Tämä yksi kuva on vielä pakko laittaa kun kerran vasta otin asian puheeksi. Tänään tuli pyöräreissulla tällainen vastaan kun olin käynyt kuvaamassa ihan muita juttuja.
http://drop.io/hidden/cbqbmdeacednii/as ... traTItanBn
Turussa näitä tapauksia tuntuisi olevan selvästi enemmän kuin muissa kaupungeissa joissa olen pitempään asunut (Oulu, Kokkola). Voi olla että Turun budjetti on ollut alijäämäinen jo niin pitkään että vähemmän tärkeitä hommia kuten ympäristön ylläpitoa on pitänyt karsia. Toinen asia jota Turussa olen ihmetellyt on nämä metalliset kaiteenpätkät joita on keskustassa sijoiteltu joidenkin risteysten kulmiin erottamaan autokaistat ja jalkakäytävät toisistaan. Useimmat on maalattu neuvostoliitonharmaalla ja ruoste puskee jo läpi, eli ulkonäöstä ja kunnosta päätellen ne ovat 1960-70-luvun tuotantoa. Muissa kaupungeissa en ole vastaavia nähnyt enkä ymmärrä mikä niiden tarkoitus on. Aurajokirannan portaikoissa näkee samanlaisia mutta siellä sentään tarkoitus on selvä.
Kolmas selvästi turkulainen ilmiö on kaikkien jalkakäytävien laatoitus. Lisäksi sama tapa näyttäisi olevan myös naapurikunnassa Naantalissa. En tiedä miksi Turussa on valittu tämä tapa aikoinaan, ja miksi laatoitus on muutamaa keskustan paikkaa lukuunottamatta tehty aina samanlaisesta ja samankokoisesta betonilaatasta ja samanlaisella kuviolla. Turussa laatoituksen väri saa aikaan jotenkin 'pölyisen' tunnelman. Oulussa laatoituksen ja jopa asfaltin väri on tyypillisesti hieman violettiin vivahtava, kun taas Turussa laatoituksen väri on selvästi ruskean/keltaisen sävyinen. Tämä tietysti johtuu eri alueilta saatavan hiekan tai kivilaadun väristä.
Jos vielä Ouluun verrataan niin Turussa on huomattavasti vähemmän kevyenliikenteen alikulkuja. Oulussa niiden määrä onkin luullakseni Suomen suurin tai ainakin suurimpia. Toisaalta Turulle tyypilliset metalliset ylikulkusillat puuttuvat Oulusta täysin.
Positiivinen piirre Turussa on kiivas julkisivujen peruskorjaus, joka varmasti piristää Turun paikoin 1970-luvulle jämähtänyttä katukuvaa paljonkin.