Taloforum.fi

[urbaanin keskustelun mekka] Suomen johtava rakentamisaiheinen valokuvaus- ja keskustelusivusto.

Mikä on Taloforum?

Avatar
tekijänä Kantti
#87559
Eilen Kakolan mannerlaatat olivat liikkeessä. Demareissa on keskinäistä erimielisyyttä Kakolan tornista ja halusivat Kakolassa kaikki tähän mennessä tehdyt kaavamuutokset kokonaisuutena uuteen arviointiin.
Turun Kakola-sota siirtymässä vaalien yli

Sdp:n valtuustoryhmä vaatii Kakola-selvityksiä valtuustoon ennen päätöstä näköalatornista. Kokoomuksen mukaan Sdp:n jarrutus uhkaa koko Kakolan jatkokehittämistä.

Kiista Kakolaan suunnitellusta tornitalosta tai näköalatornista kuumentaa Turun mahtipuolueiden välejä kuukauden päästä pidettävien kuntavaalien alla.

Sdp:n poliitikot kaupunkisuunnittelu- ja ympäristölautakunnassa ovat tähän saakka tukeneet kokoomuksen rinnalla Kakola Yhtiöiden toiveita. Sdp:n valtuustoryhmä vihelsi sunnuntaina pelin poikki ja vaati aikalisää.

Sdp aikoo esittää tänään kokoontuvalle lautakunnalle, että se palauttaisi Kakolan tornin asemakaavaluonnoksen uuteen valmisteluun. Päätöksentekijöille valmisteltaisiin selvitys kaikista poikkeamisluvista ja lisärakennusoikeuksista, joita Kakolaan on myönnetty vuoden 2010 jälkeen. Selvitys tuotaisiin valtuustolle, ja vasta sen jälkeen luonnosta käsiteltäisiin lautakunnassa.
Sdp:n valtuustoryhmän varapuheenjohtaja Mika Maaskola myöntää, että ryhmän sisällä on erilaisia näkemyksiä tornin suotavuudesta. Aikalisä siirtäisi kiistan todennäköisesti kuntavaalien tuolle puolen.

Palautusesitys saa tukea ainakin vihreiltä, joten se saattaa hyvin mennä läpi. Tornia vastustavassa Vasemmistoliitossa vielä mietitään kantaa Sdp:n uuteen avaukseen.

Kokoomuksessa Sdp:n jarrutuspolitiikka herättää ihmetystä. Lautakunnan puheenjohtaja Niko Aaltonen muistuttaa, että Kakolan tornin kaavaluonnos sisältää paljon muitakin asioita kuin tornitalon tai näköalatornin.

– Koko alueen jatkokehitys on uhattuna. Tämä ei ole hyvää kulttuuria. Kyllä päätöksiä pitää tehdä, hän kommentoi.

Aaltonen muistuttaa, että Sdp:n kyselemät poikkeamisluvat ovat jo aikapäiviä olleet lainvoimaisia. Uusia annetaan sen jälkeen, kun poliitikot ovat päättäneet Kakolan tornin kaavaluonnoksesta ja siten linjanneet kukkulan tulevaisuutta.
http://www.ts.fi/uutiset/paikalliset/34 ... aalien+yli

Eilen oli myös Kaupunkisuunnittelu- ja ympäristölautakunnan kokous jossa demarit esittivät tornin asemakaavaluonnoksen palauttamista uuteen valmisteluun. Viherät ja Vasemmistoliitto, jotka ovat koko ajan vastustaneet Kakolan tornia, eivät äänestäneet kuitenkaan esityksen puolesta. SDP hävisi äänestyksessä. Tämän jälkeen äänestettiin Kakolan tornin vaihtoehdoista joita oli 3.
Vaihtoehto 1 perustuu kiinteistönomistajan laatimaan ”Purje”-nimiseen vaihtoehtoon. Kyse on noin 50 metriä korkeasta veistoksellisesta asuinkerrostalosta. Purjeen ”mastossa” oleva hissi vie turistit suoraan näköalatasanteelle, jossa on myös suuret ravintolatilat. Purjeen rakennusoikeus olisi n. 5000 k-m2, ja se nousisi n. 30 metriä länsisellin yläpuolelle. Kortteliin 35 tarvittavat uudet autopaikat sijoittuvat osittain korttelin sisäpihan alle ja osittain louhokseen tehtävään noin 200-paikkaiseen pysäköintilaitokseen.

