Taloforum.fi

[urbaanin keskustelun mekka] Suomen johtava rakentamisaiheinen valokuvaus- ja keskustelusivusto.

Mikä on Taloforum?

Alakerrassa käydään jutustelua mielenkiintoisista rakennusprojekteista. Täällä ei välitetä korkeusennätyksistä vaan iloitaan myös pienemmistä rakennuksista ja vanhemmista arkkitehtuurin helmistä.
Avatar
tekijänä grendy
#6781
Iggy.P kirjoitti:Kannattaa todellakin ottaa huomioon että hanke jumiuttaa Tampereen kantakaupungin kehityksen ja estää todennäköisesti raitioliikenteen toteutumisen. Tämä on sen karu hinta.
Eipäs nyt liioitella... aika naurettava väite jopa suoraan sanottuna :)
Avatar
tekijänä Iggy.P
#6782
No minkälaiseksi sinä arvioisit Ideaparkin vaikutuksen?
Avatar
tekijänä grendy
#6784
Iggy.P kirjoitti:No minkälaiseksi sinä arvioisit Ideaparkin vaikutuksen?
No ei se nyt ainakaan kaikkee muuta elämää kaada. Ihan kun sää ja muut puhuisitte siitä että Tampereen naapuriin rakennettaisiin yhtäkkiä Helsinki ja Tampere muuttuisi vaan nukkumalähiöksi. Pidetään nyt mielessä että se on kuitenkin VAIN kauppakeskus, ei kaupunki.

Ja toi raideliikenteen toteutuminen ei liity sitten millään tavalla Ideaparkkiin. Miten kauppakeskus voisi poistaa ihmisten liikkumistarpeen esim töistä kotiin? Ei kai nyt työpaikkoja keskustasta oo tarkotus siirtää tähän maagiseen Ideaparkkiin?

jusa-masakin voi unohtaa noi älyttömät mielikuvat että joulukuun jälkeen keskusta autioituu.. haha anteeks mut jotenkin nää väitteet on jotenkin niin kaukaa haettuja :). Tampere on koko Pirkanmaan keskus jonka vaikutusalueella asuu monia satoja tuhansia ihmisiä ja se keskus ei yhtäkkiä siirry Lempäälään. Ei helsinginkään keskusta autioidu vaikka Espooseen ja Vantaalle availlaan kaikkia Jumboja ja Isoja Omenoita jne.
Avatar
tekijänä OlliMolli
#6785
grendy kirjoitti:
Iggy.P kirjoitti:No minkälaiseksi sinä arvioisit Ideaparkin vaikutuksen?
No ei se nyt ainakaan kaikkee muuta elämää kaada. Ihan kun sää ja muut puhuisitte siitä että Tampereen naapuriin rakennettaisiin yhtäkkiä Helsinki ja Tampere muuttuisi vaan nukkumalähiöksi. Pidetään nyt mielessä että se on kuitenkin VAIN kauppakeskus, ei kaupunki.

Ja toi raideliikenteen toteutuminen ei liity sitten millään tavalla Ideaparkkiin. Miten kauppakeskus voisi poistaa ihmisten liikkumistarpeen esim töistä kotiin? Ei kai nyt työpaikkoja keskustasta oo tarkotus siirtää tähän maagiseen Ideaparkkiin?

jusa-masakin voi unohtaa noi älyttömät mielikuvat että joulukuun jälkeen keskusta autioituu.. haha anteeks mut jotenkin nää väitteet on jotenkin niin kaukaa haettuja :). Tampere on koko Pirkanmaan keskus jonka vaikutusalueella asuu monia satoja tuhansia ihmisiä ja se keskus ei yhtäkkiä siirry Lempäälään. Ei helsinginkään keskusta autioidu vaikka Espooseen ja Vantaalle availlaan kaikkia Jumboja ja Isoja Omenoita jne.
No ei nuo Jumbot ja Isotomenat ole varsinaisesti tehneet hyvää Helsingin keskustalle. Varmastikaan Tampere ei autioidu, mutta tosi asia on, että automarketit ja lähiökauppakeskukset eivät tee hyvää keskustoille. Jokainen voi verrata vaikkapa Yhdysvaltalaisia ja Eurooppalaisia kaupunkien keskustoja, ja tehdä asiasta omat tulkintansa. Suomi tuntuu olevan näiden kahden - sanotaan nyt vaikka ääripään - välissä. Työpaikat eivät siirry Lempäälään, mutta ostovoimaa alueella on kuitenkin sen verran rajatusti, että Ideapark varmasti hidastaa Tampereen keskustan palveluiden kehitystä, koska päällekäisyyksille ei ole aina mahdollisuutta.
Avatar
tekijänä grendy
#6786
OlliMolli kirjoitti:
grendy kirjoitti:
Iggy.P kirjoitti:No minkälaiseksi sinä arvioisit Ideaparkin vaikutuksen?
No ei se nyt ainakaan kaikkee muuta elämää kaada. Ihan kun sää ja muut puhuisitte siitä että Tampereen naapuriin rakennettaisiin yhtäkkiä Helsinki ja Tampere muuttuisi vaan nukkumalähiöksi. Pidetään nyt mielessä että se on kuitenkin VAIN kauppakeskus, ei kaupunki.

