Taloforum.fi

[urbaanin keskustelun mekka] Suomen johtava rakentamisaiheinen valokuvaus- ja keskustelusivusto.

Mikä on Taloforum?

Talot eivät ole kaikki kaikessa. Raideliikenne, puistoalueet ja muut kaupunkikuvalliset projektit saavat aikaan keskustelua täällä.
Avatar
tekijänä grendy
#82036
Jesjes! Käytännössähän tämä valtion rahoituspäätös tarkoittaa sitä, että vain ratikkabudjetin raju paukkuminen voi kaataa hankkeen! Ja se on melko epätodennäköistä niin kyllä nyt on syytä tänään kaupunkisuunnittelupubissa juhlistaa Tampereen astumista oikeiden kaupunkien joukkoon!
:occasion9:
tekijänä erk75
#82054
grendy kirjoitti:Jesjes! Käytännössähän tämä valtion rahoituspäätös tarkoittaa sitä, että vain ratikkabudjetin raju paukkuminen voi kaataa hankkeen! Ja se on melko epätodennäköistä niin kyllä nyt on syytä tänään kaupunkisuunnittelupubissa juhlistaa Tampereen astumista oikeiden kaupunkien joukkoon!
:occasion9:
Siltähän tämä vaikuttaa, vihdoin & viimein!

Itsellä on kyllä tässä matkan aikana tullut jo uskonpuutetta moneen otteeseen lukemattomien esi-, tausta- ja yleisselvitysten sekä arviointien jälkeen. Pitäisin joka tapauksessa aika erikoisena, jos valtuusto lokakuussa päättäisi kaataa hankkeen, koska sille on nyt saatavilla 71m€ valtion rahaa.

Pitkä on ollut matka. Muistan, kun v. 1990 Aamulehdessä julkaistiin kuvituskuva Lähijunan seisakkeista ja vaikutusalueesta. Tampereella oli tuolloin noin 172 000 asukasta. Sen jälkeen tuli lama ja ainakaan itse en muista nähneeni juuri mitään keskustelua raideliikenteestä lähes koko 1990-luvulla.

Loppukesällä 2001 rysähti ilmoille Tampereen kaupunginvaltuustosta ajatus pikaraitiotiestä, joka kulkisi pitkiäkin matkoja Ratahallintokeskuksen raiteilla. Tähän ajatukseen VR suhtautui tunnetun penseästi ja myöhemmin hanke kaatui aika monenkin tekijän johdosta. Materiaalia näistä ensimmäisistä pikaraitiotievisioista kyllä löytyy Tampereen kaupungin sivuilta käsittääkseni edelleen. Vuonna 2001 Tampereen asukasluku oli noin 196 000 as.

Pikaraitiotietä joka tapauksessa selvitettiin pari-kolme vuotta, ja 2003 valmistui Joukkoliikennejärjestelmien vertailu, jonka jälkeen pikaraitiotiesuunnitteluprojektin loppuraportti julkaistiin kesällä 2004. Tuolloin asukkaita oli noin 202 000. Tässä suunnitelmassa oli ajatuksena alittaa keskusta metromaisesti tunnelissa ja 3-4 asemaa olisikin ollut maan alla.

Aikaa kului ja vuonna 2007 valmistui TASE 2025 suunnitelma, ja viimeistään tässä kohtaa hylättiin ajatus Valtion raideverkoston hyödyntämisestä ja lanseerattiin termi katuraitiotie. Asukasluku oli tässä vaiheessa kivunnut 208 000:n.

Kuuluisa (?) alustava yleissuunnitelma valmistui vuonna 2011, ja loppu onkin jo kohtuullisessa määrin aivan lähihistoriaa. Tampereen asukasluku oli vuonna 2011 noin 215 000.

10/2016 Tampereen valtuustolla on mahdollisuus vihdoin tehdä ratkaiseva päätös raitiotien rakentamisesta. Vuoden 2016 lopulla kaupungin asukasluku lienee noin 227 000.

