Taloforum.fi

[urbaanin keskustelun mekka] Suomen johtava rakentamisaiheinen valokuvaus- ja keskustelusivusto.

Mikä on Taloforum?

Avatar
tekijänä RV
#76333
sekovene kirjoitti:
RV kirjoitti:sekovene, turhaan pistät minulle miinusta jos Sörnäistentunneli ei etene ja vaikuttaa tietenkin töihin (vaikka onkin sinulle rakas hanke ;) ).
En ole pistänyt sinulle miinusta pitkiin aikoihin, koska pidän horinoitasi viihdyttävinä. Tällä hetkellä en edes voi antaa "mainepisteitä", koska minulla on !VAROITUS! xD. Katso uudestaan, kuka sinulle sen miinuksen antoi.

Mitä Sörnäistentunneliin tulee, niin olen joskus saattanut vähän naureskella sen puolesta esitetyille perusteluille, mutta siinä kaikki. Mistä olet saanut päähäsi, että se olisi minulle jotenkin erityisen tunteita herättävä hanke?
RV kirjoitti:Asia vaikuttaa kuitenkin varmasti monella tapaa mm. tunnelivarauksiin ja sitä kautta louhintatöihin. Varmasti Kalasataman nopean kasvun myötä Helsinki toivoo koko kokonaisuutta mahdollisimman pikaisesti,
No ei se kyllä vaikuta. Sörnäistentunnelille on olemassa varaus Sörnäisten rantatien alla. Varaus ei vaikuta sen enempää kuin valmiskaan tunneli. Jos en väärin muista, niin tunnelin hyöty/kustannukseksi arvioitiin noin 0,3, jos keskustatunnelia ei rakenneta. Eli Sörnäistentunnelia ei missään tapauksessa kannata rakentaa, jos myös keskustatunnelia ei rakenneta. Näkeehän sen kartaltakin, että kyseessä on vain keskustatunnelin jatke. Keskustatunnelin toteutuminen taas lienee kiinni ennen kaikkea siitä, suostuvatko Espoo, Kirkkonummi ynnä muut hyötyjät maksumiehiksi.

Mielenkiintoista muuten, että aloitit yhtäkkiä jankutuksen Sörnäistentunnelista oikein kahdessa eri ketjussa. Onko kyseisestä hankkeesta kuulunut jotain uutta?
Ensinnäkin suostujat ovat Suomessa etukäteensuostujiasa meillä.

Johan sanoin, että kyllä Helsinki tätä saattaa kiirehtiä Sörnäistentunelin ja Kalasataman päällekkäisyyden vuoksi ainakin varausten mudossa, samoin kuin se on tehty Keskustatunnelin kohdalla. Tätä siis arvelin tämän vaatimuksen perusteella, että Hesinki olisi aikaistanut Kalasataman kautta kulkevan "Keskustatunneliverkon" aikataulua. En minä ole täällä muuta sanonut, juuta enkä jaata Sörnäistentunnelista näissä kahdessa viestissä, kuin että tuo saattaa vaikuttaa Helsingin aikatauluvaatimukseen. Sinä sen sijaan heitit hihastasi Keskustatunnelin ja mielipiteesi siitä.

Sellainenkin voi olla hyvin todennäköistä, että Redissä varaudutaan liittymään. Vastaan myös off-topic-kommenttiisi liittyen siihen, ketkäkö olisivat hankkeen hyötyjiä. Helsinki tietenkin, kun tämä helpottaa muiden sinne tulemista.

Eli haukut ihan väärää puuta ja jauhat ihan omaa settiäsi,ja opettele muuten täällä puhumaan muiden kanssa sivistyneesti, vihainen kakara.
tekijänä rib
#76337
Kantti kirjoitti:Isoisänsilta. Mistä silta on saanut nimensä? :)
Isoisänsilta (Farfarsbron) on saanut nimensä Mustikkamaan Isoisänniemen mukaan (lähde Wikipedia) eli paikan josta silta alkaa Mustikkamaan puolella. Mistä niemi on saanut nimensä? ;)
Avatar
tekijänä Clepe
#76338
Isonisänniemestä on lisää juttua täällä (on ollut painolastin tyhjennyspaikka), mutta nimen alkuperää ei kerrota.
tekijänä La_Resistance
#76343
Helsingin karttapalvelun nimistöaineisto kertoo:
Nimi paikallisessa käytössä ennestään. Nimi Farfarsudden syntynyt spontaanisti Wickmanin suvun keskuudessa, annettu Viktor Wickmanin (1844 - 1917) mukaan.

