Turussa on kaksi, merkitykseltään muiden yli menevää projektia juuri alkamassa ja molemmat kestävät pitkään. Toinen on Kakolan entisen vankilan alueelle tehtävä vanhojen vankilarakennusten muutokset, sekä muissa kuin vankilakäytössä olleiden rakennusten myynti ja näiden tonttien uudet rakennukset. Sekä uudet Kakolan mäelle tulevat rakennukset.
Mielenkiintoisin siviilikäytössä olleista rakennuksista on vankilanjohtajan asunto, kaksikerroksinen kartanomainen kivirakennus, rakennettu 1879.
http://www.senaatti.fi/document.asp?siteID=1&docID=984
Sofiankatu 12 puutalot jotka säilyvät ja 1952 rakennettu kerrostalo joka puretaan.
http://www.senaatti.fi/document.asp?siteID=1&docID=863
Ilmakuva.
http://tinyurl.com/7w2jtfo

Jo myyty kerrostalo Hansakatu 1 tontteineen jossa asui vankilahenkilökuntaa, rakennukset on jo ehditty purkamaan kuten kuvasta näkyy. Tontille tullaan rakentamaan uusi kerrostalo. Tuossa vanha kerrostalo vielä pystyssä.
http://tinyurl.com/8ax63s9
Kartta jossa on osoitettu kummatkin tontit.
http://www.senaatti.fi/tiedostot/Hansak ... atu_12.pdf

Hyvin kiinnostava on myös vankimielisairaalan kolmikerroksinen graniittirakennus, rakennusvuosi 1911.
http://www.senaatti.fi/document.asp?siteID=1&docID=867
Suojeltuja vankilarakennuksia on soviteltu moneen käyttöön. Tuolla siitä laajahko katsaus.
http://www.senaatti.fi/tiedostot/Vankim ... nekuva.pdf
Kunnallistekniikan rakentamien Kakolan mäelle on jo aloitettu.
Aikataulu ja maanalaiset paikoituslaitokset
- alueen kadunrakentaminen ja muun kunnallistekniikan rakentaminen alkaa vuonna 2011 alueen länsipäästä (Michailowinkatu), asunto- ym. tonttien luovutus toteutetaan vaiheittain kunnallistekniikan rakentamisen mukaisesti
- suuri osa asuinrakennusoikeudesta (kortteli 7) myydään osina toteutuskokonaisuutta, joiden yhteydessä tulee toteutettavaksi maanalaiset paikoituslaitokset
- kohdekohtaiset myynti-ilmoitukset julkaistaan Senaatin myyntisivustolla

Keskellä länsiselli ja vasemmassa reunassa vankimielisairaalan rakennus.
Toinen suuri projekti Kakolan ohella on Telakkaranta joka on lähtenyt liikkeelle vanhojen telakkarakenteiden purkamisena. Toisaalta aivan loistavaa että Aurajokisuiston rappeutunut telakka-alue rakentuu valmiiksi kaupunkialueeksi kymmenen vuoden odottelun jälkeen, toisaalta häpeä ja sääli Turun 250-vuotisen laivanrakennushistorian, ja teollisuushistorian kannalta yleisesti, ettei tästä historiasta ole haluttu jättää oikein mitään jälelle. Vain pari telakkanosturia jotka nekin pelastuivat aivan sattumalta kuilun reunalta.
Telakkarannan alue kuitenkin tulee etenemään nopeammin kuin Kakola. Nyt sen päästyä vauhtiin on kehitys nopeaa. Tämän päivän Turun Sanomissa kerrottiin Korppolaismäen louhimisesta ja louheen ajosta päästyn yksimielisyyteen alueen asukkaiden kanssa, sama uutinen on Ylen Turun radion sivuilla.
Telakkarannan asuinalueen rakentaminen Aurajokisuulla päässee alkamaan lähiviikkoina. Alueen kallioiden louhinnan melukiistasta syntyi eilisiltana kompromissi. Louheen kuljetus rekoilla aiotaan lopettaa iltaseitsemältä. Lähialueen asukkaat joen kummaltakin puolelta sekä maanomistaja Wärtsilä, louhintaa valmisteleva Lemminkäinen Infra ja kaupunki pääsivät sopimukseen työmaan louheen kuljetuksen lopettamisesta iltaseitsemältä. Lemminkäinen olisi halunnut jatkaa louheen kuormaamista ja kuljetusta iltayhdeksään asti ja asukkaat halusivat rekkakaravaanin loppuvan iltakuudelta.
Puolivälistä löytynyttä kompromissia ehdotetaan illalla ympäristö-ja kaavoituslautakunnalle työmaan melulupaa käsiteltäessä. Nyt asetettua aikarajaa kokeillaan kaksi kuukautta ja asiaan palataan, jos tarvetta on. Räjäytys- ja poraustyöt Telakkarannan alueen kallioilla loppuvat jo ennen iltaseitsemää, joka asetettiin louheen kuljetuksen takarajaksi. Louhintatyöt Telakkarannassa kestävät tovin, sillä kalliota hävitetään 200 metrin leveydeltä ja 15 metrin syvyydeltä. Poislouhittavaa kiviainesta tulee kaikkiaan 270 000 tonnia.
Kalliolouhetta alueelta ajetaan sata autokuormallista päivässä, ja kussakin kuormassa on 25 tonnia louhetta. Viikonloppuisin ja arkipyhäisin ei kalliota louhita eikä rekkakaravaania pyöritetä.
http://yle.fi/alueet/turku/2011/11/tela ... 10179.html
Panoraama-treadissa oleva kuva telakkarannasta noin viikko sitten.
http://img231.imageshack.us/img231/1984 ... ano720.jpg
Ensimmäiset rakennukset nousevat kuvan vasemmassa reunassa näkyvän koneistamon edessä olevalle kentälle, työt on äänistä päätellen jo aloitettu.