Vaihtoehto 2 perustuu kiinteistönomistajan laatimaan ”Näkötorni”-nimiseen vaihtoehtoon. Viisikerroksisen asuinrakennuksen viereen sijoittuu noin 45-metriä korkea erillinen näkötorni, jossa sijaitsee kahvila/ ravintolatilat. Asuinrakennuksen rakennusoikeus olisi n. 3000 k-m2, näkötornin kahvila/ ravintolatilat n. 100 m2. Näkötorni nousisi n. 25 metriä länsisellin yläpuolelle. Kortteliin 35 tarvittavat uudet autopaikat sijoittuisivat pääosin korttelin sisäpihan ja uuden rakennuksen alle. Lisäksi louhokseen tehtävän pysäköintilaitoksen ylin taso voi toimia korttelin 35 palvelutoimintojen pysäköintitilana.

Vaihtoehto 3 perustuu kiinteistönomistajan laatimaan suunnitelmaan, jossa korttelin pohjoiskulmaan sijoittuu viisikerroksinen asuinrakennus.
Asuinrakennuksen rakennusoikeus olisi n. 3000 k-m2. Korttelin pysäköintipaikat sijoittuvat samalla tavalla kuin vaihtoehdossa 2.
Toimialajohtaja Christina Hovi esitti vaihtoehtoa 2. Äänestyksessä SDP äänesti nyt taas Kokoomuksen kanssa puolesta, ja vihreät ja vasemmisto vastaaan! Kakolan vartiotorni tuli näin äänestyksessä jatkosuunnittelun pohjaksi! Jonkinlaista kunnallisvaaleja edeltävää sirkusta näyttää olevan menossa. Vääntö Kakolan tornista tuskin loppuu tähän
http://ah.turku.fi/ksylk/2017/0307006l/3514349.htm

Kakolan torni vaihtoehdot

Hartelan Kakolankallio 3
Kuva

Mathildanpuisto
Kuva

Pihalle on tehty pohjat jo toiselle rakennukselle. Eteen avautuu osa Portsaa ja näkymät Pansion suuntaan
Kuva

Ylimmän kerroksen terassilta hyvät näkymät ja ilta-auringon lämpimät säteet tiedossa.
Kuva

Linnanrinteen vaihe Kakolanmäen Aurajoen puolella.
Kuva

Kakolan länsisellin pihalle louhittava parkkihalli näyttää jo aika syvältä.
Kuva

Kaavamuutosesityksessä oli myös Kakolanmäen kaupungin puoleinen itäpää, jonka rivitalo on muuttumassa 5-kerroksiseksi yhtenäiseksi kaareksi. Jos se on havainnekuvan näköinen, ei näytä itsestä pahalta. Vaihteeksi kiinnostava porrastettu kaari eikä suoraa sileää betoniseinää. Keskustanäkymiä ei ylimmistäkään kerroksista todennäköisesti avaudu? Edessä nousee kallio ja tiheää puustoa.
Kuva

Funikulaarin sijainti on jälleen muuttunut. Tässä se on serpentiinin satamanpuoleisella reunalla. Olisikohan lopullinen paikka jo?
Kuva
hmikko, Ukilainen, veka peukutti tätä
tekijänä hmikko
#87560
Ah, tämä selittääkin tuon kaarevan talon osalta. Turun Sanomissa aiemmin oli ilmeisesti kuvassa harhaanjohtavasti merkitty kaavamuutoksen kohteeksi länsipään kaari. Vai tuleeko siihen sama käsittely? Viisikerroksinen saattais jo haitata näkymiä Länsisellistä, vaikka talo alemmas rinteeseen tulisikin.

