- 18.11.06 11:01
Tukholmasta puhutaan pohjoismaiden suurimpana kaupunkina. Oikeasti Helsinki on hyvin lähellä sitä, koska Suur-Tukholman pinta-ala on paljon Suur-Helsinkiä isompi, mutta asukasluku on vain 0,5milj. suurempi.
Suur-Tukholma: asukasluku n 1,7milj. pinta-ala n 3500km2 tiheys vähän alle 500.
Suur-Helsinki: asukasluku (Helsinki.fin mukaan) n. 1,2milj. pinta-ala alle 1500 ja asukastiheys n. 800
Kyllähän Tukholma asukasluvulla voittaa mutta tiheydellä ei. Tukholman kaupunki on kyllä rajojen sisältä hyvin tiivis (tiiviimpi kuin Berlin) mutta Helsinki ei vielä ihan Berliiniä tiveydessä päihitä.
Itse olen liitoksen kannalla. Keravan sais kyllä ottaa mukaan liitokseen. Koska periaatteessahan se on yksi iso Helsingin lähiö.
Jos vielä rautatieyhteys Tallinneen saataisiin ja se olisi suurnopeusrata laskeskelin että sinne kestäisi muutama minuutti
Mutta tuskin juna edes siinä matkalla ehtii 300km/h kiihtyä. Jos siitä tunnelista ajettais jotain Helsingin metron vuoroja niin Tallinnahan laskettaisiin Helsingin metroalueeseen ja näyttäisi paperilla vielä paremmalta. (vois muutaman vuoden päästä olla jo 2milj. Jos Tallinna ja Helsingin seutu molemmat kasvaa tätä vauhtia.)
Sky-Will kirjoitti:Urbanisuuttahan se ei lisää mutta turistien kannalta vois näyttää kaupunkiloma kiinnostavammalta 1,7milj. asukkaan kaupungissa kun 0,5milj.endorfiini kirjoitti:Suur-Helsinki olisi loistojuttu! Vantaa, Espoo, Kauniainen ja Helsinki voisivat ihan hyvin yhdistyä ja sillä tavalla saataisiin joukkoliikennettä parannettua ja muuta mukavaa.Sehän on periaatteessa aivan sama onko asukasluku 500 000 vai yli miljoona. Kaupungin urbaanisuutta se ei kuitenkaan lisäisi.
Eniten minua viehättäisi se, että sitten Helsingin väkiluku ja koko olisi oikeastikkin jo ihan kivan suurkaupungin luokkaa.
Tukholmasta puhutaan pohjoismaiden suurimpana kaupunkina. Oikeasti Helsinki on hyvin lähellä sitä, koska Suur-Tukholman pinta-ala on paljon Suur-Helsinkiä isompi, mutta asukasluku on vain 0,5milj. suurempi.
Suur-Tukholma: asukasluku n 1,7milj. pinta-ala n 3500km2 tiheys vähän alle 500.
Suur-Helsinki: asukasluku (Helsinki.fin mukaan) n. 1,2milj. pinta-ala alle 1500 ja asukastiheys n. 800
Kyllähän Tukholma asukasluvulla voittaa mutta tiheydellä ei. Tukholman kaupunki on kyllä rajojen sisältä hyvin tiivis (tiiviimpi kuin Berlin) mutta Helsinki ei vielä ihan Berliiniä tiveydessä päihitä.
Itse olen liitoksen kannalla. Keravan sais kyllä ottaa mukaan liitokseen. Koska periaatteessahan se on yksi iso Helsingin lähiö.
Jos vielä rautatieyhteys Tallinneen saataisiin ja se olisi suurnopeusrata laskeskelin että sinne kestäisi muutama minuutti