Vuonna 2021 pitäisi päästä Hervannasta keskustaan raitiovaunulla. Tuolloin asukasluku lienee lähellä 240 000:ta.

Yksi raitiotien vastustajien argumenteista läpi kaikki vuodet on ollut se, että kaupunki on liian pieni raitiotielle. Tuntuu siltä kuin osa valtuutetuista todella uskoisi, että ollaan yhä vuoden 1990 asukasluvussa eikä kaupunki kasva. :shock: Kuitenkin vuodesta 1990 vuoteen 2021 mennessä asukasluku lienee noussut noin 70 000:lla, lisäksi ympäristökunnat ovat kasvaneet voimakkaasti, eli kaupunkiseudun kokonaiskasvu on reilusti yli 100 000as.

Tietenkään historia ei ole näin lyhyt, tämä oli lähinnä oma hyvin lyhyt yhteenvetoni. Antero Alun Kaupunkiliikenne.net -sivuilta löytyy mielenkiintoinen, kokonaisvaltainen historiikki aiheen tiimoilta. JOS raitiotien ensimmäinen osa todella valmistuu vuonna 2021, voidaan puhua yli satavuotisesta suunnitteluhankkeesta! Luultavasti joidenkin änkyrävaltuutettujen mielestä vieläkään ei ole riittävästi tutkittua tietoa... :lol:
tekijänä pispala
#82068
grendy kirjoitti:Jesjes! Käytännössähän tämä valtion rahoituspäätös tarkoittaa sitä, että vain ratikkabudjetin raju paukkuminen voi kaataa hankkeen! Ja se on melko epätodennäköistä niin kyllä nyt on syytä tänään kaupunkisuunnittelupubissa juhlistaa Tampereen astumista oikeiden kaupunkien joukkoon!
:occasion9:
Pahoin pelkään, että demarit nostavat jälleen populismin arvoonsa ja keksivät jonkin verukkeen, jolla yrittävät tämänkin torpata. Esittävät luultavasti, että tuokin raha pitäisi antaa Koukkuniemen vanhuksille tai köyhille.

Niinhän meinasi käydä rantaväylän tunnelinkin kanssa, eikä demareita haitannut yhtään sellainen pieni fakta, että nekin valtion rahat oli korvamerkitty tunneliin, eikä demareille jaettavaksi.
tekijänä tontzae
#82071
pispala kirjoitti:
grendy kirjoitti:Jesjes! Käytännössähän tämä valtion rahoituspäätös tarkoittaa sitä, että vain ratikkabudjetin raju paukkuminen voi kaataa hankkeen! Ja se on melko epätodennäköistä niin kyllä nyt on syytä tänään kaupunkisuunnittelupubissa juhlistaa Tampereen astumista oikeiden kaupunkien joukkoon!
:occasion9:
Pahoin pelkään, että demarit nostavat jälleen populismin arvoonsa ja keksivät jonkin verukkeen, jolla yrittävät tämänkin torpata. Esittävät luultavasti, että tuokin raha pitäisi antaa Koukkuniemen vanhuksille tai köyhille.

Niinhän meinasi käydä rantaväylän tunnelinkin kanssa, eikä demareita haitannut yhtään sellainen pieni fakta, että nekin valtion rahat oli korvamerkitty tunneliin, eikä demareille jaettavaksi.
Demarien valta luhistui myös Lahdessa. 50-vuoden taistelu päättyi. VT12 rakennetaan Launeen kautta. Rahoitus varmistui eilen. Nyt on skumpan paikka :)
Avatar
tekijänä henkka
#82076
pispala kirjoitti:Pahoin pelkään, että demarit nostavat jälleen populismin arvoonsa ja keksivät jonkin verukkeen, jolla yrittävät tämänkin torpata. Esittävät luultavasti, että tuokin raha pitäisi antaa Koukkuniemen vanhuksille tai köyhille.

