Taloforum.fi

[urbaanin keskustelun mekka] Suomen johtava rakentamisaiheinen valokuvaus- ja keskustelusivusto.

Mikä on Taloforum?

Avatar
tekijänä Kantti
#106317
Hieno video Göteborgista!
Avatar
tekijänä MindW
#106318
En uskonut koskaan näkeväni päivää, jolloin Karlatornet on harjakorkeudessa. Vieläkin vaikea uskoa.
Avatar
tekijänä veka
#106321
Eikä siinä vielä kaikki. Löysin tiedon, että asukkaiden muutto Karlan alempien kerrosten asuntoihin alkoi jo elokuun lopulla, suuren maailman tyyliin siis. Vintillä on katto vielä auki, mutta alakerrassa aletaan jo elää uutta arkea.
tekijänä JamoL
#106322
Hieno torni kyllä! :)

Onko tietoa aiotaanko tuota Lindholmenin / Karlatornin aluetta integroida liikenteellisesti keskustaan esim. ratikkaverkon laajennuksella, vai pysyykö se bussimatkan (tai sinällään ihan sympaattisen) lautan varassa?

Kesän Göteborgin reissuilla taksikuskit kiroilivat katutöitä vielä enemmän kuin helsinkiläiset kollegansa, mutta niiden lähde lienee lähinnä rautatieaseman läpiajettavaksi muuttava Västlänken-megatunneliprojekti.

https://bransch.trafikverket.se/en/star ... astlanken/

Jos Lindholmen jää noin etäiseksi, en ihan ymmärrä miksi juuri se valikoitui tornin sijaintipaikaksi? :|
ErkkiKuronen tykkää tästä
Avatar
tekijänä Pyöröovi
#106325
JamoL kirjoitti: 10.10.23 01:32 Jos Lindholmen jää noin etäiseksi, en ihan ymmärrä miksi juuri se valikoitui tornin sijaintipaikaksi? :|
Vanhan keskustan lähettyvillä noin korkea torni olisi tuskin saanut valtuuston hyväksyntää, mutta entisellä satama-alueella projektin voi nähdä investointina alueen houkuttelevuuteen. Toki sijainti varmaan osaltaan johti rakentamisen huomattavaan viivästymiseen. Mielellään kuulisin samoin lisää tietoa mahdollisista infrasuunnitelmista, käsittääkseni nykyiset bussilinjat on ainakin rakennettu ajatellen mahdollisia ratikkalinjauksia tulevaisuudessa.

Piti vielä kehaista bonkin jakamaa videota, jossa oli miellyttävän tasaista lentelyä kaupungin yllä. Göteborg on mainio kaupunki, jossa käveleminen on rentoa lystiä täynnä kauniita katuja ja näyttäviä puistoja. Aistittavissa on myös selkeä tekemisen tunnelma, hiukan kuten Tampereella tornien ja joukkoliikenteen suhteen. Valitettavasti rautatieaseman alue on aivan kammottava, suosittelen jokaista siirtymään ripeästi pois alueen Espresso House -helvetistä.
JamoL tykkää tästä
Avatar
tekijänä ErkkiKuronen
#106376
JamoL kirjoitti: 10.10.23 01:32 Hieno torni kyllä! :)

Onko tietoa aiotaanko tuota Lindholmenin / Karlatornin aluetta integroida liikenteellisesti keskustaan esim. ratikkaverkon laajennuksella, vai pysyykö se bussimatkan (tai sinällään ihan sympaattisen) lautan varassa?

Kesän Göteborgin reissuilla taksikuskit kiroilivat katutöitä vielä enemmän kuin helsinkiläiset kollegansa, mutta niiden lähde lienee lähinnä rautatieaseman läpiajettavaksi muuttava Västlänken-megatunneliprojekti.

https://bransch.trafikverket.se/en/star ... astlanken/

Jos Lindholmen jää noin etäiseksi, en ihan ymmärrä miksi juuri se valikoitui tornin sijaintipaikaksi? :|
Karlatornet ja sitä ympäröivä, myös jo rakenteilla oleva Karlastaden, ovat tosiaan osa suurempaa kaupunkikehitystä, jossa Götajoen kummatkin puolet kytketään selvemmin yhteen. Ajatuksena on että keskusta jatkuu myös Hisingenin saaren puolelle, eli kaikille niille vanhoille satama- ja telakka-alueille jotka aikoinaan dominoivat Götajoen pohjoisrantaa.