Nimi tullut käyttöön 1900-luvun alussa. Nimellä viitataan telakanvartija Viktor Wilhelm Wickmaniin (20.8.1844 - 24.7.1917), joka asui ensin Sörnäisissä, mutta muutti myöhemmin perheineen Honkaluodon kautta Mustikkamaalle, jossa asutti huvilapalstaa nro 4 C. Hänellä ja puolisollaan Lovisalla (1848 - 1904) oli kahdeksan lasta. Heidän poikansa Thure (1880 - 1950) perusti venetelakan Mustikkamaalle vuonna 1911.
tekijänä sekovene
#76350
RV kirjoitti:Ensinnäkin suostujat ovat Suomessa etukäteensuostujiasa meillä.

Johan sanoin, että kyllä Helsinki tätä saattaa kiirehtiä Sörnäistentunelin ja Kalasataman päällekkäisyyden vuoksi ainakin varausten mudossa, samoin kuin se on tehty Keskustatunnelin kohdalla. Tätä siis arvelin tämän vaatimuksen perusteella, että Hesinki olisi aikaistanut Kalasataman kautta kulkevan "Keskustatunneliverkon" aikataulua. En minä ole täällä muuta sanonut, juuta enkä jaata Sörnäistentunnelista näissä kahdessa viestissä, kuin että tuo saattaa vaikuttaa Helsingin aikatauluvaatimukseen. Sinä sen sijaan heitit hihastasi Keskustatunnelin ja mielipiteesi siitä.

Sellainenkin voi olla hyvin todennäköistä, että Redissä varaudutaan liittymään. Vastaan myös off-topic-kommenttiisi liittyen siihen, ketkäkö olisivat hankkeen hyötyjiä. Helsinki tietenkin, kun tämä helpottaa muiden sinne tulemista.

Eli haukut ihan väärää puuta ja jauhat ihan omaa settiäsi,ja opettele muuten täällä puhumaan muiden kanssa sivistyneesti, vihainen kakara.
En rehellisesti sanottuna tajunnut viestistäsi mitään. Helsinki saattaa kiirehtiä Sörnäistentunnelia? Tuon toteamuksen informaatioarvo on nolla.
Avatar
tekijänä RV
#76352
sekovene kirjoitti:
RV kirjoitti:Ensinnäkin suostujat ovat Suomessa etukäteensuostujiasa meillä.

Johan sanoin, että kyllä Helsinki tätä saattaa kiirehtiä Sörnäistentunelin ja Kalasataman päällekkäisyyden vuoksi ainakin varausten mudossa, samoin kuin se on tehty Keskustatunnelin kohdalla. Tätä siis arvelin tämän vaatimuksen perusteella, että Hesinki olisi aikaistanut Kalasataman kautta kulkevan "Keskustatunneliverkon" aikataulua. En minä ole täällä muuta sanonut, juuta enkä jaata Sörnäistentunnelista näissä kahdessa viestissä, kuin että tuo saattaa vaikuttaa Helsingin aikatauluvaatimukseen. Sinä sen sijaan heitit hihastasi Keskustatunnelin ja mielipiteesi siitä.

Sellainenkin voi olla hyvin todennäköistä, että Redissä varaudutaan liittymään. Vastaan myös off-topic-kommenttiisi liittyen siihen, ketkäkö olisivat hankkeen hyötyjiä. Helsinki tietenkin, kun tämä helpottaa muiden sinne tulemista.

Eli haukut ihan väärää puuta ja jauhat ihan omaa settiäsi,ja opettele muuten täällä puhumaan muiden kanssa sivistyneesti, vihainen kakara.
En rehellisesti sanottuna tajunnut viestistäsi mitään. Helsinki saattaa kiirehtiä Sörnäistentunnelia? Tuon toteamuksen informaatioarvo on nolla.
Lukuunottamatta näppiksen kahden virheen (oik. etukäteensuostujia ja Sörnäistentunnelin) korjaamisen myötä tuon ymmärtää viestetittelyä lukenut tavallinen yläkouluikäinen. Jos et ymmärrä, etsi apua. Tässä nyt kuitenkin vielä kertaus:

Helsinki vaatii kiirehtimään hanketta kerralla + tunneli louhitaan samaan paikkaan = ehkä halutaan toteuttaa näitä hankkeita samanaikaisesti toistaiseksi salassa, ehkä koska Redi haluaa tunneliin liittymän .
tekijänä sekovene
#76355
RV kirjoitti:Lukuunottamatta näppiksen kahden virheen (oik. etukäteensuostujia ja Sörnäistentunnelin) korjaamisen myötä tuon ymmärtää viestetittelyä lukenut tavallinen yläkouluikäinen. Jos et ymmärrä, etsi apua. Tässä nyt kuitenkin vielä kertaus:

Helsinki vaatii kiirehtimään hanketta kerralla + tunneli louhitaan samaan paikkaan = ehkä halutaan toteuttaa näitä hankkeita samanaikaisesti toistaiseksi salassa, ehkä koska Redi haluaa tunneliin liittymän .
Hmm. Onhan se mahdollista. (Oikeasti en tiedä vieläkään, mitä selität).
Avatar
tekijänä Urbaani
#77579
Uutiset / Esitys päättäjille: Hanasaaren voimalaitos ajetaan alas 20-luvun alkupuolella

Kuva

Kalasatama
22. lokakuuta 2015

Voimalaitostoiminta loppuu Hanasaaressa ensi vuosikymmenen alkupuolella ja Helsingin energiayhtiön Helenin kehitysohjelma toteutetaan erilliseen lämmöntuotantoon perustuvana hajautettuna ratkaisuna. Tällainen esitys tulee ensi maanantaina kokoontuvan kaupunginhallituksen konsernijaoston käsiteltäväksi.

Tarkastelussa on ollut kolme vaihtoehtoa, joista ensimmäinen on Vuosaareen rakennettava uusi monipolttoainevoimalaitos. Toinen vaihtoehto on siirtyminen puupellettien ja kivihiilen seospolttoon Hanasaaren ja Salmisaaren voimalaitoksissa.

Esityksen mukaan kolmas vaihtoehto, jossa Hanasaaren voimalaitos korvataan biolämpökeskuksilla ja muulla uusiutuvalla tuotannolla, on paras kaupunkirakenteen, ympäristövaikutusten, riskien ja kaupungin kokonaistalouden kannalta. Ratkaisu vapauttaa valtaosan nykyisestä Hanasaaren voimalaitosalueesta asuinalueeksi noin 6000 – 8000 asukkaalle ja mahdollistaa kantakaupungin ja Laajasalon yhdistävien Kruunusiltojen rakentamisen. Siltaa ei voi rakentaa, jos polttoainetta kuljettavien alusten täytyy päästä Hanasaareen.

Muutokset ovat välttämättömiä Helsingin kaupunginvaltuuston energiapoliittisten linjausten toteuttamiseksi. Valtuusto on päättänyt, että Helsinki vähentää energiantuotantonsa kasvihuonepäästöjä 20 prosenttia vuoteen 2020 mennessä vuoden 1990 tasosta ja nostaa uusiutuvien energialähteiden osuuden 20 prosenttiin sähkön ja lämmön tuotannossa.

Helen Oy on kaupungin kokonaan omistama energiayhtiö. Kehitysohjelma tulee myös kaupunginhallituksen ja kaupunginvaltuuston käsiteltäväksi.

http://www.uuttahelsinkia.fi/fi/uutiset ... kupuolella
Avatar
tekijänä RV
#77594
Toivottavasti silloin ymmärretään säilyttää rakennuksia... :? Laitos on jyhkeä, 150-metrinen piippu ja 18 jopa(?)-kerroksinen osa.
tekijänä hmikko
#77599
RV kirjoitti:Toivottavasti silloin ymmärretään säilyttää rakennuksia... :? Laitos on jyhkeä, 150-metrinen piippu ja 18 jopa(?)-kerroksinen osa.
Ei tarvita kovin kummoista kristallipalloa sen ennustamiseen, että voimalan säilyttämisestä tulee todennäköisesti vaikeaa. Arkkitehtoniset arvot on kyllä tunnistettu ja tunnustettu. Itsekin pidän rakennuksen hahmosta. Kyseessä on vaan aivan poskettoman kokoinen ikkunaton teollisuushalli. Käyttämättömänä museoesineenä sen ylläpitäminen tulee kalliiksi, jo maan arvonkin takia. Varmaan rakennus voidaan puhkoa täyteen ikkunoita, laittaa keskelle valokuilu ja rakentaa asunnoiksi parvekkeineen ja toimistoiksi johonkin hintaan. Oulun siilon kanssa rakennusliikkeet eivät tuommoiseen ryhtyneet, vaan toteuttaja teki lopulta siilon paikalle uuden rakennuksen, mikä kertonee taloudellisista realiteeteista jotain. Kaikilla on sitten varmasti joku lempi-idea kulttuuri- tai liikuntatoiminnasta jättihalliin, mutta kulttuurin ja liikunnan rahat on tarkoitettu kulttuuriin ja liikuntaan. Niitä ei mun mielestä pidä missään tapauksessa puliveivata entisten voimalaitosten säilömiseen. Säilyttämisrahat säilyttämisrahoina, jos niin päätetään.

