Taloforum.fi

[urbaanin keskustelun mekka] Suomen johtava rakentamisaiheinen valokuvaus- ja keskustelusivusto.

Mikä on Taloforum?

Alakerrassa käydään jutustelua mielenkiintoisista rakennusprojekteista. Täällä ei välitetä korkeusennätyksistä vaan iloitaan myös pienemmistä rakennuksista ja vanhemmista arkkitehtuurin helmistä.
tekijänä Maumatti
#50691
Itse pidän erittäin paljon Tampereen rautatieasemasta, vaikka se onkin laatikkomainen. Se edustaa hienosti funkista.
Avatar
tekijänä RV
#50692
Iggy.P kirjoitti:
RV kirjoitti:No on kyllä _aika_ mitäänsanomaton... Olisi edes 8-kerroksinen, niin toisi ryhdikkyyttä jo huomattavasti :?
Montako kaupunkia muistat jossa asemarakennus olisi korkeampi tai edes yhtä korkea kuin tämä?


Väkisinkin tulee mieleen Detroit :) Ja kotoisammin Tikkurilan tuleva matkakeskus. Ehkei se mataluus, mutta massiivisuuden puute! Tuo Oulun suunnitelma ei ole hallitseva elementti kuten kaltaisensa rakennuksen pitäisi, vaan näyttää mun makuun lähinnä joltakin kehätien varren perustoimistolta, voisi olla vaikka Vihdintieltä Konalasta; ehkä se on tuo väritys. Paljon olisi tehnyt kiskojen päälle menevä rakennuksen osa.

Mutta turha kai tuomita ennen valmistumista, voihan tuosta tulla ihan magee.
tekijänä Purkki^
#50694
RV kirjoitti:Väkisinkin tulee mieleen Detroit :) Ja kotoisammin Tikkurilan tuleva matkakeskus.
No olipas kaukaa haettu.

Tikkurilan matkakeskukseta tulee 12-kerroksinen vain toimistotilan takia. Oli kaupunki kuinka suurin tahansa niin kyllähän matkakeskuksen tarpeet saadaan täytettä jo muutamalla kerroksella.
Avatar
tekijänä Jarza
#50696
RV kirjoitti:Ehkei se mataluus, mutta massiivisuuden puute! Paljon olisi tehnyt kiskojen päälle menevä rakennuksen osa.
Jotain tällaista olisin toivonut itsekin. Henri Löthmanin taannoin visioima ehdotus oli kovasti omaan makuuni. Tässä siitä kuva, jonka Iggy joskus postasi Oulu Visions-ketjuun:
Iggy.P kirjoitti:Kuva
Matala, mutta massiivinen ja olisi kivasti yhdistänyt keskustan radan yli Raksilaan.
tekijänä hmikko
#50697
Purkki^ kirjoitti: Tikkurilan matkakeskukseta tulee 12-kerroksinen vain toimistotilan takia. Oli kaupunki kuinka suurin tahansa niin kyllähän matkakeskuksen tarpeet saadaan täytettä jo muutamalla kerroksella.
Detroitin hylätyn aseman korkea osa on myös aseman päälle rakennettu toimistotorni, jolla ei ole rautatieliikenteen kanssa sen enempää tekemistä.

Kuten olen tainnut ketjussa todeta ennenkin, Oulua voisi verrata Jyväskylän suht uuteen asemaan/matkakeskukseen. Arkkitehtuurin tasossa on aika selvä ero.
tekijänä ÄmJii
#50699
Ei todellakaan kannata mitään tarpeettoman suuria komplekseja ryhtyä rakentamaan. Ajatelkaa hyvät ihmiset taloutta. Jos Oulusta silloin tällöin lähtee juna Helsinkiin, niin asema pitää rakentaa sen mukaan. Ei ole minkäänlaista ihmisvilinästä johtuvaa tarvetta rakentaa massiivista kolossia. Löthmanin ehdotus on suorastaan naurettava. Tuollaisella tuhoaa vain maksajan talouden - olipa se sitten julkinen tai yksityinen. Iso halli kumisisi tyhjyyttä. Siitä efektistäkö kannattaisi maksaa itsensä kipeäksi?