Ja toi raideliikenteen toteutuminen ei liity sitten millään tavalla Ideaparkkiin. Miten kauppakeskus voisi poistaa ihmisten liikkumistarpeen esim töistä kotiin? Ei kai nyt työpaikkoja keskustasta oo tarkotus siirtää tähän maagiseen Ideaparkkiin?

jusa-masakin voi unohtaa noi älyttömät mielikuvat että joulukuun jälkeen keskusta autioituu.. haha anteeks mut jotenkin nää väitteet on jotenkin niin kaukaa haettuja :). Tampere on koko Pirkanmaan keskus jonka vaikutusalueella asuu monia satoja tuhansia ihmisiä ja se keskus ei yhtäkkiä siirry Lempäälään. Ei helsinginkään keskusta autioidu vaikka Espooseen ja Vantaalle availlaan kaikkia Jumboja ja Isoja Omenoita jne.
No ei nuo Jumbot ja Isotomenat ole varsinaisesti tehneet hyvää Helsingin keskustalle. Varmastikaan Tampere ei autioidu, mutta tosi asia on, että automarketit ja lähiökauppakeskukset eivät tee hyvää keskustoille. Jokainen voi verrata vaikkapa Yhdysvaltalaisia ja Eurooppalaisia kaupunkien keskustoja, ja tehdä asiasta omat tulkintansa. Suomi tuntuu olevan näiden kahden - sanotaan nyt vaikka ääripään - välissä. Työpaikat eivät siirry Lempäälään, mutta ostovoimaa alueella on kuitenkin sen verran rajatusti, että Ideapark varmasti hidastaa Tampereen keskustan palveluiden kehitystä, koska päällekäisyyksille ei ole aina mahdollisuutta.
Eihän ne hyvää tietenkään keskustan elävyyden kannalta tee mutta kuitenkin suhteellisuudentaju pitää olla mukana näissä jutuissa. Sinänsä ite en tiä mitä tulee tapahtuun kun Ideapark avataan oman shoppailu-suuntautumisen suhteen... Vaatekauppoja sinne on tulossa tosi paljon ja näin lähiössä asuvana bemarin omistavana henkilönä kieltämättä Ideapark kuulostaa aika houkuttavalta paikalta. En tykkää matkustaa bussilla, joten keskustaan on mentävä autolla. Pikaratikka muuttais varmaan käyttäytymisen päälaelleen ja käyttäisin sitä varmaan aika paljonkin. Mutta kun sitä vaan jahkataan ja jahkataan niin se ei ainakaan tee hyvää keskustan toimivuudelle. Mutta pointti on se että kyllä sinänsä kuulostaa hyvältä mennä vaateostoksille Ideaparkkiin jossa ei oo vaikeuksia löytää parkkipaikkaa ja se ei maksa mitään. Saas nähdä miten jätkän käy! Mutta ainakin käyn heti Joulukuussa kattoon että millanen meininki siellä on. Motaria on helppo ja kiva ajaa (bemarilla) ja Hervannasta pääsee helposti motarille joten kuulostaa kyllä aika toimivalta kieltämättä. Mutta autottomia ihmisiä Ideapark ei varmaan hirveesti tuu houkutteleen.
Avatar
tekijänä Iggy.P
#6787
"Jumiuttaa kantakaupungin kehityksen" on tietenkin raflaavasti sanottu, mutta pääasiahan on että ajatusten vaihtoa projektin vaikutuksista syntyy. Ideaparkin yrityslistaa katsellessa tulee vain pakosti mieleen että sillä on oltava suuri vaikutus jopa Tampereen kokoiselle kaupungille. Mitä Helsinkiin tulee niin minun kokemukseni mukaan nämä marketit ja muut keskukset ovat hiljentäneet kantakaupungista monta kolkkaa. Itse koin kehityksen heti muuttaessani Kallioon 2002 kun samana vuonna kurvista katosivat Sampo ja Nordeapankin konttorit. Näin koko Sörkka/Alppiharju/Vallila/Hermanni alue jäivät ilman pankkeja. Ja tämä esimerkki on tietenkin vain jäävuorenhuippu. Jo aiemmin monet liikkeet olivat kadonneet niiltä alueilta. Kakkosratikan päättärinseutu linjoilla oli täysin hiljentynyt. Näiden suurmarkettien sijaan näkisin mieluummin esimerkiksi entisen Pasilan konepaja alueen liike/asukaskeskittymänä jolloin Aleksis Kiven kadusta tulisi vilkas katu ja ysiratikan toteutus vauhdittuisi huomattavasti. Mutta näinhän ei siis tapahdu. Mutta mitä Ideaparkki vaikuttaa Tampereen raitiotiehankkeesseen niin ensinnäkin se kääntää suuren ihmismäärän liikkumistarpeen täysin päinvastaiseen suuntaan. Lisäksi asia on ajateltava niin että tämä suuri määrä liikkeitä joko sijoitettaisiin kantakaupungin eri osiin ja voimistettaisiin näin liikettä kaupungin sisällä ja kantakaupungin asemaa yleensäkin, tai sitten jos muodostettaisiin näistä liikkeistä "moderni Hakaniemi" keskustan välittömään läheisyyteen. Näissä kummassakin vaihtoehdossa liikenteen paine pakottaisi raitiotien rakentamisen nopeasti. Nyt tarvetta keskustan joukkoliikenteen kehittämiseksi vähennetään tai ei ainakaan lisätä. Keskusta rakentamisessa myös kulut mahdollisesti jakaantuisivat niin ettei raitiotie jäisi kokonaan kaupungin harteille. Suuret yritykset ainakin joutuisivat maksamaan tonteista kovan hinnan jolloin saataisiin rahaa joukkoliikenteen kehitykseen. Oulussa kallioparkin rahoitus tulee suureksi osaksi entisten parkkipaikkatonttien myynnistä Scandicille ja Technopolikselle. Toivottavasti olen väärässä ja suomeenkin saadaan lisää raitioteitä, olisihan tuo jo aikakin. Tampere on kuitenkin potentiaalinen ehdokas siihen.
tekijänä anttij
#6790
Mietitäänpäs nyt hetki..

