Taloforum.fi

[urbaanin keskustelun mekka] Suomen johtava rakentamisaiheinen valokuvaus- ja keskustelusivusto.

Mikä on Taloforum?

Talot eivät ole kaikki kaikessa. Raideliikenne, puistoalueet ja muut kaupunkikuvalliset projektit saavat aikaan keskustelua täällä.
tekijänä kilonet
#85349
Koskas se ratikkapäätös nyt tulikaan, ens viikolla vai? Kuka uskoo että nyt on enemmän tietoa päätöksen tueksi kuin muutama päivä sitten? LOL!
Avatar
tekijänä grendy
#85350
Ens maanantaina! Onhan valtuustolle pidetty taas ties kuinka monetta infoa, mutta huhut kertovat vastustajien omista nimbytilaisuuksista, että siellä häviövarmat vastustajat meinaavat venyttää maanantain kokousta niin pitkään kuin pystyvät. Eli tässä mennään nyt viikkojen tai kuukausien myöhästyttämisestä tuntien viivyttämiseen! :D.. SÄÄLITTÄVÄÄ!

Terkkuja Oka Oksaselle ja muille jäärille.
tekijänä jusa-masa
#85446
No niin. 6 tuntia ja 10minuuttia kokousta seuranneena niin rakentamispäätös tuli ja rakentamaan päästään aika nopeasti. :smt023
tekijänä Laniitti
#85447
Sieltä se päätös sitten lopultakin tuli. Ensi keväänä kait alkaa sit käytännön rakennustyöt.

http://yle.fi/uutiset/3-9278303
Tampere saa ratikan – valtuusto päätti rakentamisesta äänin 41-25

Tampereen kaupunginvaltuusto on päättänyt, että Tampereelle rakennetaan raitiotie.
7.11.2016 klo 22:44päivitetty 7.11.2016 klo 22:55
Tampereen kaupunginvaltuusto
Petri Aaltonen / Yle
830

Tampereen Kaupunginvaltuusto päätti hetki sitten raitiotien rakentamisesta. Ratikan kannattajat voittivat äänestyksessä 41-25. Matti Höyssä (kok.) äänesti tyhjää.

Ennen päätöstä valtuusto keskusteli rakentamisesta lähes kuusi tuntia.

Raitotien rakentaminen aloitetaan ensi vuonna. Ensimmäiset linjat on tarkoitus ottaa käyttöön vuonna 2020.
tekijänä erk75
#85449
Jännä juttu. Kaikkien näiden vuosien jälkeen on vieläkin vaikea käsittää, että päätös meni läpi niinkin selvästi kuin meni (41-1-25). Nyt vaan rakentamisen seurantaketju pystyyn, kohtahan on jo ensi vuosi! :mrgreen:

Katselin jokin aika sitten HornyTotellin suunnittelu-rakentamisketjua retrospektiivisesti tältä foorumilta ja jälkeenpäin tuntuu kuin aika olisi mennyt nopeammin kuin menikään. Kun päätös rakentamisesta vihdoin tehtiin, alkoi hotelli kerros kerrokselta valmistua..

