Taloforum.fi

[urbaanin keskustelun mekka] Suomen johtava rakentamisaiheinen valokuvaus- ja keskustelusivusto.

Mikä on Taloforum?

Avatar
tekijänä Urbaani
#77615
RV kirjoitti:Voimalaioksen torniosa on muuten ikkunoita täynnä, ja rakennuksen pinnoittelu sopii hyvin Kalasataman rakennusten kanssa, jotka eivät ole sitä teho-osasto-valkoista. Tallinnassahan tällaiset saneerataan asuinkäyttöön ja liitetään vielä päälle lasitornia - miksi täällä eivät päättäjät näe näitä juttuja? Sörnäisten teollisuushistorian viimeinen näkyvä rakennus poistuu, ellei asenteet siis muutu. Ehkä piipun säilyttävät?... Sen sijaan Salmisaarella näen enemmän tulevaisuutta.


Nämä ovat kuitenkin "uuden sukupolven", 80-90-lukulaisten päätettäviksi tulevia asioita. Se voi muuttaa monta asiaan, suuntaan tai toiseen.
Erityisen pettynyt, mikäli voimalan paikalle rakennetaan juuri tätä sairaalanvalkoista 4-kerroksista mitäänsanomattomuutta! ;)

Kommenttisi siitä, miten uusi sukupolvi tulee asiasta päättämään pitää kyllä paikkansa. Muutenkin kaupunkisuunnittelussa (ja muussa päätöksenteossa) alkavat entistä enemmän näkyä, myös muiden kuin suurten ikäluokkien ihanteet, jotka kasvavat pian horsmaa. "Time is on my Side", niin kuin Rollaritkin lauloivat.
Avatar
tekijänä Urbaani
#78635
Helsinki 23.11.2015 klo 18:07

Helsingin hiilikasat yhä lähempänä loppuaan – aurinkopaneeleja kaupungin katoille?

Helsingin kaupunginhallitus päätti maanantaina, että Hanasaaren kivihiilivoimala suljetaan viimeistään vuoden 2024 loppuun mennessä. Hiilen tilalle kaavaillaan uusiutuvia energiamuotoja. Myös aurinkosähkön mahdollisuuksia selvitetään.

Kuva

Helsingin Hanasaaren kivihiilivoimalan sulkeminen ja hiilikasojen katoaminen pääkaupungin kaupunkikuvasta näyttää yhä todennäköisemmältä.

Kaupunginhallitus päätti tänään yksimielisesti, että Hanasaaren voimala suljetaan viimeistään vuoden 2024 lopussa. Valtuusto käsittelee Hanasaaren voimalan lakkauttamista ensi viikolla.

Hiilivoimala aiotaan korvata biolämpökeskuksilla ja muulla uusiutuvalla energialla. Vihreiden Otso Kivekäs iloitsee yksimielisestä päätöksestä ja pitää sitä positiivisena merkkinä valtuustokäsittelyä ajatellen.

Kivekäs huomauttaa, että nyt alasajolle on myös annettu selkeä takaraja, kun voimalan viimeiseksi lakkauttamispäiväksi asetettiin 31.12.2024. Se helpottaa osaltaan paitsi energiaratkaisujen suunnittelua myös Hanasaaren ympäristön ja Kruunuvuoren siltojen suunnittelua.

Helsingin tavoitteena on vähentää energiantuotannon kasvihuonekaasupäästöjä viidenneksellä vuoteen 2020 mennessä.

Hiilivoimalapäätöksen yhteydessä kaupunginhallitus ehdottaa, että Helsinki selvittää omien kiinteistöjensä sopivuutta aurinkopaneeleille. Kivekkään mukaan kannattaviksi todetut hankkeet myös toteutetaan.

