TheCultureHigh kirjoitti:Tuli livenä seurattua tuota Tampereen ratikkakeskustelua. Ei voi kuin ihmetellä että miten ne vastustajat kuvittelee että ikinä saadaan mitään isompaa aikaiseksi jos ei oteta isoa tukkua rahaa ja laiteta se haisemaan. Mitä kauemmin näitä päätöksiä mietitään, tutkitaan ja selvitetään sen kalliimmaksi koko projekti tulee, AINA. Ajatellaan vain sitä omaa napaa ja omaa elinaikaa että minä joudun maksumieheksi -naiseksi. Kaikki isot projektit ovat kalliita. Tuskin missään tehdään n.400M€ projekteja ilman että velkaa joudutaan ottamaan.
Mitä tulee Turun ratikkaan niin dream on. Ei tule onnistumaan ennenkuin tän hetkiset päättäjät ovat pidemmillä unilla.
Toisaalta tätä politiikka aina on, kun päätetään pidemmän aikavälin asioista. Pitää ottaa huomioon, että edustajat on valittu vain muutamaksi vuodeksi, joten monelle ratikkahanke voi olla koko heidän kautensa tärkein päätös. Kannatusta on kovin vaikea saada, jos taipuu joka asiassa enemmistön edessä.
Luulen myös, että Tampereen hankkeen kaatuminen ennemminkin haittaisi Turun ratikkasuunnitelmia. Jos ratikat Tampereella menestyvät, todennäköisesti innostus Turussa lisääntyy huomattavasti ja taas päinvastoin. Ja eiköhän hallitukselta Turullekin heru rahaa sitten joskus, kun pääsevät päätöksiä tekemään.
Wikipedia: Pyöröovi koostuu usein kolmesta tai neljästä yhteenkiinnitetystä paneelilevystä, jotka pyörivät lieriömäisen kotelon sisällä joko ihmisen voimin tai moottorin avustamana.