Eikö Idepark ole vaan yks hyvä syy siihen että raideliikennettä kehitettäisiin Tampereen seudulla, kun se nyt on nii susirajan takana? Eikä Tampereen keskustan kehitys tule mitenkään hiljenemään, Ideapark on kuitenki 80% täynää samoja liikkeitä kuin Hämeenkatu. Ideapark on vain hyvä vaihtoehto keskustan ruuhkissa pyörimisille ja saa varmasti lähiöiden ihmiset liikkeelle turvavolvoillaan.
Ideapark alkaa varmasti vetää asutusta ja ELÄMÄÄ 3. tien varteen kohti Helsinkiä joka on mielestäni hyvin kuollutta heti Sääksjärveltä Eteläänpäin mentäessä.
Avatar
tekijänä OlliMolli
#6791
anttij kirjoitti:Mietitäänpäs nyt hetki..

Eikö Idepark ole vaan yks hyvä syy siihen että raideliikennettä kehitettäisiin Tampereen seudulla, kun se nyt on nii susirajan takana? Eikä Tampereen keskustan kehitys tule mitenkään hiljenemään, Ideapark on kuitenki 80% täynää samoja liikkeitä kuin Hämeenkatu. Ideapark on vain hyvä vaihtoehto keskustan ruuhkissa pyörimisille ja saa varmasti lähiöiden ihmiset liikkeelle turvavolvoillaan.
Ideapark alkaa varmasti vetää asutusta ja ELÄMÄÄ 3. tien varteen kohti Helsinkiä joka on mielestäni hyvin kuollutta heti Sääksjärveltä Eteläänpäin mentäessä.
Sehän tässä on ongelmana juuri, että ihmiset lähtevät synnyttämään elämää kolmostien varteen Volvoillansa, sen sijaan, että tekisivät sitä keskustassa. Jos joku perustelee minulle, miksi kolmostien varrella pitäisi olla elämää, niin olisi erihienoa.
tekijänä anttij
#6793
OlliMolli kirjoitti:
anttij kirjoitti:Mietitäänpäs nyt hetki..

