Taloforum.fi

[urbaanin keskustelun mekka] Suomen johtava rakentamisaiheinen valokuvaus- ja keskustelusivusto.

Mikä on Taloforum?

tekijänä grendy
zeizei kirjoitti: Tässä kuvassa paistaa harvinaisen pahasti elementit ja niiden sävyerot.. Toivottavasti ei näytä tuolta livenä.
Tervetuloa katsomaan oikeaa tornia sit sieltä Shanghaista kun täällä tuut käymään ;).. Kuten jo aiemmin todettu, tollaseen elementtiin vaikuttaa mielettömästi auringon- ja oma katselukulma. Juuri nyt kun katon tornia ikkunasta niin ei erotu yhtään sävyerot, mutta jos jostain toisesta kulmasta sitä katsoo niin taas erottuu... Ilman aurinkoa ei tosiaan erotu ollenkaan. Eli ei mikään nappisuoritus edelleenkään materiaalin valinnassa... Varmasti elementit on näyttänyt tehtaalla keinovalossa oikein hyvältä ja mustalta mutta not in real life...
tekijänä grendy
Kuva

Ihan liian kauan kun pistänyt viimeks tästä samasta kulmasta huonolaatusen kännyräpsyn :)
tekijänä TommiM
Tornihotellissa on alkanu häiritsemään se sama mikä Ilveksessäkin. Ne on liian matalia suhteessa leveyteensä. 10-15 kerrosta lisää ja torni näyttäisi huomattavasti sirommalta ja, ainakin minun silmään, kauniimmalta.
tekijänä grendy
TommiM kirjoitti:Tornihotellissa on alkanu häiritsemään se sama mikä Ilveksessäkin. Ne on liian matalia suhteessa leveyteensä. 10-15 kerrosta lisää ja torni näyttäisi huomattavasti sirommalta ja, ainakin minun silmään, kauniimmalta.
Näinhän se ikävä kyllä on. Vaikka alkuunsa tonttia katseli ja ihmetteli miten siihen mahtuu talo niin nyt voi todeta että hyvin mahtui, vähän liiankin hyvin!
tekijänä arkkinikkari
Tampereen kaupunkirakenteessa mieluummin puolet pois leveydestä kuin tuplasti lisää korkeutta. Olisi nimittäin aika yksinäinen hammas vielä merkittävästi korkeampana.

Rahastahan se sirous tietysti on kiinni. Kun hissit, portaat ja kuilut vievät jokaisesta kerroksesta jotakunkin vakiomäärän tilaa, niin tulee edullisemmaksi rakentaa mahdollisimman paljon käyttötilaa jokaiseen kerrokseen.
tekijänä henkka
Pääsisäänkäynnille näytettiin tänään asennettavan katosta. Pikaisesti katsottuna se näytti hieman liian isolta, oli musta sekä veturitalleihin ja torniin nähden oudon orgaaninen. Luulen että katos yrittää viitata vesitornin parvekkeisiin. Täytyy koittaa ehtiä katsomaan lähemmin.
tekijänä Jussi
henkka kirjoitti:Pääsisäänkäynnille näytettiin tänään asennettavan katosta. Pikaisesti katsottuna se näytti hieman liian isolta, oli musta sekä veturitalleihin ja torniin nähden oudon orgaaninen. Luulen että katos
yrittää viitata vesitornin parvekkeisiin. Täytyy koittaa ehtiä katsomaan lähemmin.
Tuossa se sisäänkäynti näkyy. Pahoittelen, kuva on räpsäisty kännykällä auton ikkunasta.. mutta tuo nyt on kuitenkin vain kehikko joten on vaikea sanoa miltä se näyttää katettuna. Kenties se hirveästi edes muutu, mutta nykyisellään tuo muukin julkisivu katutasossa on niin epämääräinen ettei mitenkään voi tietää kuinka onnistunut tuosta tulee. Vähän tulee mieleen ne tornin huippuosan teräkset ja toisaalta ehkä vähän jonkun tunnetun metroaseman sisäänkäynti :smt001

Hotelli muuten aukeaa 15.10 eli reilun 5 viikon päästä.. lisää vauhtia saavat kyllä laittaa että tuo sisäänkäynti ja piha-alue yms. saadaan jotenkin järkevään kuosiin! Itse tornihan on tosiaan kanssa vähän kesken noiden julkisivujen osalta. Luulisi että töiden tekeminen vaikeutuu oleellisesti hotellin ollessa käytössä.. :roll:

Kuva
tekijänä henkka
Se katos, itse asiassa kaksi katosta, toinen on kaaren sisäänkäynnin päällä ja on hieman pääoven katosta lyhyempi.

Kuva

Kuva

Pidän katoksista, orgaanisia ja mekaanisia samanaikaisesti mutta en ymmärrä miksi ne ovat veturitallin seinässä Tornihotellin sisäänkäyntejä kattamassa. Ne eivät sovi veturitalleihin, eivätkä ne ole millään tavalla linjassa tornin ulkoasun kanssa. Jos torni olisi musta, orgaaninen mutta kuitenkin mekaaninen, ymmärtäisin katokset kynsinä, jotka ankkuroivat tornin veturitalleihin tunkeutuen läpi ulkoseinistä. Nyt katokset vain ovat. Hienot mutta kokonaisuuteen sopimattomat.