Niinhän meinasi käydä rantaväylän tunnelinkin kanssa, eikä demareita haitannut yhtään sellainen pieni fakta, että nekin valtion rahat oli korvamerkitty tunneliin, eikä demareille jaettavaksi.
Kumma kun eivät keksineet verukkeita jo kehitysvaiheeseen lähdettäessä. Neljässä valtuuston äänestyksessä SDP äänesti ihan pormestarikoalition kannan mukaisesti ratikan puolesta ja Pispalan Valtatien linjausta vastaan, yhtä edustajaa lukuun ottamatta, joka oli vastakkaista mieltä. Ratikkaa vastaan olivat Keskusta ja Perussuomalaiset sekä SKP:n, TaPun ja yksi Kokoomuksen edustaja. En näe mitään syytä miksi SDP nyt kääntäisi kelkkansa. Ratikka on hankkeena kuitenkin enemmän koko kansalle tarkoitettu Rantaväylän tunneliin verrattuna.

Valtuuston kokouksen 16.6.2014 äänestyslistat ratikkaa koskien: http://ktweb.tampere.fi/ktwebbin/ktprox ... ension=pdf
tekijänä pallo
#82082
Katotaan miten farssi jatkuu syksystä eteenpäin. Seuraava selvityskierros ainakin käynnistynee, kun edelliset ovat vanhentuneet. Ja päätöstä jälleen vältellään.

Tamperehan yllätettiin housut kintuissa viimeksi lähijunarahojen tapauksessa. Milloinkas se valtio rahat antoi, 2010? Ja edes Tesomalle ei vielä ole saatu seisaketta saati jonkinnäköistä alkeellista asemaa.

Missään muualla maailmassa tuskin olisi riittänyt kärsivällisyyttä näin mittavaan selvitysprojektiin, jossa jokaisella asteella on todettu raitiotien/metron olevan yksinkertaisesti paras vaihtoehto. Täällä byroslaviassa se(kin) on mahdollista. Mikäli ratikka toteutuu voinemme odottaa veret seisauttavan onnistunutta hanketta, tarkkoja kustannuslaskelmia sekä parhaita mahdollisia reitti- sekä pysäkkijärjestelyjä ja korkeaa vikasietoisuutta, jokainen pultti, mutteri ja kurvi kun on selvitetty juuria myöten useamman kerran.

Usko on valitettavasti mennyt moneen otteeseen, enkä usko että ratikka toteutuu ennen kuin olen vaunun kyydissä koko matkan hervannasta lielahteen, ja silloinkin tarkastan huolella ettei kyseessä ole joku TKL:n ratikaksi naamioima kaupunginisien katselmus- ja elämysbussi. :smt028
Avatar
tekijänä henkka
#82434
Lisää ratikkakatujen katusuunnitelmia on tullut nähtäville, niitä on muutama ja niistä voi antaa palautetta 16.5. asti.
- SAMMONKATU, välillä Lemminkäisenkatu-Hervannan valtaväylä suunn.16822, XIX-ko. (Kalevanrinne)
- RIEVÄKATU, suunn.16823, XIX-ko. (Kalevanrinne)
- PIRKANKATU, välillä Sepänkatu-Hämeenpuisto, suunn.16818, V-ko. (Amuri b)

Pirkankadun katusuunnitelmasta järjestetään suunnittelupäivitys ma 9.5.2016, klo15.00 - 18.00,Tampereen Taidemuseon viereisellä tontilla.