Eikö Idepark ole vaan yks hyvä syy siihen että raideliikennettä kehitettäisiin Tampereen seudulla, kun se nyt on nii susirajan takana? Eikä Tampereen keskustan kehitys tule mitenkään hiljenemään, Ideapark on kuitenki 80% täynää samoja liikkeitä kuin Hämeenkatu. Ideapark on vain hyvä vaihtoehto keskustan ruuhkissa pyörimisille ja saa varmasti lähiöiden ihmiset liikkeelle turvavolvoillaan.
Ideapark alkaa varmasti vetää asutusta ja ELÄMÄÄ 3. tien varteen kohti Helsinkiä joka on mielestäni hyvin kuollutta heti Sääksjärveltä Eteläänpäin mentäessä.
Sehän tässä on ongelmana juuri, että ihmiset lähtevät synnyttämään elämää kolmostien varteen Volvoillansa, sen sijaan, että tekisivät sitä keskustassa. Jos joku perustelee minulle, miksi kolmostien varrella pitäisi olla elämää, niin olisi erihienoa.
Meinaatko sää että kaikki rautakaupat, autokaupat, huonekaluliikkeet, urheilukeskukset ihan kaikki pitäis sijottaa Pyynikintorin laitaan. Ei sillä keskustalla oo mitään syytä laajentua jos kaupunki ei muuten kasva. 3-tie ja uusi kehätie ovat loistavia paikkoja uudelle kehitykselle ja kaupungin muoto alkaa hahmottua. Aivan selvää on kuitenkin se, että Tampereen keskusta on aivan täydellisellä saavutettavuudella kaikkialta.. eli keskellä kaikkea eikä sen asema heilu vaikka Marjamäkee rakennattaisiin 3 Hervantaa ja 2 Ideaparkkia lisää.
Avatar
tekijänä grendy
#6795
anttij kirjoitti:
OlliMolli kirjoitti:
anttij kirjoitti:Mietitäänpäs nyt hetki..

Eikö Idepark ole vaan yks hyvä syy siihen että raideliikennettä kehitettäisiin Tampereen seudulla, kun se nyt on nii susirajan takana? Eikä Tampereen keskustan kehitys tule mitenkään hiljenemään, Ideapark on kuitenki 80% täynää samoja liikkeitä kuin Hämeenkatu. Ideapark on vain hyvä vaihtoehto keskustan ruuhkissa pyörimisille ja saa varmasti lähiöiden ihmiset liikkeelle turvavolvoillaan.
Ideapark alkaa varmasti vetää asutusta ja ELÄMÄÄ 3. tien varteen kohti Helsinkiä joka on mielestäni hyvin kuollutta heti Sääksjärveltä Eteläänpäin mentäessä.
Sehän tässä on ongelmana juuri, että ihmiset lähtevät synnyttämään elämää kolmostien varteen Volvoillansa, sen sijaan, että tekisivät sitä keskustassa. Jos joku perustelee minulle, miksi kolmostien varrella pitäisi olla elämää, niin olisi erihienoa.
Meinaatko sää että kaikki rautakaupat, autokaupat, huonekaluliikkeet, urheilukeskukset ihan kaikki pitäis sijottaa Pyynikintorin laitaan. Ei sillä keskustalla oo mitään syytä laajentua jos kaupunki ei muuten kasva. 3-tie ja uusi kehätie ovat loistavia paikkoja uudelle kehitykselle ja kaupungin muoto alkaa hahmottua. Aivan selvää on kuitenkin se, että Tampereen keskusta on aivan täydellisellä saavutettavuudella kaikkialta.. eli keskellä kaikkea eikä sen asema heilu vaikka Marjamäkee rakennattaisiin 3 Hervantaa ja 2 Ideaparkkia lisää.
Aivan! :).. Kaupunkialueen on mahdoton kasvaa jos se ei fyysisesti kasva. Paitsi tietysti jos vanhat rakennuskorkeudet unohdetaan täysin ja ruvetaan rakentaan oikeasti korkeita taloja niin sittenhän saadaan tiivistettyä kivasti mutta not gonna happen :).

