Taloforum.fi

[urbaanin keskustelun mekka] Suomen johtava rakentamisaiheinen valokuvaus- ja keskustelusivusto.

Mikä on Taloforum?

Avatar
tekijänä julexi
#40795
Yksi lempiaiheistani, eli Turun keskusta-alueen aukkojen täyttyminen jatkuu.
Parhaillaan asemakaavatoimistossa on valmistelussa "Eerikinkatu 31" -nimellä oleva kaava, jossa Eerikinkadun ja Ursininkadun kulmaukseen on tulossa 1-kerroksisen rakennuksen tilalle 8-kerroksinen uudisrakennus.

Vasemmalla nykytilanne ja oikealla mahdollinen tulevaisuus:
Kuva
tekijänä bitterfly
#40800
Aivan, hienoa hienoa! Aukot pois!

Myös Mikonkadulla sulkeutuu aukko, ellei ole jo sulkeutumassa. Ainakin rakennusta on mainostettu jo.
tekijänä Luukie
#40802
Vielä viereen toinen niin hyvä tulee. Päätyikkunoista renderöinnin perusteella tulee mielenkiintoinen. Uutinen on tosin vanha. Mikontorni ei ole vielä rakenteilla, ennakkomarkkinoinnissa kyllä.
tekijänä Darre
#40930
bitterfly kirjoitti:Aivan, hienoa hienoa! Aukot pois!

Myös Mikonkadulla sulkeutuu aukko, ellei ole jo sulkeutumassa. Ainakin rakennusta on mainostettu jo.
Rakentavat nyt maanalaista parkkipaikkaa ensin. Jos jollain työmaalta kuvia, niin tänne. Voin itse käydä myös kuvaamassa.
Avatar
tekijänä julexi
#41031
Kupittaanpuistossa pitäisi tämän vuoden puolella alkaa vielä uuden as oy Kupittaan Pääskyn rakentaminen.

Eli suomeksi se on tuo H-kirjaimella merkattu talo Lemminkäisenkadun varrella.
A ja J ovat jo pystyssä, I rakentuu parhaillaan.

Kuva
tekijänä Luukie
#41033
Kolmannessa on jo vissin jo kolmas kerros tekeillä. Virallinen sivusto on niin jäljessä, että kysyisin tiedon lähdettä`? Ilpoisissa ja Lausteella rakennetaan jotain, ei varmasti mitään kovin mielenkiintoista. Kuvia sitten kun on enenmän tietoa.

Jäi paljon tekstiä tosta alkuperäsestä viestistä, onko neljäs jo ennakkomarkkinoinnissa. Niin ja onko kellään tietoa koska Kakolaan nousee ensimmäinen nosturi ja mitä telakkaranta. Louhintaa viellä. Ei taida nosturia nousta kuin vasta keväällä sitten?
Avatar
tekijänä julexi
#41034
Luukie kirjoitti:Virallinen sivusto on niin jäljessä, että kysyisin tiedon lähdettä`?
Oon niitten sähköpostilistalla ja sieltä tuli myyntipohjat sun muut härpäkkeet, jossa kerrottiin että rakentaminen pyritään aloittamaan vielä tän vuoden puolella.
Valmista olis neljännen talon osalta alkuvuodesta 2013.
tekijänä bitterfly
#41037
T-sairaala alkaa olla loppusuoralla. Enää pientä hiomista ja suurin työ taitaa olla sisäpuolella. Näkyvä aherrus onkin siirtynyt paljolti naapuritontille. Pitänee jossain vaiheessa ottaa T-sairaalasta kuvia, onhan kyseessä Turun suurimpia rakennushankkeita ehkä kukaties koskaan?

Toinen valmistuva hanke on Impivaaran uimahalli, josta tulee ilmeisesti Suomen suurin uimahalli, joka ei siis ole mikää kylpylän ja uimahallin hypridi.
tekijänä Luukie
#41066
no nyt on sivustoa päivitetty, vaikkakin ei täydellisesti. http://kupittaanpuisto.fi/sites/default ... 111011.pdf. Hyvin näyttää varattua alemmilla kerroksilla. 6-8 kerroksissa ei ole yhtään asuntoa varattuna. 20 000 euroa siitä että saa pari kerrosta ylempänä asua ei varmasti kauheasti innosta koska näkymät eivät parvekkeilta ole mitkään parhaat. Sivusto näyttää väärin noi rakenteilla olevat ja myynnissä olevat rakennukset. Ekaksi valmistuva (Metso) on ihan juuri muuttovalmis.

sanotaan nyt vielä että yksiö 170k euroa ei kauheasti naposte kun saa 70 tonnia halvemmalla hyvä kuntoisia yksiöitä lähempääkin keskustaa. Kyllähän noi tietenkin myydän ja hyvä että nopealla tahdilla rakennetaan jo uutta kerrostaloa. Yksiöt ja kaksiot menevät varmasti osaksi sijoituksiin, opiskelijoille vuokrakämpiksi.
Avatar
tekijänä Kantti
#41136
Yllättävää muutosliikehdintää Kirjastosillan tiimoilta valtuustossa!!!

