sekovene kirjoitti:Naurattaa tuo Itärannan arvokas kulttuuriympäristö, joka koostuu muutamasta pusikkojen ja meluaitojen keskellä seisovasta 60-luvun kerrostalosta. Tapiolan nimbyt jaksavat kyllä yllättää vuodesta toiseen, ei siinä mitään.
Surettaa tuo kulttuuriympäristöjen väheksyminen. Sitä paitsi tuo mielipidekirjoitus toi esille ihan relevantteja ongelmia suunnitelmasta. Jossain vastaanottokeskuksen vastustamisessa voidaan puhua ihan hyvin nimbyilystä, mutta jossain menee raja nimyilyn ja maisemasuojelun välillä. Mun mielestä tässä tapauksessa ei ole selvää, että kyse on ensimmäisestä. Ihan riippumatta siitä onko pilvenpiirtäjät ekologisia (tästäkään ei ole ihan selvää yksimielisyyttä) ja ovatko pilvenpiirtäjät hyvä juttu, Tapiola Itärantoineen on poikkeuksellisen arvokasta kulttuurimaisemaa ja yksi suomalaisen arkkitehtuurin tärkeimmistä saavutuksista. Tuossa kirjoituksessa on osoitettu ihan perusteltuja huolia siitä, miten Keilaniemi ja Tapiolan alue yhteensovitetaan. Ne huolet pitää ottaa vakavissaan, jos alueesta haluaa kehittää viihtyistän ja vanhaa arkkitehtuuria kunnioittavan, vaikka olisi kirjoittajien kanssa eri mieltä siitä sopivatko "ylikorkeat" tornitalot ylipäätään Keilaniemeen.
kyseisestä mielipidekirjoituksesta kirjoitti:Museoviraston lausunnossa kiteytyvät Keilaniemen asemakaavan vaatimukset. Niiden mukaan Keilaniemen alue tulee suunnitella niin, että Tapiolan ja Otaniemen kulttuuriympäristöjen arvot säilyvät, eivätkä ratkaisut ole ristiriidassa niiden ominaisluonteen ja erityispiirteiden kanssa. Rakentamisen lähtökohdaksi tulee ottaa Keilaniemen alueen nykyinen mitoitukseltaan, sijainneiltaan ja arkkitehtuuriltaan luontevasti täydentävä rakentaminen. Tapiolan alueen arvokas kulttuuriympäristö on otettava rakentamisessa huomioon.
Oletteko ihan oikeasti sitä mieltä, että tämä vaatimus on niin tökerö, että naurattaa? Mä oon kyllä kannattanut noiden tornien rakentamista, mutta kuvittelin niiden sijaitsevan kauempana Tapiolan kulttuurimaisemasta, johon voitte vaikka tutustua
Arkkitehtuurimuseon sivuilla.