- 02.11.16 17:50
#85349
Koskas se ratikkapäätös nyt tulikaan, ens viikolla vai? Kuka uskoo että nyt on enemmän tietoa päätöksen tueksi kuin muutama päivä sitten? LOL!
[urbaanin keskustelun mekka] Suomen johtava rakentamisaiheinen valokuvaus- ja keskustelusivusto.
Mikä on Taloforum?
Tampere saa ratikan – valtuusto päätti rakentamisesta äänin 41-25
Tampereen kaupunginvaltuusto on päättänyt, että Tampereelle rakennetaan raitiotie.
7.11.2016 klo 22:44päivitetty 7.11.2016 klo 22:55
Tampereen kaupunginvaltuusto
Petri Aaltonen / Yle
830
Tampereen Kaupunginvaltuusto päätti hetki sitten raitiotien rakentamisesta. Ratikan kannattajat voittivat äänestyksessä 41-25. Matti Höyssä (kok.) äänesti tyhjää.
Ennen päätöstä valtuusto keskusteli rakentamisesta lähes kuusi tuntia.
Raitotien rakentaminen aloitetaan ensi vuonna. Ensimmäiset linjat on tarkoitus ottaa käyttöön vuonna 2020.
erk75 kirjoitti:Kaikkien näiden vuosien jälkeen on vieläkin vaikea käsittää, että päätös meni läpi niinkin selvästi kuin meni (41-1-25).Mie en itse asiassa ole yllättynyt noista luvuista tässä vaiheessa. Hankkeen kannatus on ollut aika selvää ainakin valtion rahan varmistumisesta asti. Vastustajat vaan jaksoivat pitää kovaa meteliä loppuun asti. Onnea vaan Tampereelle, ja osaamisen ja ennakkotapauksen kannalta hyvä, että Suomessa raitioteitä rakentaa joku muukin kuin HKL ja Helsinki.
Tampere.fi kirjoitti:Hervannassa istutetaan puita liito-oravien reiteiksi ja rakennetaan raitiotievarikon edellyttämä hulevesiallasKyllähän liito-oravien pitää päästä urbanisoitumaan ehdottomasti! Ei riitä että hervantaa ympäröi sankka metsä joka puolelta.
Ratikan sopimukseen pantiin nimet alle: Keväällä alkaa raiteiden ja 7 uuden sillan rakentaminenhttp://www.aamulehti.fi/kotimaa/ratikan ... -24100793/
Tampereen raitiotie liikahti tänään taas eteen päin, sillä kaupunki ja Raitiotieallianssiin kuuluvat yritykset allekirjoittivat sopimuksen ensimmäisen vaiheen rakentamisesta eli muun muassa radan, varikon ja tietojärjestelmien rakentamista.
Raitiotieallianssin kuuluvat tilaajana siis Tampereen kaupunki sekä YIT Rakennus Oy, VR Track Oy ja Pöyry Finland Oy. Raitiovaunut eivät sisälly allianssin sopimukseen. Ne tilataan myöhemmin erikseen.
Tiistaina allekirjoitetun sopimuksen mukaisesti ensi keväänä alkaa rakennustyö, jossa rakennetaan rata Hervannan ja keskustan väliselle osuudelle sekä keskustasta Tampereen yliopistolliselle keskussairaalalle. Työ kestää neljä vuotta. Ratikan pitäisi olla liikkeessä kyseisellä reitillä vuonna 2021.
Pormestari Anna-Kaisa Ikonen sanoi allekirjoituksen yhteydessä olevansa tyytyväinen siihen, että raitiotien rakentaminen alkaa.
– Raitiotie on Tampereen suurimpia rakennustöitä kautta aikojen ja siitä tulee joukkoliikenteen ja kaupungin kasvun selkäranka, jonka varrelle sijoittuu paljon uutta asuin- ja palvelurakentamista.
Ikonen kehuu allianssimallia, joka on hänen mukaansa osoittautunut hyväksi toimintatavaksi suurissa rakennushankkeissa.
– Luotan siihen, että hyvällä yhteistyöllä hanke saadaan toteutettua suunnitelmien mukaisesti ja myös rakennustöiden haitat voidaan pitää siedettävällä tasolla. Sen eteen tehdään aktiivisesti työtä ratikkareitillä olevien kiinteistöyrittäjien ja asukkaiden kanssa. Malttia tarvitaan, mutta luotan siihen, että liikenteen avaamisen jälkeen Tampere saa ratikasta uuden ylpeydenaiheen, sanoo pormestari Ikonen.
Kaupunginvaltuusto päätti raitiotien rakentamisesta 7.11.2016.
Vuosina 2017–2021 rakennettavan reitin varrella sijaitsevat Hervannan, Pyynikin ja Kaupin virkistysalueet, Hakametsän hallit, Tammelan stadion, useita kauppakeskuksia, kirkkoja, kirjastoja, teattereita, Tampereen yliopistollinen sairaala, terveyskeskuksia ja Kalevan uintikeskus.
Raitiotien ensimmäisen osan kustannusarvio on 238,8 miljoonaa euroa. Ensimmäisen vaiheen pituus on 15 km.
Sen varteen rakennetaan 7 uutta siltaa ja 23 pysäkkiä, joista 9 toimii vaihtopysäkkeinä bussiliikenteen kanssa. Varikko rakennetaan Hervantaan, Hermiankadun päähän, vaunujen säilytystä ja huoltoa varten.
Raitiotien vuoroväli on 7,5 minuuttia, ja keskustassa alle 4 minuuttia. Vaunun matkustajakapasiteetti on vähintään 240 matkustajaa.