- 22.04.17 17:14
#88387
Tästä aiheesta on joitakin keskustelunpätkiä siellä täällä eri ketjuissa. Nyt alkaa tapahtua sen verran isoja asioita, että oma ketju aiheelle on paikallaan.
Hesari uutisoi ks-viraston laatimasta suunnitelmasta, joka on tarkoitus tuoda lautakunnan käsiteltäväksi. Ottamatta sen enempää vielä kantaa itse asiaan olen kyllä sitä mieltä, että tämä olisi pitänyt tuoda julki selvemmin ennen vaaleja eikä vasta muutama viikko vaalien jälkeen.
Hesari uutisoi ks-viraston laatimasta suunnitelmasta, joka on tarkoitus tuoda lautakunnan käsiteltäväksi. Ottamatta sen enempää vielä kantaa itse asiaan olen kyllä sitä mieltä, että tämä olisi pitänyt tuoda julki selvemmin ennen vaaleja eikä vasta muutama viikko vaalien jälkeen.
Virkamiesten ehdotus: Helsingin keskustasta pois kilometreittäin autokaistaa – Kaivokatu suljettaisiin autoilta
Lari Malmberg HS
Helsingin kävelykeskustan laajentaminen siirtyy nyt poliitikkojen pähkäiltäväksi.
Virkamiehet poistaisivat ajokaistoja Eteläesplanadilta ja Pohjoisesplanadilta.
Helsingin kaupunkisuunnitteluvirasto ehdottaa rajuja muutoksia keskustan liikennejärjestelyihin. Viraston tekemässä suunnitelmassa ehdotetaan, että Kaivokatu suljettaisiin autoilta. Tulevaisuudessa katu olisi joukkoliikenteelle ja kävelylle varattu katu.
Eteläesplanadilta ja Pohjoisesplanadilta virkamiehet poistaisivat ajokaistoja. Jos suunnitelma toteutettaisiin esplanadeilla ja Mannerheimintien keskustassa kulkevalla osuudella, niissä olisi jatkossa vain yksi ajokaista kumpaankin suuntaan. Vapautunutta tilaa virasto käyttäisi jalkakäytävien levittämiseen.
Muutosten yhteydessä virkamiehet haluaisivat myös parantaa keskustan pyöräilymahdollisuuksia. Kaupunkisuunnittelulautakunnassa istuvat poliitikot saaavat ehdotuksen käsittelyynsä tiistaina.
Kaupunkisuunnitteluvirasto selvitti myös esplanadien muuttamista kokonaan kävelykaduiksi. Lopulta virasto päätyi kuitenkin maltillisempaan ehdotukseen.
...
Kaupunkisuunnitteluviraston mukaan keskustan jalkakäytävät ovat jo nyt paikoin ahtaita. Lisää painetta niille tuo muun muassa ensi vuonna avautuvan Keskustakirjaston keskustaan tuomat ihmiset.
Lisäksi Kruunusiltojen kautta Laajasalosta Kaivokadulle 2020-luvulla rakennettavat pikaraitiotiet kasvattavat rautatieaseman eteen pakkautuvien ihmisten määrää. Kaivokadun muuttaminen joukkoliikennekaduksi tekisi kaupunkisuunnitteluviraston mukaan Rautatieaseman ja keskustan välisistä jalankulkuyhteyksistä turvallisempia.
Virkamiehet visioivat, että kävelykeskustaan voitaisiin tehdä kävelykatujen lisäksi esimerkiksi lasikatteisia korttelipihoja.
Kävelykeskustan periaatesuunnitelma on kaupunkisuunnitteluviraston mukaan pitkän tähtäimen suunnitelma, joka on tarkoitus toteuttaa vaiheittain katukohtaisesti ja tulevan tarpeen mukaan noin 5–20 vuoden aikana.
...
Uutta liikennesuunnittelulinjaa perustellaan muun muassa ruuhkien hillitsemisellä, tehokkaasti toimivalla liikenteellä, kaupunkirakenteen tiivistämisellä ja ilmastonmuutoksen vastaisella taistelulla.
http://www.hs.fi/kaupunki/art-2000005181009.html
Viimeksi muokannut veka, 22.04.17 21:33. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
hmikko tykkää tästä