Tuliniemi kirjoitti:Tästä asenteesta olisi kiva päästä eroon jos Oulu aikoo oikeasti olla "pohjoisen skandinaavian pääkaupunki". Kun kerta Vaasa rakentaa 20-kerroksisen rakennuksen niin kyllä Oulu pitäisi pystyä vähintään samaan.
Yksittäisen rakennuksen kerroskorkeus ei tee kaupungista millään tapaa tärkeämpää. Sillä ei itse asiassa ole vaikutusta mihinkään, joten turha tässä on kadehtia Vaasaa. Varsinkin kun Vaasa lienee Suomen vähiten uutisoituja kaupunkeja, jossa ei tunnu valtamediaa seuraavan mielestä tapahtuvan koskaan mitään uutisoimisen arvoista. Vaasa mainitaan uutisissa äärimmäisen harvoin verrattuna esimerkiksi Ouluun, mikä on ennemminkin osoitus merkittävyydestä kuin yksittäinen rakennus.
Muutenkin suurin osa näistä Suomen viimeaikaisista torniprojekteista on melko vääntämällä väännettyjä. Kyse on puhtaasti muoti-ilmiöstä ja jonkinlaisesta kaupunkien pätemisen tarpeesta, samaan tapaan kuin Baltian maiden pääkaupungeissa 90-luvun lopulla. Siellä haluttiin tehdä pesäeroa entiseen neuvostoaikaan rakentamalla lasitorneja, mutta tekivätkö ne kaupungeista jotenkin länsimaalaisempia tai kehittyneempiä? Eivät, sillä hyvää ja viihtyisää kaupunkia pitää rakentaa ihan muilla tavoin kuin läiskimällä muutamia torneja keskustaan.
Suomessa viime vuosien tornibuumin tekee myös hassuksi se, ettei niille ole niin mitään pakottavaa tarvetta, sillä rakennusmaata on käytännössä loputtomasti, eikä yksi torni aseman vieressä lisää asukastiheyttä mitenkään. Päinvastoin, kokonaisuus on monesti harvaanasutumpi kuin umpikorttelirakenne olisi.
pejotu kirjoitti:Näinpä. Tuo yhteystarve on oikeastaan suurin prioriteetti, junan ja bussien matkustajamäärät häviävät radan poikki kulkevien kaupunkilaisten määrälle.
Tämän Oulun ja myöskin esimerkiksi Tampereen asemanseutujen kohdalla mietin sitä, että miksi tällainen kortteli pitää rakentaa juuri juna-aseman ympärille? Tampereelta nyt sentään kulkee päivässä jokunen juna, mutta Oulusta taitaa olla vain kourallinen junavuoroja päivässä? Kun paikallisjunaliikenne puuttuu täysin, ei näitä komplekseja pyöritetä raideliikenteen varassa.
Pointtina vain se, että miksi tällaisen projektin pitää sijaita juuri juna-aseman lähettymillä? En tiedä Oulusta, mutta onko tämä turhaa pienen keskustan hajauttamista? Itse suunnitelmissa on muutamia kiintoisia elementtejä, kuten kotamaiset rakennukset viimeisessä ehdotuksessa, mutta ne toimisivat myös muuallakin.