Uutta raitiotieyhteyttä alettiin rakentamaan nyt kesäkuussa 2023 ja ensimmäisen etapin on määrä valmistua vuodenvaihteeseen 2025/26 mennessä, jolloin Lindholmen heti Karlastadenin vieressä on uuden linjan väliaikainen päätepysäkki. Uusi linja kulkee myös Frihamnenin läpi, jonne on jo rakenteilla paljon uusia asuintaloja ja toimistotiloja (ja jopa uusi iso Smyrnan kirkko) ja lisää on tulossa lähivuosina. Raitiotietä tullaan lähitulevaisuudessa jatkamaan sekä pohjoiseen Brunnsbohon (jonne Västlänkenin mahdollistama uusi lähijuna-asema valmistuu 2027/28) että etelään päin kohti Eriksbergiä ja joen alittavan tunnelin kautta keskustan eteläosiin ja Linnéplatsenille asti (tämä osuus on tosin vähän kauempana tulevaisuudessa, suunnitelmissa lukee valmistumisvuotena 2034). https://goteborg.se/wps/portal/aktuellt ... 0226564ab2

Minusta göteborgilaisena on tosi hauskaa ja jännää nähdä miten paljon ja nopeasti kaupunki on kehittymässä. Pitkään Göteborgin korkein rakennus oli vuonna 1989 valmistunut, 86-metrinen punavalkoinen Skanskaskrapan/Lilla Bommen ja sittemmin 100-metrinen hotellitorni Gothia East Tower (korkein kolmesta vierekkäisestä tornista) vuodesta 2015. Mutta nyt ihan muutaman vuoden aikana on sitten rakennettu Karlatornet (247 m), CityGate (144 m), Kineum (110 m), Hotell Draken (104 m) ja Gårda Vesta (97 m). Lähtökuopissa on jo Backaplanin Deltahuset (130 m), Drakenin viereen uudelle tekoniemelle nouseva Global Business Gate (100 m) ja Svenska Mässan +One (140 m). Ja siihen sitten vielä Karlastadenin kolme muuta tornitaloa Cassiopeija (147 m), Auriga (125 m) ja Virgo (103 m). Ja juuri luin vielä uudesta tornitaloprojektista nimeltä Icon, joka tulisi CityGaten ja Kineumin kupeeseen.

Plus sitten kaikki muut enemmän tai vähemmän korkeat rakennukset joita jatkuvasti putkahtelee ympäri kaupunkia tiheään tahtiin. Ja ei saa unohtaa keskusaseman yhteyteen rakennettavaa aseman jatketta ja Centralstaden-nimistä aluetta, joka rakennetaan uuden tunneliaseman päälle, johon myös on tuloillaan viisi-kuusi korkeampaa taloa (korkeimmat sadan metrin kieppeillä). Tämä kaupunki juhnutti jotenkin paikoillaan pari kolme vuosikymmentä, mutta sitten tulikin varsinainen ketsuppipulloeffekti, kaikki kerralla!

Toki on ollut paljon kritiikkiäkin, monen mielestä Göteborg menettää tai on jo menettänyt sielunsa, jne. Itse kuulun kuitenkin leiriin jonka mielestä aika aikaansa kutakin. Nyt mennään kohti uutta, itse kaupungin väkiluku ylitti juuri tässä keväällä 600 000 ja Suur-Göteborgissakin on jo noin 1,1 miljoonaa asukasta. Göteborg on Ruotsin nopeimmin kasvava kaupunki ja uudet asukkaat tarvitsevat asuntoja ja työpaikkoja. Sitäpaitsi suurin osa rakentamisesta (paitsi uusi rautatietunneli Västlänken ja sen kolme uutta asemaa) ei suoranaisesti kosketa itse historiallista ydinkeskustaa, vaan pääasiallisesti hyödynnetään erinäisiä epäalueita ja aukkoja kantakaupungissa ja sen kupeessa. Hälsningar från Göteborg! :)
Biosphere, JamoL, veka ja 2 muuta tykkää tästä
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9