Eli kuitenkin tää on sinänsä ihan normaalia kaupunkialueen kasvua. Lääniä tarvitaan jatkuvasti lisää ja alue kasvaa. Jos nää kaikki liikkeet olis ollut tarkotus sijoittaa keskustaan niin oltais saatu vetää matalaks koko Amuri ja sinne sitten kivenjalkoihin kaikki liikkeet? sinänsä ei kyllä kuulosta ihan mahdolliselta :). Vaikka muuten kyllä kannatan Amurin lähiön muuntamista osaksi oikeaa keskustaa ;)

Harmi sinänsä kun junarata ei kulje aivan Ideaparkin välittömässä läheisyydessä, muutenhan sille olisi ollut aivan mahtavat käyttömahdollisuudet. Paitsi että radan kapasiteetti ei riitä joten se siitä ideasta...
Avatar
tekijänä Iggy.P
#6796
Oikeastaan tässä on vain kyse kahdesta erilaisesta näkemyksestä rakentaa kaupunkia. Eurooppalaisesta ja Amerikkalaisesta. Itse olen ehdottomasti Eurooppalaisen kannalla, joka perustuu tiiviiseen kaupunkirakenteeseen ja sen seurauksena tarvittavaan tiheään raitioverkkoon. Raitiojärjestelmät kyllä toteutuvat suomessakin jos vain painetta niiden käyttöön ottoon lisätään. Esimerkiksi Helsingin metro-ja raitioliikenne olisivat aivan toista luokkaa jos Espoo ja Vantaa olisi rakennettu kaupunkimaisemmin.
Avatar
tekijänä OlliMolli
#6798
anttij kirjoitti: Meinaatko sää että kaikki rautakaupat, autokaupat, huonekaluliikkeet, urheilukeskukset ihan kaikki pitäis sijottaa Pyynikintorin laitaan.
Mainistsemasi liikkeet eivät liitykään ajanviettoon mitenkään. Puhuit elämän tuomisesta kolmostien varteen, joten oletin, että tarkoitit Ideaparkin kahviloita, ravintoloita, vaatekauppoja jne., jotka hyvin saavat olla Pyynikintorin laidalla.
tekijänä Sasu K
#6799
Juupas-eipäs.

Ideapark lisää tarjontaa, mikä puolestaan lisää hintakilpailua, mikä koituu kuluttajan eduksi.

Kauppakeskuksen kohdalla hintaan on laskettava mukaan liikkuminen. Kuinka kaukaa kannattaa tulla ostoksille, kun mukaan otetaan polttoaineen hinta? Ideaparkin kaltainen keskus mahdollistaa suuren ostosmäärän tekemisen yhdellä käynnillä, mikä kannustaa tulemaan kauempaa. Täkynä on lisäksi amerikkalainen (siellä kuulemma jo laskusuhdanteessa oleva, en tiedä pitääkö väite faktisesti paikkansa) konsepti elämyskauppakeskuksesta.

Tampereen seutu kasvaa 4000 asukkaalla vuodessa. Samaan aikaan talouksien käytettävissä olevat tulot kasvavat, joten kulutuskysyntä kasvaa muutamalla prosentilla vuodessa. Tänne mahtuu muutama keskustan ulkopuolinen kauppakeskus. Niitähän ei ole Tampereen seudulla ennen Partolan Veskaa edes ollut (pois lukien hypermarketit).

Tampereen keskustan liikkeiden kokonaismyynti on noussut merkittävästi viimeisen kymmenen vuoden aikana. Samaan aikaan keskustaan ei ole pystytty tuottamaan juuri lainkaan lisää liiketilaa. On selvää, että tilanne on omiaan herättämään kilpailua. Paine rakentaa paikkoihin, joissa maapohja on halpaa mutta saavutettavuus on hyvä, kasvaa entisestään. Jos ajatellaan kuluttajan näkökulmasta, nykyinen tilanne ei ole paras mahdollinen, koska kun liiketilojen vuokrat nousevat, nousua ulosmitataan tuotteiden hinnoissa. Lisäksi kaupunki laajenee, joten keskimääräinen etäisyys keskustaan kasvaa.

