Taloforum.fi

[urbaanin keskustelun mekka] Suomen johtava rakentamisaiheinen valokuvaus- ja keskustelusivusto.

Mikä on Taloforum?

Avatar
tekijänä hylje
#78955
RV kirjoitti:Ei niitä iki-ihania kivijalkaliikkeitä ole pakko tunkea jokaiseen paikkaan!
En ole kuullut, että niitä hirveästi vaadittaisiin lähiöiden omakotitaloalueille ja kehäteiden varteen.

Sörnäisten rantatie on kuitenkin sijainniltaan visusti sillä vyöhykkeellä, jossa pitäisi olla röyhkeän tiivistä kaupunkia kaikkine jalankulkuun perustuvan kaupungin juttuineen. Autoilun hidastuminen on seuraus paremmasta jalankulkukaupungista, mutta ei sen tavoite.

Ei nopeita autoiluväyliä ole pakko tunkea jokaiseen paikkaan. Meillä on edelleen ne kehätiet jotka ovat hirveästi parempaa autoiluympäristöä kuin keskusta eikä kukaan ole pilaamassa niitä (noh, paitsi autoilijat itse ruuhkiksi asti). Keskustalla on omat vahvuutensa, eikä niitä tarvitse pilata autoilun suosimisella.
Avatar
tekijänä veka
#78961
Minusta tuo havainnekuvan esittämä Keskustatunnelin suuaukon maisema rantatiellä on ihan toimivan ja hyvän näköinen ratkaisu. Eihän tässä ole kyse mistään autoilun suosimisesta. Jos tuiki tarpeellinen autoliikenne järjestetään tällä tavalla, kaikelle muulle kivalle jää paljon enemmän tilaa.
tekijänä stadi
#78969
veka kirjoitti:Minusta tuo havainnekuvan esittämä Keskustatunnelin suuaukon maisema rantatiellä on ihan toimivan ja hyvän näköinen ratkaisu. Eihän tässä ole kyse mistään autoilun suosimisesta. Jos tuiki tarpeellinen autoliikenne järjestetään tällä tavalla, kaikelle muulle kivalle jää paljon enemmän tilaa.
Toinen tykkää toki äidistä ja toinen tyttärestä, mutta kaupunkirakenteen ja toimivan jalankulkuympäristön kannalta tuo on täysin toivoton ratkaisu. Tuollaisella moottoriväylällä pitkine ramppeineen on niin suuri estevaikutus, että se estää länsipuolisensa alueen kehityksen lähes täysin. Tuikitarpeellinen autoilu sujuu kevyemmilläkin ratkaisuilla, mutta totta kai, jos autoilua kantakaupungissa halutaan entisestäänkin lisätä ja helpottaa*, ovat kuvan kaltaiset ratkaisut varmasti tarpeen.

*) Edullisin, toimivin ja kenties tehokkainkin tapa kantakaupunkiautoilun sujuvoittamiseen ja helpottamiseen on kuitenkin tehokkaampien kulkumuotojen kehittäminen. Jokainen matkansa kävellen, pyörällä, joukkoliikenteellä tai vaikkapa leijulaudalla tekevä kansalainen on pois ruuhkauttamasta autoväyliä, joten paantuneimmankin automiehen luulisi kannattavan investointeja vaihtoehtoisiin liikennemuotoihin.
Avatar
tekijänä Urbaani
#79069
Uutiset / Skanska toteuttaa Verkkosaaren eteläosaan 400 asunnon korttelialueen



Kalasatama
03. joulukuuta 2015

Helsingin Kalasatamaan nousee lähivuosien aikana uusi, persoonallinen ja moni-ilmeinen Verkkosaaren asuinalue. Skanska toteuttaa alueen eteläosaan korttelialueen, johon valmistuu yhteensä noin 400 uutta kotia. Rakentaminen käynnistyy vuonna 2017, ja ensimmäiset asukkaat pääsevät muuttamaan uusiin koteihinsa vuonna 2018 tai 2019.

Skanskan suunnittelema kuuden yhtiön kokonaisuus sijoittuu merenrannan läheisyyteen, Verkkosaarenkadun, Verkkosaarenrannan ja Capellan puistotien muodostaman kolmion keskelle. Itäisessä kantakaupungissa sijaitseva Verkkosaari kytkeytyy lännen puolella olemassa olevaan kaupunkirakenteeseen, itäpuolella vastassa ovat meri ja Kulosaari. Verkkosaaren eteläpuolelle rakentuu Redi-hanke runsaine palveluineen.

