Taloforum.fi

[urbaanin keskustelun mekka] Suomen johtava rakentamisaiheinen valokuvaus- ja keskustelusivusto.

Mikä on Taloforum?

Avatar
tekijänä pks
#10965
Toisaalta mikään ei olisi estänyt Radissonia tarttumasta tuumasta toimeen jo aikoja sitten, kun markkinoita selvästi olisi ollut. Salamyhkäistä myöskin, ettei hankkeesta ole tiedotettu mitään, vaikka sitä kaiketi on käsitelty SOK:n hallituksessa viime syksynä. Tiedä sitten, olisiko tullut rahoituksen tms. kanssa ongelmia. Tuntuu vaan hullulta, että ensin kaavasta taistellaan vuosikausia ja sitten kun voitetaan, markkinarako hukataan viivyttelemällä.
Avatar
tekijänä grendy
#10971
pks kirjoitti:Toisaalta mikään ei olisi estänyt Radissonia tarttumasta tuumasta toimeen jo aikoja sitten, kun markkinoita selvästi olisi ollut. Salamyhkäistä myöskin, ettei hankkeesta ole tiedotettu mitään, vaikka sitä kaiketi on käsitelty SOK:n hallituksessa viime syksynä. Tiedä sitten, olisiko tullut rahoituksen tms. kanssa ongelmia. Tuntuu vaan hullulta, että ensin kaavasta taistellaan vuosikausia ja sitten kun voitetaan, markkinarako hukataan viivyttelemällä.
Juu ihan SOK:n oma vika kyllä jos tän hetken idea on todellakin se, että odotetaan ainostaan ratapihan alueen rakentamisen etenemistä. Sit todetaankin että oho, muut kerkes viemaan meidän asiakkaat, mitäs nyt tehdään... Mutta harmi kun SOK:n tyhmä strategia nyt sitten mitä luultavammin kaataa kaikkien meidän odottaman hankkeen :(
Avatar
tekijänä 16valve
#10973
pks kirjoitti:Toisaalta mikään ei olisi estänyt Radissonia tarttumasta tuumasta toimeen jo aikoja sitten, kun markkinoita selvästi olisi ollut. Salamyhkäistä myöskin, ettei hankkeesta ole tiedotettu mitään, vaikka sitä kaiketi on käsitelty SOK:n hallituksessa viime syksynä. Tiedä sitten, olisiko tullut rahoituksen tms. kanssa ongelmia. Tuntuu vaan hullulta, että ensin kaavasta taistellaan vuosikausia ja sitten kun voitetaan, markkinarako hukataan viivyttelemällä.
Tuolla on uusinta tietoa, mitä minä olen kuullut. Tämä "Tulliraporttiluonnos" on ainakin julkaistu tämän vuoden puolella, tosin siinä puhutaan suurimmaksi osaksi lähinnä katusuunnitelmista. Myös kävelyputki Tamperetalolle on mukana :) Mukava ylläri on myös se, että Radisson SAS hotellin rakentaminen keskittyisi vuosille 2007-2008. Toisaalta uskoako tuohon, vai ei :?

http://www.tampere.fi/kaupunkisuunnitte ... tsikko.25.

Tai linkit suoraan pdf tiedostoihin:
(sivut 1-9, 3.3MB) http://www.tampere.fi/tiedostot/5gkY0jZ ... onnos1.pdf

(sivut 10-27, 5.2MB) http://www.tampere.fi/tiedostot/5gkY9nL ... onnos2.pdf
tekijänä Sasu K
#10977
pks kirjoitti:Salamyhkäistä myöskin, ettei hankkeesta ole tiedotettu mitään, vaikka sitä kaiketi on käsitelty SOK:n hallituksessa viime syksynä.
Todennäköisesti on käsitelty ja koska mitään ei ole tapahtunut, voitaneen päätellä, että valo ei ole ollut tuolloin vihreä.

