grendy kirjoitti:Jesjes! Käytännössähän tämä valtion rahoituspäätös tarkoittaa sitä, että vain ratikkabudjetin raju paukkuminen voi kaataa hankkeen! Ja se on melko epätodennäköistä niin kyllä nyt on syytä tänään kaupunkisuunnittelupubissa juhlistaa Tampereen astumista oikeiden kaupunkien joukkoon!

Siltähän tämä vaikuttaa, vihdoin & viimein!
Itsellä on kyllä tässä matkan aikana tullut jo uskonpuutetta moneen otteeseen lukemattomien esi-, tausta- ja yleisselvitysten sekä arviointien jälkeen. Pitäisin joka tapauksessa aika erikoisena, jos valtuusto lokakuussa päättäisi kaataa hankkeen, koska sille on nyt saatavilla 71m€ valtion rahaa.
Pitkä on ollut matka. Muistan, kun v. 1990 Aamulehdessä julkaistiin kuvituskuva Lähijunan seisakkeista ja vaikutusalueesta. Tampereella oli tuolloin noin 172 000 asukasta. Sen jälkeen tuli lama ja ainakaan itse en muista nähneeni juuri mitään keskustelua raideliikenteestä lähes koko 1990-luvulla.
Loppukesällä 2001 rysähti ilmoille Tampereen kaupunginvaltuustosta ajatus pikaraitiotiestä, joka kulkisi pitkiäkin matkoja Ratahallintokeskuksen raiteilla. Tähän ajatukseen VR suhtautui tunnetun penseästi ja myöhemmin hanke kaatui aika monenkin tekijän johdosta. Materiaalia näistä ensimmäisistä pikaraitiotievisioista kyllä löytyy Tampereen kaupungin sivuilta käsittääkseni edelleen. Vuonna 2001 Tampereen asukasluku oli noin 196 000 as.
Pikaraitiotietä joka tapauksessa selvitettiin pari-kolme vuotta, ja 2003 valmistui Joukkoliikennejärjestelmien vertailu, jonka jälkeen pikaraitiotiesuunnitteluprojektin loppuraportti julkaistiin kesällä 2004. Tuolloin asukkaita oli noin 202 000. Tässä suunnitelmassa oli ajatuksena alittaa keskusta metromaisesti tunnelissa ja 3-4 asemaa olisikin ollut maan alla.
Aikaa kului ja vuonna 2007 valmistui TASE 2025 suunnitelma, ja viimeistään tässä kohtaa hylättiin ajatus Valtion raideverkoston hyödyntämisestä ja lanseerattiin termi katuraitiotie. Asukasluku oli tässä vaiheessa kivunnut 208 000:n.
Kuuluisa (?) alustava yleissuunnitelma valmistui vuonna 2011, ja loppu onkin jo kohtuullisessa määrin aivan lähihistoriaa. Tampereen asukasluku oli vuonna 2011 noin 215 000.
10/2016 Tampereen valtuustolla on mahdollisuus vihdoin tehdä ratkaiseva päätös raitiotien rakentamisesta. Vuoden 2016 lopulla kaupungin asukasluku lienee noin 227 000.
Vuonna 2021 pitäisi päästä Hervannasta keskustaan raitiovaunulla. Tuolloin asukasluku lienee lähellä 240 000:ta.
Yksi raitiotien vastustajien argumenteista läpi kaikki vuodet on ollut se, että kaupunki on liian pieni raitiotielle. Tuntuu siltä kuin osa valtuutetuista todella uskoisi, että ollaan yhä vuoden 1990 asukasluvussa eikä kaupunki kasva.

Kuitenkin vuodesta 1990 vuoteen 2021 mennessä asukasluku lienee noussut noin 70 000:lla, lisäksi ympäristökunnat ovat kasvaneet voimakkaasti, eli kaupunkiseudun kokonaiskasvu on reilusti yli 100 000as.
Tietenkään historia ei ole näin lyhyt, tämä oli lähinnä oma hyvin lyhyt yhteenvetoni. Antero Alun
Kaupunkiliikenne.net -sivuilta löytyy mielenkiintoinen, kokonaisvaltainen historiikki aiheen tiimoilta. JOS raitiotien ensimmäinen osa todella valmistuu vuonna 2021, voidaan puhua yli satavuotisesta suunnitteluhankkeesta! Luultavasti joidenkin änkyrävaltuutettujen mielestä vieläkään ei ole riittävästi tutkittua tietoa...
