Taloforum.fi

[urbaanin keskustelun mekka] Suomen johtava rakentamisaiheinen valokuvaus- ja keskustelusivusto.

Mikä on Taloforum?

Avatar
tekijänä henkka
#47532
Suomen suurin sillansiirto katkaisee metroliikenteen reiluksi viikoksi Kulosaaren ja Ruoholahden väliltä. Metroliikenne on poikki 14.–22. heinäkuuta. Kulosaaresta itään metrot kulkevat kahdeksan minuutin vuorovälillä.

Metroliikenteen seisauttaminen asuinrakentamisen takia on poikkeuksellista. Poikkeuksellinen on siltaremonttikin, sillä metroradan uusiminen on yksi vaativimmista teknisistä vaiheista koko Kalasataman keskuksen rakentamisessa. Betoninen, 130 metriä pitkä silta painaa 2 600 tonnia. Remontissa uusitaan samalla myös kiskot. HSL käyttää liikennekatkosta hyödykseen tekemällä lännessä metron huoltotöitä.
http://omakaupunki.hs.fi/paakaupunkiseu ... aa_metron/
tekijänä Kazaam
#47617
http://www.youtube.com/watch?v=nb8nkcyP5Y4

Kyseisestä animaatiosta selviää aika hyvin mitä sillä Kalasataman keskuksen "sillansiirrolla" käytännössä tarkoitetaan. Itselleni ainakin tuo kertoo paljon enemmän kuin puoli sivua tekstiä. Tuntuu vain aika monella kaupunkilaisella olevan väärinkäsitys siitä, että koko Kulosaaren silta siirtyy. Liekö sitten luetunymmärtämisessä jotain puutteita. :roll:

Samaten näkyy webcamista eri työvaiheita. Näköjään ovat heti vuorokauden vaihtuessa keskellä yötäkin työn touhussa.

http://www.kalasatamankeskus.fi/rakentaminen
tekijänä Kazaam
#47716
Katselin tuossa tylsyyttäni Helsingin kaupunginvaltuuston kokousta kesäkuun alusta. Linkki.

Muutama mielenkiintoinen uusi asia (ainakin itselleni) tuli sieltä ilmi.
Ehkä mielenkiintoisin asia löytyy Yrjö Hakasen (SKP) puheenvuorosta, nimittäin seuraavaa:

"Tornit tuossa Kalasataman alueella nousevat 20- ja 33-kerrokseen. Käytännössä ne voivat olla tätäkin korkeampia, koska asemakaavakarttaan on lisätty SRV-yhtiöiden vaatimuksesta oikeus ylittää kerrosluku tarvittaessa kahdella." Tiedä sitten menisikö kerrokset ylöspäin vai maan alle.

Periaatteesta kaikkea vastustavien henkilöiden puheenvuorojen lisäksi löytyy myös täysin oikeutettua huolta muun muassa julkisivumateriaaleista ja jalankulkuympäristöstä.

Suosittelen katsomaan etenkin Laura Kolbeen (Kesk) puheenvuoron (1:00:10 eteenpäin), jonka jälkeen tulee keskustelua julkisivumääräyksistä. Myös sekä Kaarin Taipale (SDP) (1:12:00) että Suzan Ikävalko (Vihr) (1:15:00) antavat kommentit katutason elävyydestä ja suljetun kauppakeskuksen vaikutuksista siihen.

Pekka Saarnio (Vas) sanoi hyvin seuraavasti: "-- on haastetta saada tämä kaupunki elämään. Kyllä sitä ylöspäin saadaan ja leveälle, mutta koska se kaupunki saadaan elämään?"

Melko huvittavaakin keskustelua löytyy, esimerkiksi yhdessä kohti muun muassa Manhattanista asiaa. :lol:
tekijänä Kazaam
#48196
Jostain syystä ei tule yhtään yllätyksenä:
uuttahelsinkia.fi kirjoitti:SRV sopeuttaa Kalasataman keskuksen työmaan aikataulua pääoman sitoutumisen jarruttamiseksi huomioiden korttelin asemakaavasta Helsingin hallinto-oikeuteen tehdyn valituksen. Hankkeen suunnittelu ja kaupallistamiseen tähtäävät työt jatkuvat. Myös kaupungin tilaamat infratyöt jatkuvat.

Työmaatoimintojen sopeutus loppuvuoden kuluessa koskee SRV:n omaperusteisia osia. Kaupungin tilaamat infratyöt jatkuvat ainakin vuoden loppuun asti. Näihin kuuluu muun muassa Kalasataman alueen yhteinen jäteasema.

SRV:n pääomia arvioidaan sitoutuvan hankkeeseen vuoden loppuun mennessä noin 22 miljoonaa euroa. Hanke jakautuu pitkälle ajalle eikä asemakaavan lainvoimaisuuden viivästymisellä arvioida olevan vaikutusta SRV:n tämän vuoden tulosohjaukseen eikä hankkeen kokonaisaikatauluun tai -kannattavuuteen.

