tissot kirjoitti:Alue tulee joka tapauksessa tiivistymään ja on nykyisellään juuri se tekniikan hotspot Suomessa mistä löydät Nokian R&D laitoksen, Samsung, Ericsson, Huawei juuri rakentamassa omaansa. Keilaniemen pääkonttorit me kaikki tiedämmekin. Jos joku suomalainen tai ulkomaalainen yritys ei tiedä Suomen johtavan tekniikan laitoksen sijaintia minne nämä ulkomaalaiset yritykset hakeutuvat, on sillä puolella silloin jotain ongelmia.
Jostain syystä teknologiateollisuus tykkää ghettoutua omille alueilleen ns. oikean kaupungin ulkopuolelle. En osaa selittää tätä, mutta inspiraationa varmasti toimii Silicon Valley. Logiikkana varmasti se että nuoren alan on kannattanut etabloitua sinne missä maa on halpaa. Mutta mun nyt on vaan vaikea uskoa että väljä rakenne jotenkin lisäisi innovatiivisuutta.
Jos miettii vaikka pankki/finanssi/vakuutus-sektoria, markkinointia, mediaa, kulttuuria, muotia jne. Niin nämä yleensä sijoittuvat kaupunkien keskustoihin tai kantakaupungin reunamille. Eli paikkoihin missä liikkuu ihmisiä. Ja nämä alat liittyvät melko kiinteästi kauppikseen ja taikkiin. Ylipäänsä tämä ajatus siitä että TKK/Aallon tehtävänä olisi jotenkin pönkittää pelkästään Keilaniemen IT-alaa on mulle täysin outo. Uudet ideat kelpaavat ihan miltä alalta tahansa.
tissot kirjoitti:Itse Helsingin yliopistosta valmistuneena vierastan vain noita ajatuksia. Itse pidän paljon luovempana yhtenäistä kampus aluetta meren rannalla (5 minuutin metro matka Helsingin ytimeen), kuin sikin sokin olevaa kaupunki rakenteeseen sijoitettua kampus aluetta. Muistetaan taas ettei Otaniemi ole mikään keskus, joten olisimme rakentamassa näennäistä pientä keskusta aluetta. Olisiko se todella viihtyisämpi? Orgaaninen kasvu laajenee joka tapauksessa Tapiolan suunnalta.
Luulen aika monen ulkomaalaisen olevan innoissaan Otaniemen kaltaisesta alueesta ja vaivattomasta, nopeasta liikkumisesta Helsinkiin minkä se tarjoaa.
Ensinnäkin matka-aika metrolla kamppiin on 10 minuuttia, säästöä nykyiseen verrattuna 4 minuuttia. Otaniemi siis on niitä harvoja paikkoja mistä matka-aika edes lyhenee.
Totta Otaniemi ei todellakaan ole mikään keskus, miten se voisi sitä edes olla, siellähän ei ole mitään keskukselle tunnusomaista: sekoittunutta maankäyttöä, korkeaa rakennustiheyttä sekä näiden yhdessä tuottamia monipuolisia palveluita. Mutta minkä ihmeen takia siellä ei voisi olla keskusta? Ja mikä on näennäinen keskus? Onko Leppävaara näennäinen koska se on pieni?
Ja perustelkaa nyt ihmeessä minkä takia Otaniemen
ehdottomasti ei saa rakentaa mitään joka oikeasti hyötyisi nopeasta metroyhteydestä, kuten vaikka asuntoja, vaan paikalla pitää olla
useita ruohikko-parkkipaikka-yhdistelmää josta
yhtä käytetään laajemmin pari kertaa vuodessa.
Ja mikä tämä orgaaninen kasvu on? Ja vielä Tapiolasta, joka on itsessään rakennettu omakotitaloaluetta vastaavalla aluetehokkuudella?! Ei ole mikään salaisuus että täydennysrakentaminen on aika helvetin vaikeaa asukkaiden vastustuksen takia, joten en luottaisi että Tapiolassa tapahtuisi yhtään mitään sitä keskustaa lukuunottamatta. Miten mä asian näen niin voimakas täydennysrakentaminen on ainoa tapa saada länsimetroinvestointi näyttämään edes kaukaisesti järkevältä. Nyt näyttää sen suhteen todella huonolta; metron hinta on yli tuplaantunut mutta täydennysrakentamissuunntelmia lähinnä karsitaan.
Ajoneuvoliikenteen siirtyessä Keskustatunneliin voidaan jalankulkijoiden liikenneturvallisuutta ja viihtyisyyttä parantaa usealla kadulla lisäämällä ajoneuvoliikenteelle varattua katutilaa.
-Helsingin Kaupunginsuunnitteluvirasto