Taloforum.fi

[urbaanin keskustelun mekka] Suomen johtava rakentamisaiheinen valokuvaus- ja keskustelusivusto.

Mikä on Taloforum?

Alakerrassa käydään jutustelua mielenkiintoisista rakennusprojekteista. Täällä ei välitetä korkeusennätyksistä vaan iloitaan myös pienemmistä rakennuksista ja vanhemmista arkkitehtuurin helmistä.
tekijänä DFox
sam kirjoitti:SRV:llä on ennakkomarkkinoinnissa Toppilansalmen alueelle Satamaranta 1 (linkki). Tuommoinen Toivoniemi-henkinen värikkäitä pistetaloja -konsepti on ihan piristävä lisä muuten melko valkopainotteiseen oululaiseen uudisrakentamiseen.

Kuva
Muutama lisäkuva
Kuva

Kuva

Kuva

Alueen todellisia tornitaloja (2kpl) odotellessa..........
tekijänä Jarza
sam kirjoitti:Tuommoinen Toivoniemi-henkinen värikkäitä pistetaloja -konsepti on ihan piristävä lisä muuten melko valkopainotteiseen oululaiseen uudisrakentamiseen
Samaa mieltä. Mielestäni esim. nuo Alppilan talot ovat yksittäisinä rakennuksina ihan kivoja, mutta kokonaisuutena alue näyttää kuitenkin aika puuduttavan tylsältä. Onneksi noissa YIT:n rakennuttamissa taloissa sentään on hieman väriä ja ovatkin koko alueen hienoimpia.
DFox kirjoitti:Alueen todellisia tornitaloja (2kpl) odotellessa..........
Niinpä. Tämän kuukauden vanhan uutisen mukaan, aikoo SRV näillä näkymin rakentaa oman tornitalonsa (16krs) vasta koko projektin loppupuolella.

Ja itse yritän vielä tässä viikonlopun aikana käydä kameran kanssa heilumassa Toppilansalmella, niin saisi vähän päivitystä tänne.
tekijänä Jarza
Nyt vihdoin niitä kuvia.

Rakennustehon pystyttämä Salmenrannan Loisto etelästä kuvattuna. Julkisivut alkaa vähitellen näyttämään siltä kun pitääkin. Rakennuksen pitäisi valmistua 30.11.2011.
Kuva

Ja tässä sama rakennus lännestä:
Kuva

Tässä YIT:n ensimmäinen talo, eli Iso Purje, joka on osa Puuri-korttelia (korttelin esittely).
Kuva

Ja joku NCC:n talo.
Kuva

NCC:n sivuilla sanotaan, että 8-kerroksinen Sokurin Kranssi rakennettaisiin tuon Sokuri-korttelin ensimmäisenä, mutta ei kyllä siltä näytä. Tuossa minun ottamassa kuvassa näkyvä talo on sama, joka alla olevassa kuvassa on ympyröity punaisella:
Kuva

Eli Kranssin pitäisi minun kuvassa nousta tuohon etualalle, näyttää aika alkutekijöissään olevan vielä. No, sama se missä järjestyksessä rakentavat, kunhan rakentavat.
tekijänä Jarza
Salmenrannan Loisto Pikisaari/Hietasaari-sillalta. Tästä suunnasta alue tulee näyttämään aika komealta, kunhan muutkin rakennukset vielä hiljalleen nousevat tuon viereen.
Kuva

Ja tältä julkisivu näyttää itään, toisin sanoen koskelantielle päin.
Kuva
tekijänä ÄmJii
Toivoisi kyllä, että nykyään varsinkin näiden keskusta-projektien arkkitehtuuriin saataisin edes hitunen uutta ja mielenkiintoista ainesta, jotakin erikoisempaa. Sekava ja mielenkiinnoton, näyttää vähän siltä, kuin joku olisi tetristä pelannut. Itse asiassa tuo vaikuttaa jo nyt pahasti vanhahtaneelta arkkitehtuurilta, tuulahdus 90-luvulta tai 2000-luvun ensimmäisen vuosikymmenen alusta.