Yle Turku
Turun uuden Kirjastosillan päätösprosessissa on tapahtunut yllättävä käänne. Vasemmistoliitto ja sosiaalidemokraatit olisivat halunneet palauttaa asian uuteen valmisteluun selvittääkseen, onko uusi Aurajoen ylittävä kevyen liikenteen silta lainkaan tarpeellinen.

Palautusesitys ei mennyt läpi maanantai-illan valtuustossa. Äänestys päättyi luvuin 36-31. Palautusta esitti vasemmistoliitto, ja sen kannalla olivat sosiaalidemokraatit sekä osa vihreistä ja keskustasta. Aiemmin näkyvimmät demaripäättäjät ovat kannattaneet Kirjastosillan rakentamista ja kaavan hyväksymistä.

Keskustelu Kirjastosillasta jatkuu Turun valtuustossa edelleen.
http://yle.fi/alueet/turku/2011/10/dema ... 55856.html

Valtuuston kantaan lienee vaikuttanyt Pauliina de Annan erinomaisesti perusteltu kirjoitus Turun Sanomien mielipidepalstalla lauantaina


Kirjastosillan toimivuuden tarkastelu puuttuu
Turun Sanomat 15.10.2011 02:34:58

Turussa Kirjastosiltaa ajetaan hyvän asian − kevyen liikenteen edistämisen − nimissä. Vaikka kaavaselostuksessa todetaan, että asemakaavanmuutoksen tarkoituksena on osoittaa uusi kevyen liikenteen yhteys Aurajoen yli ja näin parantaa kevyen liikenteen edellytyksiä, ei kevyen liikenteen edellytyksiä ole lainkaan tarkasteltu. Pelkkä joen yli rakennettava yhteys ei ratkaise kevyen liikenteen ongelmia.

Suunniteltuun kirjastosillan paikkaan ei nykyisellään ole pyörätieyhteyksiä kuin joen suuntaisesti, joten uuden sillan paikka on liikenteellisesti hyvin hankala. Itäisellä Rantakadulla on jo nykyisellään vilkas pyöräliikenne. Jos uusi pyörätie tuodaan uudelle sillalle alas jyrkkää Rettiginrinnettä ja poikittain Rantakatuun nähden, miten voidaan välttää onnettomuudet?

Itärannalle tulevat pyöräilijät tuskin viitsivät polkea mäkeä ylös, vaan he kääntyvät sillan jälkeen joko oikealle tai vasemmalle, Itäiselle Rantakadulle, ja aiheuttavat liikenneongelmia.

Rettiginrinne ja Kauppiaskadun alkupää on merkitty pihakaduiksi, eikä pyöräteiden suunnittelemista ole edes aloitettu. Ne on jopa todettu mahdottomiksi esimerkiksi Kauppiaskadun yksisuuntaisella, Linnan- ja Eerikinkatuun rajoittuvalla alueella.

Suunniteltu pyörätieverkosto ei Turussa ole toteutunut, vaikka Turun kaupunginvaltuusto päätti jo 1986 kaupungin keskustaan rakennettavista uusista pyöräteistä. Puolet silloinkin luvatuista kevyen liikenteen väylistä on edelleen toteuttamatta.

Jos kirjastosilta toteutetaan − siten kuin asiakirjoissa lukee, toisin sanoen ilman siltaan linkitettyä kevyen liikenteen suunnitelmaa − siitä muodostuu väylä, joka johtaa liikennekaaokseen sekä sillan itä- että länsipäässä.

Kirjastosilta voisi mahdollisesti toimia vain kävelysiltana, mutta pyöräilysiltana se ei toimi. Kun siltakaava tulee valtuustoon, valtuutettujen tulisi saada selvitys ainakin seuraavista asioista:
- Millä tavalla uusi silta oikeasti edistää pyöräilyä?
- Onko olemassa varmuutta siltaan linkittyvistä pyöräteistä ja niiden rakentamisesta?
- Miten pystytään järjestämään turvalliset liikenneolosuhteet sillan ja jyrkän Rettiginrinteen risteykseen?
- Mitä ovat kaikki ne sillan edut, jotka ovat suurempia kuin taloudelliset panostukset ja kansallismaiseman tärveltyminen?

Pauliina de Anna, puheenjohtaja, Meidän Turku – Vårt Åbo ry
http://www.ts.fi/online/mielipiteet/luk ... 66805.html

Pidän tätä valtuuston selvänä silmien avautumisen hetkenä, viime hetkellä! Selvää on ettei uusi Kirjastosilta olisi ainakaan pyöräilijöille tarkoitettu. Sillan kyllä näkisin mielelläni mutta Vanhan Suurtorin ja Vähätorin välillä.
tekijänä Luukie
#41139
Joo ei siltaa tuohon, mielummin se Halisten tai Hirvensalon silta. Kyllähän se jalankulkioita palvelisi kun menee Aboa vetukseen, ei minusta palvele mitään muuta tarkoitusta. Pyöräilijät voivat käyttää vanhoja siltoja. Pilaisi myös hyvin kulttuurimaisemaa. Ei rakenneta: olen tyytyväinen, jos rakennetaan niin kyllä siihen tottuu. Mutta on niin turha, Kauppiaskadulta pääsee vain Aboaan. Ei siellä oikein muuta ole.
Avatar
tekijänä Kantti
#41141
Lauantain Turkulaisessa oli Pauliina de Annalta vastaava kirjoitus kuin Turun Sanomissa mutta pitempi ja kattavampi. Olisikohan Turun Sanomat käyttänyt toimituksellista harkintaa ja lyhennellyt de Annan kirjoitusta? NO joka tapauksessa skannasin Turkulaisesta kirjoituksen.

