Taloforum.fi

[urbaanin keskustelun mekka] Suomen johtava rakentamisaiheinen valokuvaus- ja keskustelusivusto.

Mikä on Taloforum?

tekijänä pallo
RV kirjoitti:
Kazaam kirjoitti:Nyt kun ei_vaaaaaaaaan päädyttäisi kotimaisen elementtirakennuttajan tasaiseen 15-kerroksisten talojen rivistöön... Ihme homma koko homma, itse kun olen "aina" pitänyt Zucchin suunnitelmia jos ei täysin lopullisina niin ehdottomana modellina korkeudessa ja muodossa... Ehkä tämä "vertical"-markkinointi toisaalta tuo huomattavasti korkeampiakin ehdotuksia kuin mitä tähän asti on kaavailtu!
Haulikolla ammuttu katuverkosto (ei ruutukaava) ja kotimainen "maltillinen" elementtirakentaminen, siinä sellainen yhtälö että kyllä tuosta vielä uusi merihaka saadaan.
tekijänä RV
pallo kirjoitti:
RV kirjoitti:Nyt kun ei_vaaaaaaaaan päädyttäisi kotimaisen elementtirakennuttajan tasaiseen 15-kerroksisten talojen rivistöön... Ihme homma koko homma, itse kun olen "aina" pitänyt Zucchin suunnitelmia jos ei täysin lopullisina niin ehdottomana modellina korkeudessa ja muodossa... Ehkä tämä "vertical"-markkinointi toisaalta tuo huomattavasti korkeampiakin ehdotuksia kuin mitä tähän asti on kaavailtu!
Haulikolla ammuttu katuverkosto (ei ruutukaava) ja kotimainen "maltillinen" elementtirakentaminen, siinä sellainen yhtälö että kyllä tuosta vielä uusi merihaka saadaan.
Kun edes Merihaka... Ammoinen suunnitelma 15-kerroksisesta rivistöstä ennen Zucchin muka päätettyä suunnitelmaa kotimaiselta arkkitehdilta on muuten olemassa, muistakseni 1980-1990-lukujen vaihteelta...
tekijänä hmikko
pallo kirjoitti: Haulikolla ammuttu katuverkosto (ei ruutukaava)
En nyt haulikolla ammutuksi väittäisi. Sillan pohjoispuolen suunnitelmat muistuttavat lähinnä ruutukaavaa. Kadut ovat suorassa ja risteävät, mutta korttelit ovat jättikokoisia. Tornialueella kaartelevat rautatie ja Veturitie ja sen eritasoliittymä. Noista lähtökohdista sinne ei varsinaista ruutukaavaa voi saada, ellei Veturitietä sitten olisi ratkaistu kokonaan toisin ja katumaisesti.
tekijänä RV
hmikko kirjoitti:
pallo kirjoitti: Haulikolla ammuttu katuverkosto (ei ruutukaava)
En nyt haulikolla ammutuksi väittäisi. Sillan pohjoispuolen suunnitelmat muistuttavat lähinnä ruutukaavaa. Kadut ovat suorassa ja risteävät, mutta korttelit ovat jättikokoisia. Tornialueella kaartelevat rautatie ja Veturitie ja sen eritasoliittymä. Noista lähtökohdista sinne ei varsinaista ruutukaavaa voi saada, ellei Veturitietä sitten olisi ratkaistu kokonaan toisin ja katumaisesti.
Ed. viestissäni mainitsemani vanha edellisen vuosisadan "tasakorkokaava" itse asiassa taisi olla ruutua. Ruutua tai siksakkia, se ei ole olennainen kysymys Pasilassa, vaan korkeus ja arkkitehtuuri. Toivon, että tässä tullaan esittämään niin övereitä vaihtoehtoja, että päädytään siihen 20-40-kerrokseen. En kyllä tajua, miksi Zucchin suunnitelman, joka mielestäni on upea, tilalle täytyy väsätä joku uusi kilpailu. "Valitakseen" kotimainen Lowsy-Merihaka-suunnitelma koto-Suomesta tilalle kaiketi...
tekijänä Clepe
Senaattikiinteistöjen sivuilta bongattua:
Kuva
Vertailun vuoksi:
cobaink kirjoitti: Kuva
Kuva
Edit: tämä yökuva on ainakin nähty ennenkin.
Kuva

Nämä ovat siis Ratapihakortteleihin liittyviä kuvia. Asemakaavaa ei ole vielä hyväksytty, mutta itse prosessissa ei ole ilmeisesti viime vuoden jälkeen tapahtunut mitään. Havainnekuvan puistoissa on enemmän mutkikkuutta kuin varsinaisessa asemakaavaluonnoksessa. En tiedä ollaanko suunnitelmia muuttamassa tältäosin.
tekijänä hmikko
Etäisesti hirvittää mainosvideoiden puheet Helsingin uudesta keskustasta. Sekä tuleva että olemassa oleva arkkitehtuuri näyttää noissa kuvissa äkkiseltään varsin ankealta eikä todellakaan semmoisen maan pääkaupungilta, jossa tekisi mieli käydä. Itselläni on vaikeuksia kuvitella, että tornit pelastaisivat tuota kokonaisuutta. Tietysti vanha keskusta ei ole mhinkään katoamassa ja Helsingin postikorteissa näkyvä imago on varmasti vastaisuudessakin peräisin sieltä ja Töölönlahdelta.
tekijänä Clepe
hmikko kirjoitti:Etäisesti hirvittää mainosvideoiden puheet Helsingin uudesta keskustasta. Sekä tuleva että olemassa oleva arkkitehtuuri näyttää noissa kuvissa äkkiseltään varsin ankealta eikä todellakaan semmoisen maan pääkaupungilta, jossa tekisi mieli käydä. Itselläni on vaikeuksia kuvitella, että tornit pelastaisivat tuota kokonaisuutta. Tietysti vanha keskusta ei ole mhinkään katoamassa ja Helsingin postikorteissa näkyvä imago on varmasti vastaisuudessakin peräisin sieltä ja Töölönlahdelta.
Eikä mikään viittaa siihen että Pasilasta tulisi mikään uusi keskusta. Pasilassa yksinkertaisesti liian vähän asukkaita ja työpaikkoja. Lisäksi Pasilan saavutettavuus on huono muualta kantakaupungista ja joukkoliikenneyhteydet seudun idästä ja lännestä yleensä vaihdollisia. Muualtakaan katsottuna taas Pasila ei ole missään mielessä ylivertainen saavutettavuudessa nykyiseen keskustaan nähden, joten se on oikeastaan aika huono paikka uudelle keskustalle.
tekijänä hmikko
Clepe kirjoitti: Lisäksi Pasilan saavutettavuus on huono muualta kantakaupungista ja joukkoliikenneyhteydet seudun idästä ja lännestä yleensä vaihdollisia.
Jonain päivänä suunnitteilla oleva runkolinja 500 voisi olla oikeasti kohtuunopea ja ison kapasiteetin ratikkalinja, jonka varrella olisi "valmiin" Kalasataman lisäksi ainakin tiivistetty Herttoniemi ja linjan toisessa päässä Keilaniemi. Ei kyllä ihan ens vuonna.
tekijänä Clepe
Klazu kirjoitti:Olet oikeassa päätelmissäsi mutta kyllä aivan joka ikinen mainos puhuu "uudesta keskustasta" tai antaa ymmärtää sen suuntaista.
Minä sanoin että Keski-Pasilasta ei voi tulla mitään keskustaa, koska alueesta ei ole tulossa tarpeeksi tiivis eivätkä liikenneyhteydet ole kunnossa. En kai minä sille mitään voi että mainoksissa annetaan katteettomia lupauksia. Jotain rajaa ton miinustelun kanssa.
tekijänä RV
Lukuunottamatta torneja ja massiivista Triplaa nuo rakennukset ovat - eivät mitenkään ankeita - vaan ihan vain tylsiä. Niillä ei ole mitään sanottavaa.
  • 1
  • 61
  • 62
  • 63
  • 64
  • 65
  • 109