[urbaanin keskustelun mekka] Suomen johtava rakentamisaiheinen valokuvaus- ja keskustelusivusto.
Mikä on Taloforum?
Tande kirjoitti:Vähän tulee mieleen tämä klassikko:Rakennus on klassikko vain jalustansa ja kattonsa ansiosta. Tasakattoinen suorakuutio ei tule klassikoksi, vaikka Cirrus onkin kova sana suomalaisessa tornikeskustelussa.
Klazu kirjoitti:Tukholmasta en osaa sanoa, mutta meillä tällaista rakentuisi lähinnä esikaupunkeihin. Niissäkin (mutta erityisesti täällä Downtownissa) katutasoon panostettaisiin huomattavasti enemmän ja rakennuksen yhteyteen sisällytettäisiin monenlaisia istutuksia ja vesiasetelmia. Kalasataman tapauksessa katutasoon ei tunnuta panostettavan yhtään, vaan ajatus on että kyse on kauppakeskuksesta ja sellaisena se katutasolla ei ole mitään väliä koska kukaan ei vietä siellä aikaa.Kuvista päätellen tuonne tulee istutuksia, joten en tuomitsisi vielä.
Klazu kirjoitti:Kalasataman tapauksessa katutasoon ei tunnuta panostettavan yhtään, vaan ajatus on että kyse on kauppakeskuksesta ja sellaisena se katutasolla ei ole mitään väliä koska kukaan ei vietä siellä aikaa.Kuva on kylläkin juuri puiston suunnasta, ja puistosta oli suunnittelukilpailu. Arkkinikkarin postaamasta pohjakuvasta näkyy, miten kauppakeskuksen kyljessä olevien katutason kaffilaterassien on tarkoitus olla osa puiston reunaa. Sanoisin, että asiaan on kyllä panostettu, vaikka en itse kyseisestä puistokilpailun voittajasta ollut kauhean innostunut. Saa nähdä sitten, muodostuuko tuo hyväksi terassipaikaksi ja mm. millainen melu käytännössä kuuluu Itäväylän sillalta.


Tande kirjoitti:Tämä renderi vaikuttaa ihan lupaavalta, niin katutason, kuin tornien julkisivujen osalta.Juuri tässä kuvassa katutason suunnittelu on mielestäni kaikkein huonointa. Ei puun puuta ja pitkiä suoria seinäpintoja sekä laajoja tiealueita. Ei näytä alkuunkaann viihtyisältä alueelta tältä kulmalta.
Klazu kirjoitti:Ei tästä viihtyisää aluetta varmastikkaan ole tulossa, mutta en epäile jalankulkuliikennettä. Onhan tossa metroasema, ratikkapysäkki ja bussien päättäri. Lisäksi käytännössä alueen kaikki palvelut on keskitetty kauppakeskukseen ja sotepalvelut viereiseen kortteliin. Sitten varmasti selityksiä löytyy sille miksi tohon ei mahdu sitä ja tätä. Toi on aika varjoinen paikka, ja todennäköisesti tossa alla kulkee kaikenmaailman yhteystunnelit kauppakeskuksen pysäköintihalliin, joten puut ovat varmasti sen takia poissuljettuja. Ja tietenkin autoille on oltava kaistoja. Varmasti jotkut köynökset teksisivät tuosta paljon miellyttävämmän paikan (voisivat kasvaa myös tuolta yläpihalta alaspäin). Mutta jostain syystä näitä ei juurikaan harrasteta uudiskohteissa vaikka olisi halpaa kuin saippua.Tande kirjoitti:Tämä renderi vaikuttaa ihan lupaavalta, niin katutason, kuin tornien julkisivujen osalta.Juuri tässä kuvassa katutason suunnittelu on mielestäni kaikkein huonointa. Ei puun puuta ja pitkiä suoria seinäpintoja sekä laajoja tiealueita. Ei näytä alkuunkaann viihtyisältä alueelta tältä kulmalta.
En oikein ymmärrä mikä tällä kulmalla tai tuolla toisella kulmalla synnyttäisi tornien juurelle jalankulkuliikennettä ja "pöhinää" pienen ratikkapysäkin ulkopuolelle.
veka kirjoitti:Kun uusia kuvia nyt tipahtelee, sitä enemmän harmittelen edelleen, miksi kaikki tornit tulevat saman konttorin samasta muotista. Menetetty tilaisuus, vaikka ei olisikaan floppi.Olen vähän samoilla linjoilla. Toki maailmassa riittää onnistuneitakin kokonaisuuksia, jossa useampi pilvenpiirtäjä on rakennettu samaan tyyliin.
Pekka Helin on kuitenkin Suomen nimekkäimpiä arkkitehtejä tällä haavaa ja Kalasatama hänen päätyönsä. Joten luotan yhä siihen, että tästä pystyy lopulta iloitsemaan.
Nyt ihmettelen vain, miksi havainnollisempia kuvia ei vieläkään esitetä, vaikka taloja jo rakennetaan.