Aikamoiset määrät kalliita parkkipaikkoja noin ylipäätään koko ratkaisussa.
Avatar
tekijänä Kantti
#87564
Länsipääty on jo pitkällä rakenteilla, se on vanhan kaavan mukainen 2-kerroksisena rivitalona ja tuollaisena lohkaistuna kaarena. Kakolanmäessä asunnot ovat menneet hyvin kaupaksi ja veikkaan tämän Turun Linnanhuipun valmistuttua toisen kaaren rakentamisen alkavan saman tien? Kuva helmikuun puolestavälistä.
Kuva
hmikko peukutti tätä
Avatar
tekijänä TurkuCubed
#88045
Voi ny prkl :smt021 :smt013
Turun kaupunginhallitus äänesti Kakolan näkötornin kumoon
Kuva
Turun kaupunginhallitus on äänestänyt Kakolanmäelle kaavaillun näkötornin kumoon.

Hallitus päätti maanantaina äänin 9-4, että esitys etenee kaupunginvaltuustoon lautakunnan esityksen pohjalta ilman näkötornia.

Esityksen teki Toni Eklund (sd.), ja sitä kannattivat Päivi Pietari (sd.) ja Mikael Miikkola (ps.).

Turun kaupunkisuunnittelu- ja ympäristölautakunta esitti 7. maaliskuuta jatkosuunnitteluun vaihtoehtoa, joka olisi mahdollistanut viisikerroksisen asuintalon ja näkötornin rakentamisen.
http://www.turkulainen.fi/artikkeli/504 ... nin-kumoon
Kerrankin oli mahdollisuudet rakentaa tyylikäs torni (etenkin ''Purje'' ehdotus) yksityisellä rahalla, vieläpä hienolle paikalle, niin eiköhän sekin äänestetä kumoon. :smt011
tekijänä paavali
#88047
Pitihän se arvata, vieläpä yksityisellä rahalla, hieno maamerkki sille sopivallekin paikalle ja sanotaan ei. Täysin käsittämätöntä, toivottavasti ihmiset tajuavat nyt mitä puolueita äänestää ja mitä ei.
Avatar
tekijänä Kantti
#88048
Eiköhän kaupunginvaltuusto tästä lopullisen päätöksen tee. Ei tämä kuitenkaan mieltä ylennä. Saas nähdä mitä tästä tulee loppukäänteissä?
tekijänä hmikko
#88049
Tuo näkötorni tuommoisenaan kuin perspektiivikuvassa on esitetty oli kyllä mielestäni arkkitehtonisesti sen verran pöljä, että jouti tullakin hylätyksi. Jos mininäsinneula/lintutorni pitää tehdä, niin mieluummin vaikka erillisenä rakennuksena tuonne jonnekin viereen.
tekijänä Aboa
#88053
Samaa mieltä näkötornin ulkonäöstä. Välillä mietin onko tuo tarkoituksellisesti tehty noin kömpelön näköiseksi että Purje saisi kannatusta.

Kaikesta huolimatta minusta oikea päätös olla rakentamatta tuonne. Mittasuhteiltaan 16 kerroksinen talo on kuitenkin vielä niin matala verrattuna muihin mittoihin että lopputulos ei olisi onnistunut: korkeahko talo aivan vieraassa paikassa.
Avatar
tekijänä TurkuCubed
#88156
Ravintola tulee jo toukokuussa:
Kakolan ravintola avautuu jo toukokuussa
Kuva
Kesäravintola Kakolanruusu avautuu jo ensi kuussa. Ravintolan nettisivuilla kerrotaan, että Kakolanruusussa tulee olemaan kaksi salia, kahvila ja sisäpihan terassi. Yritysvieraita houkutellaan 30-paikkaisella kabinetilla.

Ruokalistalla luvataan kunnioittaa luonnon sesonkeja ja lähituottajia. Kakolanruusun taustalla on ravintola Kaskiksesta tuttuja kasvoja.

