Taloforum.fi

[urbaanin keskustelun mekka] Suomen johtava rakentamisaiheinen valokuvaus- ja keskustelusivusto.

Mikä on Taloforum?

tekijänä Krio
Jumalauta noita tasakattojen tylsyyttä. Pitäisi lailla kieltää rakentamasta kokonaisia alueita pelkillä tasakatoilla.
Kantti peukutti tätä
tekijänä jukki
Eihän niitä katutasosta näe? Mitä ne siellä ylhäällä haittaa?

Mun mielestä kaupunkinäkymässä on suurempiakin ongelmia kuin tasakatot - epämääräisesti rajautuvat näkymät ja leveät kadut esimerkiksi.
tekijänä Pyöröovi
^ Olen jokseenkin samaa mieltä. Ihmisen näkökulmasta kadulta katsottuna tasakattoisuus ei edes juuri erotu silmään ja ylipäänsä ongelma on hyvin mitätön verrattuna oikeisiin vaikeuksiin kaupunkisuunnittelussa. Toki harjakattojen on arveltu auttavan ilmansaasteiden kiertämisessä sekä ylimpien kerrosten hyödyllisemmässä käytössä esimerkiksi pienenä urheiluhallina, mutta itse kiinnitin ylemmissä kuvissa enemmän tyytyväisenä huomiota korttelikaupungin levittymiseen jopa Vantaalle. Mieluummin keskittyvät tehokkaan kaupungin luomiseen kuin pähkäilyyn, näyttääkö kaupunginosa ilmakuvissa liian tylsältä.
jfo, pakolaishallitus peukutti tätä
tekijänä hmikko
Pyöröovi kirjoitti:itse kiinnitin ylemmissä kuvissa enemmän tyytyväisenä huomiota korttelikaupungin levittymiseen jopa Vantaalle.
Nimenomaan. Tikkurilassa on suomalaisittain jonkun verran harvinaiset olosuhteet siinä, että keskusta on vanhastaan tarpeeksi ruutukaavamainen, että se sallii suht kivuttomasti kaupunkimaisen täydentämisen ja tehostamisen, pientalojen ja kahdeksankerroksisten rinnakkaiselon, ja samaan aikaan rakentamiselle on kysyntää ja poliittista tahtoa. Vastaavia visioitahan on piirrelty pikkukaupunkien keskustojen elvyttämiseen, mutta niissä tapahtuu mitään paljon hitaammin jos ollenkaan, kun kasvu on pääkaupunkiseutuun verrattuna olematonta. Pääkaupunkiseudunkin asemanympäristöistä tuntuu moni olevan vanhojen kaavaratkaisujen vankina, mikä tuottaa oudompia möhkäleitä esim. Itäkeskuksessa ja Tapiolassa.
järvellä nukkuva peukutti tätä
tekijänä Urbaani
Booty kirjoitti: Kuva
Tikkurilan aseman välitön lähiympäristö kaipaa kyllä paria ~20-28 kerroksista tornia. (Eri korkuista, juurikin esim. yksi 20krs ja yksi 28krs. vaikka Kassatalon paikalle.)
tekijänä Krio
Edelleen ne tornit sinne missä on muuallakin torneja, eli Keilaniemeen ja Leppävaaraan niin Merihaka-efekti ei ole niin paha, kun tehdään aina se 4x16 kuten Länsiväylän varteen justiinsa.
tekijänä shameinyou
Pyöröovi kirjoitti:^ Olen jokseenkin samaa mieltä. Ihmisen näkökulmasta kadulta katsottuna tasakattoisuus ei edes juuri erotu silmään ja ylipäänsä ongelma on hyvin mitätön verrattuna oikeisiin vaikeuksiin kaupunkisuunnittelussa. Toki harjakattojen on arveltu auttavan ilmansaasteiden kiertämisessä sekä ylimpien kerrosten hyödyllisemmässä käytössä esimerkiksi pienenä urheiluhallina, mutta itse kiinnitin ylemmissä kuvissa enemmän tyytyväisenä huomiota korttelikaupungin levittymiseen jopa Vantaalle. Mieluummin keskittyvät tehokkaan kaupungin luomiseen kuin pähkäilyyn, näyttääkö kaupunginosa ilmakuvissa liian tylsältä.
Se että rakennus selvästi "loppuu" ja jopa huipentuu jollain tavalla on iso asia ihan ihmisenkin näkökulmasta (esteettisesti), tapahtuisi se sitten katto/räystäsratkaisun tai vaikka vaan ylimmän kerroksen ratkaisun avulla. Moderneissa taloissa on usein se ongelma että ne näyttää tasakattoineen nimenomaan katutasosta katsottuna ikään kuin keskeneräisiltä, päättömiltä. Ja se lisää palikkamaisuuden fiilistä. Loppuu kuin joku olisi vaan irrottanut osan tai leikannut poikki (Clarion on hyvä esimerkki tästä, siinä se taidettiin tosin tehdä ihan kirjaimellisestikin kun ei saanut tehdä niin korkeaa kuin oli alunperin tarkoitus).

