Taloforum.fi

[urbaanin keskustelun mekka] Suomen johtava rakentamisaiheinen valokuvaus- ja keskustelusivusto.

Mikä on Taloforum?

Pitäisikö sinun mielestä Turun kaupunkiin rakennuttaa Toriparkki?

Kyllä
40
38%
Ei
45
43%
En osaa sanoa
20
19%
Avatar
Tekijänä Kantti
#97775
Eerikinkadun painumiseen liittyvä kevennyskaivaus Vanun talon juuressa muutama päivä sitten. Kaivannon päälle ollaan rakentamassa kulkukäytävää parhaillaan.

Kuva

Kuva
TurkuCubed, hmikko, Tlahti peukuttivat tätä
Avatar
Tekijänä Kantti
#98140
Paalutus on alkanut. Videonpätkä viikon takaa.
Avatar
Tekijänä TurkuCubed
#98440
Kuopassa jo valuja valmiina, lisäksi Yliopistonkadulla jo aidattu parkkihallin sisäänajorampin paikka. Aloitetaan pakollisella kuvalla Walo Rooftop Bar:ista :)
KuvaP9080224 by TurkuCubed, on Flickr
KuvaP9080221 by TurkuCubed, on Flickr
KuvaP9080222 by TurkuCubed, on Flickr
KuvaP9080218 by TurkuCubed, on Flickr
KuvaP9080219 by TurkuCubed, on Flickr
KuvaP9080213 by TurkuCubed, on Flickr
veka, hmikko, Kantti ja 1 muut peukuttivat tätä
Tekijänä Läntinen pitkä
#98523
Homma etenee ja paikalle on tuotu nosturi. Ehkäpä se kuoppa siitä vielä jonain päivänä täyttyy :) . Wiklundin viereinen talo alkaa myös kuoriutumaan julkisivurempastaan. Vanha julkisivu oli melkoinen hirvitys mutta vanhan harjakaton vaihtaminen ajan hengen mukaiseen laatikkomaisempaan ratkaisuun ei varsinaisesti mieltä ylennä. Ullakolle on ymmärtääkseni saneerattu toimistotiloja.
Kuva
hmikko peukuttivat tätä
Avatar
Tekijänä grendy
#98533
Onko Turussa jo lukkoonlyödyt ja hyväksytyt suunnitelmat toriparkin lähialueille, missä poistetaan maanpäällisiä parkkipaikkoja ja lisätään tilaa kevyelle liikenteelle? Vai mennäänkö vaan perinteisellä kaavalla että autoilun olosuhteita parannetaan ja siinä kaikki tavoitteet...
Tekijänä Läntinen pitkä
#98535
Tässä on tämänhetkinen suunnitelma: https://www.turku.fi/sites/default/file ... rustus.pdf

Jotain muutoksia muistaakseni oli katusuunnitelmiin vielä tekeillä, olisiko liittynyt kesällä päätettyihin joukkoliikenteen reitteihin. Mitään suuria myönnytyksiä kävelykeskustan puolesta ei ole tulossa. Kauppiaskadun muuttuminen pihakaduksi ja kirjastosillan pään nykyisen parkkikentän muuttuminen aukioksi ovat varmaan toteutuessaan suurimpia plussia. "Uusi kävelykatu" Yliopistonkadulla on käytännössä toriaukion jatke eikä mikään kävelykatu perinteisessä mielessä kivijalkaliikkeineen.
Avatar
Tekijänä TurkuCubed
#98536
Läntinen pitkä kirjoitti: 18.09.19 13:43 Tässä on tämänhetkinen suunnitelma: https://www.turku.fi/sites/default/file ... rustus.pdf
Yksi, katutilan viihtyvyyttä lisäävä, asia tuossa suunnitelmassa on että oranssilla merkityillä alueilla käytetään ''yläpinnaltaan sahattuja ja ristipäähakattuja luonnonkiviä'', mukaan lukien myös siis Kauppiaskadun ajoradan pinta. Itse torin kohdalla käytetään ymmärtääkseni vanhaa kivetystä, mutta leikattuna tasaisemmiksi tai ainakin ohuemmiksi, jotta torille saadaan lumen sulatukseen katulämmitys. Muuten jalkakäytävillä käytetään perinteisiä betonilaattoja sekä ajoteillä asfalttia.
Edit. https://www.turku.fi/sites/default/file ... _02_24.pdf takaa löytyy halutessaan suunnitelmat kaikille katualueille
Avatar
Tekijänä TurkuCubed
#98591
Svenska ylen lyhyt videopätkä Torin kuopasta. Jutussa kerrotaan että hallia varten on saveen isketty kohtuu huimat 900 paalua ja että hallin runko ja seinät alkavat nousta ''lähipäivinä''.
Hallin, torirakennusten ja torin kiveyksen pitäisi aikataulun mukaan olla valmiina vain reilu vuoden kuluttua loka-marraskuussa 2020, koko projektin valmistuessa ennen vuoden vaihtumista. Uskoisin että nyt oltaisiin päästy vaikeimman osuuden ohi kun paalut on isketty maahan ja massat saatu pysymään paikoillaan, joten toivottavasti aikataulussa pysytään!

