Helsingin karttapalveluun on näköjään tullut ortoilmakuvat keväältä 2018. Otettu nähtävästi joskus huhtikuussa. Vuoden 2017 kuvat ovat elokuun puolivälistä, joten kovin suuria muutoksia ei niihin verrattuna ole ehtinyt tapahtua. Paikoin hiukan bugisiakin nämä uudet:
https://kartta.hel.fi/link/5mkMH4 (vaihtoehtoisesti Pasilan työmaalla aika-avaruudessa vääristymä).
Muutama hyvä bongailukohde, jossa talven aikana ehti tapahtua selviä muutoksia:
- eeppiset mittasuhteet saaneet katu-/putkityömaat Tukholmankadulla, Mechelininkadulla, Nordenskiöldinkadulla, Länsisatamankadulla, Manskulla jne. Näkyvät hyvin, kun puissa ei ole vielä lehtiä. Erottajan työmaa ei ollut harmillisesti vielä alkanut.
- Vilhonvuorenkadun jatkeen rakennustyömaalla asennettu paalulaattaa. Tilanne kaapeleiden kanssa on pysynyt sotkuisena ja taitaa olla sitä vielä tälläkin hetkellä. Valmistuukohan tuo ikinä?
https://kartta.hel.fi/link/5mrwoe
- Meilahden vanhan siipirakennuksen purku Siltasairaalan tieltä
- Olympiastadionin remppa edistyy(?)
- Hakaniemen torin väliaikainen rakennus noussut
- Brahenpuiston uusiminen
- Keskustakirjasto noussut harjakorkeuteen
- Amos Rexin periskoopit tulleet näkyville
- Vaikka Kasarmitorin laidalle noussut uusi toimistotalo on kadulta katsottuna melko mitäänsanomaton, ilmakuvasta se erottuu hyvin:
https://kartta.hel.fi/link/5ms373 Säännelläänköhän noita kattotekstejä mitenkään, ts. voisiko noita käyttää ilmaisena mainostilana?
- Pohjola-talon länsipuolen purku
- Itäkeskuksen City-Jätin purku
- Kannelmäen vanhan ostarin viimeinen osa ja Britannia RIP
- Punavuoren Telakkarannalta purettu paljon vanhoja
- Pakastamo Oy:n vanha teollisuusrakennus purettu Pitäjänmäen yritysalueelta ;o
- sr-2-merkinnällä varustettu vanha homehtunut satamarakennus purettu Kalasatamanpuiston länsipuolelta
- Kalasatamassa Verkkosaarenkanavan ja Nihdinkanavan linjaus tullut näkyviin, Itäväylän väliaikaisreitin poistuminen
- Westpron Portus-hanke keinotekoiselle niemelle Verkkosaaren eteläosassa on myös aika kunnianhimoinen ja toistaiseksi suhteellisen vähälle huomiolle jäänyt, vaikka näkyy metron ikkunasta hyvin. Muutos vuodesta 2017 on suuri.
- Jätkäsaaressa puistotyömaan pohjoisosan maansiirrot valmiita ja istutusvaihe juuri alkamassa: puiden ritilöitä on jo paikallaan.
- Jätkäsaaressa myös liikuntapuiston alueen pohjatyöt vauhdissa (toivottavasti myös tältä syksyltä tulee ortokuvia, tuonne jouduttiin futiskentän perustuksetkin paaluttamaan usean hehtaarin alueelta, koska tuossa Bunkkerin eteläpuolella on 30-luvun sekalaista täyttömaata, joka painuu jatkuvasti alemmas. Vuoden 1932 vs. 1943 ortoilmakuvista näkee täyttöalueen hyvin).
- Myös Vuosaaressa liikuntapuiston pohjatyöt alkaneet Porslahdentien varrella. Kaava näköjään vuodelta -99, joten sen kanssa ei ole kiirettä ollut.
- Veturitien linjaus alkaa hahmottua
- Pasilan läntinen lisäraiteen pohjatyöt lähes valmiit
- Töölönkadun pysäköintilaitos saamassa viimeistä silaustaan
- Keilaniemen "viherkansi"työmaan edistyminen näkyy osittain
- Puu-Myllypurossa useita taloja noussut tyhjästä
- Honkasuolla vastaavasti ei ole tapahtunut melkein mitään
- Ihmettelen tätä Kruunuvuorenrannan pohjoisreunan pientalokaavaa. Metsää kaadettu huolella eikä kysyntä näytä päätä huimaavan, kun neljässä vuodessa taloja on rakentunut noin kymmenen:
https://kartta.hel.fi/link/5moXLY
- Gunillankallio myös melko kyseenalainen. Kruunuvuorenrannassa oli ihan riittävästi puhdasta asfalttikenttää, mutta silti piti mennä myös metsään
- Kuninkaantammessa näkyvissä vähän samaa kuin edellä: asfalttikenttälle kaavoitettu suhteellisen väljästi ja vastapainoksi rakennettu paljon metsään
- Laajasalon ostari edistyy
- Alppikylä, Ormuspelto ja Viikinmäki alkavat valmistua
- Itäväylän uuden rampin työmaamyllerrys Herttoniemessä
- Megahertsin tontti parturoitu
- Asuinrakentaminen Kivikon uuden liittymän vieressä etenee
- Näkyy myös miten Espoon puolella Vermon raviradan länsipuoli rakentuu.
- Lahdenväylän itäpuolelle, Malmin lentokentän kohdalle kymmenen vuotta tekellä ollut teollisuusalue saanut pari uutta hangaaria
- Uusi Varusteleka ja Autokeskus Konala Vihdintien varteen
- Länsimäentien varrelle tuleva pientaloalue Mellunmäen metroaseman eteläpuolella saamassa juuri katuja
- Huopalahden aseman eteläpuolelle tulevan tuhlailevan kaavan rakennustyöt myös lähteneet käyntiin. Onpa taas järkevää maankäyttöä: 4-kerroksisia pistetaloja 550:n varteen, aivan juna-aseman viereen.
-yms.
Aika paljon sitä ehtii maisemat muuttua noin kahdeksassa kuukaudessakin. Vaikea olisi huomata tai muistaa kaikkea meneillään olevaa ilman näitä ortoilmakuvia.