Hankkeesta ei tosiaan ole tiedotettu mitään, eikä kyselyihin vastata. Pidän Radisson SAS:n omaksumaa tiedotuslinjaa jokseenkin poikkeuksellisena Suomessa. Vastaavaan en ole törmännyt muiden hotelliketjujen kohdalla. Radisson SAS on Suomessa SOK:n brändi ja SOK on perinteisesti ollut hyvin aktiivinen tiedottaja. En tiedä, onko markkinatilanne nyt jollakin tavalla niin herkkä, että kilpailijoiden takia on valittu tällainen linja.
Avatar
tekijänä pks
#10980
16valve kirjoitti:Tuolla on uusinta tietoa, mitä minä olen kuullut. Tämä "Tulliraporttiluonnos" on ainakin julkaistu tämän vuoden puolella, tosin siinä puhutaan suurimmaksi osaksi lähinnä katusuunnitelmista. Myös kävelyputki Tamperetalolle on mukana. Mukava ylläri on myös se, että Radisson SAS hotellin rakentaminen keskittyisi vuosille 2007-2008. Toisaalta uskoako tuohon, vai ei
Tuo selvitys on julkaistu etusivun tiedon mukaan jo toukokuussa 2006, eli osa aikatauluista on jo ehtinyt mennä uusiksi. Radisson SAS:n arvio perustunee vääräksi osoittautuneeseen oletukseen, että päätös rakentamisesta olisi saatu aikaan syksyllä ja työt alulle viimeistään nyt keväällä. Matkakeskustunneli ei taida myöskään valmistua vielä tänä vuonna, Pendolinotunnelista puhumattakaan.
tekijänä Sasu K
#11302
Yleisradio kertoo seuraavaa:

Tampereen kaupunki yrittää vauhdittaa tornihotellin tuloa
30.03.2007
Asiasta on neuvoteltu tänään SOK:n kanssa. Alun perin aseman kulmille kaavailtiin Radisson Sas -hotellia, mutta valitukset viivyttivät hanketta liikaa ja Radisson Sas vetäytyi.
Nyt paikalle on suunnitelmissa Sokos-hotelli. Pormestari Timo P. Niemisen mukaan tarve tornihotellille on kova, mutta rakennusaikataulusta ei ole tällä hetkellä tietoa.

http://lotta.yle.fi/rswebtre.nsf/sivut/ ... ntent69D68

Kommenttini:

Olen seurannut hanketta alusta asti, eli jostakin 90-luvun lopulta saakka. Silloin kun hotellin asemakaavaa tehtiin, esitettiin julkisessa keskustelussa monenlaisia vaatimuksia hotelliyhtiön velvollisuuksista veturitalleja kohtaan. Kärkevimpien argumenttien mukaan sen piti vastata veturitallien kunnostuksesta kokonaan, kun se sai "lahjaksi näin suuren rakennusoikeuden ylittyksen".

Todellisuudessa rakennusoikeus on alempi kuin ympäröivillä tonteilla, jotka ovat tehokkaasti koko tontin pinta-alan käyttäviä umpikortteleita, ja veturitallit ovat tehotonta rakentamista. Lopputulos oli kompromissi. Hotelliin kytkettiin pohjoisempi kahdesta veturitallista ja niiden välinen toimisto-osa. Korkea ja kapea torni tiukkoine rakennustapaohjeineen on kuitenkin jo sellaisenaan hankala ja kallis kohde toteuttaa.
Avatar
tekijänä grendy
#11311
Hienoa toimintaa kaupungilta ei voi muuta sanoa. Oikein koitetaan saada tornia keskustaan! Harmi vaan että tilanne on mikä on tällä hetkellä... Toi oli ihan uutta tietoo että Radisson ois vaihtunut Sokokseks... Sama ketju mutta eri nimi, mikä järki?
tekijänä jusa-masa
#11318
Ehkä se järki on siinä, että vaikka sama ketju hoitaa radissonia ja sokos-hotelleja niin radisson antaa edut SAS:lla lentäville, osa tuloista menee varmasti ulkomaille kun sokos on täysin suomalainen hotelli ketju. tämä oli nyt mutu tuntumalla arvailtu veikkaus siitä mikä ero niillä on.
tekijänä Sasu K
#11446
Kirjoitukseni Kaupunkilehti Tamperelaisessa 4.4.2007:

Tornihotellia
kosiskellaan veturitalleille

Pitkään vireillä olleesta hankkeesta ei ole päätöstä,
mutta sitä ei ole myöskään lopullisesti haudattu