http://yle.fi/uutiset/helsingin_hiilika ... le/8476308
tekijänä Bob the Builder
#78683
Hyvä että loppuu tuo toiminta. Helsingin kaupunginhallitus: Hanasaaren voimalaitosalueelle voi rakentaa asuntoja jopa 8000 asukkaalle. Se mahdollistaa Kruunusiltojen rakentamisen. Siltaa ei voi rakentaa, jos polttoainetta kuljettavien alusten täytyy päästä Hanasaareen.
Luulenpa että tuolle alueelle tulee montakin tornitaloa.
tekijänä hmikko
#78684
Bob the Builder kirjoitti:Siltaa ei voi rakentaa, jos polttoainetta kuljettavien alusten täytyy päästä Hanasaareen.
Tuo on otettu lähtökohdaksi, kun hiilen kuskaamiseen ei ilmeisesti haluta panostaa enää mitään lisää. Muita teknisiä ratkaisuja hiilen kuljettamiseen kyllä olisi ja niitä on tälläkin hetkellä käytössä Helsingissä. Myös avattava silta olisi aivan mahdollinen, mutta varmaan kalliimpi kuin avautumaton.
Avatar
tekijänä Tuliniemi
#78686
En tiedä kyseisestä voimalaitoksesta mitään, enkä sen järkevyydestä, mutta mielestäni olisi hienoa jos nuo hiilikasat siirrettäisiin muualle.
Avatar
tekijänä Pyöröovi
#78716
Mielestäni hiilikasat ovat oikeastaan varsin kauniita ja luovat mukavan kirpakan säväyksen ympäristöönsä. En silti halua vastustaa kehitystä, joka tuo asuntoja ja työpaikkoja kovin monille kaupunkilaisille. Valitettavasti komeiden saastuttajakaupunkien aika on takanapäin, eikä Helsinki saa jäädä kehityksessä jälkeen. Tulevien sukupolvien pitää voida elää puhtaassa ympäristössä, joka jaksaa innostaa marraskuunkin pimeinä päivinä.

Mutta silmäni vain jaksavat vaikeroida aina nähdessään palan kaupunkia tuhoutumassa.
Avatar
tekijänä RV
#78738
Pyöröovi kirjoitti:Mielestäni hiilikasat ovat oikeastaan varsin kauniita ja luovat mukavan kirpakan säväyksen ympäristöönsä. En silti halua vastustaa kehitystä, joka tuo asuntoja ja työpaikkoja kovin monille kaupunkilaisille. Valitettavasti komeiden saastuttajakaupunkien aika on takanapäin, eikä Helsinki saa jäädä kehityksessä jälkeen. Tulevien sukupolvien pitää voida elää puhtaassa ympäristössä, joka jaksaa innostaa marraskuunkin pimeinä päivinä.

Mutta silmäni vain jaksavat vaikeroida aina nähdessään palan kaupunkia tuhoutumassa.
Sörnäisten upeaa Suomen oloissa ainutlaatuista historiallista teollista rakennuskantaa ja elementtejä on tuhottu jo vuosikymmeniä... Hanasaaren Akin olisi ollut suojelun arvoinen, kuten useasti olen toitottanut. Paljon originellimpi rakennus se oli, ja korkeampi, kuin mitä tilalle tulee. Selityksiä nämä "ei voida saneerata uusiokäyttöön"-kaupungin jutut.
tekijänä HCB
#78740
Loistohomma, että ruma voimala lopetetaan ja toivottavasti puretaan.

Tilallehan on kaavoitettu alustavasti umpikorttelikaupunkia, jossa seassa 16 kerroksisia torneja. Näkymät tulevat olemaan upeat esim. mereltä päin ja Sönräisten rantatie kun muuttuu bulevardiksi, niin siitä tulee yksi Suomen urbaaneimmista kaduista, mikäli osataan rakentaa tiivistä kaupunkia kivijalkaliikkeineen. Muistona voimala-ajoista jää suvilahden vanhimmat voimalarakennukset, jotka ovat jo nyt hyötykäytössä.

Mikään ei estä visioimasta tuonne korkeampiakin taloja, koska jo nyt voimalan piiput kohoavat 150 metriin. Ei kun laittamaan ehdotuksia kaupunkisuunnitteluvirastolle!
Avatar
tekijänä RV
#78836
HCB kirjoitti:Loistohomma, että ruma voimala lopetetaan ja toivottavasti puretaan.

Tilallehan on kaavoitettu alustavasti umpikorttelikaupunkia, jossa seassa 16 kerroksisia torneja. Näkymät tulevat olemaan upeat esim. mereltä päin ja Sönräisten rantatie kun muuttuu bulevardiksi, niin siitä tulee yksi Suomen urbaaneimmista kaduista, mikäli osataan rakentaa tiivistä kaupunkia kivijalkaliikkeineen. Muistona voimala-ajoista jää suvilahden vanhimmat voimalarakennukset, jotka ovat jo nyt hyötykäytössä.

