- 03.03.12 10:57
#44753
Vähän tilannepäivitystä hankkeesta.
Länsiväylä kirjoitti: Ely-keskus lyttää Lommilan suunnitelmat
Uudenmaan Ely-keskuksen mielestä Lommilan hanke haittaa merkittävästi Espoon keskuksen kaupallisia palveluja ja niiden kehittämistä.
Ely-keskuksen mielestä asiointi perustuisi liikaa henkilöautoiluun eikä palvelujen saatavuutta ole taattu.
Uusi asemakaavaehdotus ei Ely-keskuksen mukaan myöskään vastaa kaksi vuotta sitten tehtyä palautuspäätöstä.
Turunväylän ja Kehä III:n haarukassa sijaitsevaan Lommilan kolmioon suunnitellaan lähes parinsadantuhannen kerrosneliön suuruista keskittymää kaupalle, toimistoille, hotellille ja teollisuudelle.
Kahden keskusliikkeen päivittäistavarakaupoilla olisi tilaa yhteensä 8 800 neliötä.
Kaupunkisuunnittelulautakunta jätti asemakaavaehdotuksen jälleen keskiviikkona pöydälle.
– Ely-keskuksessa ollaan aika kriittisiä, mutta olemme kyllä neuvotelleet heidän kanssaan, sanoo aluearkkitehti Mikko Kivinen.
Kivinen hämmästelee, ettei Espoon teettämä ympäristöselvitys kelpaa Ely-keskukselle. Aiemmin Ely-keskus päätti ettei Lommilasta tehdä yvaa, mutta harkitsee nyt sen tekemistä. Päätös tehtäneen tässä kuussa.
– Se on vähän hassua, kun hanke on jo näin pitkällä.
Noin vuoden kestävä yva-arviointi ei silti estä kaavahankkeen etenemistä. Rakentaminen Lommilassa alkanee aikaisintaan 2015, mutta tuskin vielä silloinkaan.
Luontoarvot on huomioitu paremmin uudessa kaavaehdotuksessa, selvittää Kivinen.
– Esimerkiksi hulevesialtaita on lisätty, etteivät vedet valu suoraan Espoonjokeen. Se parantaa nykytilannetta, sillä nythän hulevesiä ei Lommilassa käsitellä mitenkään.
Glomsinjoen rantavyöhykettäkin on levennetty eikä vesistöön saa kipata lunta.
Entä Lommilan vaikutus Espoon keskukseen?
– Kaupungin mielestä haittaa ei ole.
– Asemanseutuahan viedään edelleen eteenpäin, vaikkakaan ei toivotussa vauhdissa. Suhdanteet vaikuttavat intoon, Kivinen toteaa.
Espoon raidevisiossa pikaraitiotie kulkee tulevaisuudessa Jorvin, Lommilan, Espoon keskuksen, Suurpellon ja Tapiolan väliä.