SASU KARJALAINEN

Tampereen pormestari Timo
P. Nieminen (kok) on käynyt
neuvotteluja SOK:n kanssa
tornihotellin saamisesta Tullintorin
ja ratapihan välissä sijaitsevien
veturitallien yhteyteen.
– On esitetty toivomuksia
kiirehtimisestä, Nieminen
summaa.
Pormestarin mukaan Tampereella
olisi tarvetta tornihotellin
kaltaiselle tasokkaalle
hotellille jo vireillä olevien hotellihankkeiden
lisäksi.
Tornihotelliin tulisi 24 kerrosta
ja veturitalleista pohjoisempi
sekä tallien välinen toimisto-
osa tulisivat myös hotellin
osaksi. Hotellia on kaavailtu
Radisson SAS -ketjuun,
jota edustaa Suomessa SOK.
Tampereen kaupunki ei tee
päätöstä hotellista. Sen rakentamiseen
ei myöskään käytetä
kaupungin rahaa. Kaikki ratkaisut
ovat tontin omistavan
SOK:n käsissä.
– Kaupungilla ei ole rakentamisessa
roolia, se kuuluu
SOK:lle. Myös rakentamisajankohdan
valinta kuuluu
heille, Nieminen alleviivaa.
Tornihotellin asemakaava
hyväksyttiin Tampereen kaupunginvaltuustossa
lokakuussa
vuonna 2002. Sen jälkeen
se kävi läpi kaikki valitusasteet,
mikä viivästytti kaavan
lainvoimaiseksi tulemista pari
vuotta.
Viivästysten vuoksi hotellihanke
ehdittiin jo välillä pistää
jäihin. On mahdollista, että
kun hotelli toteutetaan, se
voi tulla jonkin muun SOK:n
ketjun kuin Radisson SAS:n
alle.
Asemakaavassa on määräyksiä
tornin ulkoasusta. Värityksen
on oltava valkoista,
sinistä ja lasia. Sisäosien osalta
ei ole vastaavia määräyksiä,
vaan niitä koskevat ratkaisut
ovat toteuttajan valittavissa.
Veturitallit ovat suojelukohde.
Niiden ottaminen
osaksi hotellia mahdollistaa
kunnostamisen ilman, että
koko rahoitus pitäisi ottaa
kaupungin varoista.
Aiemmin talleissa toiminut
VR:n sähkökonekorjaamo sai
uudet tilat Rantaperkiöön.
Tallit ovat nyt väliaikaisesti
vuokralla kolmen kuukauden
irtisanomisajalla.
Avatar
tekijänä Klazu
#11447
@Sasu Karjalainen: Kirjoitteletko sinä mistään muusta, kuin torneista? *kiinnostunut* Tuntuu aika usein samaa aihetta puskevan tamperelaisten postiluukkuihin... 8)
Avatar
tekijänä RV
#11449
Sehän on vain hyvä, kun Talo-foorumilla ja tornifaneilla on oma edustajansa lehdistössä 8)
tekijänä Sasu K
#11450
Klazu kirjoitti:Kirjoitteletko sinä mistään muusta, kuin torneista?
Toki. Kirjoitan vuodessa 200-300 tekstiä eri medioihin, joista ehkä noin puolet käsittelee kaupunkisuunnittelua - ja osa niistä tornitaloja. Tänne Talofoorumiin päätyvät tietysti vain tietyt kirjoitukset. Itse asiassa löysin alun perin tälle palstalle googlattuani itseäni netistä :) (mitä sitä muutakaan tekisi perjantai-iltaisin...)
Avatar
tekijänä grendy
#11452
Sasu Karjalainen kirjoitti:
Klazu kirjoitti:Kirjoitteletko sinä mistään muusta, kuin torneista?
Toki. Kirjoitan vuodessa 200-300 tekstiä eri medioihin, joista ehkä noin puolet käsittelee kaupunkisuunnittelua - ja osa niistä tornitaloja. Tänne Talofoorumiin päätyvät tietysti vain tietyt kirjoitukset. Itse asiassa löysin alun perin tälle palstalle googlattuani itseäni netistä :) (mitä sitä muutakaan tekisi perjantai-iltaisin...)
Haha :D.. hienoo hienoo ;)... Sasu Karjalainen seeeeeeeeeeecrets ;)
Avatar
tekijänä grendy
#11971
(c) Aamulehti
Kuva


Tullin alueelle Tampereen henkilöratapihan viereen suunniteltu tornihotelli näyttää tuoreimmissa luonnoksissa tältä. Suunnittelu on ollut kuitenkin viime ajat pysähdyksissä.

Tampereella kiirehditään SOK:lta päätöstä Radisson SAS -hotellista

Yöpyminen: Kongressimatkustajat kaipaavat korkeatasoista majoitusta

Tampereella toivotaan, ettei SOK vaihda rautatieaseman ja Tullin alueen kupeeseen suunniteltua Radisson SAS -tornihotellia tavalliseksi Sokos-hotelliksi. Tampereelta puuttuu ensiluokkaista majoitustilaa, minkä vuoksi muun muassa kaupunkiin luvattu Asem-kokous menetettiin Helsinkiin.

