Taloforum.fi

[urbaanin keskustelun mekka] Suomen johtava rakentamisaiheinen valokuvaus- ja keskustelusivusto.

Mikä on Taloforum?

Talot eivät ole kaikki kaikessa. Raideliikenne, puistoalueet ja muut kaupunkikuvalliset projektit saavat aikaan keskustelua täällä.
Mun mielestä Joensuu on kyllä ihan kaupungiksi laskettava... eikä pelkkä maakuntakeskus. Onhan tää tämmöne kyläpahanen mutta jotain 50.000 asukasta keskusta alueella. Kuntaliitoksien myötä on mennyt yhteensä jo 74.000 asukkaaseen.
Ja Penttilän rakennusprojekti sun muut näyttää että tässä on jo ison kaupungin ainesta.

Ja jos lasketaan Kontiolahti joka elää osittain myös Joensuusta on alueella noin 100.000 asukasta.
Yliopisto sun muu vetää paljon opiskelijoita etenkin Puu-alalle. Ja paljon japanilaisia täällä näkeekin.

Joten veikkaan että minun elinaikana joensuu lasketaan iha semmosen kaupungin joukkoon:D
Niin paljon kuin Joensuusta pidänkin, edustaa se minulle kuitenkin maakuntakeskusta tyypillisimmillään. Se on erittäin matala ja todella harvaan asutettu jopa ydinkeskustaltaan. Kiinteitä kortteleita on torin ympärillä noin kaksi suuntaansa, minkä jälkeen rakennuskanta on (matalia) pistetaloja. Kuntaliitosten myötä "kaupungista" on tullut pinta-alaltaan järjettömän kokoinen, eivätkä kaukana toisistaan sijaitsevat kylät (sikäläisissä puheissa kaupunginosat 8)) ainakaan auta lisäämään vaikutusta kunnollisesta kaupungista.

Vaikka Joensuu onkin kaupungiksi vaikeaksi miellettävä, viihdyn siellä silti aina erittäin hyvin. Hyvää kehitystä on tapahtunut kymmeneen vuoteen paljon, mutta menetettyjä mahdollisuuksia on niin runsaasti. Aittaranta ja Penttilä ovat hyviä lisiä, mutta edustavat aiempia suunnitteluperiaatteita muutamalla lisäkerroksella ja tornitalolla varustettuna. :|

Joensuun lohdutukseksi mainittakoon, että vastaava pätee moneen muuhunkin suomalaiseen kaupunkiin.
Meni uutinen vähän ohi Pöytäö ja Turku samassa kastissa. Vaikka verorahat menee valitettavasti Naantaliin ja Kaarinaan, Resoon. Maksaako paattisilta keskustaan tuleminen rahassa sen vähempää.
Hauska miten itse kun täällä asun niin ajattelen kaupunkina. Toki jos jossain helsingissä tai tampereella asuu niin kyllähän tämä aika kyläpahanen on...
Kukaan ei tällä alueella oikeastaan pidä kuntaliitoksista. esim Eno joka liitettiin Joensuuhun kuihtuu pikkuhiljaa koska koulutus häviää ja työpaikat siirtyy keskustaan.
Aittaranta on vuoden sisään jo valmis ja se on perus Joensuun rakentamista :D Mutta Penttilänrannan keskustaan tulee muutama ihan tiiviskortteli ja joku ostarin tai kauppakeskuksen tapainen joka on jo aivan uskomaton Joensuussa. Viihtyisä pieni kaupunki jossa on isoja unelmia.

Ja kehittymistä tapahtuu ihan mukavaa tahtia. Metropolin jälkeen rakennetaan vielä lisää liiketilaa. Katsoo vaan miten menestyy koska Metropolissakin on tyhjää tilaa ja liikkeet ei oikein pärjää enää siellä.

Ja sitähän se velipoikakin sanoi joka siis muuttanut kymmenisen vuotta sitten Kuopioon että kun kävi täällä niin ei sitä uskonut enää samaksi kaupungiksi.
Mutta kuitenkin kaupungista kertoo sen verran että esim opiskelija vuokra-asunnoista on hirmuinen tarve vieläkin. Ja Penttilään rakennetaan 16 ja 10 kerroksisia.
Itse en edes kuvittelisi jos en tietäisi. + kolmas Citymarket jolloin Joensuussa on jo 4 hypermarkettia. Kai sitten K ketju haluaa tehdä samanlaisen kuin Prisma joka on venäläisten se keskus ostelupaikka täällä. Ja siis Prismahan oli vuoden Suomen suurin.
Olikohan Pori-ketjussa, missä oli keskustelua eri kaupunkien keskustarakentamisen korkeudesta. Värkkäsin Oulun tilanteesta havainnollistavan kuvan. (Lähteenä käytetty teknisen keskuksen karttoja. Kuva saattaa sisältää virheitä, koska korkeudet olen ottanut ajantasakaavoista ja rakentamatta olevien kohdalla muistin mukaan.)

Kuva

Ja toinen kuva, jossa on kaupunginosat merkitty. Alla hieman tilastotietoa niistä vuoden alun tiedoin. (Pinta-alat ja as. tiheydet on omia laskujani, mutta olen tarkistanut, että ovat erittäin lähellä todenmukaista.) Vertailun vuoksi esim. Helsingin Kallion as. tiheys on 16 494/km², Kampin 11 061 km² ja Haagan 4 691/km². (Lähde Wikipedia)

Kuva
Kuva

Vastaava kuva Turusta löytyy tuolta -> http://www.turku.fi/public/download.asp ... A9B807BC5E}

Löytyykö näitä lisää? Mielelläni näkisin myös väestöntiheyksiä muiden kaupunkien keskustoista.