Taloforum.fi

[urbaanin keskustelun mekka] Suomen johtava rakentamisaiheinen valokuvaus- ja keskustelusivusto.

Mikä on Taloforum?

Teemme pieniä päivityksiä ja korjauksia Talossa.
Sivustolla saataa esiintyä satunnaisesti mm. englannin kieltä.
#44753
Vähän tilannepäivitystä hankkeesta.
Länsiväylä kirjoitti: Ely-keskus lyttää Lommilan suunnitelmat

Uudenmaan Ely-keskuksen mielestä Lommilan hanke haittaa merkittävästi Espoon keskuksen kaupallisia palveluja ja niiden kehittämistä.

Ely-keskuksen mielestä asiointi perustuisi liikaa henkilöautoiluun eikä palvelujen saatavuutta ole taattu.

Uusi asemakaavaehdotus ei Ely-keskuksen mukaan myöskään vastaa kaksi vuotta sitten tehtyä palautuspäätöstä.

Turunväylän ja Kehä III:n haarukassa sijaitsevaan Lommilan kolmioon suunnitellaan lähes parinsadantuhannen kerrosneliön suuruista keskittymää kaupalle, toimistoille, hotellille ja teollisuudelle.

Kahden keskusliikkeen päivittäistavarakaupoilla olisi tilaa yhteensä 8 800 neliötä.

Kaupunkisuunnittelulautakunta jätti asemakaavaehdotuksen jälleen keskiviikkona pöydälle.

– Ely-keskuksessa ollaan aika kriittisiä, mutta olemme kyllä neuvotelleet heidän kanssaan, sanoo aluearkkitehti Mikko Kivinen.

Kivinen hämmästelee, ettei Espoon teettämä ympäristöselvitys kelpaa Ely-keskukselle. Aiemmin Ely-keskus päätti ettei Lommilasta tehdä yvaa, mutta harkitsee nyt sen tekemistä. Päätös tehtäneen tässä kuussa.

– Se on vähän hassua, kun hanke on jo näin pitkällä.

Noin vuoden kestävä yva-arviointi ei silti estä kaavahankkeen etenemistä. Rakentaminen Lommilassa alkanee aikaisintaan 2015, mutta tuskin vielä silloinkaan.

Luontoarvot on huomioitu paremmin uudessa kaavaehdotuksessa, selvittää Kivinen.

– Esimerkiksi hulevesialtaita on lisätty, etteivät vedet valu suoraan Espoonjokeen. Se parantaa nykytilannetta, sillä nythän hulevesiä ei Lommilassa käsitellä mitenkään.

Glomsinjoen rantavyöhykettäkin on levennetty eikä vesistöön saa kipata lunta.

Entä Lommilan vaikutus Espoon keskukseen?

– Kaupungin mielestä haittaa ei ole.

– Asemanseutuahan viedään edelleen eteenpäin, vaikkakaan ei toivotussa vauhdissa. Suhdanteet vaikuttavat intoon, Kivinen toteaa.

Espoon raidevisiossa pikaraitiotie kulkee tulevaisuudessa Jorvin, Lommilan, Espoon keskuksen, Suurpellon ja Tapiolan väliä.
#44754
Hyvä että laitetaan keppejä rattaisiin. Täällä Espoossa on jo aivan tarpeeksi peltohallia. Oikeata kaupunkia ei ole, sitä voisi sitten seuraavaksi yrittää rakentaa...
#44755
Aivan samaa mieltä.

Älytöntä rakentaa autoilun varaan lisää keskuksia. Ja vaikka siellä joskus vision mukaan raitiovaunu niin eihän se tilannetta paranna. Niin kauan kuin autot kulkee tuonne hehtaarihalleille mennään autoilla, ja jos autoilu joskus loppuisi niin suljetaan hallitkin raitiovaunusta huolimatta. Ei nuo niin kävelijäystävällisiä ole.
#51281
Ehkä ihan hyvä päätös. Tyhmä vaan, että kaavoitusprosessiin on kulunut vuosia aikaa ja rahaa ja nyt kuluu yhä enemmän.
Länsiväylä kirjoitti:
Valtuusto kaatoi hypermarketkaavan

Valtuusto tyrmäsi suunnitelman mittavan kauppakeskuksen rakentamisesta Lommilaan suunnitellussa muodossa.

Äänin 34-31 valtuusto päätti palauttaa asemakaavamuutoksen uuteen valmisteluun.