Kuva

No hitto, löytyi se kuitenkin Turkulaisen nettisivuilta vaikken sitä heti löytänyt! :smt017
http://www.turkulainen.fi/blogit/lukija ... lu-puuttuu

Tulee olemaan kiva katsoa miten tämän kirjastosillan kanssa aletaan kääntelehtiä, niin pitkälle asiaa on jo byrokratia vienyt.
-Sillan suunnittelu on kilpailutettu
-voittaja on valittu
-kaupunkilaisille julistettu nimikilpailu on käyty ja nimi sillalle löytynyt
-Aurajokirannan itärannalla argeologiset kaivaukset on tehty
-Ympäristö ja rakennuslautakunta on sillan rakentamisen hyväksynyt

Nyt demarit ovat kuitenkin vetäneet lusikkansa sopasta, huolimatta siitä että demarien Ympäristö ja rakennuslautakunnan puheenjohtaja Jorma Hellsten on hellittämättä tuupannut Kirjastosilta-ajatusta eteenpäin. Demarit ovat kalkkiviivoille asti olleet Kirjastosillan rakentamisen kannalla Kauppiaskadun ja Rettiginrinteen väliin. Miten takinkäännös selitetään?

Päätöksen purkaminen olisi kaikinpuolin oikea toimenpide, sillan ajateltu paikka on väärä. Olen kuitenkin sillan rakentamisen kannalla, sen kuuluisi olla paikassa jossa kevyelle liikenteelle, eli siis myös pyöräilijöille, tarkoitettu infra on jo valmiina, ja joka liikenteellisesti on paras.

Edit: klo 21:10
Pitkän keskustelun kuluessa sosiaalidempkraatit esittivät asian pöydällepanoa keskustan kannattamana. Äänestyksessä pöydällepanon kannalle tulivat kaikki muut valtuustoryhmät paitsi vapauspuolueen kaksi valtuutettua. Kirjastosillan kohtaloon palataan seurravan kerran marraskuun 14.päivän valtuustossa.
http://yle.fi/alueet/turku/2011/10/dema ... 55856.html
Avatar
tekijänä Kantti
#41156
Kirjastosilta jäi pöydälle Turun valtuustossa
Turun Sanomat 17.10.2011 18:17:08
(Päivitetty 17.10.2011 21:06:28)

Turun kaupunginvaltuusto ei tehnyt vielä maanantaina päätöstä niin sanotun Kirjastosillan rakentamisesta. Asia jätettiin pöydälle sen jälkeen, kun sosiaalidemokraatit olivat ryhmäkokouksessaan yllättäen kääntyneet vastustamaan ehdotettua sillan paikkaa.

Valtuustosalissa Sdp kannatti asian palauttamista uuteen valmisteluun, mutta sen taakse ei saatu enemmistöä. Vastustajien voimat riittivät kuitenkin päätöksen lykkäämiseen. Pöydälle nyt jätetyssä esityksessä sillan paikaksi on määritelty linjaus Kauppiaskatu–Rettiginrinne. Voimasuhteet vaikuttavat olevan nyt 36 paikan puolesta ja 31 sitä vastaan. Muutokset näyttävät kuitenkin vielä mahdollisilta. Vielä kaupunginhallituksessa asia meni eteenpäin kolme viikkoa sitten äänin 11–2. Vastaan oli tuolloin vain Vasemmistoliiton kaksikko.

Sillan toteutuminen on joka tapauksessa monen mutkan takana. Edessä on todennäköisesti valitusprosessi, koska sillan tuloa ja paikkaa on julkisessa keskustelussa arvosteltu voimakkaasti.
Asia on aikaansaanut lukijoiden kommentointia Turun Sanomien kyseisellä sivulla, useimmissa kommenteissa asian saamaa käännöstä pidetään oikeanlaisena
tekijänä bitterfly
#41185
TS:n paperi versiossa oli juttua, kuinka Skanssi viereen Helsingintien toiselle puolelle Biolaaksoon on tulossa K-rauta, Starkki ja Gigantin megastore. Samassa jutussa kerrotaan kuinka Kaarinan Krossissa lopettaa Gigantti ja epäiltiin, että Kaarinan Krossille olisi käymässä samalla tavalla kuin Turun Länsikeskukselle Myllyn valmistuttua.

Mm. Gigantista oltiin sitä mieltä, ettei Kaarina ole enää niin hyvä kauppapaikka kuin ennen.

Aika näyttää millaiseksi Itäisen Turun kaupallinen kenttä lopulta muodostuu.
  • 1
  • 92
  • 93
  • 94
  • 95
  • 96
  • 291