Taloforum.fi

[urbaanin keskustelun mekka] Suomen johtava rakentamisaiheinen valokuvaus- ja keskustelusivusto.

Mikä on Taloforum?

tekijänä Luukie
Hienoja kyll, tosin en itse tykkää noista erivärisistä ikkunoista. Ainakin kun niitä on noin vähän. Tosin paikka on sellainen, ettei julkisivulla niin kauhea merkitys ole. Sisäpihalle sopisi mahtavasti 3 kerrostalon sijaan pari tornia. 12-14 kerroksisia vaikka. Lähellähän on jo Tornitalo. Hyvät bussiyhteydet.
Tuli tossa katsottua tuota Googlemapsia alueelta ja jännästi kun meni motarilta Suntiontielle niin kevät/syksy vaihtui kesäksi. Viljasiilokin näkyi, muttei Ikituuria. Mielestäni kohta pitäisi uudet kuvat tulla näkyviin.
Viimeksi muokannut Luukie, 23.02.12 22:38. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
tekijänä -A-
Tätä Kirkkotien projektia en kyllä voi mitenkään ymmärtää, saati hyväksyä!
Asun vain reilun sadan metrin päässä ja tunnen alueen siksi varsin hyvin. Alueen kansainvälisestikin mitattuna merkittävät historialliset- sekä luontoarvot tulevat tuhoutumaan totaalisesti. Joutuisihan nykyisin ekotorina toimiva Suomen vanhin polkupyörätehdas jyrän alle. Tällaisesta historiallisesti arvokkaiden rakennusten purkamisesta on saatu jo tarpeeksi!
Myös luontotyypiltään Suomessa lähes ainutlaatuinen lehto, joka alueella sijaitsee tuhoutuisi. Nykyisin se muodostaa erittäin miellyttävän ympäristön esimerkiksi koiran ulkoiluttamiselle tai vaikkapa eväsretkille. Eikö viihtyisillä kaupunkipuistoilla ole mitään arvoa kaavoittajan silmissä?
Mitä tulee näihin uusiin rakennuksiin, ovat ne karmeita. Tontista tulee täysin ylikansoitettu, minkä seurauksena koko seudun elinvoima kärsii. Viereinen siwa ei riitä vastaamaan valtavaan asiakastulvaan, joutuuhan siellä jo nykyisinkin joskus jonottamaan. Kirkkotien terveyskeskuksen tulevia jonoja en uskalla edes ajatella.
Täysin käsittämätöntä on myös valtava talomuuri, joka Helsingintien varteen tulee langettaen suuren varjon motarille. Tämä näkyy varmasti tavallisten veronmaksajien kukkaron kevenemisenä, koska Helsingintiellä joudutaan ehkä jatkossa pitämään valoja päällä enemmän. Koska talomuuri on niin korkea ja leveä se saattaa myös pahimmassa tapauksessa haitata tyksiin liikennöivien helikopterien kulkemista dramaattisin seurauksin. Ei pidä myöskään unohtaa nisäkkäiden vaelluksia ym.
Joten ajatelkaa nyt päättäjät ja muut vielä kerran, että eikö noita taloja voisi muuallekkin sylkeä! Itse ainakin tulen tekemään kaikkeni ettei tämä absoluuttisen järjenköyhyyden vallitessa syntynyt idea toteutuisi koskaan.
tekijänä Ukilainen
-A- kirjoitti: Täysin käsittämätöntä on myös valtava talomuuri, joka Helsingintien varteen tulee langettaen suuren varjon motarille. Tämä näkyy varmasti tavallisten veronmaksajien kukkaron kevenemisenä, koska Helsingintiellä joudutaan ehkä jatkossa pitämään valoja päällä enemmän. Koska talomuuri on niin korkea ja leveä se saattaa myös pahimmassa tapauksessa haitata tyksiin liikennöivien helikopterien kulkemista dramaattisin seurauksin. Ei pidä myöskään unohtaa nisäkkäiden vaelluksia ym.
Joten ajatelkaa nyt päättäjät ja muut vielä kerran, että eikö noita taloja voisi muuallekkin sylkeä! Itse ainakin tulen tekemään kaikkeni ettei tämä absoluuttisen järjenköyhyyden vallitessa syntynyt idea toteutuisi koskaan.
Luin helikoptereihin asti tosimielellä, hyvä kirjoitus! :smt003

