- 20.11.15 20:03
#78460
Koko hommassa on sitten vielä avoin kysymys nimeltä Sörnäistentunneli, eli autotunneli Hermannin rantatieltä Sörnäisten rantatielle. Se on pudotettu poliitikkojen prioriteeteissa aika kauas, ja laskelmat sen liikennemääristä perustuvat ymmärtääkseni Keskustatunnelin toteutumiseen. Ilman Keskustatunnelia Sörnästen rantatie ei vedä semmoista määrää lisää liikennettä, että Sörnäistentunnelissa olisi paljon tolkkua. Kalasataman katusuunitelmat on kuitenkin ainakin viime vuoteen asti tehty sillä oletuksella, että tunneli toteutuu ja keskustaan menevä ohiajoliikenne muuttaa sinne. Mie epäilen, että käytännössä seuraa Hermannin rantantien bulevardisointi, koska tunnelit nyt vaan oisivat rahan haaskausta.
Klazu kirjoitti: Juuri tässä kuvassa katutason suunnittelu on mielestäni kaikkein huonointa. Ei puun puuta ja pitkiä suoria seinäpintoja sekä laajoja tiealueita. Ei näytä alkuunkaann viihtyisältä alueelta tältä kulmalta.Tuo kuva on ymmärtääkseni tästä kohtaa (StreetView) Hermannin rantatieltä. Renderi ei ihan vastaa hyväksyttyjä suunnitelmia, ja niihin hyväksyttyihin lienee tulossa muutoksia. Suunitelmissa on mm. liikenneympyrät keskuksen molemmille nurkille tuolle kadulle (siis tuo kuvassa etualalla oleva risteys olisi pieni liikenneympyrä) ja varaus ratikkapysäkille keskuksen oven edessä metroaseman alla. Hermannin rantatielle on piirretty myös yksisuuntaiset pyöräkaistat. Ratikkapysäkin kohdalla ei varmaan tule mahtumaan puita, mutta niitä on kyllä tuossa nykyisessäkin StreetViewissä heti selän takana, ja suunnitelmissa sinne lisää. Ratikkapysäkkien sijoittaminen tosin on ymmärtääkseni tällä hetkellä avoin kysymys, kun kääntösilmukan varaus on siirretty keskuksen eteläpuolella olevan kolmion mallisen korttelin ympärille. Aiemmin se oli keskuskorttelissa niin, että ratikat kulkivat kauppakeskuksen "sisä"katua. Voisin kuvitella, että ainakin silmukkaa käyttävien linjojen pysäkki siirtyy siis tuosta kuvasta korttelin verran eteenpäin. Linjoja on kylläkin tarkoitus tulla lopulta useita, ja kaikki eivät käänny silmukassa, eli tuo kuvassa näkyvä pysäkkivaraus voi tulla tarpeen. Ensi vaiheessa siihen tulee bussipysäkki.
Koko hommassa on sitten vielä avoin kysymys nimeltä Sörnäistentunneli, eli autotunneli Hermannin rantatieltä Sörnäisten rantatielle. Se on pudotettu poliitikkojen prioriteeteissa aika kauas, ja laskelmat sen liikennemääristä perustuvat ymmärtääkseni Keskustatunnelin toteutumiseen. Ilman Keskustatunnelia Sörnästen rantatie ei vedä semmoista määrää lisää liikennettä, että Sörnäistentunnelissa olisi paljon tolkkua. Kalasataman katusuunitelmat on kuitenkin ainakin viime vuoteen asti tehty sillä oletuksella, että tunneli toteutuu ja keskustaan menevä ohiajoliikenne muuttaa sinne. Mie epäilen, että käytännössä seuraa Hermannin rantantien bulevardisointi, koska tunnelit nyt vaan oisivat rahan haaskausta.





