Taloforum.fi

[urbaanin keskustelun mekka] Suomen johtava rakentamisaiheinen valokuvaus- ja keskustelusivusto.

Mikä on Taloforum?

tekijänä ktpama
#81807
Kaupunginhallituksen suunnittelukokouksen materiaalissa myös 'Kunkun parkin toteutuksen ja operoinnin kilpailutuksen laajuus'.

http://ktweb.tampere.fi/ktwebbin/ktprox ... ension=pdf

Edit:

Tesoma update:

Tesoma uusi yhtenäiskoulu etenee; maatyöt valmistuu huhtikuussa ja rakentaminen alkaa toukokuussa.

http://ktweb.tampere.fi/ktwebbin/ktprox ... ension=pdf

Tesoman rautatiekorttelin rakennukset puolestaan on lanattu maan tasalle jo nyt, vaikka uutta kaavaa ei vielä ole. Uuden ostarin osalta tilanne päinvastainen, eli tontilla ei tapahdu mitään vaikka kaava on vaikka kuinka ja vanha.

Tesoman uusi palloiluhalli on jo pitkällä, halli aukenee myöhemmin tänä vuonna.

Myös uusittavan jäähallin osalta vanha alkaa olla purettu.
tekijänä JeppeS
#82067
Kuinka vaikeaa on saada katusuunnitelmia tehtyä kunnolla ja vielä hyväksytyksi:

5.4.2016 kokouksessaan Tampereen kaupungin ympäristölautakunta jätti Arvo Ylpön kadun katusuunnitelman pöydälle, nyt jo toistamiseen.

Ekalla kerralla 22.3. jättivät pöydälle, kun esitetyssä ratkaisussa pyörätie oli täysin onneton, samoin pysäköinti puuttui, niistä oli jätetty muistutukset, joissa Tampereenseudun pyöräilijät ansiokkaasti vaativat 4,5m leveää erotettua pyörä- ja kävelytietä sekä toinen muistutus pysäköinnistä kadunvarressa.

Nyt toisella yrityksellä 5.4.2016 esitys jätettiin jälleen pöydälle lepäämään, kun yirttivät esittää ratkaisua 4,25m levellä erotetulla pyörä- ja kävelytiellä, levittämättä ajorataa, eikä vieläkään kadunvarsipysäköintiä ollut huomioitu.

http://ktweb.tampere.fi/ktwebbin/dbisa. ... %2016%3a00

Liitteet:
http://ktweb.tampere.fi/ktwebbin/dbisa. ... 3a00+104+0

Ihan oikeasti? Haluaako näin surkeilla esityksillä Suunnittelupäällikkö pitää kansalaisia pilkkanaan ja säilyttää typerän pysäköintiahdingon TAYS:in ympärillä??? Meillä Kissanmaalla tilanne on aika surkea nykyisellään, eikä niitä pysäköintipaikkoja kukaan halua rakentaa, joten edes uusien katujen varsiin niitä täytyy saada lisää.
tekijänä Heikki K
#82072
JeppeS kirjoitti:Kuinka vaikeaa on saada katusuunnitelmia tehtyä kunnolla ja vielä hyväksytyksi:

5.4.2016 kokouksessaan Tampereen kaupungin ympäristölautakunta jätti Arvo Ylpön kadun katusuunnitelman pöydälle, nyt jo toistamiseen.

Ekalla kerralla 22.3. jättivät pöydälle, kun esitetyssä ratkaisussa pyörätie oli täysin onneton, samoin pysäköinti puuttui, niistä oli jätetty muistutukset, joissa Tampereenseudun pyöräilijät ansiokkaasti vaativat 4,5m leveää erotettua pyörä- ja kävelytietä sekä toinen muistutus pysäköinnistä kadunvarressa.

Nyt toisella yrityksellä 5.4.2016 esitys jätettiin jälleen pöydälle lepäämään, kun yirttivät esittää ratkaisua 4,25m levellä erotetulla pyörä- ja kävelytiellä, levittämättä ajorataa, eikä vieläkään kadunvarsipysäköintiä ollut huomioitu.

http://ktweb.tampere.fi/ktwebbin/dbisa. ... %2016%3a00

Liitteet:
http://ktweb.tampere.fi/ktwebbin/dbisa. ... 3a00+104+0

Ihan oikeasti? Haluaako näin surkeilla esityksillä Suunnittelupäällikkö pitää kansalaisia pilkkanaan ja säilyttää typerän pysäköintiahdingon TAYS:in ympärillä??? Meillä Kissanmaalla tilanne on aika surkea nykyisellään, eikä niitä pysäköintipaikkoja kukaan halua rakentaa, joten edes uusien katujen varsiin niitä täytyy saada lisää.
Kuulemani mukaan suunnitelma jäi ensimmäisellä kerralla ajanpuutteen takia. Lautakunnan varapuheenjohtaja oli neuvotelut suunnittelijoiden kanssa pyörätiejärjestelyihin ehdotetuista muutoksista ennen toista kokousta, ja sieltä oli tulossa pienehköjä mutta tarpeellisia parannuksia, jotka oltiin valmiita hyväksymään. Tunnettua on, että suuret muutokset eivät tässä vaiheessa enää mene läpi ilman laajaa poliittista tukea.