Jos käytetään kelvollisia materiaaleja, eikä tule mitään elementtihirviötä, niin voihan se lopputulos olla kaikessa vaatimattomuudessaan ihan kelvollinenkin. Ja kun huomioidaa muut arvot, kuten Oulun keskustan vetovoima, kaupalliset tarpeet jne., niin rakennuksen toteutuminen mahdollisimman pian lienee sangen toivottavaa. Erittäin positiivisesti mä tähän kuitenkin suhtaudun kokonaisuudessaan.
tekijänä RV
Itse ainakin pidän! Suunnilleen tuolta näyttävät uudet rakennukset Keski-Euroopassa; Suomen "elementtilaatikot" ovat itse asiassa yleis-Eurooppalaisesti kohtuu moderneja.
tekijänä Jarza
Itselläni ollu vähän ristiriitaiset mielipiteet tuosta Galleria-suunnitelmasta. Arkkitehtuuri ei juurikaan ole meitsin mieleen, mutta pääasia on, että noille keskustan kortteleille oikeasti tehtäisiin jotain. Eikä tuo nyt ollenkaan pahalta näytä muuhun Ouluun verrattuna, eli enemmän diggaan kuin dissaan.

Ja kuten sanoin, pääasia on se, että keskustaa ylipäätään yritetään tosissaan kehittää ja tällä saralla on paljon suunnitelmia. Olisi kyllä ihan mahtavaa, jos vielä lähitulevaisuudessa Oulun keskusta saataisiin näyttämään siltä, että siellä ollessaan voisi jopa oikeasti uskoa olevansa yli 140 000 asukkaan kaupungissa.
tekijänä T.M.
Ennemminkin tuulahdus 1960-luvulta minun mielestäni, ainakin jos katsoo tuota korkeaa rakennusta. Tosiaan hieman sekavan näköistä mutta pahempaakin on nähty. Nykytilanteeseen verrattuna tietysti mikä tahansa näyttää ihan hyvältä. Erikoista kyllä, melkein kaikissa keskustan korttelisuunnitelmissa käytetään tuota yläkerrosten sisäänvetoa.
Pääasia että saisivat nyt jotain tehtyä ja tosiaan mielellään suht laadukkaasti, kun on keskustakortteleista kysymys.
tekijänä Luukie
Itse tykkään tornista ja muutenkin korttelista. Onkohan nyt käynyt niin että Oulun projektit ovat menneet
mielenkiintoisuudessaan Turun omien ohi.
tekijänä odo
Taas yksi kuva tuosta lentokenttäprojektista. 3 matkustajasiltaa paikallaan ja ulkotyöt alkaa olla varsin hyvällä mallilla. Tänään maalailivat asematason uuteen osaan merkintöjä. Kaiketi sisätyötkin ovat aikataulussaan syyskuun alun käyttöönottoa ajatellen.
Kuva
tekijänä 16valve
odo kirjoitti:Taas yksi kuva tuosta lentokenttäprojektista. 3 matkustajasiltaa paikallaan ja ulkotyöt alkaa olla varsin hyvällä mallilla. Tänään maalailivat asematason uuteen osaan merkintöjä. Kaiketi sisätyötkin ovat aikataulussaan syyskuun alun käyttöönottoa ajatellen.
Tosi hieno tunnelma tässä kuvassa! Kiitos päivityksestä.
tekijänä odo
Laitetaampa taas vähän kuvapäivityksiä. Kuvat ovat linkkejä myös 1024px leveisiin kuviin joista näkee aavistuksen enemmän detailia...

Alppilassa on vielä muutama projekti meneillään.
Kuva

Toppilansalmen uuden alueen ensimmäiset talot nousemassa.
Kuva

Ja sitten taas lentokenttää edestä...
Kuva

...takaa...
Kuva

...ja yleisnäkymää.
Kuva
tekijänä Jarza
Kiitos kuvista! Ihan mielenkiintoista nähdä kuvia näistä projekteista muualtakin, kuin vain katutasosta.
tekijänä grendy
Juu kiitokset! Toivottavasti pääset useamminkin yläilmoihin ottaan projektikuvia kun niistä hahmottaa kokonaisuutta hieman paremmin ;)
  • 1
  • 21
  • 22
  • 23
  • 24
  • 25
  • 73