja energiatehokkuus.
tekijänä Kazaam
#72199
HS.fi 11.2.2015 kirjoitti:
Pian alkaa 900 miljoonan myllerrys – näin Helsinki-Vantaa muuttuu

Kakkosterminaalin ensimmäisen lisäsiiven rakentaminen alkaa ensi talvena


Suuri myllerrys pääsee pian vauhtiin Helsinki-Vantaan lentoasemalla. Kakkosterminaali kasvaa jopa kahdella lisäsiivellä. Näin syntyy kymmenkunta uutta lähtöporttia suurille lentokoneille.

"Kun muun muassa Finnair kasvattaa Aasian-liikennettään, meidän pitää tarjota heille uusia matkustajasiltoja", perustelee lentoaseman johtaja Ville Haapasaari.

Finnair ilmoitti joulukuussa hankkivansa kahdeksan Airbus-konetta, joiden toimitukset alkavat vuonna 2018.

Noin 900 miljoonan euron laajennustyöt alkavat ensi tammikuussa, ja niitä tehdään vaiheittain.


Ensimmäisen muutoksen lentoaseman menoon tuo ensi kesänä avattava kehäradan maanalainen asema.

"Silloin saadaan vihdoin junakyltit lentoasemalle niin kuin isolla lentoasemalla pitääkin", Haapasaari iloitsee.

Ensi kertaa Suomeen tulevan turistin on helppo ottaa juna keskustaan.

Myös monet suomalaiset hyppäävät kotipaikkakunnallaan junaan ja saapuvat lentoasemalle Tikkurilan kautta.

"Vaikka tällä erää Pietarista junalla tulevien matkalaisten määrä on hiipunut ruplan pudotuksen myötä, ennen pitkää sieltäkin suunnalta tulee lisää väkeä", Haapasaari uskoo.

Vielä vuonna 2013 noin 600 000 venäläistä käytti Helsinki-Vantaan lentoasemaa.

Uudesta juna-asemasta huolimatta Finavia rakennuttaa parhaillaan peräti 3 000 uutta parkkipaikkaa. Lisäpaikat valmistuvat syksyksi 2016.


Kakkosterminaalia Finavia aikoo jatkaa kahteen suuntaan. Länsisiipi varmistaa Schengen-alueen ulkopuolelta kuten Aasiasta tulevien matkustajien koneiden vaihdot.

"Konetta vaihtavien matkustajien määrän odotetaan kasvavan runsaasti. Haluamme varmistaa, että Helsinki-Vantaa on pohjoisen Euroopan johtava lentoasema Aasian-liikenteessä", Haapasaari sanoo.

Siksi hän lupaa lisää palveluja. Etenkin aasialaisia varten lentoasemalle houkutellaan maailmanluokan brändien ja luksustuotteiden kauppiaita.

Kakkosterminaalin toinen lisäsiipi on tulossa etelän suuntaan. Finavia jatkaa laajennuksen suunnittelua, mutta rakentamispäätöstä ei Haapasaaren mukaan ole vielä lyöty lukkoon.

"Muutosta tehdään vaiheittain siksi, että meidän on mahdollista reagoida vaihtuvaan markkinatilanteeseen", Haapasaari kuvaa.

Terminaaliin tulee jännittävä sisustus houkuttelemaan matkustajia jäämään päiväksi pariksi Helsinkiin ja muualle Suomeen.

"Suunnitteilla on arktinen baari, josta pääsee ulos terassille katsomaan koneita ja ottamaan tuntumaa kylmään ilmastoon."


Finavialla on kiikarissa myös ykkösterminaalin laajennus. Rakennuksen pidentämiseen ja muutamien matkustajasiltojen lisäämiseen on varauduttu, mutta Haapasaaren mukaan päätöksiä ei ole vielä tehty.

