- 08.03.17 17:09
#87559
Eilen Kakolan mannerlaatat olivat liikkeessä. Demareissa on keskinäistä erimielisyyttä Kakolan tornista ja halusivat Kakolassa kaikki tähän mennessä tehdyt kaavamuutokset kokonaisuutena uuteen arviointiin.
Eilen oli myös Kaupunkisuunnittelu- ja ympäristölautakunnan kokous jossa demarit esittivät tornin asemakaavaluonnoksen palauttamista uuteen valmisteluun. Viherät ja Vasemmistoliitto, jotka ovat koko ajan vastustaneet Kakolan tornia, eivät äänestäneet kuitenkaan esityksen puolesta. SDP hävisi äänestyksessä. Tämän jälkeen äänestettiin Kakolan tornin vaihtoehdoista joita oli 3.
http://ah.turku.fi/ksylk/2017/0307006l/3514349.htm
Kakolan torni vaihtoehdot
Hartelan Kakolankallio 3

Mathildanpuisto

Pihalle on tehty pohjat jo toiselle rakennukselle. Eteen avautuu osa Portsaa ja näkymät Pansion suuntaan

Ylimmän kerroksen terassilta hyvät näkymät ja ilta-auringon lämpimät säteet tiedossa.

Linnanrinteen vaihe Kakolanmäen Aurajoen puolella.

Kakolan länsisellin pihalle louhittava parkkihalli näyttää jo aika syvältä.

Kaavamuutosesityksessä oli myös Kakolanmäen kaupungin puoleinen itäpää, jonka rivitalo on muuttumassa 5-kerroksiseksi yhtenäiseksi kaareksi. Jos se on havainnekuvan näköinen, ei näytä itsestä pahalta. Vaihteeksi kiinnostava porrastettu kaari eikä suoraa sileää betoniseinää. Keskustanäkymiä ei ylimmistäkään kerroksista todennäköisesti avaudu? Edessä nousee kallio ja tiheää puustoa.

Funikulaarin sijainti on jälleen muuttunut. Tässä se on serpentiinin satamanpuoleisella reunalla. Olisikohan lopullinen paikka jo?