Mikään ei estä visioimasta tuonne korkeampiakin taloja, koska jo nyt voimalan piiput kohoavat 150 metriin. Ei kun laittamaan ehdotuksia kaupunkisuunnitteluvirastolle!

Kyllä voimalan rakennukset on säilytettävä; paljon originellimpaa kuin 2010-luvun steriili arkkitehtuuri 16-kerroksisine torneineen. Sekaan vaan uudet rakennukset, mallia muista Euroopan kaupungeista joissa vanhaa teollista ympäristöä on säilytetty!

Sörnäisten rantatie on jo "bulevardi".
tekijänä HCB
#78847
RV kirjoitti:
HCB kirjoitti:Loistohomma, että ruma voimala lopetetaan ja toivottavasti puretaan.

Tilallehan on kaavoitettu alustavasti umpikorttelikaupunkia, jossa seassa 16 kerroksisia torneja. Näkymät tulevat olemaan upeat esim. mereltä päin ja Sönräisten rantatie kun muuttuu bulevardiksi, niin siitä tulee yksi Suomen urbaaneimmista kaduista, mikäli osataan rakentaa tiivistä kaupunkia kivijalkaliikkeineen. Muistona voimala-ajoista jää suvilahden vanhimmat voimalarakennukset, jotka ovat jo nyt hyötykäytössä.

Mikään ei estä visioimasta tuonne korkeampiakin taloja, koska jo nyt voimalan piiput kohoavat 150 metriin. Ei kun laittamaan ehdotuksia kaupunkisuunnitteluvirastolle!

Kyllä voimalan rakennukset on säilytettävä; paljon originellimpaa kuin 2010-luvun steriili arkkitehtuuri 16-kerroksisine torneineen. Sekaan vaan uudet rakennukset, mallia muista Euroopan kaupungeista joissa vanhaa teollista ympäristöä on säilytetty!

Sörnäisten rantatie on jo "bulevardi".
Sörnäisten rantatie ei ole mikään oikea bulevardi, ennen kuin sen varrella asutaan, sieltä löytyy kivijalkaliiketilaa, kadulla on viihtyisämpää kävellä ja autojen nopeutta rajoitetaan reilusti. Se on hyvä, että ilmeisesti kaikkea mainitsemaani sinne suunnitellaan, joten suunta on oikea.

Voimalan säilyttäminen ja "museoiminen" taitaisi olla aivan liian kallista, joten eiköhän se pureta. Mistään kulttuurihistoriallisesti merkittävästä rakennuksesta kun ei ole kyse.
tekijänä sekovene
#78861
Aika vaikea oikeasti keksiä uutta käyttöä tuollaiselle rakennukselle. Jo kunnossapito maksaa niin paljon, ettei sitä ihan huvikseen säilytetä. Veikkaan, että jokainen kivi käännetään ja lopulta päädytään purkamaan hökötys. Onhan se jyhkeä ilmestys, mutta aikansa kutakin.

Kuva
Avatar
tekijänä RV
#78898
HCB kirjoitti:
RV kirjoitti:
HCB kirjoitti:Loistohomma, että ruma voimala lopetetaan ja toivottavasti puretaan.

Tilallehan on kaavoitettu alustavasti umpikorttelikaupunkia, jossa seassa 16 kerroksisia torneja. Näkymät tulevat olemaan upeat esim. mereltä päin ja Sönräisten rantatie kun muuttuu bulevardiksi, niin siitä tulee yksi Suomen urbaaneimmista kaduista, mikäli osataan rakentaa tiivistä kaupunkia kivijalkaliikkeineen. Muistona voimala-ajoista jää suvilahden vanhimmat voimalarakennukset, jotka ovat jo nyt hyötykäytössä.

Mikään ei estä visioimasta tuonne korkeampiakin taloja, koska jo nyt voimalan piiput kohoavat 150 metriin. Ei kun laittamaan ehdotuksia kaupunkisuunnitteluvirastolle!

Kyllä voimalan rakennukset on säilytettävä; paljon originellimpaa kuin 2010-luvun steriili arkkitehtuuri 16-kerroksisine torneineen. Sekaan vaan uudet rakennukset, mallia muista Euroopan kaupungeista joissa vanhaa teollista ympäristöä on säilytetty!