Kakolanruusu tulee sijaitsemaan kaksi ensimmäistä kesää vankilan hallintosiivessä. Vuoden 2019 alusta ravintolan on tarkoitus muuttaa muurien sisäpuolelle.
http://www.turkulainen.fi/artikkeli/506 ... oukokuussa
Avatar
tekijänä TurkuCubed
#88220
Funikulaari vihdoin saanut poikkeusluvan ja työt voivatkin alkaa kohtuu pian, paitsi jos (kun) asiasta joku rupeaa valittamaan.
Turun Kakolanmäen funikulaari sai poikkeusluvan
Rinnehissin rakentaminen voi alkaa jo kesän korvalla ja matkaan pääsee vuoden kuluttua ellei valitusrumba lyö kiviä rattaisiin.
Kuva
Kakolanmäelle suunnitellun rinnehissin eli funikulaarin rakentaminen voi alkaa aikataulussa. Turun kaupunkisuunnittelu- ja ympäristölautakunta antoi eilen funikulaarin rakentamiselle poikkeusluvan.

Turun Kiinteistöliikelaitos oli hakenut lupaa sijoittaa Kakolan asemakaava-alueelle suunniteltu funikulaari osittain asemakaavan vastaiseen paikkaan. Lisäksi funikulaarin ylä- ja ala-asemat olivat suuremmat kuin asemakaavassa oli rakennusoikeutta.

Siunattu on, valitukset voivat viivästyttää

Kaavan mukaan asemien koko olisi saanut olla kymmenen neliömetriä. Kaupunkisuunnittelu- ja ympäristölautakunta hyväksyi kuitenkin asemien kooksi 73-neliötä. Myös haluttu sijoituspaikka sai siunauksen lautakunnalta.

Kaksi naapuria vastusti poikkeuksien myöntämistä. Lautakunnan päätös mahdollistaa sen, että rakentaminen voidaan aloittaa mahdollisesti jo touko-kesäkuussa ellei uudet valitukset lykkää hanketta.

Funikulaarin pitäisi valmistua keväällä 2018. Kaupunginhallitus päätti aiemmin, että funikulaari on maksuton. Funikulaari nousee Linnankadulta Kakolanmäelle.
http://yle.fi/uutiset/3-9561827
Toivotan nyt ettei mielensäpahoittajat pääse valloilleen.
tekijänä paavali
#88224
Tuleeko funíkulaari siis käytännössä Linnankatu Michailowinkatu-välille, vai tuleeko Portsan/keskustan suunnalle myös nousupiste ylöspäin?
Avatar
tekijänä Kantti
#88225
Linnankadulta Kakolan päärakennuksen eteen, sataman puoleisessa reunassa. Siinä sen sijainti viimeisessä kaavaehdotuksessa on.
Avatar
tekijänä Kantti
#88232
Näillä paikkeilla funikulaarin reitti mielestäni tulisi olemaan.

Tästä kohdin ylös. Vasemmalla asuntosijoitusyhtiö Kunnallis Oy:n poikkeusluvalla 1982 rakentama maakellarimainen huoltorakennus. Kunnallis Oy on se varsinainen valittajataho
Kuva

Tontin tyylikäs 1929 (ellen väärin muista) rakennettu päärakennus. Katsotaas nyt tuleeko funikulaarin valmistumiseen valitusviivästymistä? MIelellään ei! Takana Linnanpuiston rakentuvaa kulmaa kraanoineen.
Kuva
tekijänä Luukie
#88322
Kuva
Melkein valmis tönö Kakolanmäellä

Kuva
Hienot ovat näkymät partsilta. Ylin kerros.

Kuva
Tietääkseni vanha vankimielisairaala? Jota nyt tietääkseni vuokrataan johonkin tilapäiseen asuinkäyttöön.

Kuva

Kuva
Tönöä pukkaa.

Kuva
Asunnot pääosin kaksioita ja yksiöitä. Hyvin varustellut kämpät, muutama isompi asunto.

https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/v/ ... e=597BB959


Kuva

Kuva

Kuva

Kuva
Vielä kerran: Hienot ovat maisemat.
Kantti peukutti tätä
Avatar
tekijänä Kantti
#88326
Luukie, hommissa tuolla? Siistit kuvat ja hienot näyttää maisematkin olevan!
  • 1
  • 13
  • 14
  • 15
  • 16
  • 17
  • 31