Kokoluokka tuossa nykyisessä ehdotuksessa lienee juuri oikea Ouluun. Mielestäni tuossakin on jo jonkin verran massiivisuutta. Juna-aseman soisi tietysti olevan arkkitehtuuriltaan hienompi, mutta ei tuosta nyt mitään pommia tule. Kaiken kaikkiaan toi asema on kaikessa suhteessa ihan oikeanlainen.
Avatar
tekijänä Jarza
#50700
ÄmJii kirjoitti:Ei todellakaan kannata mitään tarpeettoman suuria komplekseja ryhtyä rakentamaan. Ajatelkaa hyvät ihmiset taloutta. Jos Oulusta silloin tällöin lähtee juna Helsinkiin, niin asema pitää rakentaa sen mukaan. Ei ole minkäänlaista ihmisvilinästä johtuvaa tarvetta rakentaa massiivista kolossia. Löthmanin ehdotus on suorastaan naurettava. Tuollaisella tuhoaa vain maksajan talouden - olipa se sitten julkinen tai yksityinen. Iso halli kumisisi tyhjyyttä. Siitä efektistäkö kannattaisi maksaa itsensä kipeäksi?
Enemmänhän tuo toimisi kauppakeskuksena kuin varsinaisena matkakeskuksena. Nykyisessä suunnitelmassakin nimi on vaihdettu Kauppakeskus Asemaksi. Suurin osa koko rakennuksesta olisi liiketilaa, mille on kyllä kysyntää tuolla paikalla. Liiketilasta kuitenkin on keskustan alueella pulaa, niin miksei sitä voisi rakentaa matkakeskuksen yhteyteen?
Avatar
tekijänä Iggy.P
#50706
ÄmJii kirjoitti:Ei todellakaan kannata mitään tarpeettoman suuria komplekseja ryhtyä rakentamaan. Ajatelkaa hyvät ihmiset taloutta. Jos Oulusta silloin tällöin lähtee juna Helsinkiin, niin asema pitää rakentaa sen mukaan. Ei ole minkäänlaista ihmisvilinästä johtuvaa tarvetta rakentaa massiivista kolossia. Löthmanin ehdotus on suorastaan naurettava.
Löthman ehdotti tuota Ideaparkin vaihtoehdoksi ja sellaisena se oli minusta ihan järkevä ehdotus.
tekijänä Janne76
#50710
Propsit täältäkin Tampereen asemalle! Ulkoa saattaa näyttää joidenkin silmissä jopa brutaalille, mutta sisällä on tehty kunnon remontti uusine tunneleineen. Siellä on nyt muuten valmistumassa vissiin taas uus asematunneli?
tekijänä jusa-masa
#50712
Janne76 kirjoitti:Propsit täältäkin Tampereen asemalle! Ulkoa saattaa näyttää joidenkin silmissä jopa brutaalille, mutta sisällä on tehty kunnon remontti uusine tunneleineen. Siellä on nyt muuten valmistumassa vissiin taas uus asematunneli?
melkein oikeassa olet, mutta se ei ole uusi tunneli vaan sisäänkäynti hämpin parkkiin joka kulkee hämeenkadun alla koko itäisen osuuden koskeen asti rautatien toiselta puolelta.
tekijänä Janne76
#50717
jusa-masa kirjoitti:
Janne76 kirjoitti:Propsit täältäkin Tampereen asemalle! Ulkoa saattaa näyttää joidenkin silmissä jopa brutaalille, mutta sisällä on tehty kunnon remontti uusine tunneleineen. Siellä on nyt muuten valmistumassa vissiin taas uus asematunneli?
melkein oikeassa olet, mutta se ei ole uusi tunneli vaan sisäänkäynti hämpin parkkiin joka kulkee hämeenkadun alla koko itäisen osuuden koskeen asti rautatien toiselta puolelta.
Kiitoksia tarkennuksesta!
tekijänä ktpama
#50722
Ja onhan Tampereen asemalle se Pendolinotunnelikin valmistumassa, sitä Janne76 varmaan tarkoitti.

Itseäni tuo Oulun matkakeskus kyllä miellyttää. Ei nyt mitään wow-efektiä aiheuta, mutta ihan hyvä portti Ouluun!
Avatar
tekijänä Jarza
#52026
Kaleva kirjoitti:Matkakeskuksen päärahoittaja vetäytyi, vaatekaupat edelleen sitoutuneita

Oulun matkakeskuksen rahoitus on avoinna. Päärahoittajaksi ehdolla olleen sijoittajan kerrotaan vetäytyneen. Asiasta uutisoi tänään Yle.

Lemminkäinen Talo Oy:n aluejohtaja Marko Palonen vahvistaa tapahtuneen, mutta ei paljasta vetäytynyttä rahoittajaa.

Marko Palonen vakuuttaa, että sijoittajien kanssa tehdään jatkuvasti töitä.

”Olemme herkässä tilanteessa. Neuvottelut jatkuvat. Käyttäjäpuolella meillä on hyvä tilanne. Pohjoismaiset vaatekaupat ovat tulossa. VR:n puolella muutoksia ei ole tapahtunut”, Palonen kertoo Kalevalle.

Kauppakeskukseen on kerrottu olevan tulossa muun muassa H&M, Cubus, Carlings, Dressmann, Bik Bok ja KappAhl.

”Yrittäjät uskovat Ouluun ja alueeseen. Osa yrityksistä on uusia Oulussa ja osa laajentaa toimintaansa. Ne täydentävät Oulun puutteellista erikoistavarakauppaa”, Palonen sanoo
http://www.kaleva.fi/uutiset/oulu/matka ... ta/617023/

Näin täällä tänään.
Avatar
tekijänä atr
#52027
Viime vuoden uutisoinnin perusteella pidin matkakeskuksen toteutumista vielä mahdollisena. Nyt en usko siihen enää. :smt021
Avatar
tekijänä Iggy.P
#52029
Minusta tuntuu ettei täällä vain ole tarpeeksi halua keskuksen rakentamiseen. Automarkettien laajentaminen tuntuu sen sijaan sujuvan ilman mitään ongelmia. Ensin Zeppeliiniä laajennettiin ja sen jälkeen puheet Raksilan markettien siirtämisestä aseman alueelle kuopattiin. Seuraavaksi laajennetaan Limingantullin Prismaa:
Kaleva 3.1.2013 kirjoitti:Arina investoi vahvasti Limingantullissa

Osuuskauppa Arina investoi Oulussa noin 30 miljoonaa euroa Limingantullin Prismakeskuksen uudistamiseen.

Liikekeskus laajenee ja pesee täydellisesti kasvonsa ensi marraskuuhun mennessä. Rakennustyöt, jotka on jo aloitettu, työllistävät noin sata henkeä. Uusi sisäänajo helpottaa liikennöintiä alueelle Nuottasaarentieltä käsin.
http://www.kaleva.fi/uutiset/oulu/arina ... sa/617010/
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9