Aikataulun muutoksen vuoksi myös alunperin lokakuulle ajoitettu Itäväylän kiertotien käyttöönotto siirtyy myöhemmäksi.
Saa nähdä kuinka paljon sitten loppupeleissä vaikuttaa, toivottavasti nyt puhutaan kuukausista eikä vuosista... toki aina voi toivoa. Ilmeisesti tässä nyt olla kyse siitä, että työt oli aloitettu jo ennen kuin varsinainen muutettu asemakaava oli hyväksyttiin kesäkuussa.

Vielä virallinen pörssitiedote SRV:n sivuilta.
tekijänä ebutler
#48199
Kazaam kirjoitti:Saa nähdä kuinka paljon sitten loppupeleissä vaikuttaa, toivottavasti nyt puhutaan kuukausista eikä vuosista... toki aina voi toivoa. Ilmeisesti tässä nyt olla kyse siitä, että työt oli aloitettu jo ennen kuin varsinainen muutettu asemakaava oli hyväksyttiin kesäkuussa.
Päivän Hesari kertoo, että valittaja on VTT:llä työskentelevä tekniikan tohtori, jonka mukaan hankkeelta puuttuvat kunnolliset paloturvallisuusmääräykset. Valituksessa pidetään myös korkeita ja tuulisia kansipihoja maankäyttö- ja rakennuslain määräysten vastaisina.

Ilmeisesti vähintään 6 - 12 kuukauden viivästys tulossa. Poikkeuksellisesti täytyy sanoa, että tällä kertaa valitus ei näytä olevan pelkkää kiukutteluhenkistä nimby-keljuilua, vaan perustuu ihan asiallisiin teknisiin faktoihin. Sinänsä tuossa on kyllä enemmänkin rakennuslupa- kuin asemakaava-asiaa.
Avatar
tekijänä UPnotOUT!
#48221
Tuo on puhdasta kiusantekoa -ei muuta. Paloturva-asiat eivät liity kaavaan ja kannen tuulisuus....totta kai meren lähellä tuulee.
Puhdasta valitusjärjestelmän hyväksikäyttöä ja rahan tuhlaamista.
tekijänä HCB
#48248
Miten hanke voi myöhästyä noin paljon? Ymmärrän kyllä, että paloturvallisuus pitää olla kunnossa, mutta luulisi, että suunnitelmat saataisiin kuntoon nopeamminkin kuin vuodessa..
Avatar
tekijänä UPnotOUT!
#48252
Valituksen käsittely vie aikansa byrokratialta. Myös mahdollinen jatkovalitus KHO:n hidastaa, mikäli valituslupa irtoaa. Kuten sanottua, valituksella ei tarvitse olla ihmeellistä pohjaa. Tämä on siis puhdasta ilkivaltaa -laillista sellaista.
Muistaakseni Kurt Bymanin metrovalituksen perusteet olivat mahdollinen junien aiheuttama tärinä ja puutteelliset pelastustiet. Nämä kaikki olivat täysin perusteettomia hatusta keksittyjä valituksia ja ne hylättiin. Tavoite kuitenkin meni maaliin eli hanke viivästyi -kiusa se on pienikin.

Osmo Soininvaaran Kalasatamaa käsittelevän blogin sivuilla saman niminen henkilö (kuin tämä valittaja) mouhoaa, että näin pohjoiseen ei saisi rakentaa lainkaan uutta lämmitettävää kuutiopinta-alaa. Taloja on kuulema Suomessa ja Helsingissä tarpeeksi PISTE!
Avatar
tekijänä JR
#50243
Krio kirjoitti:Tulee näyttämään tosi hyvältä, jos tornit eivät tule olemaan samasta betonimöhkkäleestä veistettyjä.
hmikko kirjoitti:Kalasataman tornit eivät toisaalta näytä kyllä kuvissakaan kovin hääveiltä.
Esillä olleista havainnekuvista ei kannata vielä vetää ihan lopullisia johtopäätöksiä. Olin reilu kuukausi sitten yhteydessä Kalasataman projektipäällikköön ja kysyin tornien arkkitehtuurista. Vastaus oli tällainen (kysyin samalla myös Pasilan torneista):
KSV kirjoitti:Ensimmäisten tornien yksityiskohtainen suunnittelu on käynnissä Arkkitehtitoimisto Helinillä. En ole vielä itsekään nähnyt rakennuslupaan tähtääviä julkisivupiirustuksia. Asia tarkentuu vielä tämän vuoden puolella. Asemakaavassa on määrätty, että rakennusten tulee olla valkoisia ja materiaaleista betoni on kielletty. Rakennukset tulevat olemaan hahmoltaan samanlaisia, joskin pientä variaatiota varmasti esiintyy. Muistuttaisin, että Pasilan torneja ei ole vielä kukaan suunnitellut rakentaakseen ne, joten niiden ulkoisen hahmon arviointi on turhan aikaista.

Koitamme ainakin aluksi tehdä yhtenäisen kokonaisuuden, jos se osoittautuu huonoksi ratkaisuksi, muutamme suunnitelmia rakentamisen myötä. Rakentaminen kestää kymmenen vuotta.

Asemakaava on valmis, mutta seisoo hallinto-oikeudessa tällä hetkellä. saanee lainvoiman vuoden sisällä.
Jos samanlaisuus alkaa jossain vaiheessa tympiä, kannattaa siis viestitellä Kaupunkisuunnitteluvirastoon.
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 105