Eiköhän nyt voi jo uskoa, että noin vuonna 2022 päästään ratikkaan Tampereellakin. :smt006
tekijänä jusa-masa
#85450
Tämähän tietää sitä, että ratikalla pääsee katsomaan samana vuonna Ilveksen pelejä niin uudelle keskusareenalle kuin uudelle Tammela stadionille. Kaikkien pitäisi valmistua samana vuonna. Vähän isompi kokonaisuus kerralla. 8)
tekijänä hmikko
#85451
erk75 kirjoitti:Kaikkien näiden vuosien jälkeen on vieläkin vaikea käsittää, että päätös meni läpi niinkin selvästi kuin meni (41-1-25).
Mie en itse asiassa ole yllättynyt noista luvuista tässä vaiheessa. Hankkeen kannatus on ollut aika selvää ainakin valtion rahan varmistumisesta asti. Vastustajat vaan jaksoivat pitää kovaa meteliä loppuun asti. Onnea vaan Tampereelle, ja osaamisen ja ennakkotapauksen kannalta hyvä, että Suomessa raitioteitä rakentaa joku muukin kuin HKL ja Helsinki.
tekijänä pallo
#85658
Tampere.fi kirjoitti:Hervannassa istutetaan puita liito-oravien reiteiksi ja rakennetaan raitiotievarikon edellyttämä hulevesiallas
Kyllähän liito-oravien pitää päästä urbanisoitumaan ehdottomasti! Ei riitä että hervantaa ympäröi sankka metsä joka puolelta. :)
Avatar
tekijänä Urbaani
#85659
Ihme, ettei kukaan ole oikeasti nostanut liito-orava-kysymystä esille. Lajihan ei enää ole Suomessa uhanalainen, vaan kanta on satoja tuhansia. http://yle.fi/uutiset/3-7453074
Tästä huolimatta ajoittain tuntuu, että kaupunkeja suunnitellaan nimenomaan liito-oravien ehdoilla. Luonnonsuojelu on tärkeää ja on hienoa, mikäli urbaanissakin ympäristössä viihtyy useita eläinlajeja, mutta yhden lajin nostaminen jalustalle nykyisessä mittakaavassa on likipitäen koomista.

En sano, että liito-oravia pitäisi alkaa metsästämään (toisin kuin vaikka valkoposkihanhia), mutta viime vuodet ovat kyllä osoittaneet, että nykyiset valtavia kustannuksia aiheuttavat suojelutoimet ovat liioiteltuja.
Avatar
tekijänä Pyöröovi
#85688
Tande, luitko Ylen juttua ollenkaan? "– Se ei enää ole äärimmäisen uhanalainen laji, mutta kumminkin erittäin uhanalaisten lajien juokossa, ylitarkastaja Osara jatkaa."

Maailmassamme, jossa lajien diversiteetti on jatkuvasti kutistumaan päin, yhdenkin lajin uhkaaminen rikkaassa maassa on typerää. Etenkin, kun Suomesta löytyy poikkeuksellisen vähän uhanalaisia lajeja, niitä muutamia olisi helppo suojella suuremmalla rahoituksella. Keinot tiedetään hyvin, mutta ylimielisyys elinkeinoja puolustettaessa turmelee suojelun. Jos Suomi ei kykene näyttämään esimerkkiä, miten voimme olettaa Brasilian ja Indonesian kaltaisten valtioiden koskaan ryhtyvän todellisiin ponnistuksiin koko maailmalle elintärkeiden alueiden puolustamiseksi?
Avatar
tekijänä veka
#85689
Wikipedia kertoo liito-oravan uhanalaisuudesta tällä tavalla: "Uhanalaisuudeltaan liito-orava on luokiteltu maailmanlaajuisesti elinvoimaiseksi ja Suomessa silmälläpidettäväksi. Sitä uhkaavat metsähakkuut, minkä vuoksi sitä suojellaan."

Ympäristöministeriön sivuilla on luettelo Suomen uhanalaisista lajeista. Nisäkkäistä listalla ovat ripsisiippa, pikkulepakko, susi, naali, hilleri, ahma ja saimaannorppa. Ylitarkastaja taitaa siis kertoilla ihan omiaan.
Avatar
tekijänä Pyöröovi
#85690
Wikipedia silmälläpidettävistä lajeista: "Silmälläpidettäviksi luokitellaan myös huonosti tunnettuja lajeja ja lajeja, joiden elinympäristöt ovat uhattuina tai vähentyneet."

Liito-orava on taantuva laji, sillä sen elinympäristöä tuhotaan. Lukuisat mainitsemasi uhanalaisiksi määritellyt lajit eivät ole taantumaan päin, ne vain ovat hyvin harvalukuisia. Valtaisa tappio olisi, jos liito-oravan annettaisiin tippua harvalukuisemmaksi lajiksi, koska "kyllä niitä vielä jää jonnekin kuitenkin liitelemään".