Äänestyksessä voittaneessa Jaana Leppäkorven (sd) palautusesityksessä päivittäistavarakaupan määrä tulee kaavassa rajata 4 000 kerrosneliömetriin.

Päätös merkitsee käytännössä sitä, ettei kauppakeskukseen voi rakentaa sekä Prismaa että Citymarkettia, kuten alueen osittain omistavat Hok-Elanto ja Kesko ovat halunneet.
http://www.lansivayla.fi/artikkeli/1978 ... rketkaavan

Jos modeilta löytyy tarmoa, niin tämän ketjun voisi hyvin siirtää Espoon alakertaosioon. Tehdään tornille oma ketju, jos sille joskus aihetta tulee.
#51295
Janne_H kirjoitti:Ehkä ihan hyvä päätös. Tyhmä vaan, että kaavoitusprosessiin on kulunut vuosia aikaa ja rahaa ja nyt kuluu yhä enemmän.
Länsiväylä kirjoitti:
Valtuusto kaatoi hypermarketkaavan

Valtuusto tyrmäsi suunnitelman mittavan kauppakeskuksen rakentamisesta Lommilaan suunnitellussa muodossa.

Äänin 34-31 valtuusto päätti palauttaa asemakaavamuutoksen uuteen valmisteluun.

Äänestyksessä voittaneessa Jaana Leppäkorven (sd) palautusesityksessä päivittäistavarakaupan määrä tulee kaavassa rajata 4 000 kerrosneliömetriin.

Päätös merkitsee käytännössä sitä, ettei kauppakeskukseen voi rakentaa sekä Prismaa että Citymarkettia, kuten alueen osittain omistavat Hok-Elanto ja Kesko ovat halunneet.
http://www.lansivayla.fi/artikkeli/1978 ... rketkaavan

Jos modeilta löytyy tarmoa, niin tämän ketjun voisi hyvin siirtää Espoon alakertaosioon. Tehdään tornille oma ketju, jos sille joskus aihetta tulee.
Kunhan ei käy niin, että tilalle nyt joko Prisma tai Citymarket, riippuen siitä kummalla on enemmän kavereita valtuustossa!
#51297
Downshiftaus-ihannointia Talossa nykyisin varsin paljon - tämä hanke olisi vauhdittanut myönteistä kehitystä, kuten väyläparannuksia ja ELSA-rataa, kuten myös Hista. Molemmat tulevat kuitenkin jossakin muodossa varmastikin toteutumaan, kun talouskasvu joskus taas koittaa. Kaikki "suuruudenhullut" hankkeet a la Ideapark saavat aikaiseksi paljon hyvää, vaikkeivat itse investoinnit olisi rakennuttajilleen järkeviä.
#51302
RV kirjoitti:Downshiftaus-ihannointia Talossa nykyisin varsin paljon - tämä hanke olisi vauhdittanut myönteistä kehitystä, kuten väyläparannuksia ja ELSA-rataa, kuten myös Hista. Molemmat tulevat kuitenkin jossakin muodossa varmastikin toteutumaan, kun talouskasvu joskus taas koittaa.
Miten tämä Lommilan hanke olisi vauhdittanut yhtään mitään? Paikalla on jo motarit, mutta miten tämä liittyy elsa rataan? Toimisi ehkä paremmin jos ne kauppakeskukset edes rakennettaisiin lähelle rautatietä.

Hanketta perustellaan sillä, että Lohjan suunnalta tulevat asiakkaat eivät tarvitsisi käydä ompussa tai sellossa asti, eli liikennesuorite pieninisi. Eli vähemmän liikennettä. Tällä on kovin vaikea perustella motarihankkeita. Mitä tulee Histaan niin se nyt ei vaan toteudu ilman sitä rautatietä, vaikka tämä kauppakeskittymä ilmeisesti onkin tarkoitettu Histan "lähikaupaksi".
RV kirjoitti:Kaikki "suuruudenhullut" hankkeet a la Ideapark saavat aikaiseksi paljon hyvää, vaikkeivat itse investoinnit olisi rakennuttajilleen järkeviä.
Tarkoitatko nyt että rakennuttajat hyvää hyvyyttään perustavat näitä kauppakeskuksia? Toki sinun mielestä näivettyvät keskustat ja autoriippuvuus varmasti on "hyvää" mutta mä nyt en vaan ole samaa mieltä.
#51305
Clepe kirjoitti:Miten tämä Lommilan hanke olisi vauhdittanut yhtään mitään? Paikalla on jo motarit, mutta miten tämä liittyy elsa rataan? Toimisi ehkä paremmin jos ne kauppakeskukset edes rakennettaisiin lähelle rautatietä.
xoop kirjoitti:ELSA-radan vois linjata ton kauppakeskusalueen läpi ja laittaa Lommilan seisakkeen siihen pääsisäänkäynnin eteen, niin ei olis peltomarketti pelkästään moottoriteiden varassa.
Espoon keskus nyt on aivan turha keskus ainakin kaukojunille. Tilanne 09:stä ei ole olennaisesti muuttunut.
#51306
Nykyisissä suunnitelmisa ELSA-rata on on linjattu siten, että se erkanee Rantaradasta Espoonjokilaaksossa Espoon keskuksen ja Kauklahden välissä ja sukeltaa suoraan tunnelliin alittaen Näkinmetsän ja Kehä lll:n.