Toisena asiana, onko kenelläkään tietoa Torille suunnitellusta vesielementistä? Siitähän on ollut tarkoitus järjestää suunnittelukilpailu, mutta en ainakaan itse muista nähneeni mitään uutisointia asiasta. Myöskään kauppatorin valaistussuunnitelmasta tai paviljonkien jatkovalmistelusta ei ole julkisuuteen paljoa kuulunut kaupunginhallituksen päätösten jälkeen.

Webb-tv: Hur går torgparkeringsbygget i Åbo? - följ med ner i gropen!

Video Areenassa

Den kommande torgparkeringen i Åbo har redan skapat många rubriker. Hur går bygget just nu? Yle Åboland har besökt gropen på Salutorget.

Byggarbetet utförs av Skanska och beräknas vara färdigt i slutet av nästa år.

För tillfället pålas parkeringshuset till berggrunden med 900 pålar vars sammanlagda längd är 40 kilometer.

- Pålningsarbetet pågår för fullt och snart börjar vi med själva stommen. Snart syns också de första väggarna, så parkeringshuset är på väg upp ur gropen, säger Vesa Hintukainen, resultatansvarig vid Skanska.

Kuva

Parkeringshuset under torget kommer att ha två våningar och ha plats för cirka 600 bilar. Bygget uppskattas kosta 40 miljoner euro.

- Självklart väcker det här bygget ett stort intresse i och med att det sker i hjärtat av Åbo.

Markras pausade bygget

Arbetet med torgparkeringen inleddes hösten 2018. I våras stötte bygget på patrull då marken sjönk.

Den sjunkande marken och rörelserna i jordmassorna kom som en överraskning, även om man på förhand visste att området är besvärligt med tanke på att torgparkeringen grävs ner i lera.

Kuva

Jordmassornas rörelser mättes på flera ställen, både i själva gropen där parkeringshuset ska byggas och på de närliggande gatorna.

- Nu är jordmassan stabil och det finns därför ingen anledning till oro.

Vårens händelser som orsakade ett uppehåll i grävarbetet påverkar enligt Vesa Hintukainen ändå inte torgparkeringsbyggets slutliga tidtabell.

https://svenska.yle.fi/artikel/2019/09/ ... r-i-gropen
Avatar
Tekijänä Kantti
#98592
Täällä kauppatorin ja ympäröivien katujen katusuunnitelma. Selvästi näkyvää vesiaihetta suunnitelmissa ei ole. Siellä kuitenkin Yliopistonkadun reuna lähellä on viite jossa lukee "Alueelle tutkitaan vesiaiheen sijoittamista". Jos vesiaihe toteutetaan, sen suunnittelemisella alkaa olla kiire.

https://www.turku.fi/sites/default/file ... rustus.pdf
Avatar
Tekijänä Kantti
#98632
Toriparkkityömaa maanantaina 30.9. Börsin julkisivukin on vielä lähes rikkomaton.

Avatar
Tekijänä TurkuCubed
#98704
Laitan heti alkuun linkin Torin paviljonkien tarkempiin suunnitelmiin jotka on työstetty Schauman Arkkitehtien viitesuunnitelmien pohjalta. Linkin takaa löytyy esim. tarkemmat kuvaukset materiaaliratkaisuista. Pikaisella kuvien selauksella näyttää siltä että alkuperäistä on kunnioitettu hyvin pitkälti ja paviljongit toteutuvat hyvin havainnekuvien näköisinä. http://ah.turku.fi/kh/2019/1021025l/Images/1751587.pdf

Sitten Tori työmaalta kuuluvia uutisia:
Torikaupan paluun aikataulu lipsuu Turussa – valmista ei olekaan ensi vuonna

Kuva
Torikauppa siirtyy väliaikaiselta paikaltaan takaisin koko torille aikaisintaan kesällä 2021.