- HERVANNAN VALTAVÄYLÄ , välillä Rieväkatu-Laulumaankatu, suunn.16824, Vuohenoja, Muotiala
- HERVANNAN VALTAVÄYLÄ, välillä Arkkitehdinkatu-Ruskontie, suunn.16826, Hervanta
- ATOMIPOLKU, suunn.17022, Hervanta
- VUOHENSILLANKATU, Hervannan valtaväylästä 200 m länteen, suunn.17021, Vuohenoja
- KANJONINKATU, välillä Hervannan valtaväylä-Insinöörinkatu, suunn.17020, Hervanta
- INSINÖÖRINKATU, välillä Kanjoninkatu-Arkkitehdinkatu, suunn.16825, Hervanta
- HERMIANKATU, välillä Hervannan valtaväylä-Hervannantie, suunn.16828, Hervanta

Hervannan alueen katusuunnitelmia esitellään suunnittelupäivityksessä, kauppakeskus Duon aulassa, ke 4.5.2016 klo 12.00 -15.00 sekä katukävelyillä ja yleisötilaisuudessa elokuvateatteri Cinolassa, os. Lindforsinkatu 1 - 3, ti 10.5.2016 klo 17.00 - 19.30. Suunnitelmat esillä Cinolassa klo 17.00 alkaen, alustukset klo 18.00-19.00. Ohjatut kävelyt klo 17.00 - 18.00 Insinöörinkadun pohjoispää (kokoontuminen Kanjoninkadun liittymässä), Insinöörinkadun eteläpää (kokoontuminen Arkkitehdinkadun liittymässä) sekä Hermiankatu (kokoontuminen Festian linja-autopysäkillä). Kävelyt päättyvät Cinolaan klo 18.00 mennessä.
http://www.tampere.fi/liikenne-ja-kadut ... .2016.html

Äkkiseltään Rieväkadun vaihtoportaali on muuttunut järkevämmäksi, siinä ei ole enää niin isoa siirtymää ratikasta linja-autolle.
tekijänä järvellä nukkuva
#82457
Ei tämä nyt varsinaisesti ole Tampereen raideliikennettä, mutta joka tapauksessa sillä on jonkinlaista tekemistä Tampereen lähijunaliikenteen kehittymisen kanssa. Lempäälän junayhteydet nimittäin paranevat huomattavasti VR:n aikataulu-uudistuksessa kesäkuussa. Nopeasti laskettuna nyt Tampere - Lempäälä -välillä on kumpaankin suuntaan 13 vuoroa päivässä, kun tuosta eteenpäin on 17/19 vuoroa, ja yötä lukuunottamatta aika tasaisesti melkein joka tunti. Suurin osa toki InterCityjä tai vastaavia nopeita junia, mutta kyllähän tuo tunnin vuoroväli on jo ihan kelvollinen Lempäälän kokoiselle paikalle.

Samalla tosin Hämeenlinnan yhteydet taantuvat samalle tasolle. :(
Avatar
tekijänä grendy
#82458
järvellä nukkuva kirjoitti:Ei tämä nyt varsinaisesti ole Tampereen raideliikennettä, mutta joka tapauksessa sillä on jonkinlaista tekemistä Tampereen lähijunaliikenteen kehittymisen kanssa. Lempäälän junayhteydet nimittäin paranevat huomattavasti VR:n aikataulu-uudistuksessa kesäkuussa. Nopeasti laskettuna nyt Tampere - Lempäälä -välillä on kumpaankin suuntaan 13 vuoroa päivässä, kun tuosta eteenpäin on 17/19 vuoroa, ja yötä lukuunottamatta aika tasaisesti melkein joka tunti. Suurin osa toki InterCityjä tai vastaavia nopeita junia, mutta kyllähän tuo tunnin vuoroväli on jo ihan kelvollinen Lempäälän kokoiselle paikalle.

Samalla tosin Hämeenlinnan yhteydet taantuvat samalle tasolle. :(
Onko näin? Kuvittelin että Lempäälän yhteydet huonisi tän yhteydessä ainakin itse, mutta se onkin vain mutu-tuntuma ;)

Juuri valmistuneessa ties kuinka monennessa lähiliikennettä koskevassa selvityksen selvityksessä http://www.tampereenseutu.fi/ajankohtai ... %2F3436280 vahvistettiin tuo 13 nykyinen/entinen määrä, eli luotan kyllä laskutaitoosi :D