Kaupungin karttapalvelusta näkee muuten hyvin miten tällaiset Turun brownfield-alueet ovat kehittyneet, kun vertailee vanhoja ja uusia ilmakuvia: http://opaskartta.turku.fi/
tekijänä Luukie
Hyvä kirjoitus. En tiedä trollaako -A- vai onko tosissaan. Olihan tuossa joitain hyviä pointteja. Esim. ulkoilutat koiraa alueella missä on jo rakennuksia eli siinähän on hyvä puisto varmasti. Siwan kassalla jos joutuu jonottamaan 5 minuuttia niin onhan se nyt paha. Okei joo kun itse noi kirjoitin niin pakko olla trolli. Naurahdin jopa tekstiä lukiessani. Cool story bro.
tekijänä Kantti
Sinänsä ihan ok, mutta miksi tasakattoa? Harjakatto ei ole sen kalliimpi mutta 6-0 parempi ja sen lisäksi huomattavasti tyylikkäämpi!

Julexin kanssa olen samaa mieltä että olisi ollut hyvä mahdollisuus hyödyntää vanhaa polkupyörätehdasta antamaan sävyä kokonaisuuteen - tässäkin.
tekijänä Valdéz
Pakko puuttua tuohon -A-:n kirjoitukseen, kun taas haiskahtaa pahasti.

Missä kohtaa tuossa on viihtyisä kaupunkipuisto? Minun mielestäni se on hoitamaton ryteikkö, kuten suurin osa Suomen "puistoista" ja virkistysalueista. Tietysti viihtyisyys on subjektiivista, mutta kuitenkin. Miten alueen viihtyisyys kärsii, jos siellä on ihmisiä? Minun mielestäni se on juuri päinvastoin. Suomalaisilla asukastiehyksillä tuskin päästään ylikansoitukseen.

Sitten talomuurista. Valtava ja suuri ovat suhteellisia käsitteitä, etkä kerro mihin niitä vertaat. Jos verrataan muuhun rakennuskantaan, niin ei se nyt niin suuri ole mielestäni. Eihän kerroslukukaan oli kuin 6-7. Entä miksi koet mahdolliset varjot Helsingintiellä ongelmaksi? Miksi varjo autotiellä on ongelma? Ainoa mikä tuossa mietityttää on Helsingintien liikennemäärästä johtuva melu.

Helikopteri-pointti vaatii kyllä lisäperusteluja. Voisitko tarkentaa? Miten nuo talot haittaisivat helikopterien liikennettä? Miksi helikoperit lentäisivät noin matalalla tuossa kohtaa, ellei ne sitten hae potilasta sieltä? Eikä sekään ole onglema, johtuen helikopterin liikkumistavasta.

Ulkonäkö on makuasia ja itse pidän noista matalista, mutta tornit tuovat mieleen lähinnä Vantaanlaakson tornit.
tekijänä Luukie
Hei se trollas... Eihän siinä mitään puistoa ole. Onhan noi 3 kerrostaloa 8 kerroksisia. Mutta Tyksin talo on 15-kerroksinen ja Ikituuri 12-kerroksinen enkä usko, että ne haittaa helikopteria mitenkään. Myös toi Siwaläppä paljasti jutun trolliksi. Sekä Terveyskeskus juttu. Varmasti uusi kerrostalo alue nostaa jonot taivaisiin. Nisäkkäiden vaellukset moottoritiellä. Terveyskeskus sijaitsee Kunnallissairaalantiellä. Ehkä herra -A- itse vaeltaa sieltä Kirkkotieltä Terveyskeskukseen. Unohdit vain mainita, että voi haitata näkyvyyttä kirkontornille.
tekijänä taunobraun
Sarkasmi on näköjään tuntematon käsite täällä talofoorumilla ;)

Itse täytyy sanoa että hieman petyin kun näin tuon kirkkotien havainnekuvan. Kyllä se tietenkin paljon pahempikin olisi voinut olla mutta ei nuo mitenkään jännittäviä ole.
tekijänä Valdéz
Mistä kukin on päätellyt tuon olevan sarkasmia? Teksti tietenkin kuulostaa älyttömältä, mutta en keksi tuosta mitään, mikä välttämättä ei olisi trolli. Tuollaisia kirjoituksia, jossa ihmiset perustelevat typeriä asioita ihan kummallisilla asioilla, tulee vastaan melkein viikoittain.

