Taloforum.fi

[urbaanin keskustelun mekka] Suomen johtava rakentamisaiheinen valokuvaus- ja keskustelusivusto.

Mikä on Taloforum?

Talon aulassa voit esitellä omia kuvia rakennuksista, kaupungeista ja muista urbaaniin teemaan liittyvistä kohteista. Esittele kotikaupunkisi tai kommentoi muiden kuvia. HUOM! Kuvat ovat tekijänoikeuslain suojaamia, eikä kuvien kopiointi ole sallittua ilman kuvaajan lupaa!
tekijänä Klazu
Hyvä huomio, Purkki. Vancouverin keskustaan nousi 1990- ja 2000-luvun rakennusbuumeissa tämä postikorttikuvista tuttu erittäin tiivis uusien tornitalojen metsä. Rakennusmääräyksistä johtuen monet näistä torneista olivat kuitenkin melko saman korkuisia (25-35 kerrosta) ja suurimman osan pääasiallinen materiaali oli pienesti vihertävä lasi. Tämä aiheutti sen, että yleiskuva jollain alueilla alkoi näyttämään hieman itseään toistavalta.

Asia tiedostettiin kaavoituselimissä vuosikymmenen keskivaiheilla ja rakennusmääräyksiä muutettiin laadukkaampaa ja vaihtelevampaa arkkitehtuuria suosivaksi. Projekteja onkin sittemmin palautettu takaisin arkkitehtien piirustuspöydille tilanteissa missä rakennuttajat ovat yrittäneet päästä läpi bulkkitorneilla. Keskustaan onkin viime vuosina noussut vaihtelempaa ja laadukkaampaa arkkitehtuuria. Joukkoon on myös kaavoitettu uusia korkeampia pilvenpiirtäjiä (40-60 kerrosta, ylärajaa rajaavat edelleen tarkat säännöt), jotka tuovat lähivuosina paljon uutta näyttävyyttä skylineen.

Mielestäni tässä suhteessa mennään hyvään suuntaan, mutta se ei täysin auta Yaletownin ja Coal Harbourin kaltaisilla alueilla, jotka on rakennettu melkein täyteen yhdellä tietyllä aikakaudella (tuttu juttu Suomessakin). Nämä alueet ovat monen postikortin etualalla ja siksi yleensä koko Vancouveriksi miellettävä mielikuva.

Itsellänikin oli ennen tänne muuttoa tämän suuntainen käsitys. Nyt kun olen ehtinyt 8 kuukautta tutustua kaupunkiin, on käsitykseni kuitenkin muuttunut. Mielestäni täällä Downtownin alueella on hyvinkin vaihtelevia alueita, jotka ovat hyvin omaleimaisia niin tunnelmaltaan kuin arkkitehtuuriltaankin. Vaikka lasi on edelleen pääasiallinen materiaali uudisprojekteissa, on joukossa rohkeampia muotoja ja ratkaisuja, jotka tulevat monipuolistamaan kaupunkia. Hienoa on myös, että vanhoja hirvityksiä tullaan nykyaikaistamaan. Toisin kuin Makkaratalo, Vancouverin keskustan Sears-hirvitys tullaan esimerkiksi uudistamaan täysin nykyaikaiseksi.

Vancouverilaiset itse ovat hyvin kriittisiä kaupungistaan, mutta itse olen erittäin tyytyväinen mihin suuntaan tätä kaupunkia kehitetään. Valitettavasti elämäni on sen verran kiireinen tällä hetkellä, että kuvien laittamisessa menee aikaa. Kaikkea on myös vaikea kertoa valokuvilla, sillä Vancouverin keskustassa on monta upeaa aluetta, jotka kokee parhaiten kävelemällä itse katuja.
tekijänä Luukie
Nähtyjä koska samaa arkitehtuuria, samoja rakennuksia näytät kuvaavan koko ajan. Purkin kommentti ehkä oli hieman parempi mitä itse koitin sanoa. Nähtyjä siten, että kyllä moni foorumilainen tietää ns. tärkeiden kaupunkien isoimmat rakennukset. Noi nyt tunnistaa hetkessä. Etttä miksi ei katutason kuvausta kaupungista, kulttuureista, elämästä yms. Kävele niitä katuja.
tekijänä Darre
No itse en kyllä allekirjoita tätä kriittiikkä, että "samoja rakennuksia kuvataan". Klazun ja Jannen kuvat omasta kotipaikastaan ovat mielenkiintoisia dokumentteja tästä ajasta siinä missä muutkin kuvat.
Ehkä ongelma on siinä, että nyt kritisoidaan aktiivisia ihmisiä koska heitä on niin vähän, jolloin muodostuu kuva "tästä samasta". Jokainen, itse myös peiliin katsoen, voisi lisätä ehkä kuvasaalita tänne.
tekijänä Maumatti
Pidän klazun kuvista, mutta oon samaa mieltä ,että katutason kuvia ois kiva nähä.
tekijänä Klazu
Kiitoksia, kiitoksia. Mennyt kesä on ollut täällä suunnalla pitkä ja kaunis, mikä ei ole houkuttanut istumaan koneen ääressä kirjoittelemassa, mutta kuvattua on tullut paljon ja kunhan talven sadekausi tuosta kohta alkaa, niin sitten on aikaa laitella niitä katutason näkymiäkin. ;)
tekijänä zeizei
Kaveri muutti Sellon asuintorniin, joten pitihän kattoterassilla myös käydä. Ensi kerralla vähän laadukkaampi kamera vaan mukaan. :)

Kuva
tekijänä zeizei
Kaksi kaunista ja yksi ei niin kaunis torni. :)

Kuva
tekijänä Jim
Mt. Gingilos, Kreeta, 2080m. Hieno huippu, josta näkee päätä kääntämällä niin Libyanmeren kuin Egeanmerenkin. Huippu oli myös suhteellisen helppo saavuttaa.

Kuva
tekijänä Jim
Ihana tekosyy laittaa uusi kuva, kun en saa vanhaa kuvaa näkyviin :smt003
Parempaa kuvaa ei 50mm:llä saanut, eikä köyhällä opiskelijalla ole varaa uuteen teleen :smt010

Kuva
  • 1
  • 22
  • 23
  • 24
  • 25
  • 26
  • 37