Vielä suurempi myllerrys on vireillä lähivuosiksi, kun kakkosterminaalin eteläpuolelle on tulossa valtava lähtöselvitysaula. Uuden rakennuksen tieltä puretaan osa nykyisestä parkkihallista.

Suuret laajennukset pohjautuvat arvioihin suuresta matkustajamäärien noususta. Viime vuoden liki 16 miljoonan matkustajan joukon uskotaan kasvavan 20 miljoonaan vuoteen 2020 mennessä.

Kun mennään pidemmälle tulevaisuuteen aina vuoteen 2030, kentän kautta lentäviä matkustajia olisi jo 24–25 miljoonaa.

Kuva
tekijänä jake
#72218
Helsinki-Vantaan vahvuutena ollut kompaktius ja vaihtamisen nopeus alkaa olla pian kyseenalainen. :)

Välimatkat uloimpien porttien välillä alkavat olla melkoisia eikä Helsinki-Vantaalle mitään isoilta kentiltä tuttuja liukuhihnoja mahdu. Ongelmana on alkuperäinen layout (portteja vain yhdellä puolella käytävää), joka ei ole optimaalinen näin isolle kentälle. Käytävät ovat kapeita ja tukkoisia Aasian liikenteen kannalta kriittisen iltapäiväaallon aikana.

Toki jos kaikki lähtöselvitystoiminnot yms siirtyvät uuteen rakennukseen ja vanhat tilat vapautuvat transit-alueeksi, niin tilanne voi helpottua.
tekijänä Arska
#72219
Janne_H kirjoitti:Tuosta uutisesta saa sen käsityksen, että kakkosterminaalin laajennus maksaa 900 miljoonaa. Liki miljardi siis talorakentamisen hinta. Miten se noin paljon maksaa?
Kaikki laajennustyöt Helsinki-Vantaalla yhteensä tuon 900 miljoonaa joka siis toteutuu vaiheittain. Ensinmäinen vaihe alkaa ensi tammikuussa ja hintalappu XXX-miljoonaa.
tekijänä hmikko
#72221
jake kirjoitti: Välimatkat uloimpien porttien välillä alkavat olla melkoisia eikä Helsinki-Vantaalle mitään isoilta kentiltä tuttuja liukuhihnoja mahdu.
Googlen kartan härpäkkeellä mitaten nykyinen terminaalin U on päästä päähän 1,3 km. Nuo lisäsiivet molemmissa päissä näyttäisivät veikaten olevan ainakin 600 m yhteensä, mikä taitaa tehdä kaikkineen pidemmän matkan kuin Kehäradan asemanväli lentokentältä Aviapolisiin. Sinänsä kyllä terminaalirakennusta näköjään pystytään muokkaamaan todella pitkälle. Maailmalla monesta vastaavasta on tullut noin monen laajennuksen jälkeen ihan epätoivoinen sokkelo (esmes Heathrown nyttemmin puretut terminaalit).
Avatar
tekijänä Clepe
#72224
Ilmeisesti noi nykyiset terminaalit on rakennettu ahnaasti liian lähelle kiitotietä. Muutenhan tohon alkuperäiseen terminaaliin olisi lisätty niitä muualta tuttuja pikkuterminaaleja. Kai tohonkin sellainen mahtuisi, mutta jäisi niin lyhyeksi ettei sillä saisi juurikaan lisää kapasiteettia. Helsinki-Vantaasta kyllä huomaa ettei sitä koskaan ole suunniteltu nykyiseen tehtäväänsä eikä sitä toisaalta ole myöskään kehitetty mitenkään pitkäjänteisesti tai ajatuksella. Eikä nytkään oikein tunnu kovinkaan fiksuilta nämä suunnitelmat. Tota kulmasta jatkettavaa terminaalia nyt ei ainakaan pitäisi tehdä, koska seuraavalla laajennuskerralla toi viereinen terminaali on ihan motissa. Fiksumpaa olisi rakentaa uusi saareketerminaali noitten purettavien hangaarien tilalle.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 19