Lisää kaupunkia -ryhmässä joku viittasi tässä yhteydessä tapaus Lauttasaaren vesitorniin. Sillä oli muistaakseni ainakin RKY- ellei suojelumerkintä. Suojelupäätös oli tehty irrallaan rahoituksesta, eli byrokratiassa mikään instanssi ei ollut osoittanut tornin ylläpitoon rahaa, vaikka se ilmeisesti olikin päätetty suojella. Ei ole vaikea nähdä, miten tällä pelillä päädytään ongelmiin. Betoni alkoi Lauttasaaressa putoilla, ja hyvinvointivaltion turvallisuuskulttuurissahan semmoinen ei käy. Hanasaaressa museoesine on vielä monta kertaluokkaa suurempi.
Avatar
tekijänä Clepe
#77603
Mahdollisesti tilalle tulevat rakennukset voitaisiin massoitella voimalaitoksen hahmoa vastaavaksi, mutta nykyinen voimalaitosrakennus ei tule säilymään. Pitää myös huomioida että näitä voimaloita on jo suojeltu Helsingissä; Suvilahden vanha voimala ja Salmisaari A. Millään ei voi keksiä vaihtoehtoista käyttöä näihin kaikkiin.
Avatar
tekijänä hylje
#77606
Kaupunki nyt vaan on perustavanlaatuisen väliaikainen. Harvat asiat kestävät kaupungin tarpeiden murskaavaa muuttumista, ja nekin luultavasti vain julkisivultaan. Minkäs teet, jos pitkälle erikoistunut teollisuuslaitos ei sovi mihinkään muuhun käyttöön. Ei siihen kannata hirttäytyä.

Ensisijainen asia, joka kaupungissa ratkaisee on nykyinen käyttö. Jos sinänsä hienoille tiloille ei löydy käyttöä, niistä pitää luopua. Vaikka ovat hylätyt rauniotkin aika hieno ja näyttävä osa kaupunkikuvaa, niitä harvemmin kannattaa pitää tarkoituksellisesti. Vielä vähemmän jossain joutomaakentän keskellä, raunioista saa välillä ihan hyviäkin elementtejä uudisrakennusten käyttöön. Suvilahti on kypsä täydennysrakentamiselle ja Kalasataman yhdistämiseen muuhun kaupunkiin röyhkeästi taloja rakentamalla tyhjän tilan ja vajaakäytettyjen talojen tilalle.
tekijänä Lurkkeri
#77611
Voimalarakennuksen voisi säilyttää, jos siihen tehtäisiin esimerkiksi taidemuseo Tate Modernin tyyliin. Siinähän voisi olla tilat vaikkapa Helsingin kaupungin taidemuseolle ja ehkä jollekin muullekin museolle. Rakennusta tarkemmin tuntematta on kuitenkin vaikeaa arvioida, olisiko muuntaminen taloudellisesti tai muutenkaan mielekästä.
Avatar
tekijänä RV
#77613
Voimalaioksen torniosa on muuten ikkunoita täynnä, ja rakennuksen pinnoittelu sopii hyvin Kalasataman rakennusten kanssa, jotka eivät ole sitä teho-osasto-valkoista. Tallinnassahan tällaiset saneerataan asuinkäyttöön ja liitetään vielä päälle lasitornia - miksi täällä eivät päättäjät näe näitä juttuja? Sörnäisten teollisuushistorian viimeinen näkyvä rakennus poistuu, ellei asenteet siis muutu. Ehkä piipun säilyttävät?... Sen sijaan Salmisaarella näen enemmän tulevaisuutta.


Nämä ovat kuitenkin "uuden sukupolven", 80-90-lukulaisten päätettäviksi tulevia asioita. Se voi muuttaa monta asiaan, suuntaan tai toiseen.
  • 1
  • 39
  • 40
  • 41
  • 42
  • 43
  • 68