Turun torikaupan piti alkuperäisen suunnitelman mukaan siirtyä takaisin koko torille ensi vuoden marraskuussa. Näin väitti myös kaupungin verkkosivu vielä torstaina. Todellisuudessa torikauppaa käydään entisessä laajuudessaan aikaisintaan kesällä 2021.

Jotta torikauppa pääsee vauhtiin, se tarvitsee kunnostetun torin pinnan uusine paviljonkeineen. Niiden kerrottiin aiemmin valmistuvan ensi vuoden lokakuussa, mutta nyt aikataulu siirtyy vuoden 2021 loppuun.

– Torin pintaa päästään rakentamaan heti, kun pysäköintilaitoksen yläpohja saadaan valmiiksi. Pinnan rakentaminen kilpailutetaan niin, että töihin päästään alkuvuodesta 2021, apulaiskaupunginjohtaja Jarkko Virtanen (sd) selvittää.

Virtanen muistuttaa, että torin paviljonkien hissit, käytävät ja ilmastointilaitteet ovat osa pysäköintilaitosta. Siksi paviljonkien rakentuminen tapahtuu Toriparkin aikataulussa.

– Epäilen, että valmista toripintaa tai paviljonkeja on tuskin otettavissa käyttöön ensi vuonna.

Torin pinnan rakentamisen yksityiskohdat ovat vasta tulossa Turun kaupunginhallituksen päätettäviksi.

Itse pysäköintilaitos etenee aikataulussa. Valmista pitäisi olla ensi vuoden lopussa.

–  Tämä ei ole hallin rakentamista pellolle, vaan kyse on monitahoisesta kokonaisuudesta, johon liittyvät myös kadut, jalankulku, pelastustiet, ympäröivät rakennushankkeet ja joukkoliikenne. Toriparkin ja kaupungin hankkeet yhdistyvät niin, että Toriparkin yhteyteen tuleviin liiketiloihin rakennetaan myös pinnalle tulevien paviljonkien ja torikaupan aputiloja. Itse olen lähtenyt siitä, että kokonaisuus olisi ollut valmiina kesällä 2021, mutta tämä olisi edellyttänyt kaupungilta valmiita päätöksiä jo viime kesäkuussa, summaa Turun Toriparkki Oy:n toimitusjohtaja Jari Pölönen.

– Se ei kuitenkaan tarkoita, ettemmekö voisi ottaa itse pysäköintilaitosta käyttöön heti sen valmistuttua ensi vuoden lopussa. hän lisää.

Toriparkin liiketiloja varten on perustettu Kiinteistö Oy Turun Metro, jonka omistuspohja on osittain sama kuin Toriparkilla.

– Kiinnostusta vuokratiloja kohtaan on jo ollut, Pölönen kertoo.

Yhteensä liiketilaa on hehtaarin verran eli noin 10 000 neliötä. Pölönen uskoo, että kaikki tila rakennetaan. Maanalaiset tilat tehdään ensin Kauppiaskadun alle. Tämän tilan rakennuslupa on jo vireillä. Kauppiaskadun tiloista pääsee sekä ylös torin paviljonkiin että Wiklundille.

Seuraavaksi rakentuu Eerikinkadun alapuoli, lopuksi Aurakadun maanalaiset tilat. Turku vuokraa maanalaisia tiloja noin 1 600 neliötä.
https://www.ts.fi/uutiset/paikalliset/4 ... nsi+vuonna
Turun panos paviljonkeihin 9,3 miljoonaa – Kauppatorin pintaa varten tehdään ryväs yhtiöjärjestelyjä

Kuva
Eerikinkadun varren toripaviljongista on tulossa tämän näköinen.

Turun kaupunki ja Turun Toriparkki Oy perustavat keskinäisen kiinteistöyhtiön, joka toteuttaa Kauppatorin pinnalle suunnitellut paviljonkirakennukset. Tiedossa on kolme rakennusta.

