Kaavavalitusten muuttaminen maksullisiksi on askel kohti plutokratiaa, en kannata. Jotain kuitenkin pitää tehdä, ettei kuka tahansa pulliainen voi viivästyttää mitä tahansa rakennushanketta jopa vuosilla.
Olen tässä miettinyt, että Suomen suurimmissa kaupungeissa tai ainakin PK-seudulla voitaisiin järjestää kansanäänestys alueiden muuttamisesta: kaupunki jaetaan 500mx500m ruudukoksi, ja ruuduista voi äänestää vaikka viittä. Äänestyksen tulokset tulevat vaikuttamaan olennaisesti siihen, minne päin kaupunkia tulevaisuudessa rakennetaan. NIMBYille voidaan sitten viattomina sanoa: "Mitä te valitatte, tehän valitsitte tämän alueen?"
Alla oleva menee vähän off-topiciksi, mutta olen pohtinut asioita ja minun tekee mieli kertoa ne kokematta tarvetta perustaa uusi topic sitä varten.
Tässä vähän pohtiessani totesin, että NIMBY-ilmiö on varmaan jonkinlainen ihmisen reviirinpuolustusvietin ilmentymä. Kun ihminen saa tietää, että hänen tai hänen laumansa (Joka tässä tapauksessa tarkoittaa kaupunginosaa) alueelle tulee jotain uutta ulkopuolisten toimesta, vietti astuu esiin. Sitten NIMBYt käyttävät kaikkia kanavia saadakseen alueen "pelastettua" ja kokeakseen voittaneensa reviiritaiston. On muitakin asioita, joiden kautta voi todeta, että ihmisen käyttäytyminen poikkeaa vähemmän eläimen käyttäytymisestä kuin ihminen kuvittelee tai ainakaan kehtaa myöntää.
Eilen Helsingin Uutisissa oli kaksi mielipidekirjoitusta, joissa puolustettiin Malmin lentokentän säästämistä. Maaperän vetelyys on ihan hyvä kirjoituksissa esille otettu pointti ja jos minä olisin diktaattori, se olisi pahin pullonkaula Malmin lentokentän asuinalueeksi muuttamisen suhteen. Toinen sanoi, että lentokenttää tarvitaan
lentokentäksi. Harvinaisen huono tekosyy, sanoisin. Ei ole reilua, että tuhansille ihmiselle jätetään rakentamatta turvapaikka sen takia, että muutamalla sadalla pitää olla harrastuspaikka.
Luin tässä jokin aika sitten myllypurolaisten ja merirastilalaisten NIMBYjen kirjoituksia metsiensä säästämisestä. Mainittiin muun muassa, että metsä on eläinten koti. Ja minä kun luulin, että ihmiskuntamme pitää ihmistä ja hänen asuntoaan eläintä ja sen asuntoa arvokkaampana... Puhuttaessa arvokkaan lähiluonnon tuhoamisesta on myös hyvä muistaa, miltä näyttää Maamme halutuin asuinalue:
http://maps.google.fi/maps?ll=60.173938 ... 5&t=k&z=17
NIMBYjen on turha puolustautua sanomalla: "Et tiedä miltä meistä tuntuu kun sun asuinseutua ei tuhota..." Väärin. Asun tulevan Kruunuvuorenrannan asuinalueen vieressä. Hyvä. Saadaan lisää elämää, paremmat palvelut ja tehokkaampi joukkoliikenne tänne peräkylille sekä helpotetaan Helsingin asuntopulaa.