Mutta jos tuo oli trolli, niin olen pahoillani, että hiillyin.
tekijänä Kantti
Olihan se tyylipuhdas mukaelma nimbykirjoittelusta, hetken katselin itsekin että mikäs se tämä tässä oikein on, että huh huh! Sama juttu kuin Ukilaisella, helikopterikohdassa nauratti jo ääneen :D
tekijänä Luukie
Valdella pointti, mutta tuossa perusteltiin jo niin monta asiaa, että pakko olla trolli. Helikopteri juttu oli ehkä paras, mutta ei selvin juttu asiassa. Itsekkin vähän menin tohon, mutta jos asiaa tarkemmin ajattelee niin nääh. Ainoa mikä järki tuossa on niin tuo ekotori jos oikeasti Suomen vanhin polkupyörätehdas. Alue mullekkin tuttu, tankojuoppona vetänyt tuosta motarin vierestä polvet lomessa melkein. No onhan siinä kivaa piknikkiä ja vissiin mua tarkoitettiin tuossa nisäkkäiden vaelluksella. No läppä läppänä.

Mutta joo vähän asiaa. En oo vissiin Syyskuuden jälkeen käynyt kuvailemassa, siis projekteja. Noh kaupunkia hieman, mutta vähän vain täällä julkaissut ja ulkomailla kerran, mutta ne on vielä työn alla koska kuvatekstit. Noh iso syy, selvästi suurin syy on että Turussa ei tällä hetkellä ole oikein mitään mielenkiintoista projektia. Kupittaanpuisto on vähän nähty. Sitten kun siellä ne 10 pytinkiä pystyssä niin on eri asia. Ja onneksi nousee suhteellisen nopeasti. Telakkaranta on selvästi itselleni ainakin mielenkiintoisin. Tosin nostureita saa vissiin vielä oottaa, itse olin siinä käsityksessä, että ne tai edes yksi nousisi vuoden alusta. Kiveä kyllä kulkee tuosta ihan koko ajan ohi. Joen toiselle puolelle en ole jaksanut, mennä että en ihan tilanteen tasalla ole. Kantti varmaan ottaa jossain vaiheessa jotain kuvaa.

Vaikka Martissa luonnollisesti tulee joka päivä melkein käppäiltyä on tämä projekti jäänyt unholaan tai ei vaikuttanut mielenkiintoiselta. Tosin muutin pois siitä ihan vierestä niin tuli vasta viikko huomattua, että projekti valmis. Luultavasti pelkästään toimistotiloja, joku varmasti tietää enemmän. Noi missä parvekkeet niin kävisivät kyll täydellisesti asuintiloiksi. Rapussa oli 17 numeroa ¨nimikyltissä¨ ja vain kolmessa luki jotain. Eli luultavasti vasta valmistunut projekti. Löysin nopeasti etsiessäni vain pari kuvaa talosta. Vieressä oli pari mielenkiintoisempaa projektia niin niitä tuli enemmän kuvattua.

http://a7.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos- ... 3947_n.jpg 2010 otettu. Rakennus siis näkyy vain hieman vasemmemmalla.

http://tinyurl.com/7htttns Joillakin vissiin googlemaps näyttää jo uudempia kuvia, mulla ainakin tuossa vielä joku 09-10 otettu kuva. Rakennus oli silloin tyhjillään ja ikkunat huonossa kunnossa niinkuin myös julkisivu, mikä nyt ei tuosta kuvasta oikein kunnolla välity.

http://a2.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos- ... 7181_n.jpg tuosta ehkä näkee paremmin rakennuksen huonon kunnon. Tavaraa tuli muuten ulos aika hemmetisti. Itsekkin kävin tuolla ylhäällä silloin joskus kuvailemassa.

Kuva Siinä valmis projekti. Kuvista ei näy ilmi selvä parannus.

Kuva Tästä jo saa paremman kuvan, noi parvekkeet ovat mielestäni hienot. Vaikka ikkunat korjattu niin silti ovat vielä rumia.

Kuva
Tässä yksi paikka mihin musta tornitalot olisi sopineet aika täydellisesti. Tarpeeksi kaukana ydinkeskustasta. Rakenteilla oleva rakennus vähän enemmän sisäpihalle ja vaikka kerroksia tuplasti enemmän. Jos oikein olen ymmärtänyt niin tähän tulee 5 kerrostaloa. Rakennusvaiheessa oleva tulee olemaan identtinen mitä kauempana oleva tönö on. Keskelle rakennuksia tulee vissiin parkkitilaa. Hienot näkymät kyllä tulee olemaan parvekkeilta. Iltaruuhkat ja poliisi/paloautojen sireenien kaunis sointu joka päivä.