Koko yhteiskunnan kannalta kauppakeskukset voivat olla taloudellinen etu, koska ne lisäävät kilpailua ja tuovat uusia innovaatioita, jotka allokoivat resursseja tehokkaammin. Toisaalta ne synnyttävät ulkoisvaikutuksia, jotka lankeavat yhteiskunnan maksettaviksi. Näihin kuuluvat uuden infrastruktuurin (kunnallistekniikka, tieverkko etc.) rakentamisesta aiheutuvat kulut.
Avatar
tekijänä OlliMolli
#6801
^^^

Kilpailun lisääntyminen lieneekin tässä se hyvä asia. Oletan, että Suomen kallis hintataso on juurikin sen ajan perua, jolloin monet ulkomaiset yritykset eivät uskaltaneet rantautua Suomeen erään naapurimme muodostaneen uhan takia. Sittemmin tilanne on toki parantunut ja kuvittelisin, että nykyään hintataso ei tule enää nousemaan ihan käsikädessä suomalaisten ostovoiman kasvun kanssa. Kilpailu on hyvä asia, Hesarissa jokin aika sitten eräs Deutche Bankin analyytikko oli sitä mieltä, että mikäli Suomi haluaa ensi vuosikymmenellä pitää talouden vahvalla kasvu-uralla, on sisäistä kilpailua lisättävä, tosin hän mainitse toisena tekijänä myös ulkomaisen työvoiman tarpeen.

Silti on kysyttävä, missä on mennyt kaupunkisuunnittelu pieleen, jos todellakin uudet liiketilat on rakennettava nimen oman kehäteiden tai moottoriteiden varteen, eikä kantakaupunkiin. On vaikea uskoa, että Tampereen kantakaupungissa nykyisellä rakennustiheydellä ei löytyisi tilaa pienille liiketiloille. On vaikea perustella puhtaasti taloudellisesta näkökulmasta Ideaparkin tyylisiä kauppakeskuksia, jos suomalaisten "keskustojen" elävyys keskimäärin on kaukana jäljessä jopa muita Pohjoismaita. Eiköhän jokainen voi hyväksyä sen, että Tampere ei ihan suoranaisesti 200'000 asukkaan kaupungilta näytä muusta, kuin suomalaisesta näkökulmasta. Jotakuinkin väestöltään Tampereen kokoinen Cardiff Walesissa ei kantakaupunkinsa puolesta juuri näytä pienemmältä kuin Helsinki, vaikka toki pienempi onkin. Tietysti Suomessa enemmän ehkä vaikuttaa 60-luvun lähiösuunnittelu ja toisaalta keskustojen suunnitteleminen "valoisaksi ja avaraksi" (avokortteleita ja parkkipaikat kadun reunalle eikä sisäpihoille), kuin lähiökauppakeskukset, mutta voi miettiä miten paljon enemmän ihmisiä keskustoissa olisi, jos vain vaikkapa puolet kauppakeskuksista olisi rakennettu.
tekijänä jusa-masa
#6804
Se oli sanottu tarkoituksen mukaisesti liioitellusti että tampereen keskusta autioituu joulukuun jälkeen jollei nyt lukija sitä mun edellisestä kommentista tajunnut. :D Lähinnä hain tolla sitä että tampereen kaupunkia on pyrittävä kasvattamaan kilpailu kykyisemmäksi muutenkin kuin tällä ratinan kauppakeskuksella ja toimistoilla eli sinne pitää saada pysyvää asutusta lisää vielä reilusti ratinan niemen ja tampella 12-kerroksisen lisäksi ja näin lisätä toimintaa muidenkin katujen varsille kun hämeenkatu ja surullinen kuninkaankatu. :)
Tässä asiassa ratinan kauppakeskus olisi mitä mainioin paikka kaupunki rakentamista eheyttävään rakentamiseen tehdä ns.umpikortteli sen kauppakeskuksen päälle, jolloin saisi paikkaan eloa kauppojen sulkemisen jälkeenkin.
Ja jos kauppakeskus olisi siis vaikka 2-kerroksinen niin päälle saisi hienosti 4-kerroksisen umpikorttelin joka jatkaisi tampereen 6-kerroksista kaupunkimaisemaa.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 31