Skanska, SATO ja Helsingin kaupunki ovat tehneet sopimuksen tonttien luovutuksesta. Skanska ostaa kolme tonttia ja vuokraa neljännen sitä mukaa kun rakentaminen etenee.

Helsingin kaupunki on toteuttanut kaupunkisuunnittelua kumppanuuskaavoituksena, eli alueen asemakaavan laatimisessa ovat olleet mukana myös tonttien tulevat rakennuttajat. Skanska on yksi toteuttajakumppaneista yhdessä SATOn kanssa. Verkkosaaren asemakaava on saanut lainvoiman elokuussa 2015.

”Kalasataman rakentuminen etenee hyvin. Verkkosaari on Kalasataman kannalta merkittävä alue ja uusi kortteli tärkeä osa Kalasatamaa”, toteaa projektinjohtaja Hannu Asikainen Helsingin kaupungilta.

”Verkkosaari sijaitsee vain noin kuuden minuutin metromatkan päässä Helsingin keskustasta ja Kalasataman uuden keskuksen tuntumassa. Julkinen liikenne on helposti käytettävissä ja palvelut vaivattomasti saavutettavissa, välimatkat ovat lyhyet ja samalla luonto ja meri ovat vahvasti läsnä”, sanoo Skanskan hankekehitysjohtaja Satu Ryynänen.

Korttelialueen asunnoista yli puolet on Skanska Kotien myytävää tuotantoa. SATO tuo alueelle muun muassa vapaarahoitteisia vuokra-asuntoja.

”Tarkoitus on aloittaa ensimmäisen kohteen ennakkomarkkinointi loppuvuodesta 2016. Verkkosaareen tulee koteja yksiöistä tilaviin perheasuntoihin. Ylimpiin kerroksiin rakennetaan useita kattosaunoja, jolloin myös alemmissa kerroksissa asuvat pääsevät nauttimaan merellisistä näköaloista”, sanoo Ryynänen.

”Vaihteleva rakennuskorkeus tekee alueesta moni-ilmeisen ja mielenkiintoisen. Talojen keskellä avautuu suojaisa korttelipiha, jossa on tilaa ja toimintoja kaiken ikäisille asukkaille. Lisäksi korttelin keskelle rakennetaan puistomainen piha-alue ja kevyen liikenteen väylä. Rakennusten korkeus vaihtelee 12-kerroksisesta tornista kahdeksan- ja kuusikerroksisiin taloihin sekä kolmikerroksisiin pientaloihin ja rivitaloihin. Matalampia taloja peittävät viherkatot”, Ryynänen kertoo.

http://www.uuttahelsinkia.fi/fi/uutiset ... telialueen
tekijänä Bob the Builder
#79074
Näiden viereenhän on tulossa 14- ja 15-kerroksiset tornit. Sillan kupeeseen tulossa pari kolme tornia sekä lähistölle vielä suunniteltu 12,15 ja 16-kerroksisia taloja. Alkaa näyttää hyvältä.
tekijänä HCB
#80161
https://www.facebook.com/kalasatama/?fref=ts

Kalasataman Facebook-sivuilla on uusi havainnekuva Voima Graphicsilta, jossa näkyy Kalasatamaa pohjoisesta päin kuvattuna. En saanut linkattua kuvaa tänne.

Uutta kuvassa on useat korkeahkot talot Kalasataman keskuksen pohjoispuolella rannan tuntumassa. Lisäksi Hanasaaren voimalan tilalle on laitettu n. 16 kerroksisia tornitaloja ja alue näyttäisi yhdistävän Kalasataman Sörnäisiin. Samoin näyttäisi Nihtin suunnalla olevan korkeampaa rakentamista. Myös Sörnäisten rantatien varrelle rakennetaan näemmä uutta. Kuinka paljon nämä havainnekuvat pohjautuvat suunnitteilla oleviin kaavoihin?

Joka tapauksessa, vaikuttaa mahtavalta!
tekijänä Bob the Builder
#80164
Hyvältä näyttää, vielä puuttuu kuvasta 18-kerroksinen hotelli sillan eteläpuolelta, rannanpuoleisessa korttelissa 12-kerroksisen takana etelämpänä
tekijänä sekovene
#80177
Bob the Builder kirjoitti:Hyvältä näyttää, vielä puuttuu kuvasta 18-kerroksinen hotelli sillan eteläpuolelta, rannanpuoleisessa korttelissa 12-kerroksisen takana etelämpänä
Rannalta, sillan eteläpuolelta on kaavoista poistettu 15-kerroksinen hotelli. Sitäkö tarkoitat? Liian hankala tontti perustuksien osalta vissiin.
tekijänä Sam33
#80198
Talot kelluvat Helsingin Verkkosaareen aikaisintaan 2018

Yksi ikuisuusprojekti nytkähtänyt eteenpäin. Kaikki luvat ilmeisesti kunnossa, että enää kaupungista kiinni. Jotain maankunnostustöitä on Verkkosaaressa on jo joulukuussa aloitettu tämän uutisen mukaan, mutta en tiedä riittävätkö rahat vielä kelluville asunnoille asti, vai kunnostetaanko vasta terveysaseman ympärille nousevien asuntojen aluetta.
Avatar
tekijänä Urbaani
#80526
Rakennusliike Lapti toteuttaa Helsingin Sompasaareen noin 260 asunnon korttelialueen

Posted on January 27, 2016

Kuva

Helsingin Sompasaareen rakennetaan asuinalue merelliseen ympäristöön noin 3 000 uudelle asukkaalle. Alue koostuu 8 asuinkorttelista, yhdestä hotelli- ja kylpylärakennusten korttelista, kahdesta rantakadusta, kahdesta kanavasta ja alueen sisään sulkeutuvasta puistoalueesta.

Rakennusliike Laptin suunnittelema neljän tontin Diana-niminen korttelialue sijoittuu meren rantaan. Korttelialue sijaitsee toisen rantakadun Aallonhalkojan, Flöitti Dianan kujan, Lovisenholminpolun ja Kaljaasi Auroran kujan rajaamalla korttelialueella. Tulevien rakennusten korkeudet vaihtelevat 4 – 13 kerrokseen. Rakennustöiden on suunniteltu käynnistyvän vuonna 2017. Nimensä kortteli on saanut Kapteeni Sundmanin kolmimastoisesta kauppalaivasta Flöitti Dianasta.

”Rakennamme korttelialueelle yhteensä neljään kerrostaloon noin 260 asuntoa, joiden korkeudet vaihtelevat 4-13 kerrokseen. Asuntojen yhteenlaskettu pinta-ala on noin 14 200 k-m2. Taloihin tulee yksiöiden ja kaksioiden lisäksi tilavia perheasuntoja. Talojen keskelle tulee suojaisa korttelipiha, jossa on tilaa kaikenikäisille asukkaille” kertoo yhtiön rakennussuunnitelmista Rakennusliike Lapti Oy:n Etelä-Suomen aluejohtaja Antti Pekkarinen.

”Vaihteleva rakennuskorkeus tekee Laptin asuinkorttelista moni-ilmeisen. Useasta asunnosta on esteetön näköala suoraan merelle ja Mustikkamaalle. Sompasaaresta tulee merellinen asuinalue, josta on myös hyvät julkisen liikenteen kulkuyhteydet eri puolille pääkaupunkiseutua”, toteaa projektipäällikkö Jukka Puolakka Rakennusliike Lapti Oy:stä.
Posted in: Rakennusliike Lapti Oy

http://www.uudisrakentaminen.victoriamedia.info/?p=3206
Avatar
tekijänä Clepe
#82418
"Lihapihan" kaavoitus on aloitettu. Tämä kortteli on keskuskorttelin vieressä, luoteispuolella.
Kortteliin sijoitetaan kaupungin virastoja ja muuta toimitilaa, mutta myös asuntoja. Luemma, 450 asukasta ja 2300 työpaikkaa entisten lisäksi.
Kuva
Kuva

Näissä kuvissa on ilmeisesti hahmoteltu tulevaa virastotaloa:
Kuva
Kuva
Malli on ristiriidassa kaavaluonnoksen kanssa, sillä ehdotetut 12 kerroksiset tornit puuttuvat:
Kuva
Avatar
tekijänä MindW
#82420
Korttelisuunnitelma virastotaloineen, näyttää lupaavalta. Hienoa!

Samaan kortteliin, vanhemman kaavan alueelle, tulossa tällaista bulkkia, yäk:
Kuva
Kuva
Avatar
tekijänä RV
#82519
Noiden Hanasaaren tornien on ehdottomasti sitten oltava punatiilisiä, muistoksi historiasta, kontrastina Terassitaloille ja Merihaalle ja ihan punatiilen yleisen tyylikkyyden vuoksi!
  • 1
  • 41
  • 42
  • 43
  • 44
  • 45
  • 68