Kiinteistö Oy Turun Toripaviljongit vuokraa paviljonkien tarvitseman maa-alueen kaupungilta 41 705 eurolla vuodessa. Kaupunki laittaa yhdistyksen rakennusrahastoon 9 324 000 euroa. Tavoitekustannus on 7 172 000 euroa, mutta päälle lätkäistään 30 prosentin hankevaraus.

Kaupunginjohtaja Minna Arve (kok) esittää maanantaina kaupunginhallitukselle kiinteistöyhtiön perustamista. Turun Toriparkki Oy:n panosta ei esityslistalla kerrota.

– Se on muutama miljoona ja joka tapauksessa pienempi kuin Turun osuus. Meidän osuutemme koostuu lähinnä porrashuoneesta ja teknisistä tiloista, Turun Toriparkki Oy:n toimitusjohtaja Jari Pölönen kertoo.

Kaupungilta tulevilla rahoilla toteutetaan varsinaiset kioskit ja muut torirakenteet. Rakennusten yhteyteen toteutetaan kolme yhdistettyä henkilö- ja tavarahissiä. Kaupunginhallitus päätti jo vuosi sitten, että paviljonkien tarkempi suunnittelu tehdään silloin esillä olleiden Schauman Arkkitehtien viitesuunnitelmien pohjalta.

Kaupunginhallitus saa puitavakseen myös Kauppatorin ja sitä ympäröivien katualueiden liukkauden torjuntaa koskevan esityksen. Sekin sisältää yhtiöjärjestelyn. T-Park Oy:n perustama Tori Energia Oy ja kaupungin tytäryhtiö Turku Energia Oy ovat perustaneet konsortion, joka toteuttaa kaksisuuntaisen aurinkolämpökeräimen ja maaperään sijoitettavaan lämpövarastoon perustuvan sulanapitojärjestelmän.

Esityslistalla lukee, että "Kauppatorin pinnalle toteutetaan maailman suurin aurinkoenergian keräysjärjestelmä, jonka tuottama energia varastoidaan niin sanottuun lämpöakkuun, joka on toteutettu pysäköintitilan alla olevaan savimaahan".

– Tällaista lämpöä keräävää järjestelmää ei ole tällä laajuudella tehty missään muualla. Ei ihme, että Tekes on lähtenyt tähän mukaan, apulaiskaupunginjohtaja Jarkko Virtanen (sd) vakuuttaa.

Osapuolten sopimus mahdollistaa Turku Energialle kaukolämmön paluulämmön varastoinnin akkuun. Aurinkoenergian ja paluulämmön avulla lämmitetään pysäköintitiloja, paviljonkeja ja maanalaisia liiketiloja. Järjestelmällä torjutaan myös liukkautta torilla ja ympäröivillä kaduilla, ei tosin Aurakadun ja Eerikinkadun ajoradoilla.

Kaupunki ostaa liukkauden estämistä konsortiolta 665 000 eurolla vuodessa. Summa on laskettu vuoden 2017 sään mukaan. Turun oma investointi liukkauden estoon tulisi kalliimmaksi.

Turku on vuokrannut torinalaiset tilat Turun Toriparkki Oy:lle. Nyt sen on määrä vuokrata yhtiöltä tiloja toria ympäröivien katujen alta. Sinne sijoitetaan torirakennusten tarvitsemat wc-, varasto- ja tekniset tilat sekä sähköbussien lataus- ja muuntamotilat. Eerikinkadulle ja Kauppiaskadulle on tulossa vähintään 16 linja-autojen latauspistettä. Turun maksama vuokra saattaa nousta 350 000 euroon vuodessa, mikä edellyttää asian viemistä valtuuston käsittelyyn.

Varsinaisten kaupallisten tilojen rakentamista ja omistamista varten on perustettu Kiinteistö Oy Turun Metro, johon on tulossa mukaan Kauppatorin ympäristössä toimivia liikeyrityksiä. Pölönen pitää mahdollisena, että Tori Energia Oy:lle tulisi samanlainen omistuspohja.

https://www.ts.fi/uutiset/paikalliset/4 ... rjestelyja
Linkki kaupunginhallituksen esityslistaan: http://ah.turku.fi/kh/2019/1021025l/welcome.htm
hmikko, Kantti peukuttivat tätä
  • 1
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15