Mutta joo, tätä lähiliikenenttäkin on selvitetty jo ties kuinka kauan ja monessa selvityksessä, että voisi ruveta vaikka tekemään asialle jotain!
tekijänä järvellä nukkuva
#82459
Joo, käy katsomassa, uudet aikataulut kesäkuun 20. päivästä eteenpäin tulivat aikatauluhakuun tänään. Tuo edellä mainitsemani on siis arkipäivän tilanne, mutta tuskinpa se paljoa viikonlopusta muuttuu.
tekijänä Heikki K
#84341
Ratikkahanke otti harppauksen eteenpäin, kun 1. vaiheen toteutussuunnitelma valmistui. http://www.tampere.fi/liikenne-ja-kadut ... ykset.html

Hinta on noussut 250 miljoonasta 283 miljoonaan eruroon, eli noin 13%. Tästä onkin jo alkanut keskustelu, onko hanke vaarassa vai ei. Vatuustohan on aiemmin päättänyt ylärajaksi tuon 250 mijoonaa. Ainakin Ylen mukaan suuret valtuustoryhmät olisivat edelleen myönteisellä kannalla, ja pienryhmät (mm. kaksi valtakunnan hallituspuoluetta) saivat uutta pontta hankkeen vastustamisen.

Toteutussuunnitelman liitteenä on nyt ensimmäistä kertaa katusuunnitelmat, jotka sisältävät vain vain ratikan kannalta välttämättömät osat. Aiemmin tänä syksynä saatiin käsiteltyä ja hyväksyttyä yhdyskuntalautakunnassa piirustukset, jotka sisältävät muun katuympäristön parantamisen.
Ratikan yhteydessä suunnitellut muut hankkeet (pyörätet, Hämeensillan peruskorjaus jne.) maksavat arviolta 56 miljoonaa, mikä on noin kaupungin yhden vuoden budjetti liikenneinfran rakentamiseen. Näitä toteutetaan jollain aikataululla. toivottavasti mahdollisimman paljon ratikan rakentamisen yhteydessä, sillä ei kuulosta houkuttelevalta ajatukselta rakentaa vaikkapa Sammonkadulla muutama vuosi ratikkaa ja vähän sen jälkeen alkaa remontoida jalkakäytäviä ja pyöräteitä. Saataisiin elää rakennustyömaalla hamaan tulevaisuuteen.

Viime viikolla julkaistiin myös erikseen suunnitellut Hämeenkadun uudet katusuunnitelmat. http://www.tampere.fi/liikenne-ja-kadut ... .2016.html
tekijänä hmikko
#84841
Tampere valitsi maanantaina Transtechin vaunutoimittajaksi ja kaupunginhallitus päätti esittää raitiotien rakentamista. Kaupunki julkaisi omat tiedotteensa mutta pistän tähän Raitiotieseuran sivun vaunua koskien:

http://uutiset.raitio.de/2016/10/03/tra ... mpereelle/

Transtech päässee (jos valtuusto suo) tässä tekemään 1435 mm standardiraideleveyden vaunun, mikä suattaa olla merkittävä referenssi vientiponnisteluissa. Rakenteellinen ero 1000 mm ja 1435 mm vaunujen välillä tosin ei liene niin suuri kuin usein nettikeskusteluissa oletetaan.
tekijänä TheCultureHigh
#84861
Hienoa Tampere! Siellä päätökset sujuu hienosti ja suhteellisen nopeasti. Suomen toiseksi suurin kaupunkiseutu nostaa statustaan entisestään. Mukavaa että nähdään tulevaisuuteen ja ajatellaan ettei bussit ole se millä massoja kuljetetaan, oli ne sitten sähköllä tai millä tahansa kulkevia.
tekijänä kilonet
#84916
Nyt vaan pitäisi saada se työttömyys alas. Tampereella on isommista kaupungeista Suomen kovin työttömyys.
Vai tuleeko Tampereesta vain eläkeläisten kaupunki?
  • 1
  • 65
  • 66
  • 67
  • 68
  • 69
  • 82