Toki lajin suojelua voi liioitella, mutta mielestäni luontoa on oikeutettua puolustaa, vaikka kyseessä olisikin vain yksi eläinlaji. Kuten Leo Stranius Ylen jutussa mainitsee, lajeille pitäisi vain määritellä tarkemmin hinnat, jotta haittavaikutuksia voidaan verrata rakentamisen hyötyihin. Selvästi tutkimuksiin ei ole syystä tai toisesta ollut tarpeeksi varoja, kun liito-oravien kanta on kerran ollut todella heikosti tunnettu.
jfo peukutti tätä
tekijänä Janne76
#85782
Ratikan sopimukseen pantiin nimet alle: Keväällä alkaa raiteiden ja 7 uuden sillan rakentaminen

Tampereen raitiotie liikahti tänään taas eteen päin, sillä kaupunki ja Raitiotieallianssiin kuuluvat yritykset allekirjoittivat sopimuksen ensimmäisen vaiheen rakentamisesta eli muun muassa radan, varikon ja tietojärjestelmien rakentamista.

Raitiotieallianssin kuuluvat tilaajana siis Tampereen kaupunki sekä YIT Rakennus Oy, VR Track Oy ja Pöyry Finland Oy. Raitiovaunut eivät sisälly allianssin sopimukseen. Ne tilataan myöhemmin erikseen.

Tiistaina allekirjoitetun sopimuksen mukaisesti ensi keväänä alkaa rakennustyö, jossa rakennetaan rata Hervannan ja keskustan väliselle osuudelle sekä keskustasta Tampereen yliopistolliselle keskussairaalalle. Työ kestää neljä vuotta. Ratikan pitäisi olla liikkeessä kyseisellä reitillä vuonna 2021.

Pormestari Anna-Kaisa Ikonen sanoi allekirjoituksen yhteydessä olevansa tyytyväinen siihen, että raitiotien rakentaminen alkaa.

– Raitiotie on Tampereen suurimpia rakennustöitä kautta aikojen ja siitä tulee joukkoliikenteen ja kaupungin kasvun selkäranka, jonka varrelle sijoittuu paljon uutta asuin- ja palvelurakentamista.

Ikonen kehuu allianssimallia, joka on hänen mukaansa osoittautunut hyväksi toimintatavaksi suurissa rakennushankkeissa.

– Luotan siihen, että hyvällä yhteistyöllä hanke saadaan toteutettua suunnitelmien mukaisesti ja myös rakennustöiden haitat voidaan pitää siedettävällä tasolla. Sen eteen tehdään aktiivisesti työtä ratikkareitillä olevien kiinteistöyrittäjien ja asukkaiden kanssa. Malttia tarvitaan, mutta luotan siihen, että liikenteen avaamisen jälkeen Tampere saa ratikasta uuden ylpeydenaiheen, sanoo pormestari Ikonen.

Kaupunginvaltuusto päätti raitiotien rakentamisesta 7.11.2016.

Vuosina 2017–2021 rakennettavan reitin varrella sijaitsevat Hervannan, Pyynikin ja Kaupin virkistysalueet, Hakametsän hallit, Tammelan stadion, useita kauppakeskuksia, kirkkoja, kirjastoja, teattereita, Tampereen yliopistollinen sairaala, terveyskeskuksia ja Kalevan uintikeskus.

Raitiotien ensimmäisen osan kustannusarvio on 238,8 miljoonaa euroa. Ensimmäisen vaiheen pituus on 15 km.

Sen varteen rakennetaan 7 uutta siltaa ja 23 pysäkkiä, joista 9 toimii vaihtopysäkkeinä bussiliikenteen kanssa. Varikko rakennetaan Hervantaan, Hermiankadun päähän, vaunujen säilytystä ja huoltoa varten.

Raitiotien vuoroväli on 7,5 minuuttia, ja keskustassa alle 4 minuuttia. Vaunun matkustajakapasiteetti on vähintään 240 matkustajaa.
http://www.aamulehti.fi/kotimaa/ratikan ... -24100793/
  • 1
  • 67
  • 68
  • 69
  • 70
  • 71
  • 82