Yleisradio kertoo seuraavaa:
Tampereen kaupunki yrittää vauhdittaa tornihotellin tuloa
30.03.2007
Asiasta on neuvoteltu tänään SOK:n kanssa. Alun perin aseman kulmille kaavailtiin Radisson Sas -hotellia, mutta valitukset viivyttivät hanketta liikaa ja Radisson Sas vetäytyi.
Nyt paikalle on suunnitelmissa Sokos-hotelli. Pormestari Timo P. Niemisen mukaan tarve tornihotellille on kova, mutta rakennusaikataulusta ei ole tällä hetkellä tietoa.
http://lotta.yle.fi/rswebtre.nsf/sivut/ ... ntent69D68
Kommenttini:
Olen seurannut hanketta alusta asti, eli jostakin 90-luvun lopulta saakka. Silloin kun hotellin asemakaavaa tehtiin, esitettiin julkisessa keskustelussa monenlaisia vaatimuksia hotelliyhtiön velvollisuuksista veturitalleja kohtaan. Kärkevimpien argumenttien mukaan sen piti vastata veturitallien kunnostuksesta kokonaan, kun se sai "lahjaksi näin suuren rakennusoikeuden ylittyksen".
Todellisuudessa rakennusoikeus on alempi kuin ympäröivillä tonteilla, jotka ovat tehokkaasti koko tontin pinta-alan käyttäviä umpikortteleita, ja veturitallit ovat tehotonta rakentamista. Lopputulos oli kompromissi. Hotelliin kytkettiin pohjoisempi kahdesta veturitallista ja niiden välinen toimisto-osa. Korkea ja kapea torni tiukkoine rakennustapaohjeineen on kuitenkin jo sellaisenaan hankala ja kallis kohde toteuttaa.