arkkinikkari kirjoitti:Rahaa pitää käyttää siellä missä investoinneista on eniten hyötyä, ja kerätä sieltä missä veroista on vähiten haittaa. Liikennettä kannattaa verottaa, koska liikenne noin lähtökohtaisesti on haitallista; on paljon järkevämpää tukea toimintamuotoja ja ratkaisuita, jotka eivät vaadi valtavaa määrää liikennettä. Moottoriteiden rakentaminen sinne tänne johtaa päinvastaiseen kehitykseen, eli kalliilla investoinnilla saadaan lähtötilannetta huonompi lopputulos.
Liikenne ei ole itseisarvo.
Palaan vielä tähän kirjoitukseesi, jonka lyttäsin pari päivää sitten tarpeettoman tylysti. Pahoittelen. Ehkä tässä on pohjalla samaa ajattelua, jota itsekin toisinaan viljelen.
Olen joskus hankkinut hullun mainetta virittelemällä keskustelua äärimmäisen ekologisesta asumisesta: rakennetaan niin iso talo, että kaikki suomalaiset mahtuvat siinä asumaan ja elämään. Talossa ovat myös työpaikat ja kaikki palvelut. Vain välttämättömät toiminnot (elintarviketuotanto, tavaratuotanto, ulkomaankauppa yms.) toteutetaan talon ulkopuolella. Muutoin talosta poistuminen lomailun tms. takia olisi maksullista. Liikenteen määrä olisi näin minimoitu.
Tällaista taloa ei tietenkään koskaan tehdä, mutta oppia siitä voisi ottaa. Ihan ensiksi pitäisi luopua ääneen lausutusta tavoitteesta, jonka mukaan täällä asioita nyt hoidetaan ja järjestetään: koko maa on pidettävä asuttuna. Sehän tulee aivan tolkuttoman kalliiksi ja ylläpitää aivan järjettömiä liikkumisratkaisuja (koululaiset ja monien palvelujen tarvitsijat kuljetetaan asioilleen takseilla, yksittäisten talojen jätehuolto hoidetaan loka-autoilla tai maastoon laskemalla jne.) ja suurta tehottomuutta ylipäänsä. Yhä sallitaan asuntojen rakentaminen haja-asutusalueille jopa Helsingin seudulla.
Mutta liikenteen kuristaminen ensijaisena tavoitteena on mielestäni kehnoa politiikkaa. On puututtava syihin, joiden takia ihmisten liikuttava saadakseen asiansa hoidetuksi fiksusti ja mahdollisimman vähällä vaivalla. Vahva kaupungistuminen on tervettä kehitystä. Onneksi siihen suuntaan ollaan menossa.