Periaatteessa se voitaisiin suunnitella erkanemaan idempänä, jolloin linjalla olisi Lommilla, tosin siinä tapauksessa jouduttaisiin paljon enemmän pähkäilemään rakennettujen alueiden kanssa tai toteuttamaan massiivisemmat tunnelit.
#51315
Clepe kirjoitti:
RV kirjoitti:Downshiftaus-ihannointia Talossa nykyisin varsin paljon - tämä hanke olisi vauhdittanut myönteistä kehitystä, kuten väyläparannuksia ja ELSA-rataa, kuten myös Hista. Molemmat tulevat kuitenkin jossakin muodossa varmastikin toteutumaan, kun talouskasvu joskus taas koittaa.
Miten tämä Lommilan hanke olisi vauhdittanut yhtään mitään? Paikalla on jo motarit, mutta miten tämä liittyy elsa rataan? Toimisi ehkä paremmin jos ne kauppakeskukset edes rakennettaisiin lähelle rautatietä.
Turunväylä on tukossa, ja hanke olisi varmasti pistänyt vauhtia parantamiseen. ELSA- tai mikälie-rata aivan varmasti oltaisiin lopulta päädytty linjaamaan huomattavan kaupan keskittymän kautta, ja se oltaisiin jopa voitu pistää ehdoksi keskuksen rakentamiselle.

RV kirjoitti:Kaikki "suuruudenhullut" hankkeet a la Ideapark saavat aikaiseksi paljon hyvää, vaikkeivat itse investoinnit olisi rakennuttajilleen järkeviä.
Tarkoitatko nyt että rakennuttajat hyvää hyvyyttään perustavat näitä kauppakeskuksia? Toki sinun mielestä näivettyvät keskustat ja autoriippuvuus varmasti on "hyvää" mutta mä nyt en vaan ole samaa mieltä.[/quote]

Ei, vaan tyhmää tyhmyyttään. Tyhmästä hyödytään. Ja kun oikeastaan ajattelee, mitä ihmeen väliä sillä olisi, jos kaikki Suomessa liikkuisivat autolla, siis näin muuten? En väitä, että näin pitäisi olla, mutta ainakaan päästö-osuudella maapallolla tästä ei edes olisi haittaa ;) Eipä se mua varmaankaan haittaisi. Kuten ei myöskään se, ettei tarvitsisi muuta kuin vapaa-ajan vieton merkeissä asioimaan tukkoisissa keskustoissa.
#51327
RV kirjoitti:Ja kun oikeastaan ajattelee, mitä ihmeen väliä sillä olisi, jos kaikki Suomessa liikkuisivat autolla, siis näin muuten? En väitä, että näin pitäisi olla, mutta ainakaan päästö-osuudella maapallolla tästä ei edes olisi haittaa ;) Eipä se mua varmaankaan haittaisi. Kuten ei myöskään se, ettei tarvitsisi muuta kuin vapaa-ajan vieton merkeissä asioimaan tukkoisissa keskustoissa.
En tajua mitä lause "ainakaan päästö-osuudella maapallolla tästä ei edes olisi haittaa" tarkoittaa, mutta jos puhutaan liikenteen aiheuttamista päästöistä niin se on yksi syy. Jos kaikki liikkuisivat autolla olisi autoilun saastuttava vaikutus selvästi suurempi nykyiseen tilanteeseen nähden. Eikä siinä kyse ole mistään globaaleista jutuista vaan autoilun tuottamista pienhiukkasista ja katupölystä, joita kaikki autoliikenteen läheisyydessä olevat joutuvat hengittämään.