Periskoopit ja erityisesti sisäänvedetyt ylimmät kerrokset on viime aikoina yleistyneet, mutta eihän ne tähän rakennuksen "loppumiseen" oikeastaan vaikuta. Varsinkaan ihmisen näkökulmasta.

Tällaiset esteettiset seikat on tietenkin ihan eri asioita kuin muu kaupunkisuunnittelu.
tekijänä Urbaani
Kassatalon kohtalosta on ollut jonkin verran puhetta viime vuosina. Kyseessä on sinänsä ihan tyylikäs 50-luvun kerrostalo, mutta itse näkisin paikalla jotain paljon kunnianhimoisempaa. Tontti kun on ehkä koko Vantaan paras. Erinomainen paikka korkealle rakentamiselle, kirjaimellisesti kivenheiton päässä kun sijaitsee jo Dixi. Itse suunnittelisi koko korttelin uusiksi:

KuvaTikkurila by Tande11, on Flickr
tekijänä Sam33
Viereisen Tikkurin kohtalo on mielestäni melko mielenkiintoinen. Cityconin omistama keskus on jäänyt Dixin varjoon, ja Citycon on ilmeisesti laittanut mittavat investointisuunnitelmat seis ja myönsivät itsekin aikoinaan Vantaan Sanomissa, että Dixi ehti ensin markkinoille. Muutama iso ankkurivuokralainen on jo Tikkurin jättänyt ja nyt kaksi isointa eli Aleksi 13 loppuu sekä K-Market siirtyy Dixin laajennukseen (tai ainakin uskon, että ei kahta tule katujen molemmin puolin). En tiedä mikä on talon kunto, mutta itse näkisin että ainoa pelastus olisi joku Lidlin kaltainen iso ankkurivuokralainen, jonka tulo tietysti vaatisi mittavan remontin.

Cityconilla on suunnittelluvaraus tuohon Kassatalon kortteliin ajatuksella, että toinen liikerakennus puretaan ja vanhempi säästyisi. Asuintalon kohtaloa ei ole päätetty, mutta se haluttaisiin purkaa (Linkki uutiseen). Cityconilla on ollut myös yhteistyötä asuntogryndereiden kanssa mm. Myllypuron ostarilla, joten myös asuntoja saattaisi liiketilojen ohella tulla.

Jos Citycon aikoo rakentaa jotain uutta Kassatalon kortteliin, niin uskon että se tarkoittaisi Tikkurin purkamista ja vapauttamista asuinkäyttöön.
tekijänä hmikko
^ Joskus Citycon esitti, että kauppakeskusta jatkettaisiin Kassatalon kortteliin ja osat yhdistettäisiin sillalla. Ite tykönäni toivon, että ei, kun nämä sillat harvemmin ovat mikään kaunistus. Tikkuri ja Dixi ovat niin lähekkäin, että noilla voisi luulla olevan jotain synergiaakin, jos jalankulusta niiden välillä tehdään miellyttävää ja tarjonta jotenkin täydentäisi toisiaan. Alikulun ympäristön remppaamisestahan on esitetty suunnitelmia.
tekijänä RV
Kyllä meitsi ainakin pitäisi Kassatalon koskemattomana, luo valtavan Dixin kanssa erinomaista kontrastia! Sen sijaan sen voisi integroida osaksi jotakin paljon korkeampaa rakentamista, mieluiten leveät 15-kerroksiset umpikorttelimuurit ja sisällä käyttäen tonttia mahdollisimman tehokkaasti kaksi 24-30-kerroksista tornia. Runsaasti tummennettua lasia ja terästä ja Kassatalo detaljina pilkistämässä "muurin" sisältä! Muutenkin arvokas ja säilyttämisen arvoinen talo, Tiksissä on vähän niin vanhaa ja keskustan tulee koostua eri-ikäisistä ja -tyylisistä taloista. Saippuatehdas jo menetettiin, ei tehdä tyhmyyttä toista kertaa vaan kunnioitetaan historiaa!
pakolaishallitus peukutti tätä
  • 1
  • 67
  • 68
  • 69
  • 70
  • 71
  • 83