Kuva Mikontorni, vaikutti työmaa jotenkin massiiviselta .Joku keski-ikäinen mies tiesi kertoa että rakennuksen alle tulee parkkihalli, minkä jo tiesin ja kuvastakin näkee. Oli hieman huolissaan sisäpihan puista. Minkä jotenkin ymmärrän, ei vaikuttanut mitenkään nimbyltä. Kyseli, että olenko jostain lehdestä kun kuvia tulin ottamaan. Olihan mulla tavallista hienommat vaatteet mutta heh. No taloforum sai pientä julkisuutta.

Kuva ¨Tornia¨ on ennakkomarkkinoitu mielestäni jo ainakin vuoden joten kuumille kiville ei vissiin ole mennyt jos vaikka vertaa Kupittaanpuistoon. Noh nyt siellä on nosturi joka oli osasyy miksi lähdin kuvaamaan. Alue hieman vieras. Ikkunastani kyllä nään nosturin pään, mutten osannut hahmottaa missä kohtaa projekti on. Menin ekaan kohtaan mistä ajattelin, että pari kuvaa saisi. Siinä sitten aidan ja haisevan roskiksen välissä sai kurkottaa että jonkinlaisen kuvan sai ja ettei aita näkyisi. Jos nyt jaksaa innostua niin tietää mennä toiselle puolelle projektia.
tekijänä Darre
Luukie kirjoitti: Kuva Tästä jo saa paremman kuvan, noi parvekkeet ovat mielestäni hienot. Vaikka ikkunat korjattu niin silti ovat vielä rumia.
On varnasti aika mielenkiintoista kesähelteillä viettää aikaa lasitetussa mustassa boksissa. Sisäpihan puolella noi parvekkeet näyttävät jotenkin paremmin sopivan taloon. Kadun puolella hieman töksähtää ulos rakennuksesta. Mutta muuten kyllä lopputulos on tosiaan mitä mainioin.
tekijänä Kantti
Paperilehdon tontin uudisrakennukset alkavat hahmottumaan. Tämä kohta Humalistonkadusta tulee olemaan kaupungin mielenkiintoisimpia niin historiallisen kerroksellisuuden kuin rakennusten korkeus-suhteiden osalta. Oikealla 60 -luvulla rakennettu 12 kerroksinen ja yli 100 vuotiaan Paperilehdon takana 60 -luvulla rakennettu 14 kerroksinen. Asetelmanssa on jotakin sellaista avaruudellisuutta joka kuvasta ilmenee huonosti.

Kuva
Rauhankadun varrella valmistumassa oleva 7 -kerroksinen talo on huputettu otaksuttavasti julkisivurappauksen vuoksi? Pihalle tehty matalampi talo on kauempaa katsoen ulkopuolelta valmis - sitä ei näy tässä kuvassa. Väriltään piharakennus on punainen joka miellyttää suuresti, vaaleanharmaita rakennuksia on aivan riittävästi jo valmiiksi. Ehkä kadunvarsirakennuksestakin tulee punainen?
tekijänä Darre
Kantti kirjoitti:Paperilehdon tontin uudisrakennukset alkavat hahmottumaan. Tämä kohta Humalistonkadusta tulee olemaan kaupungin mielenkiintoisimpia niin historiallisen kerroksellisuuden kuin rakennusten korkeus-suhteiden osalta. Oikealla 60 -luvulla rakennettu 12 kerroksinen ja yli 100 vuotiaan Paperilehdon takana 60 -luvulla rakennettu 14 kerroksinen. Asetelmanssa on jotakin sellaista avaruudellisuutta joka kuvasta ilmenee huonosti.
Tämä Rauhankadun ja Humalistonkadun risteys on todellakin erittäin mielenkiintoinen ja oikeastaan jonkinlainen yhteenveto siitä, miten eriaikoina rakennettu rakennuskanta voi olla harmoniassa keskenään. Itse pidän Humalistonkadusta ja se on kokonaisuudessaan urbaani ja eri aikakausien aikana tehtyjen rakennusten herkullinen ja jopa esteettinen kokemus. Nämä 60-luvulla rakennetetut tornitalot ovat aikamoinen erikoisuus ja ei mitenkään katukuvaa rumentavia. Hieno katu tämä Humalisto.
  • 1
  • 103
  • 104
  • 105
  • 106
  • 107
  • 291