Pysäköinti on kimurantimpi kysymys. Kysymys on ymmärtääkseni siitä, että bussikadulle ei haluta pysäköintiä. Lisäksi suunnittelupäälliköllä on rajallinen budjetti, jolloin rahat parkkipaikkojen rakentamiseen pitäisi ottaa pois jostain muualta. Eli kuten sanoit, niitä ei kukaan halua omista rahoistaan rakentaa. Tilaahan sinänsä olisi, kun kaavaan on varattu kadulle 20m.

Muutenkin työpaikkapysäköinnin ratkaiseminen kadunvarsipaikoilla ei ole kovin tarkoituksenmukaista. Kyllä tämä tarve on ratkaistava pysäköintilaitoksilla sairaalan laajennusohjelman yhteydessä. Jos työpaikkojen ja palvelujen alueella on kadunvarsipysäköintiä, niin sen on tarkoituksenmukaisempaa rajoittaa lyhyemäksi aikaa kuin koko päiväksi.
Avatar
tekijänä grendy
#82075
TAYSiin on tulossa iso parkkihalli kuten Heikki totesikin, joten kadunvarsipysäköintiä ei tarvita.
Avatar
tekijänä henkka
#82324
Nämä ovat nyt jo melkein kaksi viikkoa vanhoja mutta laitetaan silti.

Yliopistonkatu 52:een näyttää jo ensimmäiset asukkaat muuttaneen. Varastokadun ja Yliopistonkadun kulmaan on tullut myös ravintola, Sasor.

Kuva

Lapintie 9 edistyy ja näkyy Rautatienkadulle. Itseasiassa se näkyy Sorinsillalle Rautatienkadun eteläpäähän asti.

Kuva

Hatanpään Ruukinpatruunan tontilla on nosturi ja ensimmäisen talon ensimmäinen kerros rakenteilla.

Kuva

Amurin Hurmuri Satakunnankadulla. Yksi kerroksinen liikesiipi on purettu. Korttelin toisesta päästä häviää samanlainen liikesiipi jossain vaiheessa. Siinä on ainakin vielä Pelastusarmeijan kirpputori.

Kuva
Kuva

Postitalolla puretaan edelleen liikesiipeä. En tiennytkään että katolla oli noinkin tyylikkäät kattoikkunat.

Kuva
#82339
Kiitos kuvista! Yliopistonkatu 52 on ainakin minusta pettymys livenä. Vähän turhan monotoninen, vaikka väritykseltään sopiikin tuohon rivin jatkoksi. Ja kivijalkatiloista toki plussaa, mieluummin tuota katselee kuin parkkipaikkaa.
Avatar
tekijänä henkka
#82352
järvellä nukkuva kirjoitti:Kiitos kuvista! Yliopistonkatu 52 on ainakin minusta pettymys livenä. Vähän turhan monotoninen, vaikka väritykseltään sopiikin tuohon rivin jatkoksi. Ja kivijalkatiloista toki plussaa, mieluummin tuota katselee kuin parkkipaikkaa.
No joo, onhan se ehkä vähän liian monotoninen noin pitkänä julkisivuna. Puolet tuosta menisi ihan hyvin. On se kuitenkin laadukkaan oloista rakentamista ainakin kadun puolelta, ensimmäistä kerrosta lukuun ottamatta.

Täydennysrakentamisuutisena Tammelaan ollaan taas rakentamassa. Tällä kertaa kyseessä on ns. Tammelan hovin tontti, jonka rakentamisesta taisin joskus mainitakin. Kyseessä on siis nykyinen huoltamo-/toimistorakennus, jossa tuo korkein rakennus sijaitsee keskellä tonttia. Tontin koko on 3240 m² ja nykyisten rakennusten kerrosala 6480 kem², jolloin rakennustehokkuus on 2.

Kuva
Fonecta

Kuva
Google

Tontin omistajan tarkoituksena on purkaa nykyiset rakennukset ja rakentaa tilalle 9-kerroksinen umpikortteli. Viitesuunnitelman mukaan kattomuodot olisivat ainakin melko villejä. Kerrosalaksi viitesuunnitelman mukaan olisi tulossa noin 15100 kem² (asunnot) + 2100 kem² (liiketilat) = 17200 kem². Rakennustehokkuus olisi silloin noin 5,3.

Kuva
Helamaa/Heiskanen

Kaava-aineisto: http://www.tampere.fi/cgi-bin/kaava/kaavadoc?8622
Avatar
tekijänä grendy
#82353
^Oho! Aika upee suunnitelma! Vielä kun olis laadukas toteutuskin niin vau! :)
tekijänä hmikko
#82355
^^ Oho. Nyt on tehot kerrankin oikeasti umpinaisen umpikorttelin luokkaa. Miten suunnitelmassa on järjestetty pysäköinti? Tuo purettava toimistotalo ei ehtinyt kovin vanhaksi, siinä mielessä tästä ei tule ihan ekoteko.
  • 1
  • 128
  • 129
  • 130
  • 131
  • 132
  • 152