Turun Kakola-sota siirtymässä vaalien ylihttp://www.ts.fi/uutiset/paikalliset/34 ... aalien+yli
Sdp:n valtuustoryhmä vaatii Kakola-selvityksiä valtuustoon ennen päätöstä näköalatornista. Kokoomuksen mukaan Sdp:n jarrutus uhkaa koko Kakolan jatkokehittämistä.
Kiista Kakolaan suunnitellusta tornitalosta tai näköalatornista kuumentaa Turun mahtipuolueiden välejä kuukauden päästä pidettävien kuntavaalien alla.
Sdp:n poliitikot kaupunkisuunnittelu- ja ympäristölautakunnassa ovat tähän saakka tukeneet kokoomuksen rinnalla Kakola Yhtiöiden toiveita. Sdp:n valtuustoryhmä vihelsi sunnuntaina pelin poikki ja vaati aikalisää.
Sdp aikoo esittää tänään kokoontuvalle lautakunnalle, että se palauttaisi Kakolan tornin asemakaavaluonnoksen uuteen valmisteluun. Päätöksentekijöille valmisteltaisiin selvitys kaikista poikkeamisluvista ja lisärakennusoikeuksista, joita Kakolaan on myönnetty vuoden 2010 jälkeen. Selvitys tuotaisiin valtuustolle, ja vasta sen jälkeen luonnosta käsiteltäisiin lautakunnassa.
Sdp:n valtuustoryhmän varapuheenjohtaja Mika Maaskola myöntää, että ryhmän sisällä on erilaisia näkemyksiä tornin suotavuudesta. Aikalisä siirtäisi kiistan todennäköisesti kuntavaalien tuolle puolen.
Palautusesitys saa tukea ainakin vihreiltä, joten se saattaa hyvin mennä läpi. Tornia vastustavassa Vasemmistoliitossa vielä mietitään kantaa Sdp:n uuteen avaukseen.
Kokoomuksessa Sdp:n jarrutuspolitiikka herättää ihmetystä. Lautakunnan puheenjohtaja Niko Aaltonen muistuttaa, että Kakolan tornin kaavaluonnos sisältää paljon muitakin asioita kuin tornitalon tai näköalatornin.
– Koko alueen jatkokehitys on uhattuna. Tämä ei ole hyvää kulttuuria. Kyllä päätöksiä pitää tehdä, hän kommentoi.
Aaltonen muistuttaa, että Sdp:n kyselemät poikkeamisluvat ovat jo aikapäiviä olleet lainvoimaisia. Uusia annetaan sen jälkeen, kun poliitikot ovat päättäneet Kakolan tornin kaavaluonnoksesta ja siten linjanneet kukkulan tulevaisuutta.
Eilen oli myös Kaupunkisuunnittelu- ja ympäristölautakunnan kokous jossa demarit esittivät tornin asemakaavaluonnoksen palauttamista uuteen valmisteluun. Viherät ja Vasemmistoliitto, jotka ovat koko ajan vastustaneet Kakolan tornia, eivät äänestäneet kuitenkaan esityksen puolesta. SDP hävisi äänestyksessä. Tämän jälkeen äänestettiin Kakolan tornin vaihtoehdoista joita oli 3.
Vaihtoehto 1 perustuu kiinteistönomistajan laatimaan ”Purje”-nimiseen vaihtoehtoon. Kyse on noin 50 metriä korkeasta veistoksellisesta asuinkerrostalosta. Purjeen ”mastossa” oleva hissi vie turistit suoraan näköalatasanteelle, jossa on myös suuret ravintolatilat. Purjeen rakennusoikeus olisi n. 5000 k-m2, ja se nousisi n. 30 metriä länsisellin yläpuolelle. Kortteliin 35 tarvittavat uudet autopaikat sijoittuvat osittain korttelin sisäpihan alle ja osittain louhokseen tehtävään noin 200-paikkaiseen pysäköintilaitokseen.Toimialajohtaja Christina Hovi esitti vaihtoehtoa 2. Äänestyksessä SDP äänesti nyt taas Kokoomuksen kanssa puolesta, ja vihreät ja vasemmisto vastaaan! Kakolan vartiotorni tuli näin äänestyksessä jatkosuunnittelun pohjaksi! Jonkinlaista kunnallisvaaleja edeltävää sirkusta näyttää olevan menossa. Vääntö Kakolan tornista tuskin loppuu tähän
Vaihtoehto 2 perustuu kiinteistönomistajan laatimaan ”Näkötorni”-nimiseen vaihtoehtoon. Viisikerroksisen asuinrakennuksen viereen sijoittuu noin 45-metriä korkea erillinen näkötorni, jossa sijaitsee kahvila/ ravintolatilat. Asuinrakennuksen rakennusoikeus olisi n. 3000 k-m2, näkötornin kahvila/ ravintolatilat n. 100 m2. Näkötorni nousisi n. 25 metriä länsisellin yläpuolelle. Kortteliin 35 tarvittavat uudet autopaikat sijoittuisivat pääosin korttelin sisäpihan ja uuden rakennuksen alle. Lisäksi louhokseen tehtävän pysäköintilaitoksen ylin taso voi toimia korttelin 35 palvelutoimintojen pysäköintitilana.
Vaihtoehto 3 perustuu kiinteistönomistajan laatimaan suunnitelmaan, jossa korttelin pohjoiskulmaan sijoittuu viisikerroksinen asuinrakennus.
Asuinrakennuksen rakennusoikeus olisi n. 3000 k-m2. Korttelin pysäköintipaikat sijoittuvat samalla tavalla kuin vaihtoehdossa 2.
http://ah.turku.fi/ksylk/2017/0307006l/3514349.htm
Kakolan torni vaihtoehdot
Hartelan Kakolankallio 3

Mathildanpuisto

Pihalle on tehty pohjat jo toiselle rakennukselle. Eteen avautuu osa Portsaa ja näkymät Pansion suuntaan

Ylimmän kerroksen terassilta hyvät näkymät ja ilta-auringon lämpimät säteet tiedossa.

Linnanrinteen vaihe Kakolanmäen Aurajoen puolella.

Kakolan länsisellin pihalle louhittava parkkihalli näyttää jo aika syvältä.

Kaavamuutosesityksessä oli myös Kakolanmäen kaupungin puoleinen itäpää, jonka rivitalo on muuttumassa 5-kerroksiseksi yhtenäiseksi kaareksi. Jos se on havainnekuvan näköinen, ei näytä itsestä pahalta. Vaihteeksi kiinnostava porrastettu kaari eikä suoraa sileää betoniseinää. Keskustanäkymiä ei ylimmistäkään kerroksista todennäköisesti avaudu? Edessä nousee kallio ja tiheää puustoa.

Funikulaarin sijainti on jälleen muuttunut. Tässä se on serpentiinin satamanpuoleisella reunalla. Olisikohan lopullinen paikka jo?

Bernheart= Putinistiset faktat
JalkanenJ (jäähyllä)
-Gentleman82- (jäähyllä)
Viimeksi muokannut Bernheart päivämäärä 25.02.15 12:26, muokattu yhteensä 3 kertaa
JalkanenJ (jäähyllä)
-Gentleman82- (jäähyllä)
Viimeksi muokannut Bernheart päivämäärä 25.02.15 12:26, muokattu yhteensä 3 kertaa
