Kansainvälisesti tunnetun Radisson SAS -ketjun hotelleja on Suomessa seitsemän. Helsingissä niitä on kolme, Espoossa, Oulussa, Turussa ja Vaasassa yksi. Suomessa toimivia Radisson SAS

-hotelleja pyörittää SOK.

- Tampere-talossa järjestettävät kongressit tarvitsevat korkeatasoisia hotelleja. Vaikka keskustan Scandic on uusittu loistavaan kuntoon, hyvätasoisessa majoituksessa on edelleen toivomisen varaa. Ongelmana on tilanahtaus, sanoo Tampereen kauppakamarin matkailu- ja kongressivaliokunnan varapuheenjohtaja Pasi Borgenström.

Myös Tampereen matkailujohtaja Kari Saikkonen toteaa, että Tampereella olisi tarvetta huipputasoiselle hotellille. Kansainvälisten kongressien lisäksi hän perustelee sitä myös lisääntyvällä liikematkustuksella ja hyvillä lentoyhteyksillä.

- Nämä kaikki asettavat vaatimuksia paitsi hotellin määrälle, myös laadulle. Radisson SAS on kansainvälinen brandi. Sokos-hotellit ovat hyvä ketju, mutta sitä ei tunneta kuin Suomessa, Saikkonen perustelee.

Tampereen pormestari Timo P. Nieminen (kok) on vedonnut SOK:n johtoon, jotta Tullin hotellihanke toteutettaisiin Radisson SAS -hotellina. Hän on pyrkinyt myös kiirehtimään rakentamisen aloittamista.

Kaavaratkaisut ovat olleet jo jonkin aikaa lainvoimaisia valitusten tultua hylätyksi.

Neuvottelut edelleen kesken
Ylen Tampereen radio kertoi maaliskuun lopulla, että Radisson SAS olisi vetäytynyt tornihotellihankkeesta. Ylen mukaan suunnitelmissa olisikin Sokos-hotelli.

- Luonnossuunnitelmat on tehty Radisson SAS -hotelliin perustuen. Sen yksityiskohtaisemmin suunnittelua ei ole vielä viety eteenpäin, koska päätökset puuttuvat, sanoo SOK:n kiinteistökehitysjohtaja Timo Jääskeläinen.

Myöskään Radisson SAS -hotellien maajohtaja Pirjo Ojanperä ei vahvista suunnitelmien muuttumista.

Hän toteaa, että hotellista neuvotellaan edelleen.

Yhtenä mahdollisuutena on pidetty sitä, että SOK:n hallitus päättäisi asiasta kesäkuussa.

-Jos SOK:ssa syntyy päätöksiä suunnittelun jatkamisesta, meillä on valmiudet panna hanke heti käyntiin, sanoo kiinteistökehitysjohtaja Timo Jääskeläinen.

Hotellihuoneita lisää noin 200
Tornihotellin kustannusarvion on aiemmin kerrottu liikkuvan 30 miljoonassa eurossa.

Maajohtaja Ojanperä ei ota kantaa tämänhetkisiin arvioihin sen paremmin kuin siihenkään, kuka tulisi kiinteistön omistajaksi.

Suuria hotellikiinteistöjä omistavat sijoitusyhtiöt ja institutionaaliset sijoittajat.

Alustavat suunnitelmat ovat lähteneet siitä, että 24-kerroksinen tornihotelli kohoaisi 77 metrin korkeuteen Ratapihankadun pinnasta. Toisessa torniosassa olisi 17 kerrosta.

Hotellihuoneita Radisson SAS -hotelliin tulisi noin 200.

Aki Taponen
Ai että näyttää hienolta toi uus luonnos :).. Tulee aika vahvasti mieleen Kone building! Mutta edelleen on tää kyllä yhtä vänkäämistä... Hienoo tosiaan että herra mayor koittaa hoputtaa näitä samoja hankkeita mistä itsekkin on kiinnostunut! Hyvä Timo! :)
Avatar
tekijänä Klazu
#11978
Sangen korkeaa tuosta kyllä suunnitellaan, mutta erittäin pelkistettyä ja valjua (=tylsää) ulkoasultaan (sinistä väriä ja pelkkää lasia). Ja tuohon havainnekuvan rakennuskantaan ainakin täysin sopimatonta.

Sanokaa että tuohon viereen on tulossa / siellä on, edes jotain muutakin vähän korkeampaa, eikä vain 2-3 kerroksisia taloja? Muutenhan tuo on vain pistemäinen torni.
  • 1
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 129