Autoliikenne on tehotonta. Se tarkoittaa sitä että kun suuri joukko ihmisiä liikkuu autolla vaaditaan todella paljon tilaa kaduilla ja teillä verrattuna lähes mihin tahansa muuhun liikkumismuotoon. Auton vaatima tilan tarve aiheuttaa myös ruuhkautumista, joka usein häiritsee samalla myös muuta liikennettä ja lisää autoliikenteen tehottomuutta. Muutenkin energiaa (uusiutumatonta fossiilista polttoainetta, jolla olisi parempaakin käyttöä) kuluu enemmän kuin kevyellä liikenteellä tai joukkoliikennevälineillä.

Nykyisen kaltaiset autot luovat huonoa kaupunkirakennetta ja huonoa kaupunkiympäristöä vaatimansa tilan vuoksi. Toisaalta autoliikenne ei motivoi kaavoittamaan järkevästi. Yhdyskuntarakenne hajaantuu ja kävelystä tulee entistä vaikeampaa kun matkat ovat pitkiä. Lisäksi auto on vaarallinen ympäristölleen, auto on painava, kiihtyy nopeasti ja on raideliikennettä vaikeammin ennustettavissa. Jos kaikki liikkuisivat autoilla onnettomuuksia tapahtuisi varmasti moninkertaisesti nykyistä enemmän. Nythän monilta ihmisryhmiltä on tarkoituksellisestikin estetty autolla ajaminen.

Jos tukkoisuudella tarkoitetaan sitä että keskustassa asuu ja asioi paljon ihmisiä, niin silloin kaupungin idea on olla tukkoinen. Suuret ihmismäärät kuitenkin vaativat tehokasta liikkumista ja auto on tähän tarpeeseen erittäin huono vastaus. Autoliikenteelle on ehdottomasti omat käyttökohteensa, esimerkiksi liikkuminen maaseudulla ja vaikeasti siirrettävien tavaroiden kuljettaminen (lähinnä paketti- ja kuorma-autot) mutta nykyisen kaltainen osuus liikenteestä on erittäin huonon politiikan tulosta.
#51357
Tarkoitan, että Suomen päästöt muodostavat maapallon päästöistä täysin yhdentekevän osan, joten olisi aivan sama, vaikka täällä liikuttaisiin pelkästään autolla, globaalisti. Suomessa on todella paljon lääniä, joten varaa kaavoittaa tehottomasti todellakin on. Helsingin keskusta taas on erittäin tukkoisa sumppu sijaintinsa vuoksi niemellä.

En tällaista tietenkään ehdota, vaan vastasin tällä ajatusjuoksulla Clepen viestiin.
#51500
RV kirjoitti:Tarkoitan, että Suomen päästöt muodostavat maapallon päästöistä täysin yhdentekevän osan, joten olisi aivan sama, vaikka täällä liikuttaisiin pelkästään autolla, globaalisti. Suomessa on todella paljon lääniä, joten varaa kaavoittaa tehottomasti todellakin on. Helsingin keskusta taas on erittäin tukkoisa sumppu sijaintinsa vuoksi niemellä.

En tällaista tietenkään ehdota, vaan vastasin tällä ajatusjuoksulla Clepen viestiin.
Mutta me Suomalaiset voimme todella vaikuttaa ainoastaan Suomen päästöihin, eikä tässä ole pelkästään kyse päästöistä vaan yhteiskunnan tehokkuudesta. Suomessa on paljon lääniä, mutta vähän asukkaita.
#51505
TommiM kirjoitti:
RV kirjoitti:Tarkoitan, että Suomen päästöt muodostavat maapallon päästöistä täysin yhdentekevän osan, joten olisi aivan sama, vaikka täällä liikuttaisiin pelkästään autolla, globaalisti. Suomessa on todella paljon lääniä, joten varaa kaavoittaa tehottomasti todellakin on. Helsingin keskusta taas on erittäin tukkoisa sumppu sijaintinsa vuoksi niemellä.

En tällaista tietenkään ehdota, vaan vastasin tällä ajatusjuoksulla Clepen viestiin.
Mutta me Suomalaiset voimme todella vaikuttaa ainoastaan Suomen päästöihin, eikä tässä ole pelkästään kyse päästöistä vaan yhteiskunnan tehokkuudesta. Suomessa on paljon lääniä, mutta vähän asukkaita.
...Jotka asuvat toisistaan melko erillään; autoilu kieltämättä sopii tähän yhtälöön.