Taloforum.fi

[urbaanin keskustelun mekka] Suomen johtava rakentamisaiheinen valokuvaus- ja keskustelusivusto.

Mikä on Taloforum?

Avatar
tekijänä Clepe
#70842
Toivottavasti toi laajennus ei toteudu. Se kyllä blokkaa Asematien katulinjauksen ja eristää aseman ikävällä tavalla ympäröivästä kaupungista. Mielestäni toi Dixin mittakaavan erilaisuus suhteessa ympäristöön on ihan hyvä asia. Toi julkisivutekstuuri tekee myös talon korkeuden hahmottamisen vaikeaksi ainakin lännestä päin katsottaessa. Se että tonne on tehty perinteinen bussiterminaali on myös vähän typerää. Mieluummin olisin nähnyt jonkinlaista bussilinjojen uudelleensuunnittelua ja aseman alittavan yhdystunnelin busseille.
tekijänä Purkki^
#70843
Clepe kirjoitti:Se että tonne on tehty perinteinen bussiterminaali on myös vähän typerää. Mieluummin olisin nähnyt jonkinlaista bussilinjojen uudelleensuunnittelua ja aseman alittavan yhdystunnelin busseille.
Miten toi sitten olisi käytännössä toiminut? Vanhat bussilaiturit kuitenkin hävitetään ja tuonne alle uusia laitureita tulee muistaakseni 15. Bussiliikenne on varsin vilkasta tuossa kohtaa ja asema on monelle linjalle päätepysäkki.
tekijänä hmikko
#70844
Pistin plussaäänen Clepen kommentille, kun olen samaa mieltä siitä, että bussiliikenteen järjestelyt, mahdollisesta tulevasta ratikasta puhumattakaan, vaikuttavat hankalilta, ja että laajennettu Dixi on melkoinen möhkäle, jolla on estevaikutus. Ruotsinlaivan suurmuodon takia kuitenkin laittaisin sen laajennuksen. Nythän tuo on torso. Ja laajennus kai on päätetty ja selvä jo muutenkin.

Uusi alikulku olisi varmaan ollut paras ratkaisu, varsinkin ratikan kannalta, mutta tietysti se olisi maksanut.
Avatar
tekijänä Clepe
#70847
Purkki^ kirjoitti:
Clepe kirjoitti:Se että tonne on tehty perinteinen bussiterminaali on myös vähän typerää. Mieluummin olisin nähnyt jonkinlaista bussilinjojen uudelleensuunnittelua ja aseman alittavan yhdystunnelin busseille.
Miten toi sitten olisi käytännössä toiminut? Vanhat bussilaiturit kuitenkin hävitetään ja tuonne alle uusia laitureita tulee muistaakseni 15. Bussiliikenne on varsin vilkasta tuossa kohtaa ja asema on monelle linjalle päätepysäkki.
Kyllä siihen sen tunnelinkin olisi saanut mahtumaan, vaikka näin. Vaatisi tietenkin hieman isompaa remonttia, mutta olisi joukkoliikenteen käyttäjien kannalta paljon toimivampi ratkaisu. Laitureita ei tarvita montaa kun bussilinjoja ei päätetä Tikkurilaan, vaan ajetaan läpi. Samalla matkat nopeutuvat ja helpottuvat. Esimerkiksi Hakunilasta pääsisi 10 minuuttia nopeammin ja vaihdottomasti lentokentälle jos bussilinjat 61 ja 62 yhdistettäisiin.
tekijänä Purkki^
#70848
^ Jos tuolle olisi maksaja löytynyt niin varmasti olisikin toteutettu maanalaisena. Toki tuossa pitäisi sitten ottaa jo tosissaan ratikka huomioon ettei tulevaisuudessa joudu tekemään kalliita muutoksia. Uusi katuyhteys Jokiniemen puolella olisi myös ollut ongelma kun se halkaisee spondan ja vvo:n tontit. Melkein parempi olisi tehdä tunnelina tuonne KRP:n kulmalle asti.
Avatar
tekijänä Jim
#70849
Clepe kirjoitti:
Purkki^ kirjoitti:
Clepe kirjoitti:Se että tonne on tehty perinteinen bussiterminaali on myös vähän typerää. Mieluummin olisin nähnyt jonkinlaista bussilinjojen uudelleensuunnittelua ja aseman alittavan yhdystunnelin busseille.
Miten toi sitten olisi käytännössä toiminut? Vanhat bussilaiturit kuitenkin hävitetään ja tuonne alle uusia laitureita tulee muistaakseni 15. Bussiliikenne on varsin vilkasta tuossa kohtaa ja asema on monelle linjalle päätepysäkki.
Kyllä siihen sen tunnelinkin olisi saanut mahtumaan, vaikka näin. Vaatisi tietenkin hieman isompaa remonttia, mutta olisi joukkoliikenteen käyttäjien kannalta paljon toimivampi ratkaisu. Laitureita ei tarvita montaa kun bussilinjoja ei päätetä Tikkurilaan, vaan ajetaan läpi. Samalla matkat nopeutuvat ja helpottuvat. Esimerkiksi Hakunilasta pääsisi 10 minuuttia nopeammin ja vaihdottomasti lentokentälle jos bussilinjat 61 ja 62 yhdistettäisiin.
Eikös linjat 61 ja 62 ole tarkoituskin yhdistää linjaksi 562? :?

Ainakin tämän uutisen mukaan: http://www.hs.fi/kaupunki/a1393404300970
tekijänä Elazi
#70852
Clepe kirjoitti:Toivottavasti toi laajennus ei toteudu. Se kyllä blokkaa Asematien katulinjauksen ja eristää aseman ikävällä tavalla ympäröivästä kaupungista. Mielestäni toi Dixin mittakaavan erilaisuus suhteessa ympäristöön on ihan hyvä asia. Toi julkisivutekstuuri tekee myös talon korkeuden hahmottamisen vaikeaksi ainakin lännestä päin katsottaessa. Se että tonne on tehty perinteinen bussiterminaali on myös vähän typerää. Mieluummin olisin nähnyt jonkinlaista bussilinjojen uudelleensuunnittelua ja aseman alittavan yhdystunnelin busseille.
Mä oon ymmärtänyt, että ainakin 2. vaihe toteutuu. Selviää esim. tästä Vantaan Sanomien uutisesta.
Avatar
tekijänä Bernheart
#71047
Purkki^ kirjoitti:En tiedä milloin viralliset avajaiset on, mutta kyllä tuolla pikkuhiljaa alkaa liikettä olemaan. Meillä siirtyy työterveys tuohon taloon ja toiminnot siinä alkaa 1.12

Valmis tuo ei ole vielä moneen vuoteen. :) Voivottavasti toinen vaihe alkaisi mahdollisimman nopeasti ensi vuoden alussa. Nyt käytössä oleva asemarakennus saa kyytiä aika nopeasti.
http://www.terveystalo.com/fi/Ajankohta ... helpommin/

Tässä Terveystalon tiedote asiasta. Toivottavasti kaikki kynnelle kykenevät menevät maanantaina 1.12. tsekkailemaan mestoja ja ottamaan pari kuvaa, miltä tilanne näyttää kun ensimmäiset käyttäjät asettuvat tuohon rakennukseen.
Avatar
tekijänä RV
#71071
Japanissa on rakennettu tunneleita rakennusten läpi - sellainen Dixin läpi muuten melko siistin näköinen. Arkkitehtoonisesti aseman torni jäisi vailla tuota mielestäni hyvin tyylikästä laajennusratkaisua torson näköiseksi. Sellaiseksi "joku piti varmaan vielä tohon tulla muttei sit kai raha riittänyt"-näköiseksi rakennukseksi.
tekijänä hmikko
#71519
Arkkivahti oli luemma mukana arkkitehtien ja kaupungin viskaalien kierroksella rakennuksessa ja kirjoittaa blogissaan kuvien kanssa:

http://arkkivahti-arkkivahti.blogspot.f ... ew=classic

Itse en ollut aiemmin tajunnut tuota, että vain Dixi on Lahdelma & Mahlamäen suunnittelema, asemasilta ei. Arkkivahti ihmetelee, että mainostetulle Suomen suurimmalle viherkatolle ei ole käyntiä eikä se ole talon käyttäjien hyödynnettävissä muuten kuin ikkunasta katseltavana. Itselläkin oli tuo käynyt mielessä.

Kuva
Viimeksi muokannut hmikko, 21.12.14 13:25. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
tekijänä zeizei
#71600
Kaarevat muodot sekä lasi&teräs näyttävät todella hienoilta. Tällaista toivoisi Pasilaankin.

Toivottavasti bussiterminaali on myös livenä viihtyisä, nyt näyttää vähän siltä että voi olla kolkko. Katettu tila, mutta ei silti suljettu.
  • 1
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 17