- 01.09.06 14:14
#6799
Juupas-eipäs.
Ideapark lisää tarjontaa, mikä puolestaan lisää hintakilpailua, mikä koituu kuluttajan eduksi.
Kauppakeskuksen kohdalla hintaan on laskettava mukaan liikkuminen. Kuinka kaukaa kannattaa tulla ostoksille, kun mukaan otetaan polttoaineen hinta? Ideaparkin kaltainen keskus mahdollistaa suuren ostosmäärän tekemisen yhdellä käynnillä, mikä kannustaa tulemaan kauempaa. Täkynä on lisäksi amerikkalainen (siellä kuulemma jo laskusuhdanteessa oleva, en tiedä pitääkö väite faktisesti paikkansa) konsepti elämyskauppakeskuksesta.
Tampereen seutu kasvaa 4000 asukkaalla vuodessa. Samaan aikaan talouksien käytettävissä olevat tulot kasvavat, joten kulutuskysyntä kasvaa muutamalla prosentilla vuodessa. Tänne mahtuu muutama keskustan ulkopuolinen kauppakeskus. Niitähän ei ole Tampereen seudulla ennen Partolan Veskaa edes ollut (pois lukien hypermarketit).
Tampereen keskustan liikkeiden kokonaismyynti on noussut merkittävästi viimeisen kymmenen vuoden aikana. Samaan aikaan keskustaan ei ole pystytty tuottamaan juuri lainkaan lisää liiketilaa. On selvää, että tilanne on omiaan herättämään kilpailua. Paine rakentaa paikkoihin, joissa maapohja on halpaa mutta saavutettavuus on hyvä, kasvaa entisestään. Jos ajatellaan kuluttajan näkökulmasta, nykyinen tilanne ei ole paras mahdollinen, koska kun liiketilojen vuokrat nousevat, nousua ulosmitataan tuotteiden hinnoissa. Lisäksi kaupunki laajenee, joten keskimääräinen etäisyys keskustaan kasvaa.
Koko yhteiskunnan kannalta kauppakeskukset voivat olla taloudellinen etu, koska ne lisäävät kilpailua ja tuovat uusia innovaatioita, jotka allokoivat resursseja tehokkaammin. Toisaalta ne synnyttävät ulkoisvaikutuksia, jotka lankeavat yhteiskunnan maksettaviksi. Näihin kuuluvat uuden infrastruktuurin (kunnallistekniikka, tieverkko etc.) rakentamisesta aiheutuvat kulut.