Sörnäisten rantatie on jo "bulevardi".
Sörnäisten rantatie ei ole mikään oikea bulevardi, ennen kuin sen varrella asutaan, sieltä löytyy kivijalkaliiketilaa, kadulla on viihtyisämpää kävellä ja autojen nopeutta rajoitetaan reilusti. Se on hyvä, että ilmeisesti kaikkea mainitsemaani sinne suunnitellaan, joten suunta on oikea.

Voimalan säilyttäminen ja "museoiminen" taitaisi olla aivan liian kallista, joten eiköhän se pureta. Mistään kulttuurihistoriallisesti merkittävästä rakennuksesta kun ei ole kyse.
Voimala on valmiiksi tornitalokin. Tuskin todellakaan on hirveän kallista muuttaa rakennusta muuhun käyttöön, ellei sen anneta tahallaan rapistua, kuten varmaan tehdään,,, niin kuin Larussa. Typerää purkaa uniikkeja rakennuksia ja pistää tilalle Leinelää.

Ei niitä iki-ihania kivijalkaliikkeitä ole pakko tunkea jokaiseen paikkaan! Sörnäisten rantatie on Helsingin vilkkain sisääntuloväylä kantakaupungissa ja silti vain korttelin päästä länteen Hämeentieltä löytyy kivijalkaa pienoismallikaupoista kymmeniin etnoliikkeisiin sekä ratikkaa. Sitä faktaa että Rantatie on Helsingin yksi "päävaltimoista" ei voi muuttaa kuin tunnetulla ratkaisulla.. Se ei toki kelpaa. Autojen nopeus taitaa olla 40-50 Km/h. Kuinka reilusti sitä oikein pitäisi vielä alentaa ja ketä se hyödyttää ja miten? Näyttää olevan niin, että tiettyjen tahojen päätavoite on vain autoilun mahdollisimman suuri vaikeuttaminen?
Avatar
tekijänä Urbaani
#78914
Kaupungit, jotka sisältävät "jokaiselle jotain" (Kivijalkaliikkeitä, motareita, metroja ja eri aikakausien kaupunkisuunnittelua jne.) ovat yleensä todella mielenkiintoisia. Esimerkkeinä vaikka Tukholma ja Saksan isot kaupungit.
tekijänä sekovene
#78917
RV kirjoitti:Voimala on valmiiksi tornitalokin. Tuskin todellakaan on hirveän kallista muuttaa rakennusta muuhun käyttöön, ellei sen anneta tahallaan rapistua, kuten varmaan tehdään,,, niin kuin Larussa. Typerää purkaa uniikkeja rakennuksia ja pistää tilalle Leinelää.
Resurssien hyödyntämisen ja vaikkapa hiilijalanjäljen kannalta on tietenkin parasta, jos rakennus voidaan säilyttää. Se vaatii kuitenkin jotain uutta käyttöä, mikä ei ole aivan yksinkertainen juttu. Ihan yhtä toivoton tapaus tämä ei varmaankaan ole kuin Lauttasaaren vesitorni.
RV kirjoitti:Ei niitä iki-ihania kivijalkaliikkeitä ole pakko tunkea jokaiseen paikkaan! Sörnäisten rantatie on Helsingin vilkkain sisääntuloväylä kantakaupungissa ja silti vain korttelin päästä länteen Hämeentieltä löytyy kivijalkaa pienoismallikaupoista kymmeniin etnoliikkeisiin sekä ratikkaa. Sitä faktaa että Rantatie on Helsingin yksi "päävaltimoista" ei voi muuttaa kuin tunnetulla ratkaisulla.. Se ei toki kelpaa. Autojen nopeus taitaa olla 40-50 Km/h. Kuinka reilusti sitä oikein pitäisi vielä alentaa ja ketä se hyödyttää ja miten? Näyttää olevan niin, että tiettyjen tahojen päätavoite on vain autoilun mahdollisimman suuri vaikeuttaminen?
No yhyy. "Tiettyjen tahojen" päätavoite taas näyttää olevan kävelyn ja joukkoliikenteen käytön haittaaminen. Mainitsemasi "tunnettu ratkaisu" tekisi Sörnäisten rantatiestä tämän näköisen, joten ainakaan minulta se ei saa kannatusta. Pääkaupunkiseudulle mahtuu autokaupunkia oikein mainiosti mm. Kehä III:n varrelle. Jokaiselle jotakin, mutta ei kaikkea joka paikkaan.
  • 1
  • 40
  • 41
  • 42
  • 43
  • 44
  • 68