Veturitallien takapiha on valmis asvaltoitavaksi ja kääntöpöydän kuoppa näyttäneen katettavan puukannella.

Kuva

Kuva
tekijänä 16valve
Manuaalista asennusta, kuten seinien saumausta ja valomainosten kiinnikkeitä. Aika huima työpaikka!
Yle kirjoitti:Tornihotellin työmies keikkuu lähes sadassa metrissä - katso kuvat!
Maallikkoa huimaa ajatuskin työpäivästä hotellin ulkoseinällä, mutta yrittäjä Roman Saukkonen on tottunut korkeuksiin. Erikoinen ura alkoi lähes sattumalta.

Tampereen keskustaan nousseen tornihotellin ohi kulkeneet ovat saattaneet hieraista viime päivinä silmiään parikin kertaa. Ulkoseinällä, lähellä noin 90 metriin kurkottavaa huippua, on roikkunut köysissä kypäräpäinen mies puuhailemassa seinäelementtien kimpussa.
– Julkisivulle ei rakennuksen tuolla puolella pääse huoltokelkalla, joka muuten ulottuu lähes talon ympäri, sanoo työmaapäällikkö Matti Julin rakennusliike SRV:stä.
– Tuolla katvealueella esimerkiksi seinän saumausta joudutaan tekemään köysilaskeutujan avulla. Samalla asennetaan hotellin valomainosten kiinnikkeitä.

"Ei väliä, miten korkealla ollaan"
Seinällä keikkuva mies on Roman Saukkonen, joka pyörittää Tampereella pientä korkeisiin paikkoihin erikoistuvaa Vertikaalipalvelut-yritystä. Saukkosen päätä ei herkästi huimaa.
– Totta tässä työssä on pieniä eroja riippuen siitä, onko kerroksia seitsemän vai 25. Mutta muuten minulle ei ole juuri väliä, miten korkealla hommaa tehdään.

Tornihotelli on kuitenkin yritykselle selvästi korkein työmaa tähän asti. Aiemmin Saukkonen on roikkunut esimerkiksi 48-metrisen Amurinlinnan ja 63-metrisen hotelli Ilveksen seinällä.

Kaikki alkoi linnunkakasta
Roman Saukkosen urapolku on lähes yhtä erikoinen kuin nykyinen työnkuva.
– Pestauduin armeijan jälkeen ihan tavallisiin ikkunanpesuhommiin. Kerran ollessani työmaalla Tampereen teknillisellä yliopistolla joku professori osoitti korkealla ikkunassa olevaa linnunjätöstä ja heitti vitsinä, että käypä pesemässä tuo.

Ajatus alkoi kyteä kiipeilyä harrastavan Saukkosen päässä.
– Tiesin jotain köysissä roikkumisesta, ja ehdotin silloiselle esimiehelle toiminnan laajentamista korkeampiin paikkoihin. Kävin sitten myös pesemässä sen linnunkakan, Saukkonen nauraa.
– Seuraavana vuonna perustin sitten oman yrityksen.

Roman Saukkosen mukaan seinällä työskentely saattaa maanpinnalle näyttää rennolta, mutta todellisuudessa lihasvoimaa tarvitaan.
– Työ on fyysisesti yllättävän vaativaa. Itse käyn talviaikaan aktiivisesti kuntosalilla, kun näitä töitä on vähemmän.

Kuva

Kuva

Kuva
http://yle.fi/uutiset/tornihotellin_tyo ... at/7458002
tekijänä Kantti
Vanha kunnon poosmannin tuoli näemmä käytössä! Onkohan laskettu että tulee halvemmaksi kuin nostolava-auto? Pitää olla tarkkana ettei työkalut lipsu käsistä, aika pitkä matka alas hakemaan ja voi johonkin osuakin.

Tuossa valossa seinä näyttää enemmän ruostepintaiselta corten teräkseltä kuin mustalta. ;)
tekijänä grendy
Kuva

Siellä se nimi nyt sitten on.
tekijänä heihachi
Sama tuli tänään itsekin bongattua, laitetaan nyt kuvatkin vaikka pari melkein saman toistoa on.
Klikkammalla / ottamalla view image tjsp tai suora url erikseen näkyy kokonaiset isompana.

Asemalaiturilta 1,
Kuva

Vähän tarkemmin,
Kuva

Laikunlavalta / kirjastopuistosta,
Kuva

Keskustorin laidalta,
Kuva

Tornin ja Tullintorin välistä,
Kuva
tekijänä Luukie
Tylsä nimi, mutta ei..Kyllä mä siellä käyn kun se avataan vuoden sisällä. On vissiin niin näkyväkkä paikalla mansessa että saa jo kuuluisuutta sen takia. Luultavasti menestyy tosi hyvin. Toivottavasti rahoilla tehdään julkisivuun jotain muutoksia. Itse ainakin aijon käydä paikanpäällä tänä vuonna.
  • 1
  • 113